Kaduttaa, kun en ottanut lapsena rautoja
Niitä ehdotettiin, kun olin 9-10-vuotias. Käytiin röntgenissä ja otettiin muottejakin. Rautoja en vain halunnut ja lopulta vanhemmat antoivat periksi. Pelotti, että koulukiusaaminen vain yltyisi...
Minulla on siis aika iso yläpurenta. Tuolloin lapsena sitä ei tietenkään vielä huomannut, mutta nyt leukani on ulkoneva ja alahampaat osuvat kitalakeen ikävästi. Jos nyt haluisin korjata tätä purentaa, pitäisi kaikki maksaa omasta pussista ja varmaan leukaleikkauskin olisi välttämätön. Tämä asia ahdistaa minua tosi paljon. En haluaisi miettiä koko asiaa ja se on yksi syy miksi haluaisin kuolla. Olen nyt 20v ja voin vain kuvitella, millainen purentani olisi esim. viisikymppisenä, jos silloin vielä eläisin.
Jotenkin hirveää, että sain noin nuorena päättää tosi isosta asiasta. Toki eiväthän vanhempani olisi minua sinne hammaslääkäriin väkisinkään raahata. Ja kai he halusivat säästää minua tuolta asialta, kun elämässä oli muutenkin niin vaikeaa.
Kommentit (58)
Ap, käy kysymässä, jos oikomishoito voitaisiin vielä tehdä. 20v iässä ei pitäisi kai olla liian myöhäistä.
Minun siskolleni ehdotettiin oikomisrautoja lapsena koulussa. Äiti ei antanut laittaa kun oli kuullut että joltain aikuiselta oli mennyt hammas poikki. Sisko kärsii sikisokin hampaistaan ja on äidille katkera kun ei oiottu silloin. Sisko raivoo mulle, että hän on se perheen rumin, eikä kukaan suomalainen menis hänen kanssaan naimisiinkaan, kun hänellä on niin kauheat hampaat ja muutenkin rumempi naama. Minun ystäväni ylähampaat olivat kauniit ja ulkonevat, mutta oikomisen jälkeen ovat nyt omituisesti sojottavat sisäänpäin siis kitalakeen, näyttää kun ei olis ollenkaan ylähampaita. Hänellä on kaunis " kreikkalainen " profiili, mutta hl pilasi koko kasvot. Ei ne kaikki osaa. Tuskaista oli sekin oikominen ja lääkäri oli niin ilkeä, että piti olla tukihenkilö ( minä ) mukana.( vanhemmat lakimiehiä ja ministeri ).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.
Kuule, ei ne oikomishoidot ole mikään onni ja autuus. Ole tyytyväinen, kun et ole joutunut kärsimään.
Tuntuvat monet silti hehkuttavan sitä autuutta, kun ovat saaneet kauniit hampaat oikomisten avulla. Esteettisesti merkittävä asia. Tottakai silloin ihan pakollinenkin, jos on terveydellisiä ongelmia.
No, omat lapseni ovat molemmat saaneet oikomista jo heti pienenä, mutta 80-luvulla oli sen verran neuvostoliittolainen meininki, ettei edes ehdotettu koko hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, käy kysymässä, jos oikomishoito voitaisiin vielä tehdä. 20v iässä ei pitäisi kai olla liian myöhäistä.
Eihän se ole myöhäistä 30- eikä 40-vuotiaanakaan, jos rahaa löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Rautojen saatanallisuudesta huutelevat ei kyllä ole koskaan joutuneet elämään oikeasti viallisen purennan tai vinojen hampaiden kanssa. Voi kun ainoa haitta niistä olisikin kosmeettista.
Voi olla, mutta miksi niitä rautoja sitten laitetaan ihmisille, joille siitä purennasta ei ole mitään haittaa. Mun isällä ihan samanlainen purenta, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Silti minä ja mun sisarukset ollaan vuosikausia jouduttu juokseen oikojalla. Mä voin kertoa syynkin: se hammaslääkäri saa rahaa siitä, että ihmiset käy oikomassa suoria hampaitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautojen saatanallisuudesta huutelevat ei kyllä ole koskaan joutuneet elämään oikeasti viallisen purennan tai vinojen hampaiden kanssa. Voi kun ainoa haitta niistä olisikin kosmeettista.
Voi olla, mutta miksi niitä rautoja sitten laitetaan ihmisille, joille siitä purennasta ei ole mitään haittaa. Mun isällä ihan samanlainen purenta, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Silti minä ja mun sisarukset ollaan vuosikausia jouduttu juokseen oikojalla. Mä voin kertoa syynkin: se hammaslääkäri saa rahaa siitä, että ihmiset käy oikomassa suoria hampaitaan.
Saatte palkintona kauniimmat hampaat, vaikkei purenta sen ongelmattomampi olisikaan. Yhteiskunta, eli me muut veronmaksajat, maksamme sen lystin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatte palkintona kauniimmat hampaat, vaikkei purenta sen ongelmattomampi olisikaan. Yhteiskunta, eli me muut veronmaksajat, maksamme sen lystin.
Mun hampaat ovat aina olleet suorat ja rivi kaunis. Alaleuka on vain pienempi kuin yläleuka. Mitään haittaa tästä ei koskaan ole ollut. Hammaslääkäri sai vain hyvät rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun hampaat ovat aina olleet suorat ja rivi kaunis. Alaleuka on vain pienempi kuin yläleuka. Mitään haittaa tästä ei koskaan ole ollut. Hammaslääkäri sai vain hyvät rahat.
Leukasi on esteettisempi hoidon jälkeen. Sinä hyödyit, lääkäri hyötyi, mutta me veronmaksajat köyhdyimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leukasi on esteettisempi hoidon jälkeen. Sinä hyödyit, lääkäri hyötyi, mutta me veronmaksajat köyhdyimme.
Anna mun nauraa. Mun leika ei ole yhtään sen esteettisempi kuin ennen hoitoja. Kuten sanoin, mulla on aina ollut suorat hampaat. Veronmaksajat köyhtyivät, minä kärsin mutta lääkäri kyllä rikastui. Miksi puolustelet henkeen ja vereen noita hoitoja. Mun kohdalla ne oli virhe. Ymmärrän kyllä, jos joku muu haluaa suoristaa hampaansa. Mutta mun pointti on, että hammaslääkärit ei välttämättä kerro hoitoon liittyvistä haitoista, eivätkä sitä, että kaikilla purentaa ei koskaan pystytä korjaamaan.
Oli se ennen kauheata kun oppikoululaiset joutuivat käymään yksityisellä hammaslääkärillä. Lasku saatoi olla koko kuukausipalkan suuruinen. Mitään ennalta ehkäisevää hampaidenhoitoa ei annettu. Hampilääkärit vain rikastuivat huonohampaisista. Kohtelukin oli aivan sikamaista yksityisillä. Nämä samat aikuiset käyvät nyt sitten Virossa, siellä osataan muutakin kuin vetää hampaita pois. Käteisellä pitää kuulema maksaa. Ei tarvitse sentään pankkilainaa ottaa, kuten eräs työtoverini täällä Suomessa, kuitenkin romahti ne implantti-hampaat, vaikka maksoi maltaita.
Kohtalotoveri täällä! Sillon pienenä rautojen ottaminen oli jotenki niin kamalaa, kadun joka päivä etten korjannu purentaani sillon enkä ottanu mitään kiskoja, oon loppuiän harvahampainen pahannäkösellä leualla kun purenta niin eri tasossa ja joudun vaihtaan 5vuoden välein hammaslääkärillä muovikuoria hampaisiini että ne välit ei oo niin isot... Omat lapset saa luvan pitää raudat halusivat tai ei, jos tilanne vaatii!
