Pukeutumisen normien muutos. Pysyttekö ajan hermolla?
Muoti muuttuu jatkuvasti ja samalla muuttuu se, mikä on "normaalia" pukeutumista. Reipas vuosikymmen sitten kaikki pukeutuivat leveälahkeisiin housuihin, nyt taas pillifarkut ovat normi. Samoin urheillessa pidettiin collegehousuja, nyt lähes kaikilla naisilla on trikoot.
Oletteko pysyneet ns. ajan hermolla vai pukeudutteko yhä jollain tapaa vanhojen virtausten mukaisesti? Huomaatteko sukupolvien välistä kuilua tässä asiassa? Mitä ajatuksia herää?
Kommentit (108)
Millaisia kenkiä ja sukkia trikoiden kanssa kuuluisi käyttää? Mulla on pitkät laihat kintut ja isohkot kapeat jalkaterät. Lenkkarit trikoiden kanssa saavat mut tuntemaan itseni hessuhopomaiseksi
Vierailija kirjoitti:
Miten pitkään legginssejä on ollut katukuvassa? Ja silti eräät ei pääse niistä yli millään. Että ai kamala, ja siis ihan hirveetä. Menkää jo nillittäjät eteenpäin!
Itse olen klassinen pukeutuja, joka nyt osti itselleen leveälahkeiset vajaamittaiset housut. Jo viime kesänä katselin niitä Tukholman katukuvassa, ja vuosi meni että itselleni hankin. En siksi, että ne on muotia vaan siksi, että olen hoikistunut vuoden sisällä sen verran, että saan ostaa uusia kesävaatteita. Kokeilin niitä ja ai että, onpa hauskan näköiset.
Minäkin seuraan muotia, joskaan se ei tarkoita sitä että pukeutuisin miten muutkin aina ja kaikkialla. Ja jos yhtään katukuvassa katselee muualle kuin omiin varpaisiin, niin huomaa kyllä mikä on suurin piirtein muotia nuorten keskuudessa. Kovasti näyttää kasarilta ainakin täällä päin Suomea. Minua se ei niin hetkauta. Jos jokin on minusta ruman näköistä niin sitten on, en tiedä miksi lähtisin sitä julistamaan missään kenellekään. Jos jotain on pakko muiden pukeutumisesta sanoa, niin sitä toivoo että juhlapukeutuminen menisi vielä enemmän etelä-eurooppalaiseen suuntaan. Juhlissa pukeutumisella kunnioitetaan juhlia ja sitä, ketä tai mitä juhlitaan. Suomalainen ei välttämättä kunnioita ketään ja sen kyllä huomaa. Valitettavasti.
N36
Käytin itse leveälahkeisia vajaamittaisia housuja joskus 8 vuotta sitten. Minua joskus ärsyttää, kun jos juttu mistä tykkään tulee muotiin, koska sitten muuttuu jotenkin ällöttävän muodikkaaksi tahtomattaan. Ehkä se on joku tunne siitä, että alkaa hukkua massaan, leimautuu muodin seuraajaksi, mikä siinä ärsyttää. Vaikka tosiasiassa kummassakaan ei ole mitään pahaa sinänsä. Muodin seuraaminen tosin usein merkitsee kuluttamista.
valtavana läskinä käytän sitä, mihin saan ruhoni ängettyä ja köyhänä sitä, mihin on varaa.
aivan sama vaikka muiden silmät vuotais verta, mä en yksinkertaisesti pysty ja jaksa seurata muotia.
Vierailija kirjoitti:
valtavana läskinä käytän sitä, mihin saan ruhoni ängettyä ja köyhänä sitä, mihin on varaa.
aivan sama vaikka muiden silmät vuotais verta, mä en yksinkertaisesti pysty ja jaksa seurata muotia.
Hienoa, näin sen pitää ollakin. Virkistävää lukea tällaista kaikkien viimeaikaisten epävarmuutta tihkuvien kamelinvarvaskeskustelujen sun muiden trikoopölinöiden jälkeen!
Vierailija kirjoitti:
Pukeudun trendien mukaisesti. Jos päivittää vaatekaappiaan trendien mukana menevissä liikkeissä kuten vaikka gina tricot, bikbok jne niin pysyy sitten aina muodin mukaisena. Ongelma ehkä on enemmän se esim. keski-ikäisillä että shoppaillaan kaupoissa joissa ei mennä niin trendien mukaan vaan enemmän sellasta arjen perus trikoorättimeininkiä.
ginatrigotista on muoti ja laatu kaukana????
voi luoja
Vierailija kirjoitti:
Toivon vaan, ettei permanentti tule enää koskaan muotiin.
T: Mies
niin pälvikaljuun ei permistä saa....
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pukeudun trendien mukaisesti. Jos päivittää vaatekaappiaan trendien mukana menevissä liikkeissä kuten vaikka gina tricot, bikbok jne niin pysyy sitten aina muodin mukaisena. Ongelma ehkä on enemmän se esim. keski-ikäisillä että shoppaillaan kaupoissa joissa ei mennä niin trendien mukaan vaan enemmän sellasta arjen perus trikoorättimeininkiä.
Tämä taisi olla huumorilla kirjoitettu? Nimenomaan Kiina-trikoosta ja Bik Bokista löytyy niitä halpistrikoorättejä. Eikös noissa asioi enimmäkseen teinit?
Keski-ikäisen, tai itse asiassa ihan joka ikäisen, kannattaa kiertää ne kaukaa ja satsata laadukkaisiin klassikoihin.
Stokkalta löytyy jotain hyviä merkkejä, esim. Max Mara, Tiger of Sweden, Philippa K jne.
Olen vihannut kulloinkin muodissa olevaa pintatrendipotaskaa AINA ja jo 90-luvulla pukeuduin popliinitakkiin ja polvipituiseen hameeseen, kun muilla oli Leviksen 510:at. Erilainen nuori jo silloin!
Taisit olla vaan köyhä ja kompensoit hokemalla itsellesi :olen erillainen omantien kulkija
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhana mulla on jo perspektiiviä. Todellinen nuorisomuoti alkoi silloin, kun minusta tuli varhaisteini. Silloin tuli ilmiö nimeltä Mary Quant ja kaikki mullistui. Minäkin lyllersin minihameessa vaikka silloiset paksut ja lyhyet jalat ei ehkä olisi ihan muottiin sopineet, mutta niin ne tekivät kaikki muutkin. Minihameita pidettiin turmiollisina ja vaikka minä.
Mutta nyt kun katselen joskus näitä tiukkoja trikoita naisten päällä, niin pakko sanoa, että joskus minun nuoruudessani niissä kulkeva nainen olisi viety putkaan epäsiveellisestä pukeutumisesta. Saati naiset, jotka kulkee tissit melkein paljaina tiukissa topeissa. Jos lantio ja napa olisi näkynyt paljaana, sama juttu.
Tietysti hassua ajatella, että uimarannalla sai olla vaikka kuinka pienissä bikineissä. Mutta ei niissä saanut muualle lähteä kävelemään.
Jotenkin silmä on tottunut, mutta joskus sitä vieläkin huomaa, että nyt mennään jossain rajoilla jo. Näin takaapäin nuoren naisen, jolla oli mustan asun alaosana kuin pelkät pienet alushousut, puolet pakaroista paljaana, siis alapuolelta. Saati se erittäin paksu ja pönkköjalkainen nuorehko nainen, jonka näin myös tässä hellepäivänä pukeutuneena lähinnä kuin kinnaavan näköiseen mustaan uimapukuun, olkaimet alas vedettyinä, yleisellä paikalla. Ihmiset kyllä jo tuijotti. Mihin meitä totutetaan?
Kauppajonossa oli edelläni n. viisikymppinen hyvin laiha nainen, jolla oli polvipituiset trikoot ja lyhyt ohut jonkinlainen mekko tai tunika. Joku siinä vaan ei ollut kohdallaan, hän näytti alastomalta. Voisin pukeutua sillä lailla rennosti kotioloissa, mutta ihmisten ilmoille meneminen olisi jo haaste.
Missä vaiheessa morsiuspukuihin on tullut kuin pakollisiksi toppimainen yläosa? Jossain vaiheessa se vain on tapahtunut, morsiamet näyttävät alastomiksi riisutuilta. Sulhanen saa sentään pitää paitansa ja takkinsa kylmässäkin säässä.
Kuinka alastomaksi nainen riisutaan ja kuinka selkeästi hänen on ruumiinsa ääriviivat ja piirteet paljastettava kaikelle kansalle? Vanhemmilla naisilla legginsit näyttävät hassuilta, varsinkin kun sääret ovat oikein ohuet. Ne ovat kuin suonikkaat kanankoivet, onko ne pakko kaikille näyttää?
Kaupassa näin myös pitkälle raskaana olleen nuoren naisen, jolla oli lyhyt toppi yläosana, alaosana harmaat fleecelökärit vatsan alle vedettynä ja valtava raskausvatsa siinä paljaana kaiken kansan näkyvillä. Ei siinä mitään, onhan se ihailtavan luonnollista, mutta halusiko hän todellakin näyttää kaikki ne raskausarpensa ja ulos pullistuneen napansa ihan kaikille vieraillekin ihmisille? Olen suoraan sanoen hieman hämmentynyt enkä tiedä, mihin tämä kaikki meidät johtaa.
