Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hellehulluilla kilpirauhasen vajaatoiminta?

Vierailija
07.07.2018 |

Meinaan jos koko ajan paleltaa ja kroppa ei hikoile millään, niin silloin tuntuu varmaan mukavaltakin olla tukahduttavassa kuumuudessa. Eri asia sitten, jos on terve ainenevaihdunta ja hikoilee kuumassa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla mikään ruudinkeksijä, Ap?

Jos ei hikoile silloin aineenvaihdunta ei toimi kunnolla ja olo on tosi tukala. Itselläni imusuoniston vaurio ja sen takia en kestä kuumuutta enkä kosteutta. En pysty hikoilemaan joten ikään kun kiehun sisältä päin. Äkkiä ulkona tulee huono olo ja pahimmillaan saan lämpöhalvauksen. Jalat ja kädet, ja muukin kroppa turpoaa helposti kuumuudessä, joten kipuja ja vaivaa sekin aiheuttaa.

En tiedä miten joku kääntää tälläiset vitsiksi ja kutsuu meitä "hulluiksi".

Lofooteilla olis mullakin ihanaa! :)

Mullakin on imusuoniston vaurio! Kerrankin jollain muullakin, en tunne ketään muuta jolla sama vaiva. Kuumuus on tosiaan kauheaa oireiden kanssa.

Kyllä meitä on, mutta koska Suomessa ei ole ainuttakaan alan erikoislääkäriä eli lymfologia niin asiallisen diagnoosin ja hoidon saaminen voi olla kiven takana.

Itselläni asiat järjestyneet tiukan alun jälkeen hyvin ihan sattuman kautta eli saan lymfahoitoa sekä käsin että koneellista ja kompressiosukat on. Miten sulla?

Kyllä. Mut diagnosoitiin lopulta Taysissa mistä siirryin sitten Töölöön, mutta diagnoosiin meni 1,5 vuotta vaikka oireet oli ihan selkeät ja vähätteleviä tk-lääkäreitä on tullut tavattua. Mulla myös on koneellinen ja kompressiohoito, lisäksi lymfaterapiassa olen käynyt ja kaikenlaista itsehoitoyritystä on ollut...

Vierailija
22/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tyroksiinilla ollu arvot tasapainossa jo pitkään.

Totun lämpöön muutamassa päivässä (jopa 30+ ulkomaila) ja tavallaan lakkaan hikoilemasta tai ainakin vähenee reilusti, eikä lämpö enää tunnu mitenkään ahdistavalta.

Niin ja palelen kotosalla järkyn helposti, huoneenlämpötilan pitäisi olla mielellään 25+, että tarkenisin normaaleissa vaatteissa. Käytänkin sähkölämmitintä lisälämpönä olohuoneessa melkein ympäri vuoden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ihannelämpötila on 25-30. Ai sekö tekee ihmisestä wt:n ap:n logiikalla. Kun muualle muuttamaan pääsiskin...

Vierailija
24/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja inhoan kuumaa. Kehon termostaatti ei toimi kunnolla joten kehon lämpotila nousee liikaa ja tasaantumiseen kuuluu todella kauan aikaa. Olen syönyt vuosia Thyroxinia, mutta ei tunnu auttavan.

Nukun jopa talvisin ovi auki, kun on vain liian kuuma.

Parvekkeen ovi siis, ei sentään ulko-ovi.

Huh helpotus, en olekaan ainoa. Tyroksiini vuosia, mutta lämmönsäätely (muun ohessa) edelleen sekaisin. Lämpötila makuuhuoneessa lähempänä 15 kuin 22 ja ikkunat auki/raollaan ympäri vuoden. Kumma tauti.

Mä olen jo luopunut toivosta, että lämmönsäätely koskaan palautuisi ennalleen. Hashimoton kanssa elellään, en kestä kuumaa, en myöskään saunaa. Onneks(en)i on mahdollista karata. Jos nykyiseen asuntoon saisi ilmastoinnin, sopiva sisälämpö olisi +18.

-1

Jos sulla on liian suuri tyroksiiniannos ja siksi käyt ylikierroksilla ja sulla on liian lämmin.Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelua, koska aineenvaihdunta hidastuu.

Liian suuri annos on tietysti mahdollista, mutta myös se vajaatoiminnan aiheuttama hikoilun vähyys aiheuttaa huonoa oloa kuumassa.

Vierailija
25/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta ap niin helpottaa. Voit napsasta tosta 15kg ihan helposti pienellä itsehillinnällä ja mielenlujuudella.

Vierailija
26/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla mikään ruudinkeksijä, Ap?

