Tuore tutkimus kertoo huolestuttavasta ilmiöstä: Nuorten naisten perhehaaveet vaarassa miesten takia
ttps://kotiliesi.fi/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/tuore-tutkimus-kertoo-huolestuttavasta-ilmiosta-nuorten-naisten-perhehaaveet-vaarassa-miesten-takia/
"Koulutetut miehet eivät halua enää lapsia, Väestöliiton perhekysely paljastaa. Lapsettomien määrä kasvaa tulevaisuudessa, tutkija ennustaa. "Nämä ovat dramaattisia lukuja." "
"Hän on huolissaan etenkin hyvässä sosioekonomisessa asemassa olevien miesten aikeista.
Väestöliiton kyselyn perusteella miehet suunnittelevat iästä, tuloista ja koulutuksesta riippumatta perheen perustamista ylipäätään vähemmän kuin naiset, mutta erityisesti suosituimmassa lisääntymisiässä olevien 30–34-vuotiaiden miesten perheenperustamisaikeissa on tapahtunut huima pudotus.
Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin.
Hyvin koulutetut miehet suunnittelevat lisääntymistä kaikkein vähiten, ja koska ihmisillä on taipumus pariutua kaltaistensa kanssa, etenkin pääkaupunkiseudulla asuvien koulutettujen ja hyvätuloisten naisten voi olla tulevaisuudessa hankala löytää itsensä ikäistä lisääntymishaluista miestä."
Niin. Nyt löytyi iso syy siihen, miksi syntyvyys laskee Suomessa.
Kommentit (466)
Miehen näkökulmasta lasten hankkiminen voi mennä pieleen niin monella eri tavalla ettei siihen leikkiin kukaan järkevä mies enää lähde.
Vierailija kirjoitti:
Olisivat kyselleet mitä mieltä amiksen käyneet miehet ovat lasten hankkimisesta.
Kysyttiinhän niiltä. Olivat halukkaampia lasten hankkimiseen, kuin korkeasti koulutetut miehet.
Ammattikoulutettujen joukosta löytyisi potentiaalisia isäkandidaatteja Maistereille! Käykää kimppuun vaan rohkeasti.
Vierailija kirjoitti:
Olisivat kyselleet mitä mieltä amiksen käyneet miehet ovat lasten hankkimisesta.
ööööö ketä kiinnostaa joku amis?? :DDDD mä haluun sivistyneen miehen.
Tuli huono olo tätä ketjua lukiessa. ”Lihamarkkinat.” ”Lapset olivat pahin virheeni koskaan.” ”Nainen halusi kodin ja menin tähän halpaan.”
Missä on rakkaus? Missä ihminen? Minä rakastan miestäni ja lastamme. Mieheni rakastaa meitä molempia. Olemme kaikki toisillemme arvokkaita ja tärkeitä. Tämä ei ole mikään peli, jossa lasketaan voittoja, tai keinotteluyritys, jossa ihmisellä on markkina-arvo. Meidän ruumiimme ei ole mitään anonyymia lihaa, jonka kilohinta vaihtelee ja jonka tarkoitus on tyydyttää nälkä. Tämä on perhe, jonka jäsenet rakastavat toisiaan. Ei hemmetti, miten tyhjä on sellainen parisuhde, jossa ei koeta välittämistä, läheisyyttä, rakkautta ja intohimoa ja ymmärretä toinen toisensa inhimillisyyttä ja haavoittuvaisuutta.
Mitä lasten vähenemiseen tulee, eiköhän sama ilmiö näy korkeasti koulutetuissa naisissa ihan yhtälailla kuin miehissäkin (en tosin ole mitään tutkimusta tästä lukenut). Nyky-yhteiskunnassa on mahdollista elää monipuolista, tyydyttävää ja turvattua elämää ilman lapsia. Jälkikasvua ei tarvita jatkamaan vanhempien työtä, auttamaan tilan hoidossa ja huolehtimaan vanhuksista. Ehkäisykeinotkin ovat niin monipuoliset, että voi valita rakkauden ja parisuhteen ilman, että samalla valitsee myös perheen perustamisen. Sekä naisilla että miehillä on paljon uramahdollisuuksia. Kaikki tämä varmasti vaikuttaa siihen, ettei lasten hankkimista enää nähdä automaationa.
Niin, kyllä ne amis miehet voivat siittää suomen naiset alfa geeneillään....jopa tohtorien, jopa lääkärien vaimotkin. Karjalalippis on jatkossa kova sana lisääntymismarkkinoilla.
Katsokaapa elokuva idioluutio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneelle sivistynyt...
Vierailija kirjoitti:
Naiset opiskelevat jotain markkinointihömppää tai muuta löysää ja ajattelevat sitten pelaavan kovien osaajien kanssa samassa sarjassa.
Äippävuosien jälkeen tullaan tekemään joitain päiviä viikossa töitä, mutta Tenho-Muhamedin ja Piin sairastelu menevät johtoryhmän palaverien edelle.
Mies yrittää rääpiä kokoon pennejä laskuihin, todetakseen vain tippuneensa koiran jälkeen perheen tärkeysjärjestyksessä.
Nainen kohtaa tyttöjen tuulettumisillassa IHANAN Jarmon, joka liehittelee naista koko illan. Nainen antautuu Jarmon syleilyyn viikkojen viestittelyn jälkeen.
Nainen haluaa eron ja keskustelee miehen kanssa "vika ei ole sinussa; kaipaan itsenäisyyttä ja itseni löytämistä."
Nainen saa kaupungin vuokra-asunnon, mutta Jarmo jostain syystä vetkuttelee yhteenmuuttoa. Jarmo ei tule kotiin usein oltuaan juhlimassa.
Nainen on nyt vapaa ja Woimaantunut. Hän on aito vahva nainen.
Todella hyvin ja osuvasti sanottu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä sitten ollaan niin hätää kärsimässä kun sun "sivistynyt mies" on aivan peukalo keskellä kämmentä kun viemäri ei vedä, pistorasiasta ei tule sähköä, nettiliittymä ei toimi, katua ei ole aurattu lumesta, katto vuotaa, renkaat pitäisi vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
"Kun heiltä kymmenen vuotta sitten vuoden 2008 barometrissä kysyttiin, kuinka moni suunnittelee hankkivansa tulevaisuudessa lapsen tai lisää lapsia, noin 60 prosenttia vastasi myöntävästi. Nyt tämä porukka on kutistunut 35 prosenttiin."
No mitä tähän lapsia haluavana ikisinkkumiehenä pitäisi vastata? En suunnittele, koska lapsi vaatii naisen, mutta kielteisesti vastaaminen ei tarkoita sitä ettenkö haluaisi lasta ja perhettä
No tämä juuri! Tuossahan on kysymyksenasettelu täysin pielessä. Ja miksi ihmeessä mukaan lasketaan nekin miehet, joilla on jo lapsia. Onko se nyt jotenkin huolestuttavaa, että lapsiluku on parin lapsen jälkeen täynnä?
No tuohonhan on helppo ratkaisu; lapsia haluavan ja muutenkin perinteisempää (onnellisempaa ja yhteisöllisempää) perheyhteisöä ja kulttuuria arvostavan naisen kannattaa tietenkin pariutua esim. venäläisen, Keski- tai Etelä-Eurooppalaisen tms. kanssa ja Suomesta huomioida pääväestön sijaan suomenruotsalaiset, uskovaisten perheiden pojat ja muut kuin pääväestön ikävän ja rakkaudettoman kulttuurin egoistiset hedelmät.
Itse en voisi ikinä pariutua suomalaisen pääväestön edustajan kanssa, enkä olekaan koskaan harrastanut edes seksiä sellaisen kanssa.
Vaalin elämässäni kauneutta ja onnellisuutta sekä olen aika naisellinen ja perhearvoiltani konservatiivinen, joten suomalaisen pääväestön miehet eivät sovi minulle.:)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen viettänyt lapsuuteni pääasiassa 90-luvulla ns. keskiluokkaisessa perheessä. Silloin vallitseva konsensus oli mielestäni, että hyvällä perheellä on omakotitalo, farmariauto, koira ja kaksi lasta. Siis ihan melkein kaikilla perheillä oli tällaista. Surullisesti seurasin sivusta, kuinka nämä keskiluokkaiset unelmat päättyivät vanhempien eroihin 90-luvun lopulla ja 2000-luvuilla lähes kaikissa perheissä.
Nykyään tosi moni hankkii korkeakoulutuksen, naiset vielä useammin kuin miehet. Deittailukulttuuri on muuttunut. Ei silloin ollut tindereitä sun muita virityksiä, joilla sai lyhytaikaista seuraa nappulaa painamalla ja pari viestiä laittamalla. Uskon, että aika moni mies saa välttämättömät tarpeensa tyydytetyksi muutenkin kuin lähtemällä siihen oravanpyörään. Tuntuu raskaalta ajatus, että käyttäisi elämänsä parhaat vuodet jossain kotona lapsia kaitsemalla ja velkahe*vetissä.