Ja meidän minihameemme ja poikien beatlestukat olivat silloin se maailmanloppu! Vai siitäkö tämä kaikki saikin alkunsa?
ei tää oo eläkelläisten keskustelu palsta
mee mummo muualle paheksumaan
Vierailija kirjoitti:
siltä se katukuva näyttääkin
nykyään köyhän tunnistaa siitä et se on obeese
Vierailija kirjoitti:
Sellaisen muutoksen olen huomannut, että nykyään jotenkin vähempi ja vähempi pukeudutaan ja laittaudutaan tilanteen mukaan. Eli karkeasti sanottuna farkuissa joka paikkaan.
Juuri muutama päivä sitten ihmettelin jossain ilttiksen sivuilla, kun joku Kardashian oli menossa juhliin risoissa löysissä farkuissa, mutta pusero oli ihan tyylikäs. Aivan järkyttävän näköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vanhana mulla on jo perspektiiviä. Todellinen nuorisomuoti alkoi silloin, kun minusta tuli varhaisteini. Silloin tuli ilmiö nimeltä Mary Quant ja kaikki mullistui. Minäkin lyllersin minihameessa vaikka silloiset paksut ja lyhyet jalat ei ehkä olisi ihan muottiin sopineet, mutta niin ne tekivät kaikki muutkin. Minihameita pidettiin turmiollisina ja vaikka minä.
Mutta nyt kun katselen joskus näitä tiukkoja trikoita naisten päällä, niin pakko sanoa, että joskus minun nuoruudessani niissä kulkeva nainen olisi viety putkaan epäsiveellisestä pukeutumisesta. Saati naiset, jotka kulkee tissit melkein paljaina tiukissa topeissa. Jos lantio ja napa olisi näkynyt paljaana, sama juttu.
Tietysti hassua ajatella, että uimarannalla sai olla vaikka kuinka pienissä bikineissä. Mutta ei niissä saanut muualle lähteä kävelemään.
Jotenkin silmä on tottunut, mutta joskus sitä vieläkin huomaa, että nyt mennään jossain rajoilla jo. Näin takaapäin nuoren naisen, jolla oli mustan asun alaosana kuin pelkät pienet alushousut, puolet pakaroista paljaana, siis alapuolelta. Saati se erittäin paksu ja pönkköjalkainen nuorehko nainen, jonka näin myös tässä hellepäivänä pukeutuneena lähinnä kuin kinnaavan näköiseen mustaan uimapukuun, olkaimet alas vedettyinä, yleisellä paikalla. Ihmiset kyllä jo tuijotti. Mihin meitä totutetaan?
Kauppajonossa oli edelläni n. viisikymppinen hyvin laiha nainen, jolla oli polvipituiset trikoot ja lyhyt ohut jonkinlainen mekko tai tunika. Joku siinä vaan ei ollut kohdallaan, hän näytti alastomalta. Voisin pukeutua sillä lailla rennosti kotioloissa, mutta ihmisten ilmoille meneminen olisi jo haaste.
Missä vaiheessa morsiuspukuihin on tullut kuin pakollisiksi toppimainen yläosa? Jossain vaiheessa se vain on tapahtunut, morsiamet näyttävät alastomiksi riisutuilta. Sulhanen saa sentään pitää paitansa ja takkinsa kylmässäkin säässä.
Kuinka alastomaksi nainen riisutaan ja kuinka selkeästi hänen on ruumiinsa ääriviivat ja piirteet paljastettava kaikelle kansalle? Vanhemmilla naisilla legginsit näyttävät hassuilta, varsinkin kun sääret ovat oikein ohuet. Ne ovat kuin suonikkaat kanankoivet, onko ne pakko kaikille näyttää?
Kaupassa näin myös pitkälle raskaana olleen nuoren naisen, jolla oli lyhyt toppi yläosana, alaosana harmaat fleecelökärit vatsan alle vedettynä ja valtava raskausvatsa siinä paljaana kaiken kansan näkyvillä. Ei siinä mitään, onhan se ihailtavan luonnollista, mutta halusiko hän todellakin näyttää kaikki ne raskausarpensa ja ulos pullistuneen napansa ihan kaikille vieraillekin ihmisille? Olen suoraan sanoen hieman hämmentynyt enkä tiedä, mihin tämä kaikki meidät johtaa.
Ja meidän minihameemme ja poikien beatlestukat olivat silloin se maailmanloppu! Vai siitäkö tämä kaikki saikin alkunsa?
ei tää oo eläkelläisten keskustelu palsta
mee mummo muualle paheksumaan
Näin vain on, mummoiässä haluaa pukeutua peittävästi, en laittaisi leggingsejä muuksi kuin aluskalsareiksi.
Tilanteen mukaan on kaikkien pukeuduttava.
En ole niin tyhmä, että lähtisin joka villitykseen vaan rakennan oman kestävän tyylin.
Kuljin vielä joku vuosi sitten onnellisena capreissa, kunnes huomasin joka ainoan keski-ikäisen naisen pitävän capreja ja tunikaa. (4000 ihmistä samassa kompleksissa, joten otanta on aika laaja).
Tajusin pikkuhiljaa, että se on tätipukeutumista ja heitin caprit mäkeen.
Ostan vaatteeni nyt aikuisten naisten kalliista kaupoista. Olen about ajan hermolla, mutta ap, I feel you.
Jotenkin pitäisi pysyä ajan hermolla, enkä halua näyttää tantalta. Olen 50, mutta käytän vaatteisiin todella paljon rahaa (tietty kenkiin ja laukkuihin ja huiveihin jne myös). Tuntuu olevan kilpajuoksua. Toisaalta nämä mun vaatteet maksaa niin paljon, ettei niitä huvita uusia joka kesä/syksy/talvi.
Täällä moni sanoo, etteivät legginsit ja pillifarkut sovi ylipainoisille ja paksujalkaisille. Minusta ihonmyötäiset housut näyttävät parhailta nimenomaan paksuissa jaloissa. Hoikissa kintuissa ei pääse kalsariajatusta pakoon.
Olen mielestäni "ajan hermolla", muttei se tarkoita sitä että seuraisin kaikkia trendejä.. Vaikkapa oversize-vaatteet ja mom-jeansit näyttäisivät naurettavilta mun päälläni. Ysariä puin päälleni silloin 90-luvulla, ei kiitos enää. Onneksi voi näyttää ajattomalta ja freesiltä, muttei silti vanhanaikaiselta tai tantalta. Kuten edellinen, käytän vaatteisiin ja asusteisiin aika paljon rahaa, koska omaan kohtuullisen "vaativan" esteettisen silmän ja haluan näyttää hyvältä. Haluan myös että vaatteeni kestävät kohtuullisesti aikaa joten mitään pintajuttuja en hanki.
Muotia on ihan kiva seurailla sivusta, muttei kaikkea (onneksi!) tarvitse omia, ja joillekin trendeille voi rehellisesti nauraa. N45
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole vieläkään ymmärtänyt trikoita julkisella paikalla. Mikä niissä on niin ylivertaista noihin collegehousuihin verrattuna, että kaikki pitävät niitä? Muu kuin alavartalon muotojen näkyminen?
Samaa ajattelen. Ei millään tavalla tyylikästä tai kaunista. Ihan käsittämätön muoti ja miten se on lyönyt läpi.
Kesäkuumallakin naisilla pitkiä mustia trikoita päällä.
Ja kun ne vartalot nyt eivät pääsääntöisesti ole kovin kummoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muoti muuttuu jatkuvasti ja samalla muuttuu se, mikä on "normaalia" pukeutumista. Reipas vuosikymmen sitten kaikki pukeutuivat leveälahkeisiin housuihin, nyt taas pillifarkut ovat normi. Samoin urheillessa pidettiin collegehousuja, nyt lähes kaikilla naisilla on trikoot.
Oletteko pysyneet ns. ajan hermolla vai pukeudutteko yhä jollain tapaa vanhojen virtausten mukaisesti? Huomaatteko sukupolvien välistä kuilua tässä asiassa? Mitä ajatuksia herää?
Eikö tästä ole tutkimuksiakin, kuinka ihminen jämähtää tietyissä asioissa tietyssä iässä?
Näinhän siinä tietty käy.
Mahtaa olla näky muutaman vuosikymmenen jälkeen kun mummut liikkuu kaupungilla tiukat trikoot jalassa.
No jos ne trikoot ovat ylivertaisen mukavat, miksi miehet eivät niitä juurikaan pidä? Luulisi että mukavuus ja toiminnallisuus olisi vaatteessa miehelle se tärkein juttu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä jännä muutos, että miten pitkien kalsareitten pitämisestä julkisilla paikoilla tuli täysin normaalia
Tämä tosiaan on naurattanut, viime kesänä varsinkin näkyi monella sellaisia vihreän, sinisen ja harmaan kirjavia kalanruotokuvioituja "leggareita" jotka näyttivät aivan samoilta kun ukkini kalsarit kasarilla.
Ei, en lähtenyt mukaan pillifarkkujen ja juoksutrikoiden tulemiseen. Ne ja mun vartalo eivät sovi ollenkaan yhteen. Ja iän puolesta oli jo ihan ok, että en niitä käytä. Olen aina pitänyt sellaisia vaatteita kuin olen tykännyt, muodista ja muiden pukeutumisesta välittämättä.