Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SOTELI syksy 2018

Vierailija
06.07.2018 |

Onko muita hakijoita? Mihin haetta ja monesko haku kyseessä? Mie haen toista kertaa ja ajatuksena hakea sosionomiksi Hämeenlinnaan. Jännittää jo valmiiks millasta materiaalia tulee esivalintakokeeseen ja tietty pääsykokeet. Jäiks.

Kommentit (3148)

Vierailija
441/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Esivalintakokeen laatinut valtakunnallinen työryhmä käsitteli tänään heti kokeen jälkeen tulleet yhteydenotot ja teki päätökset tarkasteltuaan asiaa useista näkökulmista. Englannin kielen osion osalta kysymys 2 mitätöidään. Muutoin kokeen arviointiin ei tullut muutoksia. Päätös kokeen arvioinnista on tämän hakukierroksen osalta tehty eikä sitä tulla muuttamaan."

Vastasivat.

Ja pisteet keskiviikkona spostiin.

Eli issiaskysymys mitätöidään siitä lähtee piste eli 79 max pisteet ilmeisesti.

Ja voitteko keskittyä itse asiaan ja jättää noi muiden arvostelut jonnekkin muuhun ketjuun

Ei jaksa lukea jatkuvaa kitinää.

Ylihuomenna tulee pisteet, jeij! 🙂

Ja voi olla, että muitakin mitätöity tai muuta eli jännä nähdä!

Riippuen miten sitä palautetta on laitettu. Omasta mielestä ei kyllä ollut kyseenalaisia muuta kuin juuri tuossa englannin osiossa🤔

Eikö joku just edellä laittanut, että mitä hakijapalveluista vastattiin? Ja siinä oli,että vaan yksi kysymys englannista mitätöidään.🤔 oli miten oli,kiva et pisteet tulee ke.

Minä laitoin mutta heidän vastaus minulle koski vain englanninkielen osiota.

Eli en tiedä miten muut osiot sitten.

Vierailija
442/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain itse ensihoitajaksi metropoliaan ja turun amk. Pisteitä tuli omien laskujen mukaan 61.8.

Miten muut jotka ovat hakeneet esim. tuonne turkuun ensihoitajaksi, paljonko saitte pisteitä ja onko vinkkejä tuon ennakkomateriaalin opiskeluun?

Mulla oli 1. vaihtoehtona metropolia eli jos pisteet riittää, niin sinnehän menisin valintakokeeseen, mutta pakko varmuuden vuoksi opiskella nuo turun aineistot. Kyllä tuskahiki vaan painaa, kun materiaaleja on todella paljon ja aikaa ihan muutama viikko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos englannista mitätöidään yksi tehtävä on se väärin niitä vastaan jotka siihen on vastannut oikein varsinkin kokeessa jossa jokainen minuutti on tärkeä. Tasapainoksi on varmaan mitätöity jokin muukin tehtävä.

Vierailija
444/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fio kirjoitti:

Jos englannista mitätöidään yksi tehtävä on se väärin niitä vastaan jotka siihen on vastannut oikein varsinkin kokeessa jossa jokainen minuutti on tärkeä. Tasapainoksi on varmaan mitätöity jokin muukin tehtävä.

Ei ole epäreilua. Jos itse kysymyksessä tai oikeassa vastauksessa on virhe.

Keväällä oli virheitä useammassa osiossa niin kuin jo aiemmin olen jo maininnut ja tottakai joutuvat kokeen laatijat virheensä korjaamaan, jotta olisi reilua kaikille.

Ei ne tietenkään tasapainoksi tai huvikseen mitätöi mitään.

Vierailija
445/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain itse ensihoitajaksi metropoliaan ja turun amk. Pisteitä tuli omien laskujen mukaan 61.8.

Miten muut jotka ovat hakeneet esim. tuonne turkuun ensihoitajaksi, paljonko saitte pisteitä ja onko vinkkejä tuon ennakkomateriaalin opiskeluun?

Mulla oli 1. vaihtoehtona metropolia eli jos pisteet riittää, niin sinnehän menisin valintakokeeseen, mutta pakko varmuuden vuoksi opiskella nuo turun aineistot. Kyllä tuskahiki vaan painaa, kun materiaaleja on todella paljon ja aikaa ihan muutama viikko.

Jees hain itse kans ensihoitoon

1. Lappeenranta

2. Turku

3. Helsinki

4 kotka

Omien laskujen mukaan 60. Jotain sain esuvalinnasta ja aikaisempien hakuyrityksiin verraten tulee näilläkin kutsu, kun viime kerroilla 52-58 pisteet ovat riittäneet kutsuun.

En ole lukenut turun materiaaleja, kun lappeenrantaan aina ollut pienempi alaraja, joten sinne se kutsu tulee, jos johonkin.

Vinkkejä esimateriaalin lukuun ei ole:/ ei muutakun rauhallisesti aihe kerrallaan ja tietenkin yrittää sisäistää, kun näytti olevan aika paljon sitä materiaalia nii ei ihan ulkomuistista kaikkea varmaan pysty.

Mut uskoisin että noilla pisteillä saat kutsun metropoliaan!

Tsemppii!

Vierailija
446/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metropolian sosionomitutkinnon kohdalla Opintopolussa lukee vain että ”Valintakokeeseen valmistautuminen tapahtuu tutustumalla opetussuunnitelmaan”. Eli sen kummempaa ennakkomatskua ei taida olla.

Vierailija
447/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fio kirjoitti:

Keväällä oli virheitä useammassa osiossa niin kuin jo aiemmin olen jo maininnut ja tottakai joutuvat kokeen laatijat virheensä korjaamaan, jotta olisi reilua kaikille.

En sitä kiistele. Kysymyksen asettelu oli huono mutta oli osa koetta johon jokainen tuhlasi aikaa. Ne jotka vastasi oikein menettäisi pisteen mikä on väärin. Ainoa syy mitätöidä on mkäli yli 60% kokeen tekijöistä on vastannut siihen väärin. Silloin oikein vastanneet tulisi saada pitää se piste kun taas muita ei rokotettaisi väärästä vastauksesta. Vaihtoehtoisesti, oikein kysymykseen vastanneiden yksi virhe toisesta tehtävästä tulee mitätöidä. Ei tehtävää voi vain mitätöidä ilman kompensointia.

Vierailija
448/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lappeenranta

2. Turku

3. Helsinki

4 kotka

Omien laskujen mukaan 60. Jotain sain esuvalinnasta ja aikaisempien hakuyrityksiin verraten tulee näilläkin kutsu, kun viime kerroilla 52-58 pisteet ovat riittäneet kutsuun.

En ole lukenut turun materiaaleja, kun lappeenrantaan aina ollut pienempi alaraja, joten sinne se kutsu tulee, jos johonkin.

Vinkkejä esimateriaalin lukuun ei ole:/ ei muutakun rauhallisesti aihe kerrallaan ja tietenkin yrittää sisäistää, kun näytti olevan aika paljon sitä materiaalia nii ei ihan ulkomuistista kaikkea varmaan pysty.

Tsemppii!

Kiva! Tsemppiä sullekkin! Toivotaan et saan kutsun metropoliaan. Monet vaan täällä puhuneet et pisteet tulee nousemaan ja pelottaa et nousee sen verran ettei pisteet riitä.. No, toivotaan parasta!

Vierailija
449/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fio kirjoitti:

En sitä kiistele. Kysymyksen asettelu oli huono mutta oli osa koetta johon jokainen tuhlasi aikaa. Ne jotka vastasi oikein menettäisi pisteen mikä on väärin. Ainoa syy mitätöidä on mkäli yli 60% kokeen tekijöistä on vastannut siihen väärin. Silloin oikein vastanneet tulisi saada pitää se piste kun taas muita ei rokotettaisi väärästä vastauksesta. Vaihtoehtoisesti, oikein kysymykseen vastanneiden yksi virhe toisesta tehtävästä tulee mitätöidä. Ei tehtävää voi vain mitätöidä ilman kompensointia.

Kyllä ne vaan voi, koska itse kysymys oli kyseenalainen. Ei ne mitään katsele kuka mitäkin siihen vastannut vaan mitätöi koko kysymyksen suoraan.

Vierailija
450/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Lappeenranta

2. Turku

3. Helsinki

4 kotka

Tsemppii!

Kiva! Tsemppiä sullekkin! Toivotaan et saan kutsun metropoliaan. Monet vaan täällä puhuneet et pisteet tulee nousemaan ja pelottaa et nousee sen verran ettei pisteet riitä.. No, toivotaan parasta!

Ja tosiaan pakko korjata vielä kun kirjoitin alkuperäiseen väärin, sain pisteitä siis 61.1 :D

Vierailija
451/3148 |
15.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metropolian sosionomitutkinnon kohdalla Opintopolussa lukee vain että ”Valintakokeeseen valmistautuminen tapahtuu tutustumalla opetussuunnitelmaan”. Eli sen kummempaa ennakkomatskua ei taida olla.

Ilahduttavaa tämä, että itse oot ottanut selvää🙂. Joo tosiaan opetussuunnitelma toimii kokeiden pohjana eli se haltuun. Aikaisempina vuosina ollut valintakokeissa kirjoitustehtävä, sekä ryhmätilanne, ei sen kummempaa tuolla Metropoliassa.

Vierailija
452/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hain myös turkuun ensihoitajaksi! Pisteitä tuli reilu 74 nii oletan että kutsu tulee mutta voi jeesus noita pääsykoematskuja... Ihmisen biologia kyllä kiinnostaa ja sitä on helppo lukea mut noi muut eli digitalisaatio, sotetieto hyötykäyttöön yms on kyllä niin kuivaa luettavaa 😃

Vierailija
453/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hain myös turkuun ensihoitajaksi! Pisteitä tuli reilu 74 nii oletan että kutsu tulee mutta voi jeesus noita pääsykoematskuja... Ihmisen biologia kyllä kiinnostaa ja sitä on helppo lukea mut noi muut eli digitalisaatio, sotetieto hyötykäyttöön yms on kyllä niin kuivaa luettavaa 😃

Saitpa hyvät pisteet!

Onko sulla opiskeluvinkkejä matskuihin? En tiedä miten tässä ajassa kerkee nuo kaikki oppimaan 😰

Tsemppiä!!

Vierailija
454/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännittää, huomen tulee pisteet :o

Vierailija
455/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännittää, huomen tulee pisteet :o

Etkö laskenut itse ollenkaan?

Vierailija
456/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitpa hyvät pisteet!

Onko sulla opiskeluvinkkejä matskuihin? En tiedä miten tässä ajassa kerkee nuo kaikki oppimaan 😰

Tsemppiä!!

Ite ajattelin, että luen ensin kaikki läpi ja sit seuraavalla lukukerralla teen myös muistiinpanot.  Meinasin myös lukea ne muistiinapanot ääneen ja nauhoittaa nii voin sit kuunnella niitä vaikka lenkillä, työmatkalla tai muuten vaan :D Mulla auttaa oppimisessa se kun selitän niitä asioita ääneen.  Ja sit luen tietty sen aineiston vielä kolmannen ja neljännen kerran jos kerkeen. Jos joku asia on tosi hankala niin etin netistä tai youtubesta jotain missä se on selitetty yksinkertasemmin. Ja vielä kannattas  varmaan matikkaakin ja alaan liittyvää englannin kielistä sanastoakin kerrata... Kyllä tässä aika työmaa on! Tiiätkö muuten siitä kokeesta että onko se monivalintaa vai esseetä vai mitä?? 

Paljon tsemppiä sullekin! 

Vierailija
457/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai huomenna sit selviää myös pisterajat ja samalla tietty se että pääseekö eteenpäin?

Vierailija
458/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai huomenna sit selviää myös pisterajat ja samalla tietty se että pääseekö eteenpäin?

Huomenna saat vaan esivalintakokeesi pisteet. Pisterajat julkaistaan vasta kun pääsykoekutsut on lähetetty. Eli pitää vaan nyt odotella sitä kutsua. 19.10 alkaen niitä pitäs alkaa tippumaan.

Vierailija
459/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saitpa hyvät pisteet!

Tsemppiä!!

Ite ajattelin, että luen ensin kaikki läpi ja sit seuraavalla lukukerralla teen myös muistiinpanot.  Meinasin myös lukea ne muistiinapanot ääneen ja nauhoittaa nii voin sit kuunnella niitä vaikka lenkillä, työmatkalla tai muuten vaan :D Mulla auttaa oppimisessa se kun selitän niitä asioita ääneen.  Ja sit luen tietty sen aineiston vielä kolmannen ja neljännen kerran jos kerkeen. Jos joku asia on tosi hankala niin etin netistä tai youtubesta jotain missä se on selitetty yksinkertasemmin. Ja vielä kannattas  varmaan matikkaakin ja alaan liittyvää englannin kielistä sanastoakin kerrata... Kyllä tässä aika työmaa on! Tiiätkö muuten siitä kokeesta että onko se monivalintaa vai esseetä vai mitä?? 

Paljon tsemppiä sullekin! 

Mä oon myös tehnyt muistiinpanoja ja samalla lukenut aluetta läpi. Hyvä idea tuo muistiinpanojen nauhottaminen! Mullakin auttaa, kun selitän asioita.

En usko, että aluetta kuitenkaan eriksen kerkeän lukemaan kun tähän muistiinpanohommaan menee ihan järjettömästi aikaa..

Youtubesta löytyy kuulemma ainakin näihin soluihin liittyviä videoita, ajattelin ne katsoa läpi jossain vaiheessa :)

Ei mitään tietoa, millainen koe tulee olemaan.. Sen verran oon turun kokeesta kuullut, että pitäisi olla juurikin tämä kirjallinen osio ja kuntotestit ja uskon että ne psykologisetkin testit on.

Kiitos!!

Vierailija
460/3148 |
16.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin hain Turkuun ensihoitoon! Pisteitä suurinpiirtein 68, eli melkein uskallan pääsykoekutsua toivoa.

Anatomian lukemisessa ei ongelmaa, mutta voi luoja tosiaan noi muut tekstit. Nopeemmin varmaan opiskelisin koko anatomiakirjan läpi kun sisäistäisin noista muista yhtään mitään... Mulla on myös vauva mikä vaikeuttaa vähän tätä pänttäämistä, joten olen opiskellut myös Courserasta (Vital signs -kurssi) ja Youtubesta (AnatomyZone, Crash course)  silloin, kun ei kädet ole vapaana. Se auttaa hahmottamaan isompia kokonaisuuksia, minkä jälkeen yksityiskohdat ja termit on helpompi painaa mieleen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme