Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoikkana normaalipainoisena kärsin aina nälästä! :(

Vierailija
05.07.2018 |

Pysyäkseni hoikassa painossa mun on syötävä niin vähän, että nälkä on aina. Syödessä ei maha täyty täysin, vaan jää lievä nälkä ja ennen seuraavaa ruokailua se on muuttunut kiljuvaksi näläksi. Näin on vaikken enää laihduta, vaan pyrin vaan pitämään nykyistä painoa yllä. Mitat on 162 cm ja 59 kg. Mielessä käy väkisin onko hoikkuus nälän arvoista, ehkä se on.

Kärsittekö muut hoikat nälästä?

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa käytän paljon koska mulla on todettu luustorappeumaa. Myös purkista otan siihen liittyen lisävalmisteita.

Kiitos kommenteista! Mulle tuli niistä vaikutelma että ruokavalion säätely on aikamoista taidetta ja en ole varma miten pitkälle voimavarat ja aika riittää sen suhteen. Perusasiat on mullakin tiedossa mutta se ei vielä näemmä riitä. Kiitos kuitenkin kaikille!

Ap

Tiesitkö että maidon happamuus tuhoaa luita? Maat joissa käytetään eniten maitotuotteita on myös maat joissa on eniten osteoporoosia. 

Vierailija
82/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt, että onko muodissa oleva hiilihydraattien välttely sittenkään hyväksi. 1970-luvulla syötiin kuoripottuja ja leipää, silloin lihavuus oli paljon harvinaisempaa. Äitini muisteli, että hänen ystäväpiirissään oli silloin vain yksi lihava nainen. Olen itse jo 45v mutta normaalipainossa on helppo pysyä (167 cm, 58 kg). En syö lihaa, mutta jonkin verran maitotuotteita, proteiinia pitäisi ehkä syödä enemmänkin. Aika paljon menee ruisleipää ja niitä perunoita. Monesti töissä jopa nolottaa, kun muut naiset ei koskekaan perunoihin ja itse otan vähintään pari lautaselle. Mutta kun ne vaan pitää niin hyvin nälkää.

Tätä itsekin mietin. Kotona syötiin aina perunaa ja kastiketta, korkeintaan porkkanaraastetta oli höysteenä. Olin laiha kuin tikku. Syön edelleenkin perunaa ja kastiketta, nyt höysteenä salaattia. Enkä ole silti lihava. Töissä ylipainoiset vetää rahkaa, kanaa ja salaattia, välttelevät hiilareita ja paino on kolminumeroinen.

Samaa ihmettelen. Just se porukka joka välttelee sitä, tätä ja tuotakin ja syö ainakin minun mielestäni tosi yksipuolisesti on kaikista lihavinta. Toisaalta ne jotka syö "kaikkea" ja ottaa jälkkäriksi näin kesällä vielä jäätelönkin on ja pysyy normaalipainoisina ja osa jopa hoikkina.

Vaikuttaa oudolta ja epäreilultakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nopea syöminen on yksi ongelma, kylläisyyttä ei ehdi tulla. Puoli litraa vettä ruokailun jälkeen toimii myös kylläisyyden tuottamiseen, vatsa hetkeksi tajuaa olevansa täynnä ja syömisen tarve poistuu. Oikealla ruolla nälkä ei kuitenkaan nopeasti iske uudelleen. Saathan joka aterialla rasvaa, hidasta hiilaria ja proteiinia? Ja ruokarytmi säännöllinen?

Itse en oo kylläkään erityisen hoikka vaan bmi 24 (lihasta on mukana, liikun). En ole koskaan kokenut, että ulkonäkö olisi riittävä syy olla nälässä. Nälkä tekee kiukkuiseksi, onnettomaksi ja heikentää kognitiivisia kykyjä, mieluummin kaunis sielu kuin kroppa... Jos nälkä vaivaa sen sijaan että olisi hyvä, terve nälkä ennen ruokailua, syö enemmän.

Totta, mutta ainakin minulla ylipaino toimii ihan just samalla tavalla. Olen pahalla päällä, tyytymätön ja onneton sekä olo on kaikin puolin tympeä.

Vierailija
84/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorien rajoittaminen on aina ravintoaineiden rajoittamista. Elimistö kärsii aina mineraalien ja vitamiinien puutteesta diettaillessa. Myös aineenvaihdunta hidastuu, ja elimistö alkaa keräämään rasvaa sen sijaan että polttaisi sitä. Tämä ravinnonpuute johtaa hiustenlähtöön, hauraisiin kynsiin, huonoon vanhenevaan ihoon, ennenaikaisiin RYPPYIHIN ja ihon veltostumiseen. Siinä riittävän monta syytä lopettaa sekä roskaruuan syöminen, että hullut kalorirajoitus dieetit.

Itse syön aina kun on nälkä ja syön riittävästi. Syön puhdasta prossessoimatonta kotiruokaa, jonka valmistan itse luomu tuotteista. Monia erilaisia vihanneksia, hedelmiä, siemeniä, pähkinäitä, puhtaita öljyjä, ja joku proteeiniin lähde, kuten palkokasvit tai hirvenliha tai poronliha. 

Olen 161 cm ja 56kg, vaikka SYÖN RUOKAA joka päivä TARPEEKSI en ole lihava, olen hyvässä kunnossa. Rasvat eivät roiku missään ja lihakset pilkottelevat luiden sijaan, mutta en ole ns. "gymshark". Kasvojeni ihon perusteella minut on 32 vuotiaana arvoitu 16 - 18 vuotiaaksi.

Syökää sitä ruokaa. Ei mitään roskaa, eikä jauheita ja pulvereita tai ruuankorvike juomia. Ihan oikeesti. Kun on syönyt riittävästi terveellistä perinteistä ruokaa jaksaa liikkuakin.

Juuri näin! Kiitos!

Vierailija
85/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 165cm ja 53-54kg eli täysin normaalipainoinen. Syön normaalia ruokaa ja toisinaan myös herkuttelen. En juurikaan liiku, pitäisi kyllä liikkua enemmän... Olen sitämieltä, että normaalia ruokaa syömällä lähtee kyllä nälkä. Jos koko ajan napostelee pieniä määriä niin saa energiaa hetkeksi, mutta ei nälkä lähde...

Vierailija
86/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö. Joka kolmas saa syövän, kaikki vanhenee ja jokaisesta tulee ruma. Me kuollaan kaikki. Nämä ovat debiilejä - ansaisemmekin kuolla tällaisilla aivoituksilla.

"Kaikki kuolevat, joten tee elämästäsi paskaa."

Tätä ihmistä kannattaa kuunnella.

Vierailija
87/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalorien rajoittaminen on aina ravintoaineiden rajoittamista. Elimistö kärsii aina mineraalien ja vitamiinien puutteesta diettaillessa. Myös aineenvaihdunta hidastuu, ja elimistö alkaa keräämään rasvaa sen sijaan että polttaisi sitä. Tämä ravinnonpuute johtaa hiustenlähtöön, hauraisiin kynsiin, huonoon vanhenevaan ihoon, ennenaikaisiin RYPPYIHIN ja ihon veltostumiseen. Siinä riittävän monta syytä lopettaa sekä roskaruuan syöminen, että hullut kalorirajoitus dieetit.

Itse syön aina kun on nälkä ja syön riittävästi. Syön puhdasta prossessoimatonta kotiruokaa, jonka valmistan itse luomu tuotteista. Monia erilaisia vihanneksia, hedelmiä, siemeniä, pähkinäitä, puhtaita öljyjä, ja joku proteeiniin lähde, kuten palkokasvit tai hirvenliha tai poronliha. 

Olen 161 cm ja 56kg, vaikka SYÖN RUOKAA joka päivä TARPEEKSI en ole lihava, olen hyvässä kunnossa. Rasvat eivät roiku missään ja lihakset pilkottelevat luiden sijaan, mutta en ole ns. "gymshark". Kasvojeni ihon perusteella minut on 32 vuotiaana arvoitu 16 - 18 vuotiaaksi.

Syökää sitä ruokaa. Ei mitään roskaa, eikä jauheita ja pulvereita tai ruuankorvike juomia. Ihan oikeesti. Kun on syönyt riittävästi terveellistä perinteistä ruokaa jaksaa liikkuakin.

Miten sä valmistat sitä ruokaa, kun se on prosessoimatonta? Vai haukkaatko suoraan poron pakarasta?

Vierailija
88/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juomana 2 lasia kevytmaitoa."

Jos nämä ovat perus 2 desin laseja kevytmaitoa, ylimääräisiä kilokaloreja tulee aika turhaan vajaa 200. Juo pelkästään vettä, maito ei ole edes terveellistä.

