Miksi en laihdu?
Olen kirjoittanut ruokapäiväkirjaa jo pitemmän aikaa. Laitan tähän hyvin tyypillisen esimerkkipäivän. Mitään herkku/mättöpäiviä en pidä. Puolen vuoden aikana olen syönyt yhden kotzonen, rippijuhlissa kakkua palan ja juhannuksena 100g irtiksiä. Alkoholia en käytä. Siinä mun herkut.
Aamu: rasvaton maitorahka, piltti ja pähkinöitä, sekä esim pari riisikakkua. Tai kaurapuuro ja marjoja tai kaksi realia ja kaksi munaa.
Lounas: kasvissosekeitto tai rahka ja banaani, tai pari paahdettua ruisleipää avokadolla tms
Välipala: hedelmä
Päivällinen: kotiruokaa. Salaattia iso kasa ja kauhallinen itse lämmintä ruokaa.
Iltapala: ei aina mitään tai sitten esim puuroa, rahka tms
Liikunta: joka päivä 1-3h. Juoksen, pyöräilen, kävelen, hiihdän tms. Olen myös muuten aktiivinen, eli touhuan paljon puutarhassa, siivoan jne.
Ylipainoa 15kg ja painoa ei ole pudonnut yhtään. Kilpparit ok. Stressiä ja ahdistuneisuutta on.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti saat vaan liikaa kaloreita.
Siinä se syy yleensä on. Harvemmin sitä liian vähän syö. Kyllähän anorektikotkin "syö" tosi vähän ja laihtuu eli jos kuitenkin noinkin paljon syöt niin ei johdu siitä että syö liian vähän.
Joku tätäkin alapeukuttaa ja väittää että säästöliekki on todellinen. Juu on muttei sitä tuollaisilla ruokamäärillä tule. Jos ei laihdu niin vähän pitää jostain nipistää. Harvemmin laihduttaja itseään ihan ähkyyn voi vetää joka kerta.Ja liikunta ei paljoa kuluta eli sen varaan ei kannata laskea. Toki liikkuminen on muuten hyväksi ja kiinteyttää ja saa lihaksia jotka taas nopeuttaa aineenvaihduntaa.
Myös vedenjuonti on tärkeää muistaa!
Kylläpä noita säästöliekillä olevia jojo-laihduttajia on tullu itelle ainakin vastaan ja yhteistä heille kaikille on ollut pitkäaikainen liian niukka energiansaanti. Siihen ei edes tarvita mitään anorektikko-ruokavaliota, vaan ihan sellanen suosittu 1200-1500kcal dieetti. Säästöliekkiä on alettu purkaa syömällä ja aineenvaihduntaa aktivoivalla liikunnalla.
Mistä tiedät että ovat olleet säästöliekillä?
Onko siihen joku mittari?
Vai olisiko kuitenkin niin että ovat syöneet enemmän kuin pitäisi?
No vaikka sellanen mittari, että pieni energiansaannin lisäys on johtanut ripeään painonnousuun, joka myöhemmin sitten on tasoittunut.
Aineenvaihdunta on mahdollista saada toimivaksi ja silloin saa syödä ihan kunnolla ilman lihomisen pelkoa. Valmennus, johon itse osallistuin, ei suositellut ruokavaliota, jossa energiansaanti olisi ollut alle 2000kcal. Itse söin (syön) välillä 2200-2800kcal ja onnistuin pudottamaan 18kg painoa menettämättä lihasmassaa. Suhtautuminen syömiseen meni uusiksi, samoin suhtautuminen nukkumiseen. Kiloakaan ei ole tullut takaisin.
Et kyllä syö ainakaan liikaa, jos puhut totta. Itsekin kituuttelin jollain 1500 kcal vuosia laihtumatta, koko ajan laihtumista miettien.. Sit vaan päätin, etten jaksa ikuista nälkää ja aloin vaan syömään 2000-2500 kcal päivässä enkä koko ajan vahdannut joka suupalaa. Ensin sain pari kiloa, (nesteitä) sitten paino laski lähtötasoon ja hitaasti myös alaspäin. Kun syön kunnolla niin mulla on paljon enemmän energiaa, jaksan liikkua ja touhuta paljon enemmän eli kulutan myös enemmän. Suosittelen kokeilemaan, vaikka tuntuu hurjalta. En myöskään repsahtele ruokavaliosta enää, koska en ole nälkäinen tai tunne yhtä pahoja mielitekoja tai jos tunnen niin syön hyvällä omalla tunnolla.
Pähkinöitä laitan aina noin 15kpl rahkaan. Kotiruoka on esim jauhelihakeitto, makaronilaatikk jne. Otan aina kauhallisen. En punnitse ruokia. Jos on lihaa, niin sen punnitsen ja otan noin 100g.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nutrilett dieetillä kaksi viikkoa, tänään alkoi kolmas viikko. Syön ohjeiden mukaan eli 5 pussia päivässä veteen tehtynä. Kaloreita saan noin 900/pvä. Sen lisäksi juon paljon vettä. Yhtään kiloa ei kuitenkaan ole karissut. Harmittaa ja ärsyttää vietävästä, kun en tiedä missä on vika tai mitä teen väärin. Ylipainoa on siis 20 kg.
Nutrilett kuurilla tärkeintä on että juot lisäksi runsaasti vettä. Itte vedin 3litraa vettä pussien lisäksi päivässä. Jos vedät limppareita yms niin suosittelen jättämään pois. Itte laihdutin 25kiloa nutrilla :)! Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut nutrilett dieetillä kaksi viikkoa, tänään alkoi kolmas viikko. Syön ohjeiden mukaan eli 5 pussia päivässä veteen tehtynä. Kaloreita saan noin 900/pvä. Sen lisäksi juon paljon vettä. Yhtään kiloa ei kuitenkaan ole karissut. Harmittaa ja ärsyttää vietävästä, kun en tiedä missä on vika tai mitä teen väärin. Ylipainoa on siis 20 kg.
Noilla pussidieeteillä saa vain elimistönsä sekaisin eikä painonpudotus ole pysyvää. Tsemppiä kuitenkin yritykseen :)
Vierailija kirjoitti:
Et kyllä syö ainakaan liikaa, jos puhut totta. Itsekin kituuttelin jollain 1500 kcal vuosia laihtumatta, koko ajan laihtumista miettien.. Sit vaan päätin, etten jaksa ikuista nälkää ja aloin vaan syömään 2000-2500 kcal päivässä enkä koko ajan vahdannut joka suupalaa. Ensin sain pari kiloa, (nesteitä) sitten paino laski lähtötasoon ja hitaasti myös alaspäin. Kun syön kunnolla niin mulla on paljon enemmän energiaa, jaksan liikkua ja touhuta paljon enemmän eli kulutan myös enemmän. Suosittelen kokeilemaan, vaikka tuntuu hurjalta. En myöskään repsahtele ruokavaliosta enää, koska en ole nälkäinen tai tunne yhtä pahoja mielitekoja tai jos tunnen niin syön hyvällä omalla tunnolla.
Mistä voit tietää syökö aloittaja liikaa? Eihän hän kertonut määristä yhtään mitään!
Tuo on juuri niin tyypillinen virhe syödä "vain tavallista kotiruokaa". Sehän voi käytännössä tarkoittaa ihan mitä hyvänsä! Hyvin harva osaa arvioida oikein ruoan energiasisältöä oikein. Sen takia se kannattaa mitata ja laskea. Ei se niin vaikea ole ottaa selvää kuinka paljon kaloreita ihan oikeasti suuhunsa työntää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noilla pussidieeteillä saa vain elimistönsä sekaisin eikä painonpudotus ole pysyvää. Tsemppiä kuitenkin yritykseen :)
Pussikuurit on tarkoitettu starttaamaan elämäntapa muutos. Ei tietenkään laihdu pysyvästi jos hyppää takaisin vanhoihin tapoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pussikuurit on tarkoitettu starttaamaan elämäntapa muutos. Ei tietenkään laihdu pysyvästi jos hyppää takaisin vanhoihin tapoihin.
Ei siihen muutokseen noita litkuja tarvitse.
Syömiset kannattaisi kirjata johonkin kalorilaskuriin, josta näkee suoraan kuinka paljon kaloreita, proteiineja ja hiilareita ruoasta tulee.
Syöt enemmän kuin kulutat, ei siinä sen kummempaa. Syömisen ajankohtaa kannattaa myös miettiä; syödä ei pitäisi tuntia ennen liikuntaa - eikä juoda sokerijuomia - ja liikunnan jälkeen pitäisi myös odottaa 30-60 min. , jotta elimistö ehtii polttamaan ns. vararavintoakin. Liikunnan pitää myös rasittaa kroppaa riittävästi/riittävän pitkään, että ehtii sitä rasvaa polttaa.
Itse olen kohennellut kuntoani nyt pari kuukautta - lenkkeillen (6km /3x vko) ja pyöräillen (25km / 2x vko) tosi mäkisessä maastossa sekä lankuttelen & kahvakuulailen parin päivän välein - paino pudonnut 85 kilosta neljä kiloa, vaikka lihasmassaakin (erityisesti käsiin) on tullut lisää. Tavoite on 80kg sekä jo pienentyneen kaljamahan poisto kokonaan, mutta vatsassa olevan rasvan polttaminen onkin se kaikkein haastavin operaatio.
Syön yleensä aamulla (kreikkalaisen) jogurtin myslin kera, kananmunan, 0.5l tuoremehua, johon puristan sekaan tuoreita sitruksia, ja pari voileipää maksapasteijan ja leikkeleiden kera...
Lounaan käyn syömässä kasvispainoitteisen lounasravintolan seisovasta pöydästä ja ns. "napa täyteen"...
Seuraava syönti on vasta illalla - vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa - ja iltapalaksi syön sitten saman satsin kuin aamulla lukuunottamatta kananmunaa... vettä - tai töissä jääteetä - juon aina kun janottaa.
Hyvin olen jaksanut - ja nyt on alkanut taas sopimaan liki 12 vuotta vanhat housutkin - tai ainakin parit shortsit, jotka eivät ole sopineet vuoden 2006 jälkeen... ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voit tietää syökö aloittaja liikaa? Eihän hän kertonut määristä yhtään mitään!
Tuo on juuri niin tyypillinen virhe syödä "vain tavallista kotiruokaa". Sehän voi käytännössä tarkoittaa ihan mitä hyvänsä! Hyvin harva osaa arvioida oikein ruoan energiasisältöä oikein. Sen takia se kannattaa mitata ja laskea. Ei se niin vaikea ole ottaa selvää kuinka paljon kaloreita ihan oikeasti suuhunsa työntää.
Ap itse kertoi ottavansa yhden kauhallisen ruokaa niin ei se voi olla liikaa, vaikka olisi mitä tahansa ruokaa.
No katoppa vaikka mun. Mä painoin puolivuotta sitten 112 kiloa, ja nyt 84 kiloa, sillä muutin ruokiani, ruoan määrääni, jätin kaikki limsat ja herkut ja sen sellaiset pois, ja lisäsin liikuntaa. Jätin myös rasvallisen maidon pois. Ja turhat sokerit ja rasvat, ja sellaiset.
Aamupalani: Banaani, jogurtti, ja vesi.
Päivälliseksi: Jotain keittoa. Esim, kalakeittoa, hernekeittoa tai sitten kasvissosekeittoa. Jos ei nöitä, nii sitten otan salaattia ja makaronilaatikkoa ja salaattia, tai kaurapuuroa. Enkä ota kuin puolet lautasesta siis ruokaa. Ja gluteenitonta maitoa.
Välipalaksi: Omena, ja proteiinipatukka sekä gluteenitonta maitoa.
Lounaaksi: Vesimelonin pala, ruisleipä, juustoa, salaattia ja vettä.
Iltapalaksi: Ruisleipä ja vettä.
Liikun joka päivä, sillä ei ole autoa, eikä hissiä kotona, ja kuljen vielä 3 kerrokseen ja alas. Vaikka olisi vaikka kuinka painavia, ja paljon tavaroita. Ja sitten vielä kun alkaa syksyllä taas koulu. Ja sinne täytyy kävellä.
Nyt siis ekana kun koulu ei oo alkanu.
Eli maanantaisin yleensä meen kirjastoon, sitte käyn kaupassa, ja lenkillä.
Tiistaisin lenkille.
Keskiviikkona kauppaasiat, ja lenkkeily.
Torstaina lenkille.
Perjantaina autan kotona.
Lauantaina swkä sunnuntainakin autan kotona.
Autan kotona myös siivoamalla, vaihtamalla lakanat, jätjestämällä tavaroita, pyykkäämällä, auttamalla tekee ruokaa, ja sit viemää roskat koska itse haluan. Vaikka mutsi ei oo mikäö uusavuton, mutta jos haluan ansaita kuukausirahaa nii sitte mun täytyy. Ja mä ihan vapaaehtoisesti teen tätä.
Mut joo, eli joka päivä kun koulu alkaa, mun täytyy kävellä sinne ja takas kotii. Ja sit mun tuleva koulu on yhdistyny toisen koulun kanssa, nii sitten toisessa on joitakin tuntei, ja toisessa joitaki. Eli mun täytyy niidenkin välillä mennä. Ja ditten viel siin koulun liikunnat vielä perään. Nii kyl siin sitte tulee hyöty liikuntaa.
Eli oon 168cm ja 84. Oon 14. Ja laihdutan edelleen. Mut on mulla siis myös pituuttakin.
Kuinka paljon kaloreita on avokadoleivässä? Itse syön isohkon ruisleivän palan (ihan aito ruisleipä, ei vehnää) ja puolikkaan avokadon silloin tällöin. Olen ajatellut, että se on hyvä aamu- tai välipala?
Kotiruokaa? No tämähän kertoo tarkasti kaiken...
Nro 33:lle: On todella hienoa, että olet laihtunut, onnittelut siitä! Jäin kuitenkin miettimään, mitä tarkoitat gluteenittomalla maidolla?
Vierailija kirjoitti:
No katoppa vaikka mun. Mä painoin puolivuotta sitten 112 kiloa, ja nyt 84 kiloa, sillä muutin ruokiani, ruoan määrääni, jätin kaikki limsat ja herkut ja sen sellaiset pois, ja lisäsin liikuntaa. Jätin myös rasvallisen maidon pois. Ja turhat sokerit ja rasvat, ja sellaiset.
Aamupalani: Banaani, jogurtti, ja vesi.
Päivälliseksi: Jotain keittoa. Esim, kalakeittoa, hernekeittoa tai sitten kasvissosekeittoa. Jos ei nöitä, nii sitten otan salaattia ja makaronilaatikkoa ja salaattia, tai kaurapuuroa. Enkä ota kuin puolet lautasesta siis ruokaa. Ja gluteenitonta maitoa.
Välipalaksi: Omena, ja proteiinipatukka sekä gluteenitonta maitoa.
Lounaaksi: Vesimelonin pala, ruisleipä, juustoa, salaattia ja vettä.
Iltapalaksi: Ruisleipä ja vettä.Liikun joka päivä, sillä ei ole autoa, eikä hissiä kotona, ja kuljen vielä 3 kerrokseen ja alas. Vaikka olisi vaikka kuinka painavia, ja paljon tavaroita. Ja sitten vielä kun alkaa syksyllä taas koulu. Ja sinne täytyy kävellä.
