Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

83-vuotias nainen halusi antaa lapsenlapsille 10 000 euroa kesärahaa käteisenä

Vierailija
11.07.2018 |

Pankki uteli naiselta mihin hän aikoo käyttää rahat. Onko oikein?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005750644.html?utm_campaign=tf-HS&u…

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereisellä luukulla miestä tentattiin kaikkien kuullen. Häneltä kysyttiin, onko työpaikka yhä sama, ansaitseeko hän yli 3 000 euroa mutta alle 5 000 euroa, ja paljonko hän maksaa veroja.

Onko tämä Sipilän ja kumppaneiden pyytämää "palvelua"pankilta vai vain maksavan asiakkaan tahallista kiusaamista virkailijan osalta?

Vierailija
2/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois sanonu että meinaa ryypätä ne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois sanonu että meinaa ryypätä ne.

:D

Vierailija
4/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein, ja pankilla on oikeus kysyä - tämä johtuu rahanpesusäännöksistä ja siitä, että tuonikäisiä asiakkaita halutaan suojata muilta verenimijöiltä (kuin pankki itse).

Eri asia on, mitä mummu vastaa. Ei tietysti kannata sanoa, että antaa ne lapsenlapsille - varsinkin, jos verottoman lahjoituksen yläraja ylittyy. Kannattaa sanoa, että käyttää sen omiin tarpeisiinsa. Ostaa vaikkahäntä veneen, jos ei muuta keksi.

Vierailija
5/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pankilla on lainmukainen oikeus ja velvollisuus kontrolloida asiakkaidensa tilitapahtumia, varsinkin jos tulee äkillisiä muutoksia suuntaan tai toiseen. Tuhansien eurojen nostoista tai tilisiirroista tulee yleensä kysely. Ihan normaali käytäntö, ei asiakkaan kiusaamista.

Vierailija
6/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä keksit, että nainen halusi antaa lapsenlapsilleen 10 000 euroa? Lukemisen ymmärtämisessä ongelmia? Jutussa sanottiin, että muutamia tonneja ja hän halusi nostaa yli 10 k.

Vierailija
7/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On oikein, ja pankilla on oikeus kysyä - tämä johtuu rahanpesusäännöksistä ja siitä, että tuonikäisiä asiakkaita halutaan suojata muilta verenimijöiltä (kuin pankki itse).

Eri asia on, mitä mummu vastaa. Ei tietysti kannata sanoa, että antaa ne lapsenlapsille - varsinkin, jos verottoman lahjoituksen yläraja ylittyy. Kannattaa sanoa, että käyttää sen omiin tarpeisiinsa. Ostaa vaikkahäntä veneen, jos ei muuta keksi.

Miten kyseessä voi olla rahanpesu jos asiakas nostaa rahaa pankista? Peseekö pankki siis rahoja?

Vierailija
8/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut lapsilleni ja lastenlapsilleni joka 3. vuosi sen 3 999€ eikä mene veroa.

Vierailija
9/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä keksit, että nainen halusi antaa lapsenlapsilleen 10 000 euroa? Lukemisen ymmärtämisessä ongelmia? Jutussa sanottiin, että muutamia tonneja ja hän halusi nostaa yli 10 k.

Ja mistähän sinä puolestasi tiedät, että koko summa ei päädy lapsenlapsille?

Vierailija
10/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen antanut lapsilleni ja lastenlapsilleni joka 3. vuosi sen 3 999€ eikä mene veroa.

Tarkkaa puuhaa ;)

Vierailija
11/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tietoa kaikille narkkareille yms. että rollaattorimummoilla on 10.000 e käsilaukussaan. Rikos kannattaa näköjään.

Miksei tuo idiootti omainen opeta äitiään käyttämään nettipankkia ja hanki hänelle pankkikorttia? Jos äiti ei osaa / uskalla käyttää nettipankkia, niin ei ole iso vaiva lapselle maksaa äidin laskut itse nettipankista. Näin tehtiin oman äitinikin kanssa, kun meni huonoon kuntoon.

Vierailija
12/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei niin suoraan sanottu. Ehkä rouva ostaa kissoille ruokaa ja itselleenkin jotain. Jos rouva yleensä nostaa muutaman tonnin kerralla muutenkin, voi päätellä että nytkin joku tonninen menee rouvan omaan käyttöön. Koska emme ole asiasta varmoja, emme voi väittää todeksi mitään, kuten otsikossa ap on tehnyt.

Vierailija
13/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutussa ei niin suoraan sanottu. Ehkä rouva ostaa kissoille ruokaa ja itselleenkin jotain. Jos rouva yleensä nostaa muutaman tonnin kerralla muutenkin, voi päätellä että nytkin joku tonninen menee rouvan omaan käyttöön. Koska emme ole asiasta varmoja, emme voi väittää todeksi mitään, kuten otsikossa ap on tehnyt.

Älä jaksa. Aloituksen pointti ei olllut se oliko lahjoitettava summa kenties 8000 vai 10000euroa.

Vierailija
14/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talletuskorot ovat sen verran alhaalla ja pankkipalvelut itsessään ovat kalliita joten miksi alistua asiakkaana moiseen kiusaamiseen.

Vierailija
15/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva mummo. Nuoret tarvii rahaa kesällä ja vielä syksylläkin, kun opinnot alkavat. Toivottavasti nuoret itsekin osallistuvat kesätöihin ja kotitöihin. Mutta lahja on lahja, ei vastikkeellinen.

Vierailija
16/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kyseessä voi olla rahanpesu jos asiakas nostaa rahaa pankista? Peseekö pankki siis rahoja?

Tutustu vaikka aikasi kuluksi rahanpesulakiin. Rahanpesun selvittäminen tässä tyhjentävästi siten, että sinäkin sen käsittäisit, olisi melkoinen työmaa ja veisi paljon tilaa, joten totean vain, että rahanpesua tapahtuu hyvin monilla tavoilla. Yksi tapa on isot käteisnostot pankista (ja sitten puhdasta rahaa viedään rahanpesua harjoittavaan yritykseen mm.) ja sen vuoksi pankin velvollisuus on valvoa isoja ja varsinkin poikkeuksellisia käteisnostoja ja tilisiirtoja ja tarvittaessa pyytää niistä selvitystä. Pankki ei (välttämättä - eihän niistäkään kyllä nykyään voi mennä takuuseen) pese rahaa, mutta on velvollinen valvomaan rahaliikennettä ja tarvittaessa puuttumaan epäilyttäviin rahansiirtoihin. Selvensikö tämä yhtään asiaa?

Vierailija
17/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaa puuhaa ;)

Verottajan kanssa on oltava tarkkana kuin ketun pesällä ja nimenomaan summan pitää olla alle 4 000€. Ja joka 3. vuosi.

Vierailija
18/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatellaan että olisi käynyt toisin päin. 83-vuotias olisi tullut nuoremman  naisen kanssa nostamaan 10 000 euroa, hänelle olisi annettu ne. Sitten jälkikäteen olisi selvinnyt että kyse on kiristyksestä/uhkailusta/painostuksesta jne. (näitä tapauksia on ollut vuosien varrella useita). 100 % varmasti kommenttikentät täyttyisivät uikutuksista "Miksi ei pankki kysynyt mitään"; "Miksi ei pankki tarkistanut mihin rahat menevät"; "Onhan jokaiselle täysijärkiselle selvää että kukaan ei tarvitse käteistä 10 000 euroa jos on laillisella asialla" jne. jne. jne.

Koskaan ei ole hyvä! Jos pankki ajattelee asiakkaan parasta ja tekee muutaman kysymyksen, niin pankki on paska. Jos pankki antaa nostaa 10 000 euroa ilman mitään kysymyksiä, niin pankki on paska.

Vierailija
19/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä kysyä. Tuon ikäisellä voi olla dementia, ja mummo kuvittelee nostavansa edelleen markkoja. Eiköhän jokainen omainen toivo, että pankki omalta osaltaan laittaa merkille vanhuksen epätavalliset nostot

Vierailija
20/75 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkkaa puuhaa ;)

Verottajan kanssa on oltava tarkkana kuin ketun pesällä ja nimenomaan summan pitää olla alle 4 000€. Ja joka 3. vuosi.

Verottomuuden raja on nyt alle 5000 euroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi