Kaduttaa, kun en ottanut lapsena rautoja
Niitä ehdotettiin, kun olin 9-10-vuotias. Käytiin röntgenissä ja otettiin muottejakin. Rautoja en vain halunnut ja lopulta vanhemmat antoivat periksi. Pelotti, että koulukiusaaminen vain yltyisi...
Minulla on siis aika iso yläpurenta. Tuolloin lapsena sitä ei tietenkään vielä huomannut, mutta nyt leukani on ulkoneva ja alahampaat osuvat kitalakeen ikävästi. Jos nyt haluisin korjata tätä purentaa, pitäisi kaikki maksaa omasta pussista ja varmaan leukaleikkauskin olisi välttämätön. Tämä asia ahdistaa minua tosi paljon. En haluaisi miettiä koko asiaa ja se on yksi syy miksi haluaisin kuolla. Olen nyt 20v ja voin vain kuvitella, millainen purentani olisi esim. viisikymppisenä, jos silloin vielä eläisin.
Jotenkin hirveää, että sain noin nuorena päättää tosi isosta asiasta. Toki eiväthän vanhempani olisi minua sinne hammaslääkäriin väkisinkään raahata. Ja kai he halusivat säästää minua tuolta asialta, kun elämässä oli muutenkin niin vaikeaa.
Kommentit (58)
Nykyään on helppo oikoa hampaita, kun raudat ei näy edes ulospäin. Ja voi maksaa vähittäinkin, vaikka kerran kuussa tietyn summan. Itse oioin muutamia vuosia sitten aikuisena, tosin oli ulkopuolelle näkyvät raudat. Olen tosi tyytyväinen että lähdin siihen, yli 50-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rautojen saatanallisuudesta huutelevat ei kyllä ole koskaan joutuneet elämään oikeasti viallisen purennan tai vinojen hampaiden kanssa. Voi kun ainoa haitta niistä olisikin kosmeettista.
Voi olla, mutta miksi niitä rautoja sitten laitetaan ihmisille, joille siitä purennasta ei ole mitään haittaa. Mun isällä ihan samanlainen purenta, eikä mitään ongelmia ole koskaan ollut. Silti minä ja mun sisarukset ollaan vuosikausia jouduttu juokseen oikojalla. Mä voin kertoa syynkin: se hammaslääkäri saa rahaa siitä, että ihmiset käy oikomassa suoria hampaitaan.
Jos on kyse kunnallisesta hoidosta, niin sille hammaslääkärille on ihan yksi lysti oletko se juuri sinä siinä hoidossa vai joku muu siitä loputtomasta jonosta. Niitä hoidettavia ihmisiä on paljon, eikä ketään hoideta turhaan. Pikemmin päinvastoin, hoitoon ei pääse. Olisit vain onnellinen jos hampaat oiotaan, koska myöhemmin se maksaa maltaita, 3000-8000 e, riippuen tekniikasta. Aikuisen hoito voi olla aika turhaa (ja rahastusta) jos kyse on vain kosmeettisesta haitasta ja myös siksi, että lopputulos ei välttämättä ole pysyvä.
