Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako 42-vuotiaana lähteä opiskelemaan?

Vierailija
11.07.2018 |

Olen lopen kyllästynyt nykyiseen työhön ja yritän miettiä vaihtoehtoja. Onko 42- vuotiaalla mitään tulevaisuutta uudelleen kouluttautua ammattikoulussa? Koulutuksen kesto 2-3 vuotta.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan alasta. Kaikki työnantajat eivät valitettavasti suhtaudu suopeasti 40-vuotiaisiin alanvaihtajiin. Ikärasismi on tosiasia.

Niin, että parempi vaan olla kouluttautumatta ja pyrkimättä eteenpäin? Nelikymppiset istumaan keinutuoliin odottamaan kuolemaa.

No, jos sen opiskelun pystyy hoitamaan irtisanoutumatta vanhasta työstään niin mikäs siinä. Mutta muuten on suuri riski, että ei enää opiskelun jälkeen työllistykään uudestaan. Aika ankeaa on nelikymppisen olla työttömänäkään loppuelämäänsä. Olen itse nelikymppinen ja aikuisiällä kouluttautunut, että en ihan tuulesta temmannut mielipidettäni.

Jos on vakinainen työsuhde, voi hakea opintovapaata max. 2 vuotta. Sille ajalle voi hakea aikuiskoulutustukea, joka vastaa ansiosidonnaista päivärahaa.

Tiedän. Kaikilla ei kriteerit täyty sen saamiseksi ja kaikille ei myöskään riitä tuo kaksi vuotta (onko se muuten vieläkin noin paljon, ehdothan tiukentuivat viime vuonna). Kuitenkin vaikka nuo vielä onnistuisivat, niin opiskelun jälkeen JOS onnistut työpaikan saamaan niin se on todennäköisesti määräaikainen. Oletko valmis ottamaan riskin että et saakaan uutta työsopimusta?

Eli kihnuta hautaan saakka surkeassa työssä, josta et saa enää mitään, koska jos jotain yrittää, se on riski.

Sosiaalialalla esim se kaksi vuotta riittää siihen, että saa työpaikan ja opinnot voi hoitaa loppuun työn ohessa.

Enhän minä ole missään vaiheessa sanonut ettei mitään kannata koskaan yrittää, vaan että riippuu alasta. Ihme jankkaaja olet.

Vierailija
42/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan alasta. Kaikki työnantajat eivät valitettavasti suhtaudu suopeasti 40-vuotiaisiin alanvaihtajiin. Ikärasismi on tosiasia.

Minä olen nyt 43-vuotiaana valmistumassa korkeakoulusta ja työnantajat ovat suhtautuneet todella hyvin. Olisin saanut kaikki hakemani työpaikat viimeisen puolentoista vuoden aikana. En ole ikääni erikseen hakupapereissa ilmoitellut, mutta kai se naamasta näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen nyt 43-vuotiaana valmistumassa korkeakoulusta ja työnantajat ovat suhtautuneet todella hyvin. Olisin saanut kaikki hakemani työpaikat viimeisen puolentoista vuoden aikana. En ole ikääni erikseen hakupapereissa ilmoitellut, mutta kai se naamasta näkyy.

Lisään vielä tähän, että aiempi työurani on katkonainen ja sisältää pitkäaikaistyöttömyyttä yms. Etukäteen stressasin asioita todella paljon, mutta toisaalta tiedän itse olevani hyvä ja motivoitunut työntekijä. Iän vuoksi olen kokenut, että mun on oltava parempi kuin muut kompensoidakseni tuota ikäasiaa, joten olen tehnyt töitä ahkerammin.

Vierailija
44/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ollut samassa työpaikassa pitkään niin voit ottaa pari vuotta opintovapaata. Pääset ainakin vähäksi aikaa pois töistä, ja työpaikka säilyy jos et heti löydä uuden alan töitä.

Vierailija
45/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ala kyseessä?

