En saa panacod reseptiä
Eli minulla on särkenyt olkapää nyt jo joku reilu kuukausi. Kävin sairaanhoitajalla, joka käski minun ottaa kolme buranaa päivässä noin viikon ajan. Otin kyllä ennen tätäkin noin 2400mg ibuprofeeniä päivässä, ja tiesin jo että ei tule auttamaan. Pääsin sen jälkeen lääkärille, ja kerroin hänelle saman tarinan. Sanoin saaneeni panacodia noin vuosi sitten polvivamman takia, ja että se toimi hyvin. Mutta lääkäri ei silti reseptiä minulle halunnut kirjoittaa!? Miten minä nyt sitten tästä jatkan, jotta sellaisen reseptin saisin?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Panacodhan on aivan perselääke. Se pieni nopeasti ohi menevä huimauksen tunne päässäkö on se minkä takia sillä halutaan "huumata" itseään? Kuka oikeasti on niin herkkä sille aineelle?
Panacodilla on paikkansa, ja itselle sitä on määrätty moneen otteeseen, mm. Aivan helvetilllliseen korvasärkyyn, sekä nielurisaleikkauksen jälkeen. Mitä tapahtuu? Noh, yhdessä ibuprofeiinin kanssa auttaa sen verran että pystyy nukkumaan pari tuntia, jolloin kipu alkaa taas voimistua pikkuhiljaa, ja on ihan kauhea jo siinä vaiheessa kun saa taas ottaa kellontarkasti seuraavan annoksen. Opiaatit on tarkoitettu tällaisiin kipuihin, ei mihinkään hohhoh, vähän jalkaa särkee tai olkapäätä.
Mitä muuta lääkkeestä tapahtuu? Nielemisrefleksi vaikeutuu, eli tulee palan tunne kurkkuun joka ei lähde pois, vatsa menee umpeen, eikä esim viikon käytön aikana kakkosta tule ollenkaan. Voitte vain kuvitella sen olon. päässä heittää sen verran, että tulee etova olo, kuin merisairaus. Sitten onkin pakko nukkua taas, koska lääke myös väsyttää. Ei voi kuin ihmetellä miksi te viitsitte käyttää tällaista lääkettä HUVIKSENNE???
Sinä saat selkeästi vain ne ikävät sivuvaikutukset. Minut valtaa autuas, syvä rentous. Joskus olen henkisesti sietämättömän ahdistavissa tilanteissa ottanut Panacodin ja selvinnyt sen voimalla. Ummetusta en ole kärsinyt lääkkeen kanssa koskaan ja etovan olonkin olen saanut vain kerran, kun jouduin todella pahaan kipuun ottamaan useamman tabletin lyhyen ajan sisään.
Siis yhdestä panacodista? No huh, ite otan aina kaksi, koska muuten ei auta edes siihen kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketutkijat vois kehitellä särkylääkkeitä jotka olisivat tehokkaita jäämättä koukkuun. Panadol ja Burana auttavat tiettyyn kipuasteeseen asti vain.
Kodeiiniin muodostuu säännöllisessä käytössä riippuvuus, vaikka sitä ottaisi vain pienen annoksen päivittäin.
No mitä se haittaa? Jos se jollakulla toimii hyvin kipulääkkeenä eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia, niin mitä väliä vaikka on siitä riippuvainen? Onko se sen kummempaa kuin minun riippuvuuteni psykostimulantti kofeiinista?
Ei se kroonisen kiputilan ollessa kysymyksessä haittaakaan. Mutta tietystikään koukuttuminen ei ole toivottavaa silloin, kun on oletettavaa, että kipu ei ole vaivana ikuisesti vaan menee ohi ja avioliitto lääkkeen kanssa jää silti voimaan.
Mutta jos ei ole kamalia sivuvaikutuksia, niin eihän siitä siinäkään tapauksessa ole muuta haittaa kuin että ei pysty hankkimaan ainetta jota haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morfiinista sen verran, että olen saanut sitä kahdesti, toisella kerralla niin etten tiennyt asiasta, eli en ollu tajuissani, ja toisella kerralla kolmeen otteeseen puolen tunnin sisään, suoraan suoneen, ja en suostu sitä enää ikinä ottamaan ellei ole aivan täysin pakkopakko. Siihen jäin heti "koukkuun. En halua kokea koskaan enää mitään sellaista olotilaa, koska kaipaisin sitä varmasti loppuikäni. Muistan sen vieläkin vaikka siitä on jo yli 20 vuotta aikaa.
No eihän nuo Panacodit ole niin vahvoja mitä sairaalassa annetaan. Mutta ymmärrän jos sait koukkukiksit, niin ei kannata sitten varmaan Pancodejakaan ottaa.
Morfiini ja panacod ei ole sama asia siinä mielessä että kodeiini muuntuu maksassa morfiiniksi, ja morfiini on sitä itseään jo heti. Panacod aiheuttaa vaan huonon ja ikävän olon, joskin toimii kyllä kipulääkkeenä buranan rinnalla, mutta morfiini on ihan eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Morfiinista sen verran, että olen saanut sitä kahdesti, toisella kerralla niin etten tiennyt asiasta, eli en ollu tajuissani, ja toisella kerralla kolmeen otteeseen puolen tunnin sisään, suoraan suoneen, ja en suostu sitä enää ikinä ottamaan ellei ole aivan täysin pakkopakko. Siihen jäin heti "koukkuun. En halua kokea koskaan enää mitään sellaista olotilaa, koska kaipaisin sitä varmasti loppuikäni. Muistan sen vieläkin vaikka siitä on jo yli 20 vuotta aikaa.
No eihän nuo Panacodit ole niin vahvoja mitä sairaalassa annetaan. Mutta ymmärrän jos sait koukkukiksit, niin ei kannata sitten varmaan Pancodejakaan ottaa.
Morfiini ja panacod ei ole sama asia siinä mielessä että kodeiini muuntuu maksassa morfiiniksi, ja morfiini on sitä itseään jo heti. Panacod aiheuttaa vaan huonon ja ikävän olon, joskin toimii kyllä kipulääkkeenä buranan rinnalla, mutta morfiini on ihan eri juttu.
Toki tiedän tuon, mutta no joo. Hyvä kun kerroit muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketutkijat vois kehitellä särkylääkkeitä jotka olisivat tehokkaita jäämättä koukkuun. Panadol ja Burana auttavat tiettyyn kipuasteeseen asti vain.
Kodeiiniin muodostuu säännöllisessä käytössä riippuvuus, vaikka sitä ottaisi vain pienen annoksen päivittäin.
No mitä se haittaa? Jos se jollakulla toimii hyvin kipulääkkeenä eikä aiheuta pahoja sivuvaikutuksia, niin mitä väliä vaikka on siitä riippuvainen? Onko se sen kummempaa kuin minun riippuvuuteni psykostimulantti kofeiinista?
Ei se kroonisen kiputilan ollessa kysymyksessä haittaakaan. Mutta tietystikään koukuttuminen ei ole toivottavaa silloin, kun on oletettavaa, että kipu ei ole vaivana ikuisesti vaan menee ohi ja avioliitto lääkkeen kanssa jää silti voimaan.
Mutta jos ei ole kamalia sivuvaikutuksia, niin eihän siitä siinäkään tapauksessa ole muuta haittaa kuin että ei pysty hankkimaan ainetta jota haluaisi.
Moniko täällä ajattelee lääkeriippuvuuden olevan sitä, että tekee mieli jotakin? Vähän kuin tekisi mieli pizzaa ja kokista? Ei. Kun elimistö tosissaan vaatii pkv-lääkettä, se mm. keksii haamukipuja, vatsa voi olla sekaisin, hermot ovat kireällä, mistään ei saa iloa ja ahdistaa niin, että itsemurha voi käydä mielessä. Tutustu heroiinin vieroitusoireisiin; ne ovat samat, mutta niiden voimakkuus on tietysti pienemmän annoksen ollessa kyseessä lievempi.
Kuka hullu ostaa Buranaa kun Ibumax on samaa tavaraa puolet halvempaan hintaan. Samalla kannattaa myös kotimaista perheyritystä. Sama Panadolin kohdalla, Paramax puolet halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Pacodia käytetään esimerkiksi leikkauksen jälkeen lyhytaikisesti kovaan kipuun. Buranan ja Panacodin välillä on kyllä suuri kirjo kipulääkkeitä. Esimerkiksi Panadol ja Burana yhdessä on jo aikamoisen tehokasta.
Burana ja Panadol on lievimpiä lääkkeitä, mitä lääkärit määrää kipuihin. Näin mulle sanottiin lääkärin toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moniko täällä ajattelee lääkeriippuvuuden olevan sitä, että tekee mieli jotakin? Vähän kuin tekisi mieli pizzaa ja kokista? Ei. Kun elimistö tosissaan vaatii pkv-lääkettä, se mm. keksii haamukipuja, vatsa voi olla sekaisin, hermot ovat kireällä, mistään ei saa iloa ja ahdistaa niin, että itsemurha voi käydä mielessä. Tutustu heroiinin vieroitusoireisiin; ne ovat samat, mutta niiden voimakkuus on tietysti pienemmän annoksen ollessa kyseessä lievempi.
Älä jaksa. On riippuvuutta ja riippuvuutta. Itse olen riippuvainen kipulääkkeistäni aivan samalla tavalla kuin vaikkapa migreenin estolääkkeistäni. Elämästäni ei tulisi mitään ilman näitä. t. ohis
Vierailija kirjoitti:
Kuka hullu ostaa Buranaa kun Ibumax on samaa tavaraa puolet halvempaan hintaan. Samalla kannattaa myös kotimaista perheyritystä. Sama Panadolin kohdalla, Paramax puolet halvempaa.
Esimerkiksi ihminen, joka on allerginen tietyn lääkkeen apu- ja sidosaineille.
Panacod on suora tie huumehelvettiin siitä tulee kiva olo ja kaikki vaan haluaisi sitä vaikka ei mitään vaivoja olisikaan. Sitten tulee helposti HIV kun käytetään samoja neuloja sama kun että herpes viirushan on siinä aktiivinen myös
Lääkäri ilmeisti katsonut että olet lääkkeen väärinkäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Panacod on suora tie huumehelvettiin siitä tulee kiva olo ja kaikki vaan haluaisi sitä vaikka ei mitään vaivoja olisikaan. Sitten tulee helposti HIV kun käytetään samoja neuloja sama kun että herpes viirushan on siinä aktiivinen myös
Miten helvetissä panacod-tabletti liittyy johonkin hiviin? Ota nyt moukka jotain lääkettä, kun oot ihan ulalla.
Assburger kirjoitti:
Vastuunsa tunteva lääkäri.
Koukkuun jää samalla tavalla vaikka kipuun sitä käyttäisit.
Kaveri sai hammassärkyyn Panacodia ja alkoi käyttää sitä selkäkipuun.
Koukkuun jäi.
Ei vaan aivovammainen paskalääkäri. Tälläisiä tyyppejä ei lääkäreinä edes tarvita mihinkään, vaan voitaisiin laittaa mokomat tyypit jonoon johonkin stadionin torniin ja pudottaa sieltä yksitellen alas. Jos lääkäri ei määrää potilaan pyytämää lääkettä, niin mihin tällaista imbesillipökiötä muuhunkaan tarvitaan?
Vierailija kirjoitti:
Minulle määrättiin panacodia syöpäkipuihin, ei auttanut mitään. Pitäisi muistaessa palauttaa ne apteekkiin hävitettäväksi. Muistakaa muuten pyytää vatsansuojalääkettä, kaikki lääkärit ei sitä tajua tai muista automaattisesti määrätä.
Täällä kans toinen syöpään sairastunut. Ahdistaa todella paljon olla hoidettavana tässä maassa, jossa edes syöpäpotilaan kipuja ei ahdistusta ei hoideta kunnolla. Jos syöpäni leviää, en keksi mitään muuta vaihtoehtoa kuin eutanasian oman käden kautta, koska mulla ainakaan ei ole pienintäkään luottoa siihen että kipuun saa kunnon lääkitystä. Syöpikselle kun soittaa, niin he sanovat että nämä olot nyt vain kuuluvat asiaan ja voi voi. Aivan järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
.... Panacod-määräyksiä koska se luokitellaan vakavasti riippuvuutta aiheuttavaksi lääkkeeksi.
Erittäin vaikea on nähdä kodeiinin vaikutuksessa mitään "viihdyttävää". Se aiheuttaa ummetusta ja väsyttää, mutta poistaa kyllä kipua tehokkaammin kuin parasetamoli.
Miksi ihmeessä ihminen joka tietää itselleen sopivan lääkkeen nimen olisi jotenkin epäilyttävä? Yhtä hyödyllinen kuin tieto lääkkeisä jotka eivät sovi.
Assburger kirjoitti:
Vastuunsa tunteva lääkäri.
Koukkuun jää samalla tavalla vaikka kipuun sitä käyttäisit.
Kaveri sai hammassärkyyn Panacodia ja alkoi käyttää sitä selkäkipuun.
Koukkuun jäi.
Eihän se koukku ole, vaikka säännöllisesti käyttää kipuun.
Vierailija kirjoitti:
Ihan huuhaata koko riippuvuudet. Olen töissä tarvittaessa ottanu selkäkipuihin jo vuosien ajan. Lomilla ja viikonloppuisin en ota koskaan. Aiheuttaa ummetusta. Ihan per.seestä koko lääke, mutta auttaa tehokkaasti selkäkipuihin.
Eli koska sulla ei ole kokemusta koukusta niin sellaista ei ole olemassa? Mitäs muita asioita tiedät vääräksi kun ei sullakaan?
Minä olen ollut kodeiini addikti, hakeutunut hoitoon ja sitä kautta päässyt siitä eroon. Olen läpikäynyt niin sektion kuin murskautuneen polven ja säären sen jälkeen kombolla paracetamol ibuprofeiini. Ihan oikeaan kipuun on ollut kodeiini määrätty enkä edes tiennyt addiktion mahdollisuudesta, kun sain suuremman kodeiini reseptin.
Kodeiinin ongelma, kuten kaikkien muidenkin opiaattien, on sen tehon loputon lasku. Jotta saisit saman vastineen, on annosta pakko nostaa säännöllisesti - tämä toleranssi voi kasvaa teknisesti ottaen loputtomiin. Toleranssin ongelma on myös se, ettei se koskaan laske enää samalla tavalla kuin pariksi päiväksi vaikka alkuperäinen toimiva annos toimi jopa kuukausia. Kodeiini ja opiaatit ovat ainoa vaihtoehto kestävään kivunhoitoon monelle, mutta sille tielle ei kannata lähteä, ennenkuin on aivan pakko. Moni luulee, että jos opiaattipohjaisen lääkkeen ottaa lääkärim määräämällä tavalla eikä väärinkäyttöä ole, silloin ei myöskään ole riippuvuutta. Fyysinen riippuvuus on kuitenkin lääketieteellinen fakta eikä opiaattipohjaista pitkäaikaista kivunhoitoa voi koskaan lopettaa äkkiseltään tai liian nopeasti. Vieroitusoireet ovat määnpäällinen helvetti ja jos on jo valmiiksi kipuongelma niin kipu hyppää täysin uusiin lukemiin usein myös silloin, kun lääkkeen lopettaa täysin lääkärin ohjeiden mukaisesti vähitellen. Ainakin omalta osalta tuntui, että sain maksaa jokaisesta kivuttomasta kuukaudesta korkojen kanssa takaisin.
USAn opiaattiongelma räjähti käsiin, kun pillmill pillerikauppiaat lopettivat opiaattien määräämisen yhtäkkiä ja siinä meni kaikkien hoito - oikeiden kipupotilaiden sekä väärinkäyttäjien - hoito kerralla nurin. Joten moni jatkoi käyttöä heroiinilla, joka johti fentanyliin jne jne. Ainakin omalla kohdalla väärinkäyttö alkoi, kun resepti loppui.
Kodeiini voi hyvä vaihtoehto väliaikaiseen kipuun tai jos kokee, ettei addiktion mahdollisuus on pieni. Tosin sitä on mahdoton tietää etukäteen. Fakta on myös se, että paracetamol on toksinen maksalle ja ibuprofeiini tuhoaa vatsan. Opiaatti on siinä mielessä turvallinen, ettei sen käytöstä koidu ummetusta pahempia akuutteja terveyshaittoja.
Henk.koht kannatan systeemiä, jossa kodeiinin määrääminen olisi huomattavasti helpompaa kuin nykyään ja samoin mahdollisen addiktion aiheuttama häpeä olisi mahdollisimman pieni ja hoito-ohjelmat helposti saavutettavia. Koska oma hoito-ohjelma oli toisella EU maassa, ei minulla ole mitään Huume merkintää missään ja saan tasa-arvoista kivunhoitoa jatkossakin. Vastuu oman addiktion hoidosta on minulla ja olen tyytyväinen, että voin valita. Olen aina informoinut lääkäriä ottamaan yhteyttä detox lääkäriini, kun olen kivunhoitoa tarvinnut. En nyt tiedä oliko tästä ajatuksenjuoksusta kenellekään yhtään mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.... Panacod-määräyksiä koska se luokitellaan vakavasti riippuvuutta aiheuttavaksi lääkkeeksi.
Erittäin vaikea on nähdä kodeiinin vaikutuksessa mitään "viihdyttävää". Se aiheuttaa ummetusta ja väsyttää, mutta poistaa kyllä kipua tehokkaammin kuin parasetamoli.
Miksi ihmeessä ihminen joka tietää itselleen sopivan lääkkeen nimen olisi jotenkin epäilyttävä? Yhtä hyödyllinen kuin tieto lääkkeisä jotka eivät sovi.
Panacod muuttuu elimistössä morfiinin kaltaiseksi, siksi sitä ei kovin helpolla määrätä.