En ymmärrä tätä nurinaa. Ette voi edes tietää millaisissa ongelmissa olisitte ilman sitä oikomista. Virheellisestä purennasta voi aikuisena tulla monia vaikeuksia, särkyjä, hampaiden kulumista, reikiä, itsetunnon alenemista jne jne. Oikomisen särky on pientä verrattuna siihen. Tiedän sen, koska minulla on ollut raudat ja myöhemmin silti kasvun jälkeen purenta meni vinoon ja nyt kärsin joka päivä päänsärystä. Ja miksi näin kävi? Laman aikaan liian myöhään ja lopussa hutiloitu hoito. Menisin silti uudestaan, mutta vaatisin parempaa. Nyt ei auta kuin kärsiä, koska ei ole varaa maksaa tuhansia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas kadun, että aloitin oikomishoidot. Mulla on ollut aina suorat hampaat ja kaunis purenta, mutta leuat ovat vähän eri paria. Kovista säryistä sain kärsiä, kun rautoja kiristettiin. Viikko hammaslääkärikäynnin jälkeen syötiin aina vain velliä. Multa poistettiin hampaita oikomishoitojen takia. Koulussa sain kuulla raudoistani, koska "sementti" jolla raudat oli kiinnitetty oli päässyt värjääntymään. Kaverit luulivat etten pese hampaitani, vaikka pesin joka päivä. Jouduin pitämään rautoja 19-vuotiaaksi, ja kun hoidot lopetettiin totesi hammaslääkäri, että "Ei näistä nyt vieläkään hyvät tulleet". Sanoisin nyt jälkeenpäin, että paska reissu, mutta tulipahan tehtyä. Omille lapsilleni ei rautoja tule!
Joo. Ja minä ja mieheni ollaan molemmat maistereita. Osataan kyllä laskea kivun, säryn, ja kärsimyksen määrä suhteessa saavutettuun hyötyyn. Lapsillamme on kauniit ja suorat hampaat. Eli jos joskus rautoja tullaan tarjoamaan, kieltäydymme kohteliaasti.
Miksi niitä rautoja tarjottaisiin, jos tarvetta ei ole, olette varmaan laskeneet senkin.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti päätti, ettei mulle oteta. Itse olisin halunnut, hänen mielestään raudat ovat rumat ja niitä käyttävät vain jo valmiiksi rumat. Nyt ei ole rahaa itselläni vaikka ihan töissä käyn, ja olen vihainen niin äidille kuin yhteiskunnallekin.
Kamalaa, olen pahoillani. Terveydenhoidossa pitäisi olla lapsilla joku edunvalvoja, jos vanhemmat ovat täysin urpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.
Kuule, ei ne oikomishoidot ole mikään onni ja autuus. Ole tyytyväinen, kun et ole joutunut kärsimään.
Tuntuvat monet silti hehkuttavan sitä autuutta, kun ovat saaneet kauniit hampaat oikomisten avulla. Esteettisesti merkittävä asia. Tottakai silloin ihan pakollinenkin, jos on terveydellisiä ongelmia.
No, omat lapseni ovat molemmat saaneet oikomista jo heti pienenä, mutta 80-luvulla oli sen verran neuvostoliittolainen meininki, ettei edes ehdotettu koko hoitoa.
Itse asiassa 80-luvulla hoidettiin hampaita, myös purentaa, paljon avokätisemmin kuin nykyisin. 80-luvun lapset saivat maailman parasta hammashoitoa ilmaiseksi, näin ei enää nykyään ole.
Riippui varmaan paikasta. Meillä ei pienessä keskisuomalaisessa kaupungissa saanut vaikka olisi tarve ollut.
Ja selvästi on kyllä ikäisissäni vinoja hampaita enemmän kuin nuoremmissa. Purentavikoja hoidettiin kyllä, mutta hampaita saattoi tulla vaikka kitalakeen ja ei oiottu jos ei haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi minulle, 80-luvulla lapsuuteni elänyt, ei koskaan edes ehdotettu rautoja? Alahampaani menevät ristiin ja yläetuhampaat ovat osittain toisten hampaiden päällä. Tekisi mieli vaatia ilmaista oikomista, kun näitä ei koskaan edes yritetty hoitaa. Tosin purenta lienee muuten kunnossa.
Kuule, ei ne oikomishoidot ole mikään onni ja autuus. Ole tyytyväinen, kun et ole joutunut kärsimään.
Tuntuvat monet silti hehkuttavan sitä autuutta, kun ovat saaneet kauniit hampaat oikomisten avulla. Esteettisesti merkittävä asia. Tottakai silloin ihan pakollinenkin, jos on terveydellisiä ongelmia.
No, omat lapseni ovat molemmat saaneet oikomista jo heti pienenä, mutta 80-luvulla oli sen verran neuvostoliittolainen meininki, ettei edes ehdotettu koko hoitoa.
Itse asiassa 80-luvulla hoidettiin hampaita, myös purentaa, paljon avokätisemmin kuin nykyisin. 80-luvun lapset saivat maailman parasta hammashoitoa ilmaiseksi, näin ei enää nykyään ole.
Riippui varmaan paikasta. Meillä ei pienessä keskisuomalaisessa kaupungissa saanut vaikka olisi tarve ollut.
Ja selvästi on kyllä ikäisissäni vinoja hampaita enemmän kuin nuoremmissa. Purentavikoja hoidettiin kyllä, mutta hampaita saattoi tulla vaikka kitalakeen ja ei oiottu jos ei haitannut.
Joo, minunkin kokemukseni on, ettei niin paljon oiottu 80-luvulla. Molemmilla lapsillani on tosiaan viimeisenpäälle oikomiset menossa, mutta itselleni ei sellaisia ehdotettu 80-luvulla, vaikka samanlainen purukalusto on kyseessä.
Mutta, jos hampaiden ulkonäkö alkaa tarpeeksi ottaa päähän, niin pitää kaivaa kuvetta ja aloittaa homma omalla kustannuksella.
Kannattaa käydä oikojalla ei yksityisellä teettämässä arvio täyttyykö oikeus oikomiseen. Mulla vuosia sanottiin, että esteettinen ongelma.
Sitten alkoikin ilmaantua fyysiäsiäkin vaivoja hampaista. Elä annan periksi heti. Lonksuuko hampaiden nivelet jos auvot suuta tai onko päänsärkyä tai hampaiden narskuttelua yöllä. Mulla oli ylähampaissa jo halkeampia ja päänsärkyä jne. Pääsin sairaalaan oikomishoitoon ja se kesti ehkä 2 vuotta. Nyt mulla on hollywood hymy ja täytin justiin 30-vuotta. Ongelmana oli ahtaus jonka takia ylärivin etummaiset tuli ulos rivistä.
Se tunne kun raudat poistettiin ja hampaat puhdistettiin. Lähdin kävelemään ohi odotus aulan... Mutta en hymyillyt. Mun silmät vaan kimalsi ilosta ja autossa aloin itkemään. Se hoito oli rankkaakin, mutta kun tietää että se parantaa purennan jaksaa vaan. Kuin ois syntynyt jotenkin uudelleen. :) Sairaalan henkilökunta ja oma oikoja ja hoitaja oli niin ihania ihmisiä. :)
Terveisiä koulukiusaajille! Kiusasitte sillon mutta nyt nauran teille, kun ootte ilkeitä ja rumia. Fuck you! :)
HollywoodSmile kirjoitti:
Kannattaa käydä oikojalla ei yksityisellä teettämässä arvio täyttyykö oikeus oikomiseen. Mulla vuosia sanottiin, että esteettinen ongelma.
Sitten alkoikin ilmaantua fyysiäsiäkin vaivoja hampaista. Elä annan periksi heti. Lonksuuko hampaiden nivelet jos auvot suuta tai onko päänsärkyä tai hampaiden narskuttelua yöllä. Mulla oli ylähampaissa jo halkeampia ja päänsärkyä jne. Pääsin sairaalaan oikomishoitoon ja se kesti ehkä 2 vuotta. Nyt mulla on hollywood hymy ja täytin justiin 30-vuotta. Ongelmana oli ahtaus jonka takia ylärivin etummaiset tuli ulos rivistä.Se tunne kun raudat poistettiin ja hampaat puhdistettiin. Lähdin kävelemään ohi odotus aulan... Mutta en hymyillyt. Mun silmät vaan kimalsi ilosta ja autossa aloin itkemään. Se hoito oli rankkaakin, mutta kun tietää että se parantaa purennan jaksaa vaan. Kuin ois syntynyt jotenkin uudelleen. :) Sairaalan henkilökunta ja oma oikoja ja hoitaja oli niin ihania ihmisiä. :)
Terveisiä koulukiusaajille! Kiusasitte sillon mutta nyt nauran teille, kun ootte ilkeitä ja rumia. Fuck you! :)
Itsellä on juuri ahtautta ylähampaissa (ja alahampaissa) että etummaiset tulee ulos rivistä. On tullut kulumaa hampaisiin, koska olen narskutellut öisin. Silti ehdotettiin ja teetettiin vaan joku purentakisko. Ihan hirveän tuntuinen kova muovinpala, joka ei tee muuta kuin estää hampaiden narskuttelun. Ehkä pitäisi mennä valittamaan lisää asiasta ja pyytää oikomishoitoa.
