Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 52-vuotias työtön ja minulla on todella vakava kysymys elämäni suunnasta

Vierailija
07.07.2018 |

Olen tehnyt 23 vuotta kestäneen uran mainosalalla. Vaikka taloudella menee ennätyslujaa, kaikki eivät saa siitä osaansa ja yritys jossa työskentelin irtisanoin melkein kaikki.

Lopputuloksena on se, etten saa enää oman alani töitä. Olen järkyttynyt siitä että tämän ikäistä ei kutsuta edes haastatteluihin. Kautta rantain olen ymmärtänyt että "me olemme pudonneet digikelkasta". Minkälaista puppua tuo on, sillä itsekin olen ollut somessa mukana jo 12 vuotta! Olen tehnyt työtä kaikkiin kanaviin ilman ennakkoluuloja.

Mutta tämä vakava asia. Uskon että oma alani ei enää minua ota. Mainosala on aina ollut ikäsyrjivä, sillä "täällä tarvitaan nuoria, jotka on täynnä ideoita ja jaksavat painaa 12-tuntisia päiviä". Alalla on myös legenda, että eräs kuuluisa naispuoinen mainostoimistopomo aikanaan irtisanoi suuresta firmastaan kaikki yli 40-vuotiaat.

Mitä tehdä? Minulla on HuK-tutkinto vuosien takaa, joka on yhtä tyhjän kanssa. Olen valmis työntekoon, kunhan se on tämän ikäiselle inhimillistä. Tarkoitan että puhelinmyyjän ammatti ei ole minulle.

Masennus on iskenyt, se käy varmaan suurimmalle osalle työttömiä, jotka haluaisivat töihin. Minun kohdallani tilanne on vielä pahempi, sillä työ oli enemmän tai vähemmän koko elämäni.

Mielessä on käynyt kaikki itsetuhosta rikollisuuteen. Tv-sarjoja katsoessa olen ajatellut, että jos minua pyydettäisiin vakoojaksi, lähtisin heti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 2 vuotta sinua vanhempi työtön. Sain monoa yt-neuvotteluissa yli 50-vuotiaana, media-alalta. Sen alan töitä oli turha ikäiseni hakea. Menin opiskelemaan lähihoitajaksi, te-toimiston suosituksesta, luullen alan työllistävän. Mitä vielä, muutaman pätkän olen tehnyt , se siitä. Kyllä ikärasismia on jopa hoitoalallakin. Jos ei ole suhteita, niin heikkoa on työnsaanti ikäiselleni, joka on uusi alalla ja jolla ei ole paljon kokemusta kyseisestä työstä. Kai tässä on vain odoteltava eläkepäiviä.

Vierailija
22/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten hallitus vielä jauhaa työurien podentämisestä, mikä vitsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, aloittaja! Kirjoitatpa rehellisesti ja suoraan tilanteestasi.

Haluaisin sanoa, että joskus elämän vaikeuksissa auttavat tosi konkreettiset asiat ja mahdollisuudet, ja joskus taas sisäinen/henkinen tuki, joka voi antaa jaksamista ja toivoa silloinkin kun mikään konkreettinen ei ainakaan vielä muutu. Toivon, että seuraava vakuuttaa sinulle,että tilanteesta huolimatta olet aina arvokas ihminen, ja että sinua kohtaan on hyviä ajatuksia, ja sinulla on sittenkin tulevaisuutta ja toivoa edessäpäin:

Vierailija
24/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma lafka.

Tuo oli ensimmäinen ajatukseni. Sukulainen teki niin ja menestyy hyvin.

Hänen ensimmäinen työpaikkansa -mainostoimisto- lopetettiin, työntekijät ostivat sen ja pyörittivät sitä aikansa. Sitten sekin loppui ja nykyään hänellä on oma ja yksityinen firma.

Vierailija
25/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jäin it-alalla (myös ikäsyrjivä ala) työttömäksi neljänkympin paremmalla puolella. Ihmeellisellä onnenkantamoisella pääsin pankkiin töihin ja sillä alalla nyt porskutan. Ihmeitä tapahtuu...

Täällä myös IT-alalta 40+ vuotiaana työttömäksi jäänyt. Olin työttömänä n. 2 vuotta ja näytti tosi hankalalta työllistyminen. Sitten kävi uskomaton tuuri ja takaisin töihin omalle alalle.. muita hakijoita oli kai tosi vähän paikkaan.

Vierailija
26/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perusta oma lafka.

Tuo oli ensimmäinen ajatukseni. Sukulainen teki niin ja menestyy hyvin.

Hänen ensimmäinen työpaikkansa -mainostoimisto- lopetettiin, työntekijät ostivat sen ja pyörittivät sitä aikansa. Sitten sekin loppui ja nykyään hänellä on oma ja yksityinen firma.

Hän tekee siinä myös graafista suunnittelua. -ed.

Vierailija
27/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet mainospro, perusta oma toimisto. Digikin tarvii hyvää kirjoittajaa

Vierailija
28/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän mainosalan luovat johtajat ja strategit ovat usein 5-kymppisiä. Oletkko sinä ad tai copy, siinä suunnassa enemmän ikärasismia. Pitäisi olla niin cool ja hip. itsekin olen ollut alalla.

Mutta esim. pienemmissä kaupungeissa varmaan osaamistasi arvostettaisiin? Tosin muutto voisi olla hankalaa.

Vierailija
29/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "olet liian vanha tähän työhön" on ihan puppua. Oikea syy on, että et ole valmis tekemään työtä aloittelijan palkalla niihin aikoihin ja niitä tuntimääriä, kuin meille sopii. Enkä usko, että olet.

Vierailija
30/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko myydä?

Myyntityössä kokemus on etu. Hyviä myyjiä ei ole liikaa, työnantajat palkkaavat mielellään, kunhan saat ensin myytyä itsesi heille. Jos et saa, työ ei ole sinua varten.

Jos olet hyvä, tee provikkapalkkasopimus.

sun tilanteessa pahinta on tuo masennuksenpoikanen. Pidä se poissa kunnon päivärytmillä ja liikkumisella. 

Vai oletko jo toimeton raakki etkä pysty? Tiukka paikka, ap.

Vierailija
31/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo "olet liian vanha tähän työhön" on ihan puppua. Oikea syy on, että et ole valmis tekemään työtä aloittelijan palkalla niihin aikoihin ja niitä tuntimääriä, kuin meille sopii. Enkä usko, että olet.

Miksi ap tekisi töitä aloittelijan palkalla kun on 23 vuoden kokemus?

Vierailija
32/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelin, oikeasti. Tässä näkee, ettei edes työkokemusta arvosteta, sellaiseen firmaan kyllä ei kannata mennäkään.

Vierailija
33/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä olet liian vanha mainosalalle. Katsos kun eihän meidän ikäisille mainostetakaan yhtään mitään. Korkeintaan jotain monivitamiineja. Sinänsä erikoista, koska meillä olisi rahaa kuluttaa enemmän kuin nuoremmilla, mutta jostain syystä elinkeinoelämä pitää parempana, että kulutamme rahamme jossain muualla kuin Suomessa.

Tässä on teille uutta yritystä varten liikeidea: suunnitella mainontaa joka kohdistuu juuri 50+ ikäluokille. Heillähän on rahaa ja 65+ ikäisillä aikaakin kuluttaa. Tässä on selvä markkinarako.

Vierailija
34/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ihmettelin, oikeasti. Tässä näkee, ettei edes työkokemusta arvosteta, sellaiseen firmaan kyllä ei kannata mennäkään.

No ihan oikeasti, ei sitä ensimmäisen 10 vuoden ylittävää osaa noteerata missään, jos kaikkea sitäkään. Maailma muuttuu.

Vierailija
35/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän mainosalan luovat johtajat ja strategit ovat usein 5-kymppisiä. Oletkko sinä ad tai copy, siinä suunnassa enemmän ikärasismia. Pitäisi olla niin cool ja hip. itsekin olen ollut alalla.

Mutta esim. pienemmissä kaupungeissa varmaan osaamistasi arvostettaisiin? Tosin muutto voisi olla hankalaa.

Pienemmissä kaupungeissa on vähemmän toimistoja ja niissä jatkuvat YT:t.

Jo esim. Kuopion kokoisessa kaupungissa mainostoimistoja kaatuu jatkuvasti. Pienet pärjää sillä, että sama persoona tekee AD:n, copyn ja projektipäällikön hommat ja pystyy myymään halvalla. Kun tavoitellaan kasvua ja hintaa pitäisi nostaa, asiakkaat katoavat.

Perinteinen mainostoimistotyö on kuoleva ala: yrotykset ostavat InDesignin ja Fotarin ja palkkaavat parikymppisen tradenomin "markkinointikoordinaattoriksi" ja hän alkaa sitten raiskaamaan firman Graafista ohjeistoa, joka isolla rahalla tilattiin. Ekana hän muuttaa firman lomakkeen fontiksi Comic Sansin tylsän Times New Romanin sijaan. Hän tekee myös sisällöntuotannon nettisivuille, vaikka yhdys sanat on vähän hankalia.

Digiä on pakko ostaa, mutta eiköhän siihenkin kohta ole työkalut jolla se koordinaattori ottaa homman "haltuun".

Voi luoja millaista karmeutta olenkaan nähnyt, jopa firman logon värejä on muutettu , logon asettelua muutettu kotikutoisesti jne.

Tsemppiä ap. Olen ollut samassa tilanteessa, ikää 44 vuotta. Osaamiseni ei kuulemma EHKÄ ollut tätä päivää, vaikka olin asunut maailmantalouden nopeiten kasvavassa maassa useamman vuoden ja tiesin mm. sen maan sosiaalisen median käytöstä aikalailla enemmäin kuin keskiverto hipsteri.

Yhteen lafkaan mun käskettiin miettiä Google-kampanja Kiinaan matkailusta. Sanoin ettei tätä kannata tehdä, koska kiinalaiset eivät käytä Googlea. Olivat tosi ylimielisiä, että vai niinkö luulet että höpö höpö, kaikki käyttävät Googlea. Sanoin että tiedän että he käyttävät Baidua, koska eivät ensinnäkään pääse Googleen ilman VPN-ohjelmaa ja lisäksi Baidu antaa paremmat tulokset kiinaksi. Eivät käytä myöskään WhatsAppia vaan WeChatia, eivät Facebookia tai Twitteriä vaan Weiboa. Nämä eivät olleet koskaan kuulleetkaan. ja minä olin heistä se, joka oli pudonnut digikelkasta...

Vierailija
36/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo esim. Kuopion kokoisessa kaupungissa mainostoimistoja kaatuu jatkuvasti. Pienet pärjää sillä, että sama persoona tekee AD:n, copyn ja projektipäällikön hommat ja pystyy myymään halvalla. Kun tavoitellaan kasvua ja hintaa pitäisi nostaa, asiakkaat katoavat.

Perinteinen mainostoimistotyö on kuoleva ala: yrotykset ostavat InDesignin ja Fotarin ja palkkaavat parikymppisen tradenomin "markkinointikoordinaattoriksi" ja hän alkaa sitten raiskaamaan firman Graafista ohjeistoa, joka isolla rahalla tilattiin. Ekana hän muuttaa firman lomakkeen fontiksi Comic Sansin tylsän Times New Romanin sijaan. Hän tekee myös sisällöntuotannon nettisivuille, vaikka yhdys sanat on vähän hankalia.

Digiä on pakko ostaa, mutta eiköhän siihenkin kohta ole työkalut jolla se koordinaattori ottaa homman "haltuun".

Voi luoja millaista karmeutta olenkaan nähnyt, jopa firman logon värejä on muutettu , logon asettelua muutettu kotikutoisesti jne.

Tsemppiä ap. Olen ollut samassa tilanteessa, ikää 44 vuotta. Osaamiseni ei kuulemma EHKÄ ollut tätä päivää, vaikka olin asunut maailmantalouden nopeiten kasvavassa maassa useamman vuoden ja tiesin mm. sen maan sosiaalisen median käytöstä aikalailla enemmäin kuin keskiverto hipsteri.

Yhteen lafkaan mun käskettiin miettiä Google-kampanja Kiinaan matkailusta. Sanoin ettei tätä kannata tehdä, koska kiinalaiset eivät käytä Googlea. Olivat tosi ylimielisiä, että vai niinkö luulet että höpö höpö, kaikki käyttävät Googlea. Sanoin että tiedän että he käyttävät Baidua, koska eivät ensinnäkään pääse Googleen ilman VPN-ohjelmaa ja lisäksi Baidu antaa paremmat tulokset kiinaksi. Eivät käytä myöskään WhatsAppia vaan WeChatia, eivät Facebookia tai Twitteriä vaan Weiboa. Nämä eivät olleet koskaan kuulleetkaan. ja minä olin heistä se, joka oli pudonnut digikelkasta...

Huoh! Niin tuttua. Ihan isojen firmojen tyypeillä on perusasioissa ihan maallikkojen tiedot.

Vierailija
37/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa epäpätevää porukkaa! En ole alan ihminen ja minäkin tiedän Baidun ja Weibon.

Perustakaa mainosalan yritys, jonne palkkaatte vain yli 40+ vuotiaita. Näytätte sitten noille klopeille että mistä kana koo.

Vierailija
38/38 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa epäpätevää porukkaa! En ole alan ihminen ja minäkin tiedän Baidun ja Weibon.

Perustakaa mainosalan yritys, jonne palkkaatte vain yli 40+ vuotiaita. Näytätte sitten noille klopeille että mistä kana koo.

No joo, tää tapahtui reilut viisi vuotta sitten. Kyllä nykyisin kai (toivottavasti) suomalaiset firmat tuntee nuo, Finnairkin myy jopa lippuja WeChatin kautta. Mutta tuolloin niitä ei kauhean hyvin tiedetty, paitsi jos oli ollut tekemisissä aiheen kanssa. 

Tuohon työhön palkattiin 24-vuotias restonomi, hoitamaan siis ko. paikan kansainvälistä matkailun markkinointia, jolla oli tarkoitus nimenomaan tavoitella aasialaisia matkailijoita. Kiinalaisten matkailijoiden määrä Suomessa on räjähtänyt, vaan eipä ole kasvua tuossa paikassa näkynyt.

Olen töissä ihan toisella alalla, ollut jo vuosia ja hyödynnän tässä hommassa osaamistani. Matkailuyritykset on ostaneet minulta koulutusta aasialaisten matkailijoiden kohtaamiseen, olin joku aika siten samassa tilanteessa kuin tämä markkinointijohtaja, joka edelleen hoki sitä googlemainontaa, "koska ne asiakkaat ostavat netistä". Aasialaiset kun on varsin konservatiivisia matkailijoita, ostavat vieläkin aika usein toimiston kautta ja Google ei heitä kovinkaan hyvin tavoita.