Perhe-elämä ei myöskään ole avain vauraaseen elämään. Sitä moni ei välttämättä tavoittelekaan, mutta kyllä vakaavaraisuus tekee elämästä helpompaa ja auttaa saavuttamaan niitä asioita, joita haluaa. Lapseton elämä ja sinkkuelämä on myös monella tavalla hyvin stressitöntä, vaikka siihen liittyykin omat surunsa. On enemmän aikaa tehdä niitä asioita, joita oikeasti haluaa ja pitää huolta itsestään.
Ja siitä huolimatta kukaan ei osannut luetella "niitä asioita, joita haluaa" korvaamaan perhe-elämää. Jatkuva biletys ja matkustelu? Ne ne taitaa käytännössä olla.
Moni minun tuttu ei ole joutunut luopumaan menevästäkään elämäntyylistä, mutta toki se vaatii organisoimista enemmän. Ja loppujen lopuksi, aika menee niin nopeasti, että ihmisellä on usein vuosikymmeniä aikaa elää omat jalut ja tarpeet edellä, vaikka ne lapset jossain välissä hankkisikin.
En yritä tällä vakuuttaa ketään, minua ei kiinnosta miten muut valitsevat. Mut jotenkin yököttää tällasen tietyn stereotypian viljeleminen perheellisistä, kun meitä on moneen lähtöön. Itsestäänkin jotkut onnistuvat pitämään huolta, ajattele!
Vierailija kirjoitti:
No tuohonhan on helppo ratkaisu; lapsia haluavan ja muutenkin perinteisempää (onnellisempaa ja yhteisöllisempää) perheyhteisöä ja kulttuuria arvostavan naisen kannattaa tietenkin pariutua esim. venäläisen, Keski- tai Etelä-Eurooppalaisen tms. kanssa ja Suomesta huomioida pääväestön sijaan suomenruotsalaiset, uskovaisten perheiden pojat ja muut kuin pääväestön ikävän ja rakkaudettoman kulttuurin egoistiset hedelmät.
Itse en voisi ikinä pariutua suomalaisen pääväestön edustajan kanssa, enkä olekaan koskaan harrastanut edes seksiä sellaisen kanssa.
Vaalin elämässäni kauneutta ja onnellisuutta sekä olen aika naisellinen ja perhearvoiltani konservatiivinen, joten suomalaisen pääväestön miehet eivät sovi minulle.:)
Voi jestas...
Vierailija kirjoitti:
Monikulttuuriset parisuhteet päättyvät huomattavasti useammin eroon (ja yleensä hyvin ikäviin sellaisiin) et se siitä onnellisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä kovin sivistynyt ole kun et tiedä, ettei sivistys ja lukeneisuus ole koulutuksen tasosta kiinni, vaikka tietysti sen kanssa korreloikin.
Ilmaisustasi ei kyllä sivistys loista, liekö varaa vaatia sitä muiltakaan?
Asennekin aika juntti, oletko joku sukusi ensimmäinen akateeminen ja nyt luulet sen vuoksi itsestäsi vähän liikoja versus vähemmän kouluttautuneet?
Vierailija kirjoitti:
Eli asenteellisesti paskot jonkun muun pesään.
Oikea valinta pääväestön miesten näkökulmasta. Toivottavasti tämä perheen pää huolehtii porukkansa toimeentulosta olematta yhteiskunnan kivirippa.
Vierailija kirjoitti:
Just juttelin yhden eronneen tasokkaan miehen kanssa, jolla on kaksi lasta ja hän sanoi, että kaikki hänen frendinsä (myös tasokkaita alfoja) ovat samaa mieltä, että lapset olivat suurin virhe, mitä he ovat koskaan tehneet. Kuulemma lapset pilasivat elämän, parisuhteen ja tulevaisuuden.
Nämä ovat lapsia jotka eivät koskaan ole kasvanut aikuiseksi, juoksevat kellojen ja tavaroiden perässä koko elämänsä.
Minä ratkaisin ongelman hankkimalla lapsen yksin sinkkuna hedelmöityshoidoilla 35-vuotiaana. Oli hyvä päätös!
T. Akateeminen nainen pk-seudulta
Sitten täytyy korkeasti koulutettujen naisten pariutua matalasti koulutettujen miesten kanssa. Samalla tavalla uraa luovat naiset ja nuoruuttaan jatkavat naiset lykkäävät lisääntymistä halaan tulevaisuuteen. On epäreilua syyttää vain miehiä tästä asiasta johon vaikuttaa molemmat sukupuolet sekä yhteiskunnan tila.