Mulle kävi niin että sain ajan hammaslääketieteen laitokselle ensin just sen purentakiskon takia, että tekevät sen vaan. Sanoin siellä että oikoja kunnallisella sano että purentaa vois täälläkin oikoja katsoa täyttyykö se pisteytys. Se oikoja kävi vilkasemassa ja ne laitto lähetteen sairaalaan arvioon. Siellä ne katto sen ja sitten tuli tieto että pääsen hoitoon. Se on ollu kyllä lottovoitto mulle. Ei se kisko poista sitä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten alkoikin ilmaantua fyysiäsiäkin vaivoja hampaista. Elä annan periksi heti. Lonksuuko hampaiden nivelet jos auvot suuta tai onko päänsärkyä tai hampaiden narskuttelua yöllä. Mulla oli ylähampaissa jo halkeampia ja päänsärkyä jne. Pääsin sairaalaan oikomishoitoon ja se kesti ehkä 2 vuotta. Nyt mulla on hollywood hymy ja täytin justiin 30-vuotta. Ongelmana oli ahtaus jonka takia ylärivin etummaiset tuli ulos rivistä.Se tunne kun raudat poistettiin ja hampaat puhdistettiin. Lähdin kävelemään ohi odotus aulan... Mutta en hymyillyt. Mun silmät vaan kimalsi ilosta ja autossa aloin itkemään. Se hoito oli rankkaakin, mutta kun tietää että se parantaa purennan jaksaa vaan. Kuin ois syntynyt jotenkin uudelleen. :) Sairaalan henkilökunta ja oma oikoja ja hoitaja oli niin ihania ihmisiä. :)
Itsellä on juuri ahtautta ylähampaissa (ja alahampaissa) että etummaiset tulee ulos rivistä. On tullut kulumaa hampaisiin, koska olen narskutellut öisin. Silti ehdotettiin ja teetettiin vaan joku purentakisko. Ihan hirveän tuntuinen kova muovinpala, joka ei tee muuta kuin estää hampaiden narskuttelun. Ehkä pitäisi mennä valittamaan lisää asiasta ja pyytää oikomishoitoa.
Ja jos et saa sitä kunnallistahoitoa, niin jos voit hae lainaa että saat kuntoon ne hampaat. Täällä ollaan vaan yhesti ja se elämä on paljon parempi kun voi hymyillä ja puhua laulaa ja mitä vaan vapautuneesti. Mun piti opetella hymyileen. :D Sukulainen ihmetteli että miten mun hampaat näyttää pienemmälle kuin ennen se oikea asento teki niin paljon. Just varmaan samajuttu hampaissa kuin sulla.
Vierailija kirjoitti:
Ja jos et saa sitä kunnallistahoitoa, niin jos voit hae lainaa että saat kuntoon ne hampaat. Täällä ollaan vaan yhesti ja se elämä on paljon parempi kun voi hymyillä ja puhua laulaa ja mitä vaan vapautuneesti. Mun piti opetella hymyileen. :D Sukulainen ihmetteli että miten mun hampaat näyttää pienemmälle kuin ennen se oikea asento teki niin paljon. Just varmaan samajuttu hampaissa kuin sulla.
Kiitos vastauksista :) Ehkä täytyy tehdä vielä asialle jotain.
Ei ne lapsuuden oikomisten lopputulokset aina pysy varsinkaan, kun entisaikaan ei tajuttu laittaa oikomisen jälkeen mitään retentiolankaa tai antaa yökalvoja tuloksen ylläpitämiseksi. Hampailla kun on tapana palautua. Itselleni tehtiin lapsena oikomishoito, mutta vain sen verran kuin oli purennan kannalta tarve. Ei ajateltu estetiikkaa eli alahampaita ei oiottu. Lopputulemana nyt yli kymmenen vuoden jälkeen oiotut hampaat ovat palautuneet asemiinsa siinä määrin, että päätin aloittaa invisalign-oikomishoidon viime syksynä. Menetelmällä sain helposti oiottua myös alahampaat, joiden vinous häiritsi minua. Hoito on loppusuoralla ja olen enemmän kuin tyytyväinen, että lähdin tähän prosessiin. Ja mikä parasta tulos on todennäköisesti pysyvämpi kuin lapsuuden oikomisissa, koska ylläpitona saan jatkuvaan käyttöön yökalvot oikomisten jälkeen.
Ei ole varaa vaikka tarve olisi, nykyiset hammaslääkärilaskutkin melkein ulosotossa, maksuhäiriöitä jne. Ei varaa 6000e hommaan vaikka olisi osamaksu, en saisi varmaan koska maksuhäiriömerkintöjä ja ei olisi varaakaan ellei maksa jotain 5e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on helppo oikoa hampaita, kun raudat ei näy edes ulospäin. Ja voi maksaa vähittäinkin, vaikka kerran kuussa tietyn summan. Itse oioin muutamia vuosia sitten aikuisena, tosin oli ulkopuolelle näkyvät raudat. Olen tosi tyytyväinen että lähdin siihen, yli 50-vuotiaana.
Paremman tuloksen saa ihan niillä normi " telaketjuilla " ja se pari vuotta ne suussa verrattuna loppuelämään?
Ja jos käyt oikojalla arvioinnissa vielä, niin kirjoita valmiiksi kaikki vaivat mitä sulla on ollut ja myös henkinenpuoli. Itse kirjotin ja annoin sen lapun oikojalle. Ei hampaiden takia kannata haluta kuolla. <3 En ois ikinä uskonut 20 vuotiaana että 30v mulla on hampaat kunnossa. Sullakin voi olla vielä!
Minäkin sain päättää, 12-vuotiaana. Nyt "kadun" tottakai, mutta jos kuvittelen itseni tuohon 12-vuotiaan asemaan, se oli ainut realistinen vaihtoehto. Olin vastikään saanut silmälasit ja olin ihan murskana jo niistä. Lisäksi takana monta vuotta koulukiusaamista. Ei tullut kuuloonkaan, että lähtisin yläasteelle rillipää- rautahampaana.
Minunkaan vanhempani eivät osanneet perustella asiaa terveyssyillä. Minulle ne olivat vain hirveä tuomio. Tosin, ei ole mitään takeita siitäkään, olisiko hoitotulos pysynyt yllä tähän asti.
Olen hakeutumassa hoitoon. Koska nyt koen olevani siihen valmis. Ikää vajaat 30v.
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään auta kuin narskutteluun. Jos se on hirveän tuntuinen, se pitää vaihtaa. Oikominen on oma hoitonsa, mene uudestaan. Se taas ei auta narskutteluun.
Mun äiti päätti, ettei mulle oteta. Itse olisin halunnut, hänen mielestään raudat ovat rumat ja niitä käyttävät vain jo valmiiksi rumat. Nyt ei ole rahaa itselläni vaikka ihan töissä käyn, ja olen vihainen niin äidille kuin yhteiskunnallekin.