Aktiivimallin perustuslaillinen ongelma
Mitä tarkoittaa viittaus, aktiivimallin perustuslailliseen ongelmaan? Että pikku ongelma siinä suhteessa, että kaikille ei nyt vaan duunit tule koskaan aukeamaan, ei voi joka 3kk käydä uusia kursseja loputtomiin eikä ole yrittäjäksikään ihan joka iikasta.
Silti kaikkein pienemmästä perusturvasta saa nipistää vai? Ansiosidonnaisen vielä ymmärtäisi, mutta ei KAIKKEIN PIENIMPÄÄN turvaan kajoamisesta - vai oliko tämä taas neuvotteluissa ehtona, että sitten kyllä viedään perusturvastakin!!!!!
Sopisi kyllä jokun demarivasuriakselin ajatelmaksi. Tai Sak:n. Mitä näitä ökypalkkaisia mitääntekeviä palkkajohtajia nyt onkaan????
Kommentit (145)
joo, 55-veet vähintään eläkkeelle kuten Nl:ssä siis venäjällä ja 20vuotiaat pakkotöihin kympin päiväliksalla. kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikille töitä löytyy. On kyse vain omista asenteista hakeeko vain oman alan hommia vai pystyisikö tekemään jotain muuta? Myöskin jos asuu korvessa jossa ei luonnollisesti ole työpaikkoja on sekin omasta valinnoista kiinni ja näihin aktiivimalli on perusteltua.
Ai löytyy? Suomessa noin 15 000 työpaikkaa (suurinosa näistä 0 tunti -työpaikkoja) ja työttömiä noin puoli miljoonaa... niin miten se nyt meni 1+1=?
Paljon enemmän on työpaikkoja mutta ihmiset eivät niistä kiinnostu koska "pitää olla oman alan työtä".
Se että työpaikkoja ei ole, ei ole työttömien syytä, mutta heitä rankaistaan siitä. Hallituksen toimilla ei ole luotu yhtään uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Se että työpaikkoja ei ole, ei ole työttömien syytä, mutta heitä rankaistaan siitä. Hallituksen toimilla ei ole luotu yhtään uutta työpaikkaa.
Mitä nyt kelaan ja te-toimistoihin piti palkata lisää väkeä. Virkailijoita lisäämällä saadaan taatusti valtion talous kondikseen.
meillä on hölmöläispäättäjät - ne kantaa valoa tupaan sangoilla ja pidentää peittoa leikkaamalla toisesta päästä ja toiseen päähän ompelemalla..
hölmöläisten tarinat kertoo hyvinkin paljon meidän suomalaisten (ansaitsemistako) poliittisista hölmöläispäättäjistä. vain ne röyhkeimmät anoo paikalle muutenkin.
ei viisaimmat.
kuninkaan hyvä kansan ylläpito houkuttaa enemmän, kuin nämä 4 vuoden välein onneaan koittavat räkänokat. vailla mitään kaukonäköisyyden kykyä.
tyhmyrit!!
Perustuslaillinen ongelma on siinä, että malli rankaisee työttömyydestä. Se ei rankaise aktiivisuuden puutteesta tai työstä kieltäytymisestä vaan se rankaisee siitä, ettei ihminen työllisty.
https://yle.fi/uutiset/3-10286604
Justhan oli juttu, että aktiivimalli iskee pahiten ikääntyviin työttömiin.
Koska he eivät kertakaikkiaan kelpaa työnantajille mihinkään työhön, ei edes sinne jonkun ylistämään siivoustyöhön.
Vierailija kirjoitti:
nykynuoria ei kyl yhtään nappaa, ellei oo joku kiva kahviladuuni ja peruspalkka vähintään 2500egeä.. ko ei oikein jaksa. eikä hotsita. opiskellakaan.
Miksi sä syytät nuoria, kun kaikkein pahimmin aktiivimalli iskee ikääntyneisiin? Suurin ryhmä niistä, jotka "leikkurin" kohtasivat olivat niitä 55 + vuotiaita joilla on pitkä työura takana, mutta eivät enää kelpaa mihinkään, koska ikää yli 50 v.
Ylen jutun mukaan vain 13 % ikääntyneistä työttömistä pystyi täyttämään aktiivimallin ehdot. Jutusta ei käy ilmi että minkä ikäisiä tämä koski, mutta onhan se aika karua. Heillä ei ole käytännössä mitän muuta vaihtoehtoa kuin ottaa vastaan leikkuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikille töitä löytyy. On kyse vain omista asenteista hakeeko vain oman alan hommia vai pystyisikö tekemään jotain muuta? Myöskin jos asuu korvessa jossa ei luonnollisesti ole työpaikkoja on sekin omasta valinnoista kiinni ja näihin aktiivimalli on perusteltua.
Miten muka kaikille töitä löytyy? Sellaisia joista saa jopa palkkaakin? Suomessahan täytyy joka halvatun jobiin olla aina jokin kumma muodollinen pätevyys, lippulappua ja kurssia käytynä, jne jne...
Olisikin edes sellaisia "henkensä pitimiksi" duuneja vaikka paremman puutteessa, mutta kun ei vain ole.
No sitte käydään niitä kursseja ja hankitaan lippulappuja. Minulla on 6 tutkintoa, kymmenkunta eri sertifikaattia ja silti lähdin vielä täydentämään lisää.
Jokainen työkykyinen pystyy työllistymään 18 tunniksi 65 päivän aikana. Takuulla. Ja nimenomaan työkykyinen. Ja nyt alkaa tietysti selitysten ketju. En voi koska ..................
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei enää ole se Suomi johon synnyin ja jonka edestä taistelin. Tämä on helvetti.
Olen kanssasi taysin samaa mieltä. Olen nykyään ihan helvetin ahdistunut ja vitt#uuntunut tästä epäoikeudenmukaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen työkykyinen pystyy työllistymään 18 tunniksi 65 päivän aikana. Takuulla. Ja nimenomaan työkykyinen. Ja nyt alkaa tietysti selitysten ketju. En voi koska ..................
Minulla alkaa syksyllä KOKOAIKATYÖ vakituisella työsopimuksella. Itse olen itseni työllistänyt TAAS.
Oletko nyt ihan tosissasi, että annatte minulle karenssin, jos en ennen syksyä Käy jossain leikkikoulussa, tai en lähde ennen syksyä "töihin".
Aiotteko nyt rangaista minua karenssilla, kun voisitte antaa sen minulle tyrkyttämänne "aktiivisuus"työn jollekkin toiselle ihmisille, koska minä en sitä tarvitse.
MIKÄ TEITÄ OIKEIN VAIVAA?
Olenko minä nyt ollut väärälla tavalla aktiivinen, koska olen TAAS työllistänyt itse itseni.?
Mitä sitten että yli 50 vuotiaista vain 13 prosenttia täyttää aktiivimallin kun tuskin kursseille kukaan huolii nuorempien tieltä ja vielä turhat työnhaut päälle?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten että yli 50 vuotiaista vain 13 prosenttia täyttää aktiivimallin kun tuskin kursseille kukaan huolii nuorempien tieltä ja vielä turhat työnhaut päälle?
Tämä on täysin epärealistinen- ja järjen vastain asia.
Purettava- ja peruttava välittömästi.
Karenssit ajavat ihmiset sosiaalihuollon piirin.
KALLISTA KYYKYTYSTÄ / AIVAN SAIRASTA TYÖTTÖMIEN KIUSAAMISTA.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta kaivataan tähän nyt meriselityksiä.
Ritva kirjoitti:
ei ole mitään perustuslaillista ongelmaa siinä että työtön velvoitetaan ottamaan vastaan työtä
työttömät tarvitsevat asiantuntevaa psykiatrista tukea...
Kyllä siinä minun mielestäni on perustuslaillinen ongelma, jos minä työllistyn kokoaikatyöhön itse ja työkkäri antaa minulle siitä karenssin.
Umpimielisen työkkärin mielestä minun ilmeisesti olisi PAKKO vastaanottaa heidän tarjoamaansa "työtä", jota minä en tarvitse.
Hehän voivat tarjota sen työn jollekkin toiselle, koska minulla on työt alkamassa syksyllä.
Olin jo kesäkuunkin töissä, josta maksoin veroja 17,5%
Ansisidonaisesta sitä ennen 25%
Ihanko oikeasti meinaatte rangaista karenssilla minua siitä, että olen ollut aktiivinen. Meinaatte ajaa minut sosiaalihuollon piiriin, tai pahimmassa tapauksessa siihen, että menetän asuntoni.
MIKÄ JÄRKI TÄSSÄ ON?
Minä olin viime vuonnakin karenssissa 6kk, jonka seurauksena en loppuvuodesta joutunut maksamaan ollenkaan veroja.
Puskurirahasto, eli kaikki säästöni paloivat elämiseen.
Nyt jos tulee karenssi ennen syksyä, joudun sosiaalihuollon piiriin, tai menetän asuntoni.
MITÄ HELV#ETTIÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muka kaikille töitä löytyy? Sellaisia joista saa jopa palkkaakin? Suomessahan täytyy joka halvatun jobiin olla aina jokin kumma muodollinen pätevyys, lippulappua ja kurssia käytynä, jne jne...
Olisikin edes sellaisia "henkensä pitimiksi" duuneja vaikka paremman puutteessa, mutta kun ei vain ole.
Esimerkiksi siivooja. Siivoojia jää lähitulevaisuudessa paljon elääkkeelle ja heistä on suurta pulaa jopa pienillä paikkakunnilla. Paska ei koskaan lopu maailmasta!
Ikävä kyllä wn voi tehdä mitään raskasta työtä. Oikea käteni on leikattu tapaturman jälkeen jo 5kertaa eikä ole vieläkään kunnossa, kärsin kivuista. En voi myöskään tehdä sellaista missä istutaan koko päivä tietsikan ääressä. Muita ideoita työstä johon aina voi mennä?
Vierailija kirjoitti:
Kissako vei kielen?
nykynuoria ei kyl yhtään nappaa, ellei oo joku kiva kahviladuuni ja peruspalkka vähintään 2500egeä.. ko ei oikein jaksa. eikä hotsita. opiskellakaan.