Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaduttaa, kun en ottanut lapsena rautoja

Vierailija
04.07.2018 |

Niitä ehdotettiin, kun olin 9-10-vuotias. Käytiin röntgenissä ja otettiin muottejakin. Rautoja en vain halunnut ja lopulta vanhemmat antoivat periksi. Pelotti, että koulukiusaaminen vain yltyisi...

Minulla on siis aika iso yläpurenta. Tuolloin lapsena sitä ei tietenkään vielä huomannut, mutta nyt leukani on ulkoneva ja alahampaat osuvat kitalakeen ikävästi. Jos nyt haluisin korjata tätä purentaa, pitäisi kaikki maksaa omasta pussista ja varmaan leukaleikkauskin olisi välttämätön. Tämä asia ahdistaa minua tosi paljon. En haluaisi miettiä koko asiaa ja se on yksi syy miksi haluaisin kuolla. Olen nyt 20v ja voin vain kuvitella, millainen purentani olisi esim. viisikymppisenä, jos silloin vielä eläisin.

Jotenkin hirveää, että sain noin nuorena päättää tosi isosta asiasta. Toki eiväthän vanhempani olisi minua sinne hammaslääkäriin väkisinkään raahata. Ja kai he halusivat säästää minua tuolta asialta, kun elämässä oli muutenkin niin vaikeaa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä vanhempia, kun asiasta voi jotenkin päättää. Onneksi menestyjien eli minun hampaani oiottiin, kun olin noin 13-vuotias. Harmi vähän, ettei alariviä oiottu, (ei vaikuttanut purentaan), koska etuhampaat ovat ristissä, mutta hymyilen vain ylähampaat näkyen, eli pikkujuttu oikeastaan.

En edes tiedä, millaisia terveydellisiä vaikutuksia sillä olisi, jos ylähampaitani ei olisi oiottu. Ikävää, että sinulla on sellaisiakin. Eli vaikeuksia välttämällä köyhät ja sivistymättömät hankkivat elämäänsä lisää vaikeuksia.

Vierailija
2/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä vanhempia, kun asiasta voi jotenkin päättää. Onneksi menestyjien eli minun hampaani oiottiin, kun olin noin 13-vuotias. Harmi vähän, ettei alariviä oiottu, (ei vaikuttanut purentaan), koska etuhampaat ovat ristissä, mutta hymyilen vain ylähampaat näkyen, eli pikkujuttu oikeastaan.

En edes tiedä, millaisia terveydellisiä vaikutuksia sillä olisi, jos ylähampaitani ei olisi oiottu. Ikävää, että sinulla on sellaisiakin. Eli vaikeuksia välttämällä köyhät ja sivistymättömät hankkivat elämäänsä lisää vaikeuksia.

Vanhempani eivät ole köyhiä. Kuulumme keskiluokkaan. He eivät kai vain tajunneet oikomishoidon tärkeyttä, kun itsellään on aina ollut ihan normaali purenta...

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli hammaslääkäripelko ja vartuin lähiössä työttömän yksinhuoltajan kasvattamana, siitä voikin jo päätellä oiottiinko vaiko ei. 

Vierailija
4/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen pitäisi tuollaisesta päättää. Eihän alle 12v saa päättää edes, että haluaako nähdä etävanhempaansa. Tapaamiset järjestetään pakolla.

Vierailija
5/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani eivät ole köyhiä. Kuulumme keskiluokkaan. He eivät kai vain tajunneet oikomishoidon tärkeyttä, kun itsellään on aina ollut ihan normaali purenta...

Ap

No, tyhmiä sitten ainakin. Käyneet vain kansakoulun tai amiksen, otaksun. Kohoneet sen jälkeen.

Vierailija
6/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menneisyyttä ei voi muuttaa eikä kannata tuskailla sitä, ettei silloin pikkulapsena tullut tehtyä "oikeaa päätöstä", mutta onko nyt liian myöhäistä oikoa hampaitasi? Maksaa varmasti maltaita, mutta menetätkö mieluummin sen summan vai elät sinua häiritsevän purennan kanssa? Millaisista summista tuossa puhutaan?

Vierailija
7/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No, tyhmiä sitten ainakin. Käyneet vain kansakoulun tai amiksen, otaksun. Kohoneet sen jälkeen.

No ei niinkään. Molemmat ovat maistereita.

Ap

Vierailija
8/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas kadun, että aloitin oikomishoidot. Mulla on ollut aina suorat hampaat ja kaunis purenta, mutta leuat ovat vähän eri paria. Kovista säryistä sain kärsiä, kun rautoja kiristettiin. Viikko hammaslääkärikäynnin jälkeen syötiin aina vain velliä. Multa poistettiin hampaita oikomishoitojen takia. Koulussa sain kuulla raudoistani, koska "sementti" jolla raudat oli kiinnitetty oli päässyt värjääntymään. Kaverit luulivat etten pese hampaitani, vaikka pesin joka päivä. Jouduin pitämään rautoja 19-vuotiaaksi, ja kun hoidot lopetettiin totesi hammaslääkäri, että "Ei näistä nyt vieläkään hyvät tulleet". Sanoisin nyt jälkeenpäin, että paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Omille lapsilleni ei rautoja tule!

Vierailija
9/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No ei niinkään. Molemmat ovat maistereita.

Ap

Tätä se huonomminkin koulutetuista tai sivistyneistä suvuista tulleille maksuton koulutus sitten teettää.

Vierailija
10/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten olet sen kolme vuotta raudat ym. kitalaen levittäjä suussa. Lopulta aikuisuus iässä hampaasi palautuu samaan asentoon mistä lähdettiin liikenteeseen. Tai leukasi leikataan ja saat pysyvän hermovamman.

Ja miksi sinun pitäisi maksaa omasta pussista? Itselläni aikuisiässä korjattiin purentaan yliopistollisessa sairaalassa.

Vierailija
11/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, olen samassa tilanteessa ja samanikäinen. Itselleni ei edes tosin ehdotettu rautoja tosissaan, huokailtiin vaan että onhan nää nyt aika vinksin vonksin. Vanhemmatkin vaan naureskelivat että eihän alahampaitani edes näy. Nyt yläpurenta on vaan pahentunut viime aikoina, jos tiedätte miltä hampaattoman ihmisen leukalinja näyttää niin en ole kaukana siitä. Minua kiusattiinkin tuosta pahasti, mutta en osannut yhdistää sitä hampaisiini. Ai niin, ja hammasrivini eivät osu kohdalleen ja niissä on 2 isoa aukkoa.

Tekisi ihan hirveästi mieli korjata asia ja marssia yksityiselle hammaslääkärille, mutta olen rahaton ja työtön. Eikä tilanne näytä parantuvan lähitulevaisuudessa. :(

Vierailija
12/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas kadun, että aloitin oikomishoidot. Mulla on ollut aina suorat hampaat ja kaunis purenta, mutta leuat ovat vähän eri paria. Kovista säryistä sain kärsiä, kun rautoja kiristettiin. Viikko hammaslääkärikäynnin jälkeen syötiin aina vain velliä. Multa poistettiin hampaita oikomishoitojen takia. Koulussa sain kuulla raudoistani, koska "sementti" jolla raudat oli kiinnitetty oli päässyt värjääntymään. Kaverit luulivat etten pese hampaitani, vaikka pesin joka päivä. Jouduin pitämään rautoja 19-vuotiaaksi, ja kun hoidot lopetettiin totesi hammaslääkäri, että "Ei näistä nyt vieläkään hyvät tulleet". Sanoisin nyt jälkeenpäin, että paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Omille lapsilleni ei rautoja tule!

Joo. Ja minä ja mieheni ollaan molemmat maistereita. Osataan kyllä laskea kivun, säryn, ja kärsimyksen määrä suhteessa saavutettuun hyötyyn. Lapsillamme on kauniit ja suorat hampaat. Eli jos joskus rautoja tullaan tarjoamaan, kieltäydymme kohteliaasti.

13/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on hyviä hampilääkäreitä. Mun vinot mutta suloiset hampaat saa elää ihän omaa elämäänsä.

Vierailija
14/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yöraudat vuosikausia ja 12- vuotiaana sanottiin, että pitäisi ottaa hampaita irti ja laittaa kiskokset 2 vuodeksi. Itse järkytyin tästä tiedosta niin paljon, etten suostunut (yläaste alkamassa) ja äitini oli vain ”sinä päätät” — huoh, vanhemmat päättävät! Ja sitten niitä ei oijottu.

Nyt 30- vuotiaana lähdin vihdoinkin oikomiseen ja jeee en jaksa odottaa tuloksia :) tätä on odotettu!

Vierailija
15/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän, että jos hampaat sojottaa suoraan eteen tai ovat jotenkin vinksallaan, että sitten oijotaan. Mutta mulla on esim. pieni alaleuka, mutta ihan suora ja nätti hammasrivi. Ei sitä leukaa saa suuremmaksi vaikka kuinka oikoo. Hampaita poistettiin vaikka kuinka monta. Viisaudenhampaat leikeltiin kaikki kerralla. Lopulta olisi pitänyt katkoa kuulemma jänteitä.

Mun kaveri sai viisaudenhampaan poistosta jonkin hermovaurion ja toinen puoli kasvoista jäi tunnottomaksi. Mulla hampaiden poistelusta jäi eteen rakoa, kun hampaat ovat ajan myötä liikkuneet. Näistähän hammaslääkärit ei koskaan puhu mitään.

Vierailija
16/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.

Vierailija
17/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ihan sama tilanne, eli jätin oikomishoidon kesken 10-vuotiaana. Mulla kans etupurenta, joka vaikeutti hampaiden pesua ja alahampaat osui kans kitalakeen. Aloitin 25-vuotiaana oikomishoidon yksityisellä ja kyllä kannatti. Maksoi 6000e (tosin erissä n. 2,5 vuoden aikana), mutta oli sen arvoista. Vanhemmiten hampaat olis saattaneet aiheuttaa muitakin, kuin kosmeettisia- ja hygieniaongelmia ja mitä nuorempana oiotaan, sitä helpompaa se on. Ja 2,5 vuotta rautojen kanssa on kuitenkin aika lyhyt aika jos se parantaa elämän laatua koko loppu elämäksi. Ja menneitä on turha murehtia, voisin tosiaan olla 6000e rikkaampi, mutta omien valintojeni vuoksi kävi näin. :D

Vierailija
18/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se Sossutanttojen kasvatusmetodi teettää KUN LASTA EI SAA PAKOTTAA. Eikä vanhemmilla ole muutakaan auktoriteetia jälkikasvuunsa.

Kakarat ottaa kasvatuksensa netistä vertaistukena muilta luusereilta.

Olen perheen vanhin lapsi. Meitä on 3. Äidiltä perintönäni oli niin paha yläpurenta, että samasta vaivasta kärsivä nuorin veljeni näyttää ihan leuattomalta nököampaiselta jänöltä.

Minulla oli raudat. Kaikki mahdolliset vekottimet suussa alakoulusta lähtien 7 vuotta.

Mutta nyt purentani on täydellinen.

Minut pakotettiin pitämään rautoja. Jos äiti aamulla yllätti minut nukkumasta ilman yörautojani, sain aamupalan sijasta selkääni -remmillä.

17 vuotta nuorempi veljeni ei joutunut ottamaan rautoja, koska on niin hemmoteltu ja koska minua NIIN paljon kiusattiin rautojeni vuoksi!

Nyt hänellä on jatkuva migreeni, uniapnea ja leuka niskassa. Hän on 27-vuotias ja asuu vielä kotona. Työtön, koulujakäymätön luuseri.

Juhannuksena kännipäissäni ilmaisin mielipiteeni hänestä, hänen hammasongelmistaan ja äidistäni.

En ole perheeni kanssa enää tervetulleita vanhempieni mökille.

Mutta joo, kyllä ne vanhemmat joskus ovat oikeassa.

Vierailija
19/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.

Kuule, ei ne oikomishoidot ole mikään onni ja autuus. Ole tyytyväinen, kun et ole joutunut kärsimään.

Vierailija
20/58 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaita oiotaan maksutta vain lääketieteellisistä syistä, kuten purentavirheet. Vinous sinänsä ei merkitse mitään.