Vierailija
46/54 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sukulaisnainen kouluttautui ammattikorkeakoulussa haavealalleen (oli aiemmin kaupallisella alalla) yli 50-vuotiaana ja oli 68-vuotiaaksi asti työssä ko. alalla. Kyllä kannattaa!

Vierailija
47/54 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs sukulaisnainen kouluttautui ammattikorkeakoulussa haavealalleen (oli aiemmin kaupallisella alalla) yli 50-vuotiaana ja oli 68-vuotiaaksi asti työssä ko. alalla. Kyllä kannattaa!

Mikä ala?

Vierailija
48/54 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennen lomia rekrytoin melkein 50-vuotiaan alanvaihtajan vakinaiseen työsuhteeseen. Alalta työkokemusta oli vajaa vuosi, mutta elämän tuomaa sydämensivistystä sitäkin enemmän. Toiselle vielä opinnoissa olevalle tarjosin sijaiauutta. Ehdottomasti kannattaa opiskella aikuisenakin! Itselläni ei ole taloudellisesti mahdollisuutta alkaa täyspäiväiseksi opiskelijaksi ja tykkään työstäni, joten alanvaihto ei oo tarpeellista. Mutta olen vuosien varrella opiskellut ammattitutkinnon ja pari lisäpätevyyttä tuovaa pitkää koulutusta. Nyt syksyllä aloitan toisen ammattitutkinnon opiskelun, joka vie työtäni taas eteenpäin ja avaa uusia ovia tulevaisuudessa.

Vierailija
49/54 |
12.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mille alalle kannattaa opiskella?

Vierailija
50/54 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa kouluttautua uuteen ammattiin.

Olen ammatillinen opettaja ja opetan elintarvikealaa, tarkemmin leipomoalaa.

Aikuiset työllistyvät todella hyvin työssäoppimispaikkoihin. Opiskelijoita halutaan palkalliseen työhön, osa siirtyy opiskelemaan oppisopimuksella.

Elintarvikealalla on työvoimapula.

Nyt on meneillään lisähaku, joten koulutukseen voit päästä jo elokuussa.

https://opintopolku.fi/wp/valintojen-tuki/yhteishaku/haku-lukioon-ja-am…

https://www.oph.fi/koulutus_ja_tutkinnot/ammattikoulutus/oppisopimuskou…

elintarvikealalla ei ole työvoimapulaa.

Vierailija
51/54 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikealalla ei ole työvoimapulaa.

Vierailija
52/54 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa iässä kannata enää opiskella muuta kuin hauta-arkun rakennusta työväenopiston kurssilla. Ammatti pitää valita jo nuorena koska silloin on herkkyysvaihe oppimiseen. Aikuisena on hyvin vaikea oppia kunnolla mitään uutta ja aikuinen on muutenkin ongelmajätettä työmarkkinoilla vaikka osaisikin jotain. Sori :(((

Vierailija
53/54 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin insinööriksi 45-vuotiaana. Sitä ennen kaupallinen koulutus, tekniikan alan kokemusta vain vähän atk-tukihenkilön hommista ja tuotantotöistä. Nykyään teen alan töitä suunnitelussa, firmassa, joka on erikoistunut suunnittelemaan saneerauskohteita.

Vierailija
54/54 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "kannattaa"?

Jos uusi asia kiinnostaa sinua ja haluat tehdä sitä jo sen itsensä takia niin johan toki "kannattaa". Uudet virikkeet ja uuden oppiminen ja elämän muutokset ovat elämän suola. 

Jos taas puhtaasti ajatellaan rahallista hyötyä niin se on matematiikkaa, ja laskelmaan vaikuttaa ainakin: työllistymistodennäköisyys, uusi palkka, kuinka aikaisin uskot eläköityväsi, kuinka nopeasti saat tutkinnon kasaan ja kuinka suuren elintasonlaskun opiskelu aiheuttaa. 

Käytönnössä kuitenkin niin iso päätös että aika vaikea vastata mikä kannatta. Fiilispohjalta vaan.