Hoikkana normaalipainoisena kärsin aina nälästä! :(
Pysyäkseni hoikassa painossa mun on syötävä niin vähän, että nälkä on aina. Syödessä ei maha täyty täysin, vaan jää lievä nälkä ja ennen seuraavaa ruokailua se on muuttunut kiljuvaksi näläksi. Näin on vaikken enää laihduta, vaan pyrin vaan pitämään nykyistä painoa yllä. Mitat on 162 cm ja 59 kg. Mielessä käy väkisin onko hoikkuus nälän arvoista, ehkä se on.
Kärsittekö muut hoikat nälästä?
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä kommentit aloittajan hoikkuudesta kuulostavat "laihojen läskien" ja vähä-älyisten miesten tietämättömältä huutelulta. Ap on mitä parhaimmissa mitoissa, eikä nälkäkään ihmetytä mikäli harrastaa säännöllistä liikuntaa.
Kasvata hiilareiden määrää niinä päivinä, kun harrastat (raskasta) liikuntaa. Sen luulis poistavan sudennälän :)
- Puhuu tietämättömyydestä
- Ehdottaa hiilareita nälän tunteen hallintaan
***huutonaurua***
Nimenomaan treenipäivinä ennen treeniä kroppa tarvitsee paljon hiilaria. Siitähän tuo ilkkumasi kirjoittaja puhuu. Proteiinia sitten treenin jälkeen. Paljon urheilevan ei tosiaan kannata hiilareita vältellä, mutta toki niiden laatuun on joka tapauksessa hyvä kiinnittää huomiota.
No kyllä mä söisin mieluummin niitä hiilareita enemmän sen treenin jälkeen. Koska silloin lihas varastoi herkemmin sitä glykogeenia ja siitä syödystä hiilarista menee rasvaksi vähemmän. Palautuminen on parempaa.
Et ole edes hoikka. Ala syödä paremmin ja liikkua enemmän. Jos vaan kituutat liian vähällä ja väärällä ruualla, koska olet laiska, niin sitten on nälkä.
Kuten muutama on jo maininnutkin, tuo maito on oikeasti jonkinasteinen ongelma. Lasillinen kevytmaitoa sisältää noin 90-100 kcal, pari lasillista per ateria siis 180-200 kcal per ateria ja tämä sitten kolmesti päivässä. Tuolla energiamäärällä söisit ihan kunnon ruokaa ison satsin ja se pitäisinälkää paljon paremmin. Maito ei ole välttämättömyys, vaikka luuston kanssa olisi onlgemaa. Käytä aikka sitten kiinteitä maitotuotteita (juustoa, raejuustoa, jogurttia) enemmän tai ota kalsium tableteista, jos oiekasti sen vähäinen saanti on ongelma. Mutta nyt periaatteessaa "heität hukkaan" yhden kokonaisen kunnon asterian verran syötävää energiaa, kun juot kevytmaitoa etkä vettä ruoalla. Voi itse miettiä, kuinka paljon paremmin nälkä pysyisi loitolla noin 500-600 kcal aterialla verrattuna siihen, että juot tuon 500-600 kcal maidon muodossa aterioiden yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämänkin ketjun kommenteista näkee, että lihavien mielestä hoikat kärsivät jatkuvaa nälkää ja eivät muutenkaan osaa nauttia elämästään. Olen hoikka, syön terveellisesti ja liikun paljon. Nautin elämästäni, eikä minulla ole nälkä. Minulle tulee todella tukala ja inhottava olo, jos syön liikaa. Esim. jälkiruoan syönti aterialla on aina virhe, sillä siitä tulee huono olo. Moni pulska tulkitsee, että jälkiruoasta kieltäytyminen aiheuttaa minulle jotakin kärsimystä.
Ei oikeastaan, kukaan ei ajattele että se hoikka välttämättä kärsisi valinnoistaan.
Itse olen hoikka, ja erittäin mielelläni söisin huomattavasti enemmän. Mutta tämä on valinta, mieluummin tunnen oloni kevyeksi ja energiseksi kuin syön niin paljon mitä oikeasti haluaisin ja olo olisi turvonnut.
Monella on myös sellainen paino, missä pysyy helposti ilman turhaa pinnistelyä, mutta se voi olla korkeampi kuin mitä itse haluaisi. Esim jos itse päästän painon tästä noin 5kg ylöspäin (olen edelleen ihan normaalipainossa tuolloin), en oikeastaan liho, vaikka söisin herkkuja yms melko huoletta. Vasta ihan hurjilla ylikaloreilla alan siitä lihoa.
Itsekin uskon tuohon, että jokaisella on eräänlainen sisäinen "ihannepaino". Se voi tietenkin vaihdella elämän mittaan. Ihan omasta kokemuksesta. Olen 175 pitkä ja paino pysyy aika napakasti siinä 68-69kg ihan perussyömisillä, ja satunnaisella mässäilyllä. Välillä yritin pitää painoa noin 60-62kg ja tuntui, että pelkkä salaattiin katsominen riitti jo tuomaan 2kg lisää. Nyt kesällä olen aina surutta syönyt grilliruokaa, jälkiruokia joka päivä, siideriä menee selvästi enemmän kuin talvisaikaan jne ja edelleen näytti vaaka ihan samaa. Ja hyvä niin, en jaksaisi millään kitudieetillä yrittää ylläpitää yhtä vaatekokoa pienempää lookkia.