Vierailija
89/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maitoa käytän paljon koska mulla on todettu luustorappeumaa. Myös purkista otan siihen liittyen lisävalmisteita.

Kiitos kommenteista! Mulle tuli niistä vaikutelma että ruokavalion säätely on aikamoista taidetta ja en ole varma miten pitkälle voimavarat ja aika riittää sen suhteen. Perusasiat on mullakin tiedossa mutta se ei vielä näemmä riitä. Kiitos kuitenkin kaikille!

Ap

Maito vaan heikentää luustoa. Käytä juustoa sen sijaan.

Vierailija
90/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin ketjun kommenteista näkee, että lihavien mielestä hoikat kärsivät jatkuvaa nälkää ja eivät muutenkaan osaa nauttia elämästään. Olen hoikka, syön terveellisesti ja liikun paljon. Nautin elämästäni, eikä minulla ole nälkä. Minulle tulee todella tukala ja inhottava olo, jos syön liikaa. Esim. jälkiruoan syönti aterialla on aina virhe, sillä siitä tulee huono olo. Moni pulska tulkitsee, että jälkiruoasta kieltäytyminen aiheuttaa minulle jotakin kärsimystä.

Ei oikeastaan, kukaan ei ajattele että se hoikka välttämättä kärsisi valinnoistaan.

Itse olen hoikka, ja erittäin mielelläni söisin huomattavasti enemmän. Mutta tämä on valinta, mieluummin tunnen oloni kevyeksi ja energiseksi kuin syön niin paljon mitä oikeasti haluaisin ja olo olisi turvonnut.

Monella on myös sellainen paino, missä pysyy helposti ilman turhaa pinnistelyä, mutta se voi olla korkeampi kuin mitä itse haluaisi. Esim jos itse päästän painon tästä noin 5kg ylöspäin (olen edelleen ihan normaalipainossa tuolloin), en oikeastaan liho, vaikka söisin herkkuja yms melko huoletta. Vasta ihan hurjilla ylikaloreilla alan siitä lihoa.

Itsekin uskon tuohon, että jokaisella on eräänlainen sisäinen "ihannepaino". Se voi tietenkin vaihdella elämän mittaan. Ihan omasta kokemuksesta. Olen 175 pitkä ja paino pysyy aika napakasti siinä 68-69kg ihan perussyömisillä, ja satunnaisella mässäilyllä. Välillä yritin pitää painoa noin 60-62kg ja tuntui, että pelkkä salaattiin katsominen riitti jo tuomaan 2kg lisää. Nyt kesällä olen aina surutta syönyt grilliruokaa, jälkiruokia joka päivä, siideriä menee selvästi enemmän kuin talvisaikaan jne ja edelleen näytti vaaka ihan samaa. Ja hyvä niin, en jaksaisi millään kitudieetillä yrittää ylläpitää yhtä vaatekokoa pienempää lookkia.

Vierailija
91/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Maito vaan heikentää luustoa. Käytä juustoa sen sijaan.

Maitoa juustossakin on...

Vierailija
92/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maito on ongelmasi. Saat siitä neljäsosan päivän energiantarpeesta, eikä se tee mitään muuta kuin aiheuta näläntunnetta, on niin sokerista. 48 grammaa sokeria litrassa.

Vierailija
93/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinua hieman pidempi ja kevyempi, mutta en kärsi nälästä. Ennemminkin tulen nopeasti täyteen ja hädin tuskin jaksan syödä normaalia lounasateriaa ilman ähkyä, jonka jälkeen nälkä ei tule tunteihin. Syön normaalisti aamupalan, lounaan ja illalla pari välipalaa tai jotain

Vierailija
94/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy kasvissyöjäksi & käy puntilla. Paljon kunnon ruokaa ja rautaa tankoon. Jos ei sillä pysy kunnossa niin sitten lääkäriin.

(Kunnon ruoka on mahdollisimman prosessoimatonta, luonnosta tullutta. Vihanneksia, palkokasveja, hedelmiä, pähkinöitä, viljoja. Salilla progressiivistä treeniä eli koko ajan kehitys ylöspäin.)

Vierailija
95/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Olen nelikymppinen.

Esimerkki päivän aterioista:

Aamulla kaurapuuro ja pakastemustikoita TAI ruispala (2 puolikasta) margariinilla, juustolla, kinkulla, kurkulla ja tomaatilla TAI valmisrahka. Juomana 2 lasia kevytmaitoa.