Nyt siis ekana kun koulu ei oo alkanu.
Eli maanantaisin yleensä meen kirjastoon, sitte käyn kaupassa, ja lenkillä.
Tiistaisin lenkille.
Keskiviikkona kauppaasiat, ja lenkkeily.
Torstaina lenkille.
Perjantaina autan kotona.
Lauantaina swkä sunnuntainakin autan kotona.Autan kotona myös siivoamalla, vaihtamalla lakanat, jätjestämällä tavaroita, pyykkäämällä, auttamalla tekee ruokaa, ja sit viemää roskat koska itse haluan. Vaikka mutsi ei oo mikäö uusavuton, mutta jos haluan ansaita kuukausirahaa nii sitte mun täytyy. Ja mä ihan vapaaehtoisesti teen tätä.
Mut joo, eli joka päivä kun koulu alkaa, mun täytyy kävellä sinne ja takas kotii. Ja sit mun tuleva koulu on yhdistyny toisen koulun kanssa, nii sitten toisessa on joitakin tuntei, ja toisessa joitaki. Eli mun täytyy niidenkin välillä mennä. Ja ditten viel siin koulun liikunnat vielä perään. Nii kyl siin sitte tulee hyöty liikuntaa.
Eli oon 168cm ja 84. Oon 14. Ja laihdutan edelleen. Mut on mulla siis myös pituuttakin.
Gluteeniton maito :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap itse kertoi ottavansa yhden kauhallisen ruokaa niin ei se voi olla liikaa, vaikka olisi mitä tahansa ruokaa.
Yksi kauhallinen voi olla desilitra kesäkeittoa tai puoli litraa pekonikermapastaa. Arvaa kummalla saa ylitettyä koko päivän energiatarpeen.
Täytyyhän siihen olla olemassa syy miksi aloittaja ei laihdu. Jos ruokailu olisi järkevä ja aloituksessa kuvatun kaltainen pienillä annoksilla niin aivan varmasti laihtuu kuka tahansa. Vaikka olisi mitkä kilpirauhaset vajaatoiminnat ja säästöliekit sun muut kootut selitykset.
Minun ajatukseni on, että aloittaja syö todellisuudessa enemmän kuin kuvittelee. Ruoan energiapitoisuus on edelleen suurempi kuin tarve. Sitä ei tarvitse syödä määrällisesti mitenkään erityisen paljoa pysyäkseen samanpainoisena.
Objektiivisin tapa olisi nyt hankkia joku helppokäyttöinen kalorilaskuri vaikka kännykkään, johon merkataan joka ikinen suupala. Parin ekan viikon ajan syötyjen ruokien olisi hyvä olla sellaista joista oikeasti tiedät mitä se sisältää ja paljonko, jotta voit syöttää tarkat lukemat kalorilaskuriin. On esim. eri asia jos laitat laskuriin "kasvissosekeitto 250g" jos toinen kasvissosekeitto sisältää 100% kasviksia ja toinen taas puoli pakettia koskenlaskijaa tai kermaa. Samoin jauhelihakastike on aika eri, onko kevyttä jauhelihaa vai jotain rasvaista sika-nautaa plus vielä reilussa voissa kypsennettynä.
Laskurissa olisi hyvä olla myös kohta johon laitetaan päivittäiset liikuntasi. Seuraa laskuria pari viikkoa ja katso objektiivisen tarkasti, miten paljon kulutus on saatuun energiamäärään nähden. Käytä laskureita apuna, jotta saat selville paljonko ylipäätään tarvitset kaloreita ja meneekö nyt yli vai ali. Jos jää ali, lisää pariksi viikoksi energian määrää ja katso oletko ehkä ollut säästöliekillä.
En väitä, että välttämättä olet säästöliekillä, voit yksinkertaisesti arvioida syömäsi ruoan yläkanttiin. Mutta oman kokemukseni mukaan säästöliekki voi olla kyllä todellinen ilmiö. Muutama vuosi sitten painoin laihdutuksen jälkeen 58 kg (pituus 160), yritin laihduttaa viimeiset viisi kiloa syömällä esim. kasvissosekeittoja ja välttelemällä hiilihydraatteja niukkaenergisesti. Kilot pysyi tiukassa. Lopulta sain säästöliekin pois kun lisäsin maltillisesti hiilihydraatteja, kuten aamupuuroa, couscous-salaatteja, pastaa, riisiä, leipää ja aloitin salilla isoilla painoilla harjoittelun. Lopulta saliharjoittelu vei mennessään ja nyt painankin jo 62 kg, mutta olen silti timmimmässä kunnossa kuin 52 kiloisena. Eli pelkkä kilojen tuijottelukaan ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Syöt enemmän kuin kulutat, ei siinä sen kummempaa. Syömisen ajankohtaa kannattaa myös miettiä; syödä ei pitäisi tuntia ennen liikuntaa - eikä juoda sokerijuomia - ja liikunnan jälkeen pitäisi myös odottaa 30-60 min. , jotta elimistö ehtii polttamaan ns. vararavintoakin. Liikunnan pitää myös rasittaa kroppaa riittävästi/riittävän pitkään, että ehtii sitä rasvaa polttaa.
Itse olen kohennellut kuntoani nyt pari kuukautta - lenkkeillen (6km /3x vko) ja pyöräillen (25km / 2x vko) tosi mäkisessä maastossa sekä lankuttelen & kahvakuulailen parin päivän välein - paino pudonnut 85 kilosta neljä kiloa, vaikka lihasmassaakin (erityisesti käsiin) on tullut lisää. Tavoite on 80kg sekä jo pienentyneen kaljamahan poisto kokonaan, mutta vatsassa olevan rasvan polttaminen onkin se kaikkein haastavin operaatio.
Syön yleensä aamulla (kreikkalaisen) jogurtin myslin kera, kananmunan, 0.5l tuoremehua, johon puristan sekaan tuoreita sitruksia, ja pari voileipää maksapasteijan ja leikkeleiden kera...
Lounaan käyn syömässä kasvispainoitteisen lounasravintolan seisovasta pöydästä ja ns. "napa täyteen"...
Seuraava syönti on vasta illalla - vähintään 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa - ja iltapalaksi syön sitten saman satsin kuin aamulla lukuunottamatta kananmunaa... vettä - tai töissä jääteetä - juon aina kun janottaa.
Hyvin olen jaksanut - ja nyt on alkanut taas sopimaan liki 12 vuotta vanhat housutkin - tai ainakin parit shortsit, jotka eivät ole sopineet vuoden 2006 jälkeen... ;)
Tuosta sun ruokavaliosta keskiverto laihduttajan (tai kiinteyttäjän) ei kannata kyllä ottaa mallia. Tai siis ihan kiva, että sopii sulle mutta kaikille ei todellakaan ole hyvä idea tuo kolme raskasta ateriaa päivässä.
Lihavoin kohdan, mikä ei kyllä pidä paikkaansa etenkään lihaskuntoharjottelun jälkeen. Silloin kun treenataan kunnolla lihakset uupumiseen saakka, ei todellakaan kannata jäädä odottelemaan mitään "rasvanpolttoa varten 30-60min" vaan antaa lihaksille nopeasti imeytyvää energiaa heti treenin jälkeen. Itse käytän banaania/maltoa ja heraisolaattia niin lihakset nappaavat sen heti hyötykäyttöön ja saavat energiaa kasvaa ja kehittyä. Kun on heti ottanut palautusjuoman rankan treenin jälkeen, jaksaa itsekin käydä suihkussa, mennä kotiin ja laittaa ruokaa. Tunnin päästä treenistä sitten kunnon kotiruokaa lautasmallin mukaisesti reilu annos.
Joku 15 kg ylipaino nyt on ihan yhdentekevä juttu.