Tämä on totta. Minulla tuo luontainen paino on 64-65 kg. Olen 171 cm. Olen nyt pitänyt painon pari vuotta 60 kg ja teen paljon työtä sen eteen. Välillä mietin, mitä järkeä tässä on. Mutta tässä painossa vaatteet eivät kiristä, maha ei tursua. Yleisolemus on hoikka.
Et ole hoikka, olet enemmänkin "laiha läski".
Ihmeellistä on, että on vielä tallaisia laihduttajia, jotka eivät tiedä, että rasva pitää nälkää ja hiilihydraatti ( = sokeri) tekee nälkää. Olen joutunut ns. "Suurin pudottaja"-ansaan eli olet laihduttanut kituuttamalla ja metaboliasi on nyt pysyvästi alentuneella tasolla. En tiedä, onko se korjattavissa, mutta karppauspalstoilta voisi saada apua tähän ongelmaan. Joka tapauksessa olet tilanteessa, jossa elimistösi pitäisi päästä toipumaan kituuttamisen aiheuttamista vahingoista. Tuo on juuri se, mikä johtaa jojoiluun. Kitukaloreilla vähärasvaisella laihduttaminen onnistuu, mutta tulokset on äärimmäisen vaikea pitää, koska pysyvä nälkä jää päälle ja metaboliasi on asettunut pitkäaikaisesti laihdutusaikaiselle tasolle.
Tämä mainitseminen on varmaan ihan turhaa, mutta vähähiilihydraattisella, runsasrasvaisella ruokavaliolla (LCHF) sinulla voisi ehkä olla toivoa. Tutustu edes.
Miten sä valmistat sitä ruokaa, kun se on prosessoimatonta? Vai haukkaatko suoraan poron pakarasta?[/quote]
Prosessoidulla ruualla tarkoitetaan esimerkiksi mikroruokia, muroja, donitseja, sipsejä ,pilttiä yms. Ne ovat käsitelty niin monella tavalla, että niiden ravintoarvot ovat tuhoutuneet, ja sen sijaan niissä on kemikaaleja jotka myrkyttävät kehoa.
Prossessoimaton ruoka tarkoittaa ruoka-aineksia jotka joudut itse valmistamaan. Kuten esimerkiksi vihanneshyllyltä löytyy porkkanoita ja parsakaalia. Eineshyllyiltä ei kannata ottaa mitään, vaan ostaa käsittelemättömiä ruoka-aineksia.
Säilöntäaineiden ja keinotekoisten makeutusaineden on tieteellisesti todistettu lihottavan ihmisiä sekä aiheuttavan auto-immuunisairauksia ja syöpää.
Onpas tympeä ketju. Täynnä pätemistä ja vielä väärällä tiedolla.
Vierailija kirjoitti:
Maitoa käytän paljon koska mulla on todettu luustorappeumaa. Myös purkista otan siihen liittyen lisävalmisteita.
Kuten muutkin ovat maininneet, maidon kittaamisesta voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja muilla keinoilla voisi päästä parempaan lopputulokseen sekä kylläisyyden että luuston kannalta.
Kannattaa lukea Juhana Harjun Luusto lujaksi elämäntavoilla. Siitä löytyy monipuolisemmin neuvoja luustoa vahvistavaan ravintoon, liikuntaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, siksi en edes yritä olla enää hoikka. Mieluummin hyväntuulinen ja tyytyväinen kuin vihainen ja nälissään.
Niin ja olen keski-ikäinen, aineenvaihdunta jo hidastunut. Saisin syödä n. 1300 kcal päivässä, jotta en lihoisi. Nuorena sain syödä mitä vaan ja kuinka paljon enkä lihonut.
1300 kcal on ravitsemusterapeuttien yhdistyksen mukaan leikki-ikäisen energiantarve.
En ole mitenkään hälyttävän hoikka, mutta aika pieni kuitenkin. Ongelmani: mittani on 165/53, ja tuntuu että mitä vähemmän syön, sitä vähemmän tunnen nälkää. Itseään ruokkiva kehä. Syön tarkoituksella runsaskalorisia aterioita koska nälkä iskee ehkä kahdesti päivässä. Olisiko jollain vinkkejä, millä herätellä kadonnutta ruokahalua? Tätä menoa kuihdun pois tai saan suolistotukoksen kuidun ja kasvisten puutteesta :D Simppeleitä vinkkejä jos saisin, toivun masennuksesta eli toimintakyvyssä on vielä parantamisen varaa.
Lopetin maidon kittaamisen vuosia sitten, paino putosi kuin itsestään.
Juustoja lukuunottamatta en pidä proteiiniruosta, enkä tule niistä täyteen.
Syödä kannattaa usein, mutta pieniä annoksia. 50 - 60 g (kuivapaino) pastaa vie nälän pitkäksi aikaa.
Kaloreita menee aika paljon sinulla leipiin, niiden päällisiin ja maitoon. Hyvää luustolle ja vähäkalorisempaa ruokaa saa esim pinaatista ja parsakaalista. Kumpaakaan ei tarvitse kokata, voi syödä raakana jolloin kaikki vitamiinit ja mineraalit säilyy, eikä tule lisäkaloreita öljystä ym.
Joku jauhelihakastike ja peruna on aikamoinen kaloripommi, varsinkin jos tekee sen kastikkeen kermasta ym. Myös harvoin tuo yhdistelmä pidemmän päälle pitää kylläisenä.
Noissa hetki-salaateissa on myös isot kalorit joissain. Tee oma lounas töihin, säästyy rahaa ja kaloreita. Korvaa ne lounaan hapankorput ja juustot kasvistikuilla.