Masennus – kuinka tarkkaan sen alkamisajan pystyt määrittämään itse?
Te masentuneet, pystyttekö sanomaan päivämäärän, jolloin masennuksenne alkoi? Esim. sain ensioireet 15.10 2016.
Vai pystyttekö sanomaan vain kuukauden? Esim. sain ensioireet lokakuussa 2016.
Vai pystyttekö sanomaan korkeintaan vuodenajan? Esim. sain ensioireet syksyllä 2016.
Vai pystyttekö sanomaan korkeintaan vuoden? Esim. sain ensioireet v. 2016.
Vai pystyttekö sanomaan korkeintaan muutaman vuoden haarukalla? Esim. sain ensioireet joskus 2014-2016.
Kommentit (24)
No en pysty kyllä sanomaan kuin karkean arvion esim. syys-lokakuussa 2016. Oireet tulee niin salakavalasti ja hiljakseen että syvällä masennuksen syövereissä olin ennen kuin tajusin että tämä ei ole lähelläkään normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on masentunut ja pystyy sanomaan ihan päivämäärän, jopa kellonajan, tyyliin 2.11 -09 klo 19.52. Miten tämä on mahdollista? Siten, että hänen masennuksensa alkoi hetkestä, jolloin hänen seurustelukumppaninsa jätti hänet. Jättäminen tapahtui viestillä joten siitä kellonaika.
Ei tuollainen ole oikeaa masennusta.
muutaman päivän tarkkuudella. sen vain huomasi kun ei enää palautunut työpäivän jälkeen. totta kai se oli pinnan alla muhinut jo kauan mutta tuohon asti se oli vain huonotuulisuus, joka helpotti kun pääsi kotiin.
Varmaan yhtä tarkasti voi määrittää kuin muidenkin mielenterveyteen liittyvien ongelmien ajankohdan.
Masennus muuttui vakavaksi kesällä 2014 ison mieltä järkyttäneen tapahtuman jälkeen. Mutta lievempiä oireita oli ennen sitä vuosia, jopa yläasteelta tunnistan joitakin oireita.
Olisinpa tajunnut hakea apua ajoissa eikä vasta itsemurhan partaalla ja toimintakyvyn menettäneenä.
En edes muista. Olen kärsinyt siitä 20 vuotta, mutta välissä on ollut parempiakin aikoja. Se alkaa aina pikku hiljaa. Tästä nykyisestä jaksosta osaan sanoa suunnilleen kuukauden ja vuoden.
Syksy 2008. Joteniin karmii, ku tajuaa, et tänä vuonna tulee kuluneeksi 10 vuotta. Toki ollut nyt neljä vuotta terveenä, mut siltiii.
Masennus on yhtä tekaistua kuin tuollaiset alkamisajankohdatkin.
Olen melko varma että masennukseni alkoi 7-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on masentunut ja pystyy sanomaan ihan päivämäärän, jopa kellonajan, tyyliin 2.11 -09 klo 19.52. Miten tämä on mahdollista? Siten, että hänen masennuksensa alkoi hetkestä, jolloin hänen seurustelukumppaninsa jätti hänet. Jättäminen tapahtui viestillä joten siitä kellonaika.
Miksei olisi? Monesti masennuksen laukaisee ikävä elämäntapahtuma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ei kyllä riitä syyksi masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero ei kyllä riitä syyksi masennukseen.
Ei se ole kiinni tapahtumasta itsestään vaan siitä miten pää siihen reagoi. Jos masennukseen voi sairastua ns. tyhjästä ilman yhtä tiettyä ikävää tapahtumaa, niin miksi selvästi ikävä tapahtuma ei voisi olla syynä? Vai ajattelitko, että viestin 1 kirjoittajan kaverin masennuksen alkaminen ja ero osuivat sattumalta samaan ajankohtaan?
Kyllä ero voi olla syynä siinä missä mikä tahansa muukin asia. Itselläni ei ole ero taustalla, mutta laukaisevana tekijänä toimi toinen elämässä tapahtunut asia. Jonkunlaista alakuloa oli jo ennen sitä, mutta se oli viimeinen pisara.
Masennuin, kun poikaystävä jätti, vaikka kaikki muut asiat elämässäni olivat hyvin. Muutaman kuukauden päästä palasimme yhteen ja masennus loppui, mutta sen jälkeen vielä puolen vuoden ajan jaksamiseni ja keskittymiskykyni oli todella heikkoa. Jos suhteemme olisi mennyt poikki lopullisesti, en varmaan olisi selvinnyt siitä.
Olen sen verran järkeevä etten masennuksen aiheuttamana tee typeriä. Muttta se etttä masennus johhtaa elämää sen tiimoilla selllaisiin suuntiiin että se ruokkii itse itseääään. Että tavalllan voisi ajatellla että ihmisellä suuntia on tasan kaksii: ylös- taii alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran järkeevä etten masennuksen aiheuttamana tee typeriä. Muttta se etttä masennus johhtaa elämää sen tiimoilla selllaisiin suuntiiin että se ruokkii itse itseääään. Että tavalllan voisi ajatellla että ihmisellä suuntia on tasan kaksii: ylös- taii alaspäin.
Nuoo mitkä typeeryydet ovat tuossa niiin ne ovat ihmisarvoaa loukkkaavia ja siteen koen käytökseeni oikeutetuuksi.
Ja kaiikki mikä siihen liitttyy on mennnyttä.