Nyt minä olen sen päättänyt. En aio tehdä ollenkaan lapsia
Olen pitkään miettinyt yrittääkö vaiko eikö. Nyt olen tehnyt sen lopullisen päätökseni. Jään lapsettomaksi 😊
Kommentit (227)
Samoilla linjoilla olen, en osaisi olla äiti, en pidä lapsista niin paljoa että musta tulisi hyvää äitiä. Kavereisen kersoja on kiva nähdä silloin tällöin ja ostella heille lahjoja, mutta siihen se sitten jää. En jaksaisi sellaista jaloissa pyörimistä 24/7. Musta tulisi onneton ja ahdistunut.
Itse oon myöskin vela. 35v. Ja siksi, että muut asiat tekevät minut onnelliseksi.
Paljoan lapsivastaisia täällä kommenteista päättellen. Niin moni on päättänyt olla hankkimatta vauvoja. Ompa köyhä elämä, onnittelut.
nainen on luotu synnyttämään ja hoitamaan lapsia, jos jostain muusta haaveilee, on tyhmä
Mulla on lapsia mutta olen päättänyt että en ota enää yhtään eläintä ikinä. Se on niin rasittavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat voivat aina uskotella, että tekevät maapallolle jonkun palvelukset olemalla lisääntymättä. Ottakaa oikeasti selvää asioista. Se, että juuri sinä et lisäänny ei ole sen kummempi ekoteko kuin havunneulasen nakkaaminen kompostiin.
https://www.maailmankuvalehti.fi/2018/3/pitkat/lisaantymatta-paras
Lisääntymättä jättäminen ON suurin ekoteko, jonka ihminen voi tehdä.
Taas oli velan kirjoittama mielipide. Kukaan meistä ei loppujen lopuksi tiedä, tuhoutuuko maailma ja miten. Maailmanloppua on ennustettu ties kuinka ja kauan ihmiskunnan historiassa. Joku asteroidi voi iskeä maapalloon ja tuhota sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhana olet yksin pissavaipoissa , kun lapsesi eivät tule niitä vaihtamaan.
Olipa typerä kommentti. Kuvastaa hyvin velojen älykkyystasoa. Luuletko oikeasti, että lapset vaihtavat vaippoja? Sitä varten ovat hoitokodit. Oma isäni on hoitokodissa, en todellakaan vaihtele hänen vaippojaan. Käyn häntä kyllä säännöllisesti katsomassa lasteni kanssa, vähintään pari kertaa viikossa. Jos isälläni ei olisi lasta ja lapsenlapsia, niin eipä siellä kukaan kävisi. 90-vuotiaalla kun on sisarukset ja kaverit kuolleet tai ovat itsekin huonossa kunnossa. Mutta kun kukaan ei nykyään halua lapsia, niin tulevaisuuden vanhuksille ei edes kukaan vaihda vaippoja. Ne harvat ihmiset eivät halua hoitokoteihin töihin. Mutta ehkä robotit vaihtavat sinulle ne vaipat.
Kommentin kirjoitti joku jonka mielestä lapsia tulee hankkia, ei suinkaan vela. Edelleen suurin osa ihmisistä lapsia hankkii, eli ei voida sanoa että "kukaan" ei hanki.
Vierailija kirjoitti:
Eniten kummastuttaa se, että mikä saa naisen olemaan biologisesti haluamatta lasta? 🤔
Itse kävin jo murrosiässä kuumana vanhempiin poikiin. Kun tapasin mieheni 16-vuotiaana, tiesin haluavani naimisiin ja lapsia. 23-vuotiaana olin jo kahden lapsen äiti.
Lapseni, nyt jo koululaisia, ovat hienoin saavutus elämässäni, mutta myönnettävä toki on, että on välillä ollut aikoja että teki mieli hakata päätään seinään. Ja meillä on kuitenkin fiksut ja terveet lapset. Siis että elämä on mukavaa näin, nyt on jo tosi paljon myös omaa aikaa ym. Eli valinta oli oikea, en kadu.
Mutta mikäli olisin ehtinyt nauttia pidempään vapaasta elämästä, saattaisin ajatella toisin, mutta minulla oli todella voimakas tarve lisääntyä. Oli ihanaa olla raskaana. Lapsia olisi ehkä enemmänkin, mutta yhdessä sovittiin että meille kaksi on oikein hyvä määrä. Rahaahan lapsiin uppoaa aika paljon.
Mutta fyysisesti olisin valmis tekemään vauvoja koko ajan, sitähän varten seksikin lopulta on. :D Nyt sitten on sitä seksiä omaksi ja miehen iloksi ihan muuten vaan tottakai.
Eli eikö teille veloille tule sitä fyysistä vauvakuumetta?? Syöttekö pillereitä?
Miehellä on piuhat poikki, joten itse olen luomutilassa ja todellakin varsinkin ovulaation aikaan olisin koko ajan valmis seksiin. Muulloinkin kyllä.
Jos eläisin aikana ennen ehkäisyä, olisin varmaan synnyttänyt 20 lasta...
Minulle taas sinun tuntemuksesi ovat aivan vieraita :). Olen 35v. enkä ole koskaan tuntenut halua saada lapsia tai harrastaa seksiä. Rakastun miehiin (en siis koe tippaakaan vetoa naisiin), ja haaveilen parisuhteesta, romantiikasta, yhteisestä elämästä. En vain usko sellaista koskaan kokevani, koska en halua sitä "normaalia" biologista asiaa.
On vaikea sanoa miksi näin on. En käytä tietenkään mitään ehkäisyä, joten ihan luonnostani olen tällainen. Oman poikasen hoivaaminen on vain täysin vieras ajatus. Että lapsi kasvaisi sisälläni ja sitten sitä pitäisi hoitaa ja kasvattaa? Ei kiitos. Ehkä minulta sitten puuttuu jokin hormoni? Olisi mielenkiintoista tietää. Myöskään sisarukseni eivät ole lisääntyneet, joten kenties meissä on jotain sellaista geneettisesti.
Vierailija kirjoitti:
Velat miksi ootte vauva osiossa?????? Elämä ilman lasta/lapsia olisi tyhjää ja toivotonta.
Tämä on Aihe vapaa -palsta. Ja todella säälin ihmistä jonka elämä on "tyhjää ja toivotonta" ilman lasta. Ei lapsi (eikä puolisokaan) voi olla elämän tarkoitus. Se on liian suuri taakka hänen kantaa - olla vanhempiensa unelmien täyttymys. Kyllä ihmisen täytyy pystyä olemaan itsensä kanssa tasapainoinen ja onnellinen. Siihen sitten se perhe-elämä on joillekin haluttu lisä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten kummastuttaa se, että mikä saa naisen olemaan biologisesti haluamatta lasta? 🤔
Itse kävin jo murrosiässä kuumana vanhempiin poikiin. Kun tapasin mieheni 16-vuotiaana, tiesin haluavani naimisiin ja lapsia. 23-vuotiaana olin jo kahden lapsen äiti.
Lapseni, nyt jo koululaisia, ovat hienoin saavutus elämässäni, mutta myönnettävä toki on, että on välillä ollut aikoja että teki mieli hakata päätään seinään. Ja meillä on kuitenkin fiksut ja terveet lapset. Siis että elämä on mukavaa näin, nyt on jo tosi paljon myös omaa aikaa ym. Eli valinta oli oikea, en kadu.
Mutta mikäli olisin ehtinyt nauttia pidempään vapaasta elämästä, saattaisin ajatella toisin, mutta minulla oli todella voimakas tarve lisääntyä. Oli ihanaa olla raskaana. Lapsia olisi ehkä enemmänkin, mutta yhdessä sovittiin että meille kaksi on oikein hyvä määrä. Rahaahan lapsiin uppoaa aika paljon.
Mutta fyysisesti olisin valmis tekemään vauvoja koko ajan, sitähän varten seksikin lopulta on. :D Nyt sitten on sitä seksiä omaksi ja miehen iloksi ihan muuten vaan tottakai.
Eli eikö teille veloille tule sitä fyysistä vauvakuumetta?? Syöttekö pillereitä?
Miehellä on piuhat poikki, joten itse olen luomutilassa ja todellakin varsinkin ovulaation aikaan olisin koko ajan valmis seksiin. Muulloinkin kyllä.
Jos eläisin aikana ennen ehkäisyä, olisin varmaan synnyttänyt 20 lasta...
Kyllä minullekin tulee järkyttävä seksihimo ovulaation aikaan. Mutta en minä siinä samalla ajattele että "oi, nyt vauvoja tekemään, haluan lapsen!". Mulla ei ole koskaan tullut vauvakuumetta, mutta joka kuukausi tiettynä aikana kova panetus :) En syö pillereitä tai käytä hormonaalista ehkäisyä. En aio hankkia lapsia, en ole koskaan tuntenut tarvetta. Pahoittelut jos pelkkä paneminen ilman ajatusta vauvoista on mielestäsi seksin väärinkäyttöä :D
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kaikki lapsettomat jotka kuvittelevat saavansa jonkin mitalin valitsemastaan elämäntavasta. Sitten ihmettelevät miksi heitä ei ymmärretä ja kumarrella joka käänteessä. Ovat myös näreissään siitä kun lapsiperheet ovat (heidän mielestään) aina etusijalla, ja valittavat pikkuasioista esim. siitä kun joku lapsi piti kerran meteliä leikkipuistossa, ja kun muksut ovat aina heidän pyhän ja harmonisen elämänsä tiellä ruokakaupoissa, busseissa etc.