Töissä päivällä esim. Hetki-valmissalaatti ja pari hapankorppua margariinilla ja juustolla. Juomana vesi.

Töistä tullessa kotiruokaa perheen kanssa. Esim. perunat, jauhelihakastike ja salaatti. Juomana pari lasia maitoa.

Iltapala samaan tyyliin kuin aamiainen.

Juon pitkin päivää vettä ja vihreää teetä.

Ja voin kertoa että jos syön yhtään tukevammin niin kilot lisääntyy kohisten!

Olen painanut 75 kg ja silloin sain syödä vapaammin eikä ollut jatkuvaa nälkää. Siihen kait vertaan kun pidän itseäni nyt hoikkana.

Työ on istumatyötä. Teen 3 x viikossa 1.5 h reippaan kävely-/hölkkälenkin. 1 x viikossa on ohjattu jumppa ja muina päivinä voimistelen kotona. Pyöräilyä ja kuntopyöräilyä satunnaisesti.

Ap

Vihreää teetä ei kannattaisi paljon juoda, kun siitä irtoavat aineet/raskasmetallit saattavat kerääntyä maksaan ja tulee maksavaurio. 2-3 kupillista päivässä on sellainen turvallinen raja.

Vierailija
96/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Olen nelikymppinen.

Aamulla kaurapuuro ja pakastemustikoita TAI ruispala (2 puolikasta) margariinilla, juustolla, kinkulla, kurkulla ja tomaatilla TAI valmisrahka. Juomana 2 lasia kevytmaitoa.

Töissä päivällä esim. Hetki-valmissalaatti ja pari hapankorppua margariinilla ja juustolla. Juomana vesi.

Töistä tullessa kotiruokaa perheen kanssa. Esim. perunat, jauhelihakastike ja salaatti. Juomana pari lasia maitoa.

Olen painanut 75 kg ja silloin sain syödä vapaammin eikä ollut jatkuvaa nälkää. Siihen kait vertaan kun pidän itseäni nyt hoikkana.

Työ on istumatyötä. Teen 3 x viikossa 1.5 h reippaan kävely-/hölkkälenkin. 1 x viikossa on ohjattu jumppa ja muina päivinä voimistelen kotona. Pyöräilyä ja kuntopyöräilyä satunnaisesti.

Ap

Vihreää teetä ei kannattaisi paljon juoda, kun siitä irtoavat aineet/raskasmetallit saattavat kerääntyä maksaan ja tulee maksavaurio. 2-3 kupillista päivässä on sellainen turvallinen raja.

Kyllä vihreää teetä voi juoda aika pitkälti niin paljon kuin jaksaa. Ongelmia tulee kaikenlaisista tiiviiden vihreä tee -valmisteiden käytöstä.

Vierailija
97/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistan ap:n oireilun koska söin aiemmin samalla tavalla ja olin samanpituisena yli 60-kiloinen.

Kun vaihtoi kaikki kevyttuotteet täysrasvaisiin ja jätti perunat/leivät/riisit/pastat pois päivittäisestä ruokavaliosta niin paino putosi yrittämättä yli 10kg eikä nälkää tarvitse nähdä. Ja ruokajuomana on vesi. Helpompi pysyä kylläisenä kun syö rasvaa eikä hiilaripitoista "kevyttä" ruokaa, vatsalaukkukin pysyy pienenä.

Vierailija
98/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyäkseni hoikassa painossa mun on syötävä niin vähän, että nälkä on aina. Syödessä ei maha täyty täysin, vaan jää lievä nälkä ja ennen seuraavaa ruokailua se on muuttunut kiljuvaksi näläksi. Näin on vaikken enää laihduta, vaan pyrin vaan pitämään nykyistä painoa yllä. Mitat on 162 cm ja 59 kg. Mielessä käy väkisin onko hoikkuus nälän arvoista, ehkä se on.

Kärsittekö muut hoikat nälästä?

Oletko laihduttanut hiljan - elimiston tottuminen uuteen painoon vie vähän aikaa, joten ÄLÄ LUOVUTA, vaan pysy tiukkana ja syö terveellisiä ruokia ja liiku , niin voit syödä enemmän.  Toki liikunnan jälkeen voi tulla himonälkä eli varo sitä.

Ja totuta mahalaukku pienemmäksi siten, että syöt vähän, mutta useammin. 