T. 25v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.
Kuule, ei ne oikomishoidot ole mikään onni ja autuus. Ole tyytyväinen, kun et ole joutunut kärsimään.
Tuntuvat monet silti hehkuttavan sitä autuutta, kun ovat saaneet kauniit hampaat oikomisten avulla. Esteettisesti merkittävä asia. Tottakai silloin ihan pakollinenkin, jos on terveydellisiä ongelmia.
No, omat lapseni ovat molemmat saaneet oikomista jo heti pienenä, mutta 80-luvulla oli sen verran neuvostoliittolainen meininki, ettei edes ehdotettu koko hoitoa.
Itse asiassa 80-luvulla hoidettiin hampaita, myös purentaa, paljon avokätisemmin kuin nykyisin. 80-luvun lapset saivat maailman parasta hammashoitoa ilmaiseksi, näin ei enää nykyään ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole myöhäistä 30- eikä 40-vuotiaanakaan, jos rahaa löytyy.
Niin maksaahan se yliopistollisen sairaalan poliklinikka n. 42 euroa per kerta. Käy siellä oikomassa hampaat kuten minulla oli 30 vuotiaana, syynä ylipurenta.
Itsellä on oiottu, mun kolmella lapsella on oiottu sekä heidän isällään. Yksi lapsi vielä tulee saamaan hoitoa.
Minäkään en pienenä halunnut rautoja - eikä asiasta vanhempiani edes infottu. Olin itse muutaman viikon päästä hammaslääkäristä asiasta maininnut. No, kyllähän vinksallaan olevat hampaat rupesivat lopulta harmittamaan, ja päädyin kypsässä 30 vuoden iässä oikomishoitoon. Se oli elämäni parhaita päätöksiä. :) Tsemppiä!
Minä olin muksuna oikomishoidossa ja nyt sitten aikuisena katkaisuhoidossa.
Mullehan hammaslääkärit eivät suostuneet laittamaan rautoja, vaikka hampaat todella vinot ja alaleuka oli ristipurennassa.
Tämä kävi 2000-luvulla.
Lopulta pitkän ja vuosia jatkuvan inttämisen jälkeen sain raudat, kun menin yläasteelle.
Hoito ei ihan onnistunut, ja otan raudat uusiksi veronpalautusrahoilla.
Harmittaa, ettei niitä lapsena oiottu kunnallisella, ja vanhemmat ei suostuneet yksityiselle. Ei se oikomishoidon enää aikuisiällä niin hyvin onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Mullehan hammaslääkärit eivät suostuneet laittamaan rautoja, vaikka hampaat todella vinot ja alaleuka oli ristipurennassa.
Tämä kävi 2000-luvulla.
Lopulta pitkän ja vuosia jatkuvan inttämisen jälkeen sain raudat, kun menin yläasteelle.
Hoito ei ihan onnistunut, ja otan raudat uusiksi veronpalautusrahoilla.
Harmittaa, ettei niitä lapsena oiottu kunnallisella, ja vanhemmat ei suostuneet yksityiselle. Ei se oikomishoidon enää aikuisiällä niin hyvin onnistu.
Ja tulee maksamaan mulle 4000e.
Mulla on etupurenta ja ylähampaat oiottiin kunnallisella, kun olin lapsi. Alahammasrivistöä ei lähdetty oikomaan, koske se olisi tehty vain esteettisistä syistä.
Alahampaat (etu) ei mahdu kunnolla suuhun, ovat vinottain ja kamalat. Yksi hammas pitäisi alhaalta repäistä ja oikoa loput, että saisi suoremman lopputulokset.
Ylähampaat on tosi jees, kun ne oiottiin lapsena.
En tiedä kuinka paljon tuollainen hammasremppa alahampaisiin maksaisi. Kun tietäisi edes suurinpiirtein, voisi hampaita lähteä näyttämään yksityiselle puolelle.
Kunnallisella ei tee niille mitään, yritetty on.