Mitä uutta tarpeellista normaalia kalliimpaa (ei vaatteet eikä ruoka) olet pystynyt ostamaan tänä vuonna?
Itse olen pystynyt ostamaan uuden kännykän (300€) sekä uuden pyykinpesukoneen (n.500€ )kun vanha meni rikki.
Nää on mun budjetille aika kalliita mutta pakollisia ja tarpeellisia joten olen tyytyväinen että olen pystynyt ne hankkimaan heti kun on ollut tarve.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Ostin bussikortin koko vuodeksi. Laskin, että jo kahdeksan ja puolen kuukauden jälkeen maksaa itsensä takaisin verrattuna normaaleihin kuukausilippuihin. Sitä ostaessani tosin mietin, että on tämäkin kun tällä tavoin voi säästää vain ne, joilla on jo muutenkin vähän enemmän rahaa käytettävissä, eipä esim. työkkärin rahoilla ollessa voi laittaa montaa sataa euroa kerralla bussikorttiin, vaikka tarvitsisi sitä ihan yhtä kipeästi kuin muutkin ja joutuu sitten ostamaan kalliimmin aina kuukauden kerrallaan.
Tähän pätee NIIN hyvin edesmenneen Terry Pratchettin ("Kiekkomaailman" eli "Discworldin" luojan) hieno kuvaus sosioekonomiasta. Hän kertoo sen yhden päähenkilönsä, Ankh-Morporkin fantasiakaupungin vartioston johtajan, kapteeni Sam Vimesin kautta:
"“The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.
Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.
But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.
This was the Captain Samuel Vimes 'Boots' theory of socioeconomic unfairness.”"
― Terry Pratchett, Men at Arms: The Play
Yhteenveto: köyhällä ei olisi varaa ostaa halpaa - mutta köyhällä ei ole varaa ostaa sitä kallista ja kestävääkään. :/
Kaksi ulkomaanmatkaa yht. 5000€. Tosin tuo nyt on nykyään jo melkein jokavuotista jotta saan hermolepoa stressaavasta työarjesta. Oon huomannut että perusmökkiloma ei enää auta.
Kyllä, uusi työpaikka etsinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
implanttihammas melkein 3000€. Tuon takia on sitten todella säästetty ruoasta ja vaatteista.
Tää tilanne pelottaa etukäteen
Niin pelotti minuakin ihan hirveästi kun juurihoidettu etuhammas oireili pari vuotta ja sitä vielä yritettiin hoitaa... onneksi sitten oli aikaa siinä sentään säästää rahaa. Ilman etuhammasta kun olis koko elämä pilalla, niin ei vaan voi elää... jos jotain tuosta opin niin sen että aina pitää olla muutama tuhat ylimääräistä tilillä. (ja hampaat oon kyllä harjannut aina mutta joskus käy huono tuuri)
Vierailija kirjoitti:
implanttihammas melkein 3000€. Tuon takia on sitten todella säästetty ruoasta ja vaatteista.
Miten voi olla noin kallis? 😳 Eikö hampaan pois repiminen ollut vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla noin kallis? 😳 Eikö hampaan pois repiminen ollut vaihtoehto?
Aa okei, ymmärrän jos kyseessä olikin etuhammas.
Auton huolto ja korjaus liki 800.
Uuden avoauton 120,000e. Jäin eläkkeelle ja nyt haluan nauttia kesäpäiviä laadukkaassa autossa vaimon kanssa, nyt kelpaa ajella kuusamoon mökille!
No tarpeellista ja tarpeellista.... Koira 2300e (mielenterveys), lomamatka 1500e (mielenterveys) kesämökki 60 000e (mielenterveys).
Toisaalta omaan terveyteen on tarpeellista sijoittaa.
Uusi auto. Pyynti vähän vajaa 5000 euroa.
Pyykinpesukone, 345 e. Tämä vähän harmittaa, sillä ei ollutkaan niin hyvä ostos + pari viikkoa myöhemmin tarjoukseen tuli parempi kone halvemmalla hinnalla.
Ray-banin silmä- ja aurinkolasit, yht. 170 e.
Marimekon Reimi-mekon. Oli viimeinen kappale koko liikkeessä ja juuri minun kokoani. Maksoi alennuksen jälkeen n. 160 euroa.
Imuri, 125 e.
Kahdet Marimekon Kaivo-kuosiset lakanat Citymarketin keräyskampanjasta, yht. 100 e.
Arkielämässäni pihistelen sitten vaikka kuinka paljon. Hyödynnän punalaput, kyttään tarjoukset, tarkistan kilohinnat, käytän yksinkertaisia (ja halpoja) raaka-aineita kokkaillessani, arkivaatteet hommaan kirpputorilta, en harrasta mitään rahallista panostusta vaativaa (sisustamista, autoja, kalastusta, ratsastusta...), kilpailutan kaikki sopimukset, en käy baareissa vaan teen siiderini itse + kaupasta ostan halvinta lageria :D
Pihistelystä on tullut melkeinpä harrastus minulle. Hirveän palkitsevaa, kun tajuaa säästyneen rahan määrän – esimerkiksi pari viikkoa sitten päädyin kunnon punalappuapajille, ja sain 63 euron ostokset 25:llä eurolla! Lopulta säästetyt rahat voi käyttää johonkin kalliimpaan kertaostokseen ilman, että se tekee liian suuren loven kuukausibudjettiin.
Monella tutullani tuntuu olevan sellainen tyyli, että kaikki mikä tulee myös menee eikä yhtään osata säästää pitkäjänteisesti. Eräskin ystäväni saa reilu 2000 euron kuukausipalkkansa kulumaan samoin tein, joutuu esim. iltavuorosta lähtiessään odottamaan bensiksellä pari tuntia että palkka kilahtaa tilille ja voi sitten tankata autonsa kotimatkaa varten.
Olin aika itsekäs ja ostin kolme tuikkukippoa alennuksesta. Oon niitä vuoden verran katsellut ja ihastellut ja vaikka olikin tarjouksessa pari euroa kappale, niin on huono omatunto.
Niin ja raakasuklaa-tarvikkeita! Niihin upposi yhteensä varmaan kymppi, mutta riittää pitkälle.
Sohvaan pitäisi saada säästettyä nyt, vanha on todellakin puhki kulunut ja risainen.
Lapsi pääsi ripille ja toinen ylioppilaaksi. Ostin kalliit ja heidän toiveiden mukaiset juhlavaatteet, ja myös itselleni kotelomekon, jakun ja kengät. Lisää rahaa paloi esikoisen ajokorttiin ja autoon, juniorin polkupyörään sekä juhlien järjestämiseen. Ei kaduta pätkääkään. Nuo ovat kyllä vaatteita mutta paljon kalliimpia kuin mitä ostan tavallisesti.
Haaveilen kesämökin ostamisesta ja säästän sitä varten. Tekisi mieli ostaa nelivetomaasturi (ei liian iso vaan naiselle sopiva) mutta en raaski vaan ajan 15 vuotta vanhalla autollani. Riippumattoa toivoin synttärilahjaksi mutta sainkin hienon matkalaukun, viherkasvin ja kirjan. Taidan ostaa itse sen riippumaton.
Keväällä uusittiin koko perheen silmälasit ja aurinkolasit. Oli kallis tikki.
Nyt lomalla matkustellaan ja samaan aikaan kun kauhistelen tämän tarpeellisuutta niin totean, että kyllä se vaan on tarpeellista. Tätä mieli tarvitsee ja näin halutaan loma viettää. Ihana kun on aikaa lähteä jonnekin ja taloudellisestikin mahdollista.
Olen yleensä tosi säästäväinen ja nyt palkan noustessa on hieman totuttelua siihen mihin on varaa. Yritän kyllä pitää perusasiat samalla tasolla, jolloin enemmän jää säästöön ja se taas mahdollistaa enemmän matkustelua ym.
Kellon. Rolexin jonka kuitti on päivätty tyttären syntymäpäivälle. Kello on käytössäni kunnes tyttö sen joskus perii. 4200e.
Olen ostanut osakkeita.Ovat tarpeellisia tulevaisuuden kannalta, vaikka kalliiksi tulikin.
hammaskiskot 150 euroa, Balin reissu + rinkka n. 1200e, ei tule muuta mieleen.
Tosi harvoin tulee enaa ostettua mitaan. Meinasin ostaa uuden iPhonen, mutta akun uusimalla se toimiikin taas ihan tarpeeksi hyvin. Akku maksoi 25e.