Miksi en laihdu?
Olen kirjoittanut ruokapäiväkirjaa jo pitemmän aikaa. Laitan tähän hyvin tyypillisen esimerkkipäivän. Mitään herkku/mättöpäiviä en pidä. Puolen vuoden aikana olen syönyt yhden kotzonen, rippijuhlissa kakkua palan ja juhannuksena 100g irtiksiä. Alkoholia en käytä. Siinä mun herkut.
Aamu: rasvaton maitorahka, piltti ja pähkinöitä, sekä esim pari riisikakkua. Tai kaurapuuro ja marjoja tai kaksi realia ja kaksi munaa.
Lounas: kasvissosekeitto tai rahka ja banaani, tai pari paahdettua ruisleipää avokadolla tms
Välipala: hedelmä
Päivällinen: kotiruokaa. Salaattia iso kasa ja kauhallinen itse lämmintä ruokaa.
Iltapala: ei aina mitään tai sitten esim puuroa, rahka tms
Liikunta: joka päivä 1-3h. Juoksen, pyöräilen, kävelen, hiihdän tms. Olen myös muuten aktiivinen, eli touhuan paljon puutarhassa, siivoan jne.
Ylipainoa 15kg ja painoa ei ole pudonnut yhtään. Kilpparit ok. Stressiä ja ahdistuneisuutta on.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat, ei siinä sen kummempaa. Syömisen ajankohtaa kannattaa myös miettiä; syödä ei pitäisi tuntia ennen liikuntaa - eikä juoda sokerijuomia - ja liikunnan jälkeen pitäisi myös odottaa 30-60 min. , jotta elimistö ehtii polttamaan ns. vararavintoakin. Liikunnan pitää myös rasittaa kroppaa riittävästi/riittävän pitkään, että ehtii sitä rasvaa polttaa.
Itse olen kohennellut kuntoani nyt pari kuukautta - lenkkeillen (6km /3x vko) ja pyöräillen (25km / 2x vko) tosi mäkisessä maastossa sekä lankuttelen & kahvakuulailen parin päivän välein - paino pudonnut 85 kilosta neljä kiloa, vaikka lihasmassaakin (erityisesti käsiin) on tullut lisää. Tavoite on 80kg sekä jo pienentyneen kaljamahan poisto kokonaan, mutta vatsassa olevan rasvan polttaminen onkin se kaikkein haastavin operaatio.
Syön yleensä aamulla (kreikkalaisen) jogurtin myslin kera, kananmunan, 0.5l tuoremehua, johon puristan sekaan tuoreita sitruksia, ja pari voileipää maksapasteijan ja leikkeleiden kera...
Lounaan käyn syömässä kasvispainoitteisen lounasravintolan seisovasta pöydästä ja ns. "napa täyteen"...
Seuraava syönti on vasta illalla - vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa - ja iltapalaksi syön sitten saman satsin kuin aamulla lukuunottamatta kananmunaa... vettä - tai töissä jääteetä - juon aina kun janottaa.
Hyvin olen jaksanut - ja nyt on alkanut taas sopimaan liki 12 vuotta vanhat housutkin - tai ainakin parit shortsit, jotka eivät ole sopineet vuoden 2006 jälkeen... ;)
Tuosta sun ruokavaliosta keskiverto laihduttajan (tai kiinteyttäjän) ei kannata kyllä ottaa mallia. Tai siis ihan kiva, että sopii sulle mutta kaikille ei todellakaan ole hyvä idea tuo kolme raskasta ateriaa päivässä.
Lihavoin kohdan, mikä ei kyllä pidä paikkaansa etenkään lihaskuntoharjottelun jälkeen. Silloin kun treenataan kunnolla lihakset uupumiseen saakka, ei todellakaan kannata jäädä odottelemaan mitään "rasvanpolttoa varten 30-60min" vaan antaa lihaksille nopeasti imeytyvää energiaa heti treenin jälkeen. Itse käytän banaania/maltoa ja heraisolaattia niin lihakset nappaavat sen heti hyötykäyttöön ja saavat energiaa kasvaa ja kehittyä. Kun on heti ottanut palautusjuoman rankan treenin jälkeen, jaksaa itsekin käydä suihkussa, mennä kotiin ja laittaa ruokaa. Tunnin päästä treenistä sitten kunnon kotiruokaa lautasmallin mukaisesti reilu annos.
Lounas on isoin ateria ja sekin kasvispainotteinen. Muut ateriat (aamu- ja iltapala) ovat enemmän välipalamaisia kuin varsinaisia aterioita. Aamupala vähän "raskaampi" kun pitää kuitenkin ruumillista työtäkin (remppa-/rakennushommia) jaksaa tehdä... ja lenkillä käyn yleensä illalla töiden jälkeen - ja mihin yleensä riittää vielä hyvin energiaa lounaalta...
Syöt vaan liikaa. Syön noin puolet noista määristä.
Syöt liikaa. Pähkinät ja avokadot tms. pois. Avokado ei ole mitään kevyttä. Rahkaakaan ei tarvitse syödä kahta kertaa päivässä. Kananmuniakaan ei tarvitse syödä kahta aamulla jos meinaat laihduttaa.
Lisäksi syöt lounaan kanssa kaksi ruisleipää? Yksikin riittää jos yrität pudottaa painoa.
Pitäisi lisäksi nähdä päivällisen annoskoko. Kannattaa huomioida, että osa kasvissalaateista ei ole kevyitä. Varsinkin siemeniä ja avokadoa sisältävät salaatit tuppaavat olemaan raskaita.
Älä syö mitään kahta kappaletta. Yksikin kappale riittää.
Voi olla ihan totta, että et syö paljoa mutta aikuisen on vaikeaa pitää paino alhaalla jos ei tyydy olemaan loppuikäänsä todella tiukalla ruokavaliolla.
Mitään säästöliekkiä ei ole olemassakaan. Painonpudotus on hidasta jos et mene täydelliselle crash-dietille. Tuo on crash dietistä vielä kaukana. Vähennä syömistä tai kevennä annoskokoja niin tulosta pitäisi tulla jossain vaiheessa.
Pähkinöissä on 100g jotain 600 kaloria. Suosittelen jättämään pähkinät vähemmälle.
Stressi on omiaan hidastamaan laihduttamista. Mutta kokeile extreme karppausta mikäli sun keho kestää sen. Mä en laihtunut mitenkään ennenkuin aloitin karppaamaan. Jos harrastat lihasten kasvattamista samaan aikaan niin tuplaa vaan proteiinien määrä esim protsku juomalla.
Annoskoot vois olla 1/2 avokado /pv. Ja. 30~4~ g. Pähkinöitä /pv.
Ei öljyjä näiden lisäksi.
Vaihda maitotuotteet kasviproteiineihin.
Stressin hillintä ja unen laatu!
Stressihormonit ja unen puute häiritsevät painonpudotusta HUOMATTAVASTI.
Älä vähennä hyviä hh. Tutkitusti ihmiset, jotka syövät eniten hyviä hiilareita, ovat hoikempia kuin ne jotka syövät enemmän (eläin)proteiinia ja rasvaa.
Avokado ja pähkinät ovat oikein hyviä rasvanlähteitä, kunhan määrä on maltillinen.
Ne jopa auttavat painonpudotuksessa.
Panosta kuidun saantiin.
Unohda proteiinien, rasvojen ja hh suhteiden laskeminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No katoppa vaikka mun. Mä painoin puolivuotta sitten 112 kiloa, ja nyt 84 kiloa, sillä muutin ruokiani, ruoan määrääni, jätin kaikki limsat ja herkut ja sen sellaiset pois, ja lisäsin liikuntaa. Jätin myös rasvallisen maidon pois. Ja turhat sokerit ja rasvat, ja sellaiset.
Aamupalani: Banaani, jogurtti, ja vesi.
Päivälliseksi: Jotain keittoa. Esim, kalakeittoa, hernekeittoa tai sitten kasvissosekeittoa. Jos ei nöitä, nii sitten otan salaattia ja makaronilaatikkoa ja salaattia, tai kaurapuuroa. Enkä ota kuin puolet lautasesta siis ruokaa. Ja gluteenitonta maitoa.
Välipalaksi: Omena, ja proteiinipatukka sekä gluteenitonta maitoa.
Lounaaksi: Vesimelonin pala, ruisleipä, juustoa, salaattia ja vettä.
Iltapalaksi: Ruisleipä ja vettä.Liikun joka päivä, sillä ei ole autoa, eikä hissiä kotona, ja kuljen vielä 3 kerrokseen ja alas. Vaikka olisi vaikka kuinka painavia, ja paljon tavaroita. Ja sitten vielä kun alkaa syksyllä taas koulu. Ja sinne täytyy kävellä.
Nyt siis ekana kun koulu ei oo alkanu.
Eli maanantaisin yleensä meen kirjastoon, sitte käyn kaupassa, ja lenkillä.
Tiistaisin lenkille.
Keskiviikkona kauppaasiat, ja lenkkeily.
Torstaina lenkille.
Perjantaina autan kotona.
Lauantaina swkä sunnuntainakin autan kotona.Autan kotona myös siivoamalla, vaihtamalla lakanat, jätjestämällä tavaroita, pyykkäämällä, auttamalla tekee ruokaa, ja sit viemää roskat koska itse haluan. Vaikka mutsi ei oo mikäö uusavuton, mutta jos haluan ansaita kuukausirahaa nii sitte mun täytyy. Ja mä ihan vapaaehtoisesti teen tätä.
Mut joo, eli joka päivä kun koulu alkaa, mun täytyy kävellä sinne ja takas kotii. Ja sit mun tuleva koulu on yhdistyny toisen koulun kanssa, nii sitten toisessa on joitakin tuntei, ja toisessa joitaki. Eli mun täytyy niidenkin välillä mennä. Ja ditten viel siin koulun liikunnat vielä perään. Nii kyl siin sitte tulee hyöty liikuntaa.
Eli oon 168cm ja 84. Oon 14. Ja laihdutan edelleen. Mut on mulla siis myös pituuttakin.
Gluteeniton maito :D:D
Mä en ole nauranut näin paljoa vähään aikaan. Ei hitto!
Vierailija kirjoitti:
Stressi on omiaan hidastamaan laihduttamista. Mutta kokeile extreme karppausta mikäli sun keho kestää sen. Mä en laihtunut mitenkään ennenkuin aloitin karppaamaan. Jos harrastat lihasten kasvattamista samaan aikaan niin tuplaa vaan proteiinien määrä esim protsku juomalla.
Karppauksessa ei syödä ylenmäärin proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Annoskoot vois olla 1/2 avokado /pv. Ja. 30~4~ g. Pähkinöitä /pv.
Ei öljyjä näiden lisäksi.
Vaihda maitotuotteet kasviproteiineihin.
Stressin hillintä ja unen laatu!Stressihormonit ja unen puute häiritsevät painonpudotusta HUOMATTAVASTI.
Älä vähennä hyviä hh. Tutkitusti ihmiset, jotka syövät eniten hyviä hiilareita, ovat hoikempia kuin ne jotka syövät enemmän (eläin)proteiinia ja rasvaa.
Avokado ja pähkinät ovat oikein hyviä rasvanlähteitä, kunhan määrä on maltillinen.
Ne jopa auttavat painonpudotuksessa.
Panosta kuidun saantiin.
Unohda proteiinien, rasvojen ja hh suhteiden laskeminen.
Näytäpä se tutkimus, minkä olet lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöt liikaa viljatuotteita, rahkaa ja hedelmiä.
Et voi olla tosissasi? Laihtuminen ei ole mistään tietystä ruoka-aineesta kiinni. Mä lauhdutin aikoinaan 16kg ja söin suklaata pari riviä joka päivä. Aamulla ja illalla leipää. Paljon muuta en syönytkään.
Ihminen laihtuu vaikka syömällä pizzan päivässä, jos ei sitten muuta syö.
Totta, minulla kaveri, joka laihdutti syömällä yhden pizzan iltaisin, ei muuta. Itse olen laihduttanut syömällä aamupalan, lounaan ja illalla join paljon olutta, paino putosi silti. En urheillut, mutta muuten aktiivinen, kävelin paikasta toiseen jne.
Missä se sun ylipaino on? Onko ylävatsalla kivikova rantapallo? Jos kyllä, niin sulla voi olla insuliiniresistenssi, jolloin ihan tutkitusti on vaikea pudottaa painoa leivällä ja puurolla. Ihan omasta kokemuksesta voin sanoa, että silloin ainoa mikä tehoaa on hiilareiden vähentäminen. Itse yritin epätoivoisesti laskea kaloreita yli puoli vuotta eikä paino hievahtanutkaan. Olo oli kyllä karsea ja nälkä jatkuva. Siirryin vhh:lle ja paino on tippunut kohta kymmenen kiloa ilman, että olen laskenut yhtään mitään. Vyötäröltä on hävinnyt kymmenen senttiä. Vaikka sitä ei täällä uskota, niin kaikille ei kalorien laskeminen vain toimi. (Ja ei en ole sohvaperuna. Treenaan parasta aikaa maratonille, mutta sekään ei riittänyt painon pudottamiseen).
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi marketeissa myytävät proteiinijauhot ovat usein melkoisen huonolaatuisia kovasta hinnasta huolimatta ja huonolaatuisen proteiinin ahtaminen kroppaan ei välttämättä ole kovin hyvä idea. Kannattaa mieluummin käyttää vaikka luomukananmunia ja mahdollisimman vähän marketin proteiinijauhoa.
Hyviä kirjoituksia laatuasioista:
Kun proteiinijauhe ei ole enää pelkkää proteiinijauhetta
https://www.bodylab.fi/shop/kun-proteiinijauhe-ei-601c1.html
Onko BCAA:si tehty sian karvoista ja ankan sulista?
https://www.bodylab.fi/shop/onko-bcaa-si-1349c1.html
Lisäravinteiden laatuerot - kuluttaja markkinoinnin vietävänä
https://www.voimapuoti.com/blog/post/2-lisaravinteiden-laatuerot-.html
Lisäravinteiden imeytyvyyksistä
https://www.voimapuoti.com/blog/post/5-lisaravinteiden-imeytyvyyksista-…
Sitä minäkin ihmettelin, kunnes sain tietää olevani raskaana.
Miksi en laihdu, miksi oi miksi en laihu yhtään?? Lomallakin vain lihoin, toista kiloa, muutamassa viikossa?!
Mulla lähtee paino alas, kun jätän rasvaa ja sokeria vähemmälle.
Syöt enemmän mitä kulutat. Simppeliä.
Saat liikaa energiatiheää ruokaa.