Ottavat kuitenkin jatkuvasti vaikeasti hallittavia ongelmakoiria lemmikeikseen, jotka vaativat enemmän huolenpitoa ja hyysäystä kuin lapset (jotka sentään oppivat itsenäisiksi jossain vaiheessa.) Ja rinnastavat sitten näitä rakkejaan lapsiin, ja suuttuvat kun Turre ei nyt päässytkään R-kioskiin sisälle lehtitelineisiin kuseksimaan.
Velana oleminen on nykyajan trendi. Siinä missä gluteeniton, viljaton, maidoton, lihaton, seksitön, iloton, alkoholiton, sokeriton, muoviton, televisioton etc. Niin on myös lapseton elämäntapa sitä samaa trendivillitystä.
Lapsettomat voivat aina uskotella, että tekevät maapallolle jonkun palvelukset olemalla lisääntymättä. Ottakaa oikeasti selvää asioista. Se, että juuri sinä et lisäänny ei ole sen kummempi ekoteko kuin havunneulasen nakkaaminen kompostiin.
Minkä ihmeen mitalin? En minä kuvittele kenellekään mitään palveluksia tekeväni, en vaan halua lasta. En myöskään halua hevosta, moottorivenettä tai viinitilaa. Huomaan että yrität alentaa vapaaehtoisesti lapsettomia käyttämällä termiä "trendivillitys". Muista kuitenkin että maailma muuttuu ja on aina muuttunut. Aikansa kutakin. Eihän nytkään vuonna 2018 enää eletä ja ajatella niinkuin jossain 1400-luvun Roomassa, mikä on osittain varmasti ihan hyväkin asia. Onko niin mahdottoman huono "trendi" vaikkapa vähentää lihaa ruokavaliostaan? Onko vähempi lastenhankinta kuitenkaan huono juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.maailmankuvalehti.fi/2018/3/pitkat/lisaantymatta-paras
Lisääntymättä jättäminen ON suurin ekoteko, jonka ihminen voi tehdä.
Taas oli velan kirjoittama mielipide. Kukaan meistä ei loppujen lopuksi tiedä, tuhoutuuko maailma ja miten. Maailmanloppua on ennustettu ties kuinka ja kauan ihmiskunnan historiassa. Joku asteroidi voi iskeä maapalloon ja tuhota sen.
On tieteellinen fakta, että maapallo tulee tuhoutumaan. Aurinko laajenee ja kärtsää meidät.
Minulla on yksi lapsi mutta olen silti joistain asioista enemmän samaa mieltä velojen kanssa kuin lapsia hankkineiden. Ensinnäkin poikani ei ole millään muotoa velvoitettu vaihtamaan minulle ja miehelleni mitään vaippoja sitten kun/jos maataan palvelukodissa. Toivottavasti ei joudukaan. Hän saa muuttaa myös ulkomaille halutessaan. Tietenkin. Hän ei ole meille mitään velkaa. Ei yhtään mitään. En kaipaa myöskään mitään marttyyrinviittaa siitä että olemme lahjoittaneet hänelle elämän. Ei hän sitä pyytänyt. Mutta tuntuu mahtavalta säästää hänelle rahaa. Nytkin lapsilisät menee säästöön. Uraa minä kyllä aion tehdä. Menin yliopistoonkin vasta äidiksi tultuani.
Minä tiedän että olisin ollut yhtä onnellinen lapsettomana kuin yhden äitinä. Sisimmässä on aina jokin kaipaus jotakin kohtaan; työtä, opiskelualaa, miestä, asuinpaikkaa jne kohtaan. Tapanani ei ole silti jossitella. Minusta tuntui luontevalta saada yksi lapsi. Yritän tehdä parhaani kasvattaakseni hänestä järkevän ihmisen ja opettamalla hänet olemaan kiinnostunut luonnosta.
Minulla on runsaasti vapaa-aikaa koska mies hoitaa osuutensa ja meillä on mahtava tukiverkosto. Jottei kuulostaisi liian ruusuiselta niin odotusaikana sairastuin kyllä vakavaan raskausmyrkytykseen ja vauva oli kuolla, jouduimme hätäsektioon ja itselläni nyt siis 2-3 kertainen riski sairastua myöhemmin elämässäni sepelvaltimotautiin. Että turha joidenkin vähätellä raskauden ja synnytyksen riskejä. "Tuskin sulle mitään tulee!" Se on edesvastuutonta. Itse vähättelin ja jouduin sitten siihen pahimpaan skenaarioon. Sattumaa tietenkin. Mutta että kyllä sitä vaan tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö velat ei sitten adoptoi niitä lapsia jostain ongelma-alueilta? No esim. siksi, että kun joku ihan oikeasti ei halua lapsia, niin lasten adoptoiminen olisi niitä lapsia kohtaan väärin. Ei-haluttujen lasten ongelmat on ihan yleisessä tiedossa, olen sellainen itsekin ja todella siitä olen saanut kärsiä. Että sitten laitettaisiin jo valmiiksi heikommassa asemassa olevia kärsimään siitä? Ei, ei käy.
En pidä lapsista, mutta en vihaa niitä tarpeeksi altistaakseni niitä omille ongelmilleni. En osaisi olla hyvä äiti, koska en halua olla äiti. Se homma vaatii omistautumista.
No niin, tässähän se syy monien kohdalla on, mutta jos velat väittävät jäävänsä lapsettomiksi pelkästään ekologisista syistä, niin vaihtoehtona on auttaa jo olemassa olevaa lasta ja tarjota hänelle parempi elämä. Silloin ekologisesti ajatteleva velakin pääsee nauttimaan vanhemmuudesta ja auttamaan samalla kärsivää lasta.
Jaa, minä olen vain laiska ja ajattelen itseäni enkä siksi halua lapsia. Tai halunnut, nyt olen jo liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Pikkulasten vanhemmat on pääosin ihan hirveetä porukkaa. Muutama ihana on joo mutta pääosin ovat kauheita ja vihaavat eläimiä.
WTF? Vihaavat eläimiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään miettinyt yrittääkö vaiko eikö. Nyt olen tehnyt sen lopullisen päätökseni. Jään lapsettomaksi 😊
Sen kun. Itse sinä siinä kaikkein eniten menetät.
Miten voi menettää mitään, mitä ei halua? Ihmeellinen logiikka.
?? Sinähän jäät paitsi yhtä elämän perustavimman laatuisista kokemuksista, joka vaikuttaa ihmiseen hyvin monella tavalla ja tasolla ja hyvin syvästi. Sillä, haluatko sinä ehkä sitä vai et, ei ole mitään merkitystä itse asiaan: Sinulta jää kokematta erittäin merkityksellinen asia ihmiselämässä, jos jäät lapsettomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksikö velat ei sitten adoptoi niitä lapsia jostain ongelma-alueilta? No esim. siksi, että kun joku ihan oikeasti ei halua lapsia, niin lasten adoptoiminen olisi niitä lapsia kohtaan väärin. Ei-haluttujen lasten ongelmat on ihan yleisessä tiedossa, olen sellainen itsekin ja todella siitä olen saanut kärsiä. Että sitten laitettaisiin jo valmiiksi heikommassa asemassa olevia kärsimään siitä? Ei, ei käy.
En pidä lapsista, mutta en vihaa niitä tarpeeksi altistaakseni niitä omille ongelmilleni. En osaisi olla hyvä äiti, koska en halua olla äiti. Se homma vaatii omistautumista.
No niin, tässähän se syy monien kohdalla on, mutta jos velat väittävät jäävänsä lapsettomiksi pelkästään ekologisista syistä, niin vaihtoehtona on auttaa jo olemassa olevaa lasta ja tarjota hänelle parempi elämä. Silloin ekologisesti ajatteleva velakin pääsee nauttimaan vanhemmuudesta ja auttamaan samalla kärsivää lasta.
Siis vieläkö tämä ameeba riehuu täällä tuputtamassa adoptiolapsia veloille?! Kuka on sanonut että lapsettomuuden valinneille ainut syy siihen on ekologisuus? Etkö osaa lukea vai mistä vedät noita johtopäätöksiä?
Vierailija kirjoitti:
Miljardien vuosien ajan on jokaikinen esivanhempasi elämänmuoto onnistunut säilymään hengissä kunnes on onnistunut lisääntymään ja lopputuloksena on ollut sinä. Ja nyt katkaiset ketjun.
Mahtavaa! Lasten tekoon yritetään kannustaa syyllistyksellä, joka on kuulostaa siltä, että on kopioitu jostain 90-luvun kiertokirjeestä :'D
Saman päätöksen itsekin tehneenä. Rasvainen ruuhkatukka, roikkuva nahka, puheenaiheet tasoa tutteli-vaippa-leikkipuisto-imetys-taaperouinti, jatkuva väsytys ja koti järkyttävässä kunnossa. Kiitos ei. Ihana herätä aamulla virkeänä ja käyttää vapaa-aika mihin haluaa. Helpompi saada töitäkin kun kertoo heti ettei ole mikään synnytyslaitos.
Sama juttu. Teen mieluummin monia muita asioita paitsi lapsia. Lapset on kivoja, työskentelen lasten parissa joka päivä ja se on ihanaa, mutta vielä ihanempaa on se tunne, kun tulen kotiin, suljen oven ja ympärilleni laskeutuu hiljaisuus ja rauha. Sitä arvostan enemmän kuin ajatusta siitä, että sama rumba jatkuisi vielä kotonakin.