Jos ei hikoile silloin aineenvaihdunta ei toimi kunnolla ja olo on tosi tukala. Itselläni imusuoniston vaurio ja sen takia en kestä kuumuutta enkä kosteutta. En pysty hikoilemaan joten ikään kun kiehun sisältä päin. Äkkiä ulkona tulee huono olo ja pahimmillaan saan lämpöhalvauksen. Jalat ja kädet, ja muukin kroppa turpoaa helposti kuumuudessä, joten kipuja ja vaivaa sekin aiheuttaa.

En tiedä miten joku kääntää tälläiset vitsiksi ja kutsuu meitä "hulluiksi".

Lofooteilla olis mullakin ihanaa! :)

Mullakin on imusuoniston vaurio! Kerrankin jollain muullakin, en tunne ketään muuta jolla sama vaiva. Kuumuus on tosiaan kauheaa oireiden kanssa.

Kyllä meitä on, mutta koska Suomessa ei ole ainuttakaan alan erikoislääkäriä eli lymfologia niin asiallisen diagnoosin ja hoidon saaminen voi olla kiven takana.

Itselläni asiat järjestyneet tiukan alun jälkeen hyvin ihan sattuman kautta eli saan lymfahoitoa sekä käsin että koneellista ja kompressiosukat on. Miten sulla?

Kyllä. Mut diagnosoitiin lopulta Taysissa mistä siirryin sitten Töölöön, mutta diagnoosiin meni 1,5 vuotta vaikka oireet oli ihan selkeät ja vähätteleviä tk-lääkäreitä on tullut tavattua. Mulla myös on koneellinen ja kompressiohoito, lisäksi lymfaterapiassa olen käynyt ja kaikenlaista itsehoitoyritystä on ollut...

Mitä itsehoitoa olet testannut? Ja mitä tuloksia saannut?

Mä olen harrastanut vuosikausia vesijumppaa ja vesijuoksua. Näistä tuntuu olevan apua yleisesti.

Kuitenkaan tähän lämmönsäätelyongelmaan en ole keksinyt oikein mitään toimivaa kuin kuumuuden ja suoran auringonpaahteen välttelyn keskipäivällä.

Vierailija
27/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta läski! Kyllä terve helteeseen kroppa tottuu.

Vierailija
28/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihduta läski! Kyllä terve helteeseen kroppa tottuu.

:D

Vierailija
29/31 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt mikään helle ole.Ovatko  kaikki  hellettä kiroavat sairaalloisen ylipainoisia?

Mistäs sinä tiedät mistä ihmiset tänne kirjoittele, että millainen sää siellä on? Ja jos kykenet lukemaan, ei aloituksessa kerrota mistään juuri nyt olevasta helteestä, vaan keskustellaan helteestä ylipäänsä.

Minä kirjoittelen ulkomailta, jossa asun, ja täällä on tänäänkin ollut parhaimmillaan +27 astetta. Aivan liikaa minulle, vaikka en sairaalloisen ylipainoinen olekaan. 

Widduako sinne ulkomaille pitää työntyä, jos ei hellettä kestä? Luulisi tyhmemmänkin ymmärtävän, että suurimmassa osassa maailman maita on enemmän hellepäiviä kuin Suomessa. Monissa maissa helle on normaali säätila, varsinkin kesäaikaan.

Vierailija
30/31 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ainakaan tietääkseni ole, mutta tykkään auringosta ja lämmöstä. Kuten nähdäkseni lähes kaikki muutkin, lomallekin maailman joka kolkalla suunnataan kohti lämpimämpää ja aurinkoisempaa seutua jos vain rahkeet riittävät.

Suomessa on tänä kesänä ollut harvinaisen lämmintä, mutta en silti puhuisi helteestä vaikka suomalainen 'helle'-raja onkin kolea +25 astetta.

Vierailija
31/31 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, et vika on ennemmin sen kropassa, joka ei kestä ilman ongelmia +20-30 asteen lämpötiloja.

Itelle paras keli ol 25-30 asteen välillä, nautin lämmöstä. Kun yli 30 menee niin ainoo haitta näin aktiiviurheilijana on se, et suorituksen teho hiipuu, ei vaan jaksa samalla tavalla. Nautin kyllä myös talvesta ja esim laskettelusta. Siks tuntuu onnekkaalta et on syntyny suomeen, kun täällä on niin vaihteleva ilmasto. Reissuilla ennemmin kyllä matkustan lämpimään, mut varmasti jos asusin lämpimämmässä maassa, matkustelisin lumisiin maihin :)