Toki joillekin voi sopia sekin, että syövät muutaman kerran paljon - en tiedä.  Mutta rytmi ja liikakalorien välttäminen avainasia.

Vältä sokeria ja muita huonoja hiilihydraatteja niin kauan, että et enää kaipaa niitä - nin jo se vie himoja pois ja auttaa painonhallintaan.  Tietysti jos rasva on heikkoutesi, niin sitten pitää kiinnittää huomiota siihenkin ja ruuan laatuun sitä ajatellen.

Vierailija
99/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan ap:n oireilun koska söin aiemmin samalla tavalla ja olin samanpituisena yli 60-kiloinen.

Kun vaihtoi kaikki kevyttuotteet täysrasvaisiin ja jätti perunat/leivät/riisit/pastat pois päivittäisestä ruokavaliosta niin paino putosi yrittämättä yli 10kg eikä nälkää tarvitse nähdä. Ja ruokajuomana on vesi. Helpompi pysyä kylläisenä kun syö rasvaa eikä hiilaripitoista "kevyttä" ruokaa, vatsalaukkukin pysyy pienenä.

Peruna on kyllä ihan hyvä tuote, kun sisältää vitamiineja ja hivenaineitakin - aito luonnontuote.

Makaronit, vaaleat leivät yms. pois - tietysti joidenkin vatsan toimiminen voi kaivata jonkin verran viljaakin.

Oikeastaan mitä luonnollisempia  ja vähemmän käsiteltyjä tuotteita käyttää ja mitä sokerittomampi ja vähemmän huonoja hiilihydraatteja sisältävä on koko dieetti, niin sitä litteämpänä vatsakin pysyy.  Tietynlainen askeesikin sopisi monille.

Ja paastot säännöllisesti -  rukoile ja paastoa, neuvoo Iso kirjammekin.  Joillakin toimii se 2:5 paastodieettikin.

Vierailija
100/113 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Olen nelikymppinen.

Ap

Mä olen 33v nainen, 170cm, 77kg, rasva%23.

Aamupala: Munakokkeli (3 kananmunaa + kourallinen kirsikkatomaatteja + ruokalusikallinen juustoraastetta). Treenipäivinä yleensä banaanipannareita (2 munaa + n. 2rkl kaurajauhoa + 2tl psylliumia + 1banaani + vanilijajauhetta + 2rkl raejuustoa), päälle pakastemustikoita ja kreikkalaista jugurttia. Juomana vettä ja kahvia. Joskus lisänä smoothie tai vaihtoehtoisesti pelkästään tukevampi smoothie proteiinilisällä toimii aamupalana.

Lounas: työpaikan lounasruokalan tarjonta. Lautasesta 1/2 salaattia ja 1/4 lämmintä kasvislisäkettä. Juomana vettä. Leipää, jos on tosi kova nälkä ja hiilarilisäke, jos treenipäivä.

Välipala: Rahkaa, pähkinöitä ja marjoja, tarvittaessa. Yleensä treenin jälkeen, jos ei ihan heti jaksa laittaa ruokaa.

Illallinen/päivällinen: Kämmenellinen lihaa, kanaa, kalaa tai vastaava määrä jotain kasviproteiinia, kuten papuja, vähintään 1/2 lautasellista kasvista, tarvittaessa hiilarilisäke (esim. bataattia tai kesällä uusia perunoita). Jälkiruuaksi hedelmää, salaattiin kastikkeeksi öljyä ja juomana vesi.

Jos nälkä kurnii ennen nukkumaanmenoa, syön kaurapuuroa keitettynä osaksi maitoon ja voisilmällä.

Treenipäivinä palkkari noiden lisäksi. Käyn 4krt/vk salilla ja kävelen arkipäivisin työmatkat (1h yhteensä) ja viikonloppuisin ulkoilen jonkin verran. Noilla syömisillä paino pysyy näissä lukemissa. Ei ole nälkä ja välillä tuntuu, että työtä saa tehdä, että saa syötyä tarpeeksi. Tavoitteeni on siis pitää tämä paino ja jaksaa treenata, ei pudottaa sitä, vaikka av:n raadin mielestä tarvetta olisikin.

En tiedä, miksi kärsit nälästä. Ehkäpä aineenvaihduntasi on jumissa ja kroppasi säästöliekillä. Sen voi purkaa ja päästä normaaliin aineenvaihdunnan tilaan, mutta se vie aikaa ja todennäköisesti tuo jonkin verran kiloja aluksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä