Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalan huono ilmapiiri, mitä pitäisi tehdä?

lähihoitaja240321
03.07.2018 |

Olen lähihoitaja ja teen vanhustenhoitotyötä... pidän työstäni ja vanhuksista, mutta työilmapiiri on hirveän kireä ja kamala. Olen itse päättänyt, etten halua osallistua toisten haukkumiseen ja mollaamiseen, vaan jos on palautetta, niin mieluusti sitten kahden kesken sen haluan sanoa. Ilmeisesti se ei ole kuitenkaan yleinen käytäntö. Kyllästyttää moni ongelma mikä liittyy juuri työilmapiiriin... on kiusaamista paljon.

Sain opiskelupaikan sairaanhoitajaksi, mutta mietin auttaako se mitään? Onko kenelläkään kokemuksia että onko sairaanhoidollisemmassa työssä ja sairaanhoitajien kesken samaa ilmiötä, kun monissa vanhainkodeissa?

Onko ylipäätään kokemusta aiheesta tai kiusaamisesta hoitoalalla? Kysyn siksi tähän alaan liittyen erityisesti, kun työkavereiden kanssa joutuu olemaan koko ajan tiiviisti työpäivän aikana.

Mietin jos hakisin ensikeväänä terveydenhoitajakoulutukseen, onko kenelläkään kokemusta terveydenhoitajan työstä? Millaista se käytännössä on ja onko se enemmän yksilötyötä?

Saa myös vastata, jos joku osaa sanoa, miten voisi parantaa ilmapiiriä. Jos esim. kuulee työkaveria mollattavan kovasti, niin mitä sanoa siihen? Itse olen ollut vaan hiljaa, en löydä rohkeutta enkä uskalla oikeen puuttua tai sanoa mitään, tiedän että seuraavaksi haukuttavaksi joutuisin sitten minä.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useammassa paikassa hoitajana ja kaikissa on aina se yksi vaikea ihminen. Kaikissa olen henkilökunnan puolesta viihtynyt.

Vierailija
2/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään että helpoimmalla pääsee kun ei haukkumisen osallistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa alaa

Vierailija
4/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähihoitajana vanhainkodissa ja opiskelen samalla sairaanhoitajaksi. Olen huomannut saman ilmiön ihan joka paikassa jossa olen ollut töissä. Meillä on työpaikalla sellainen ilmapiiri, että ihan kaikkia haukutaan vuorotellen seläntakana aivan satavarmasti minuakin on haukuttu selän takana. Itse en todellakaan osallistu paskanpuhumiseen ja olen antanut mennä ohi kaiken ikävän kuulemani, tiedän ettei se ole mikään rakentavin tai sankarillisin coping-keino, mutta en koe olevani niin merkittävä ja tykätty osa työyhteisöä että uskaltaisin olla mikään ilmapiirin puhdistaja. Sen verran voin sanoa, että et ole yksin ja kyllä, jos on sairaanhoitajana niin ihan samaa kohtelua saa. Vanhainkodeissa erityisesti sairaanhoitajat tekee ihan samaa kuin lähärit sen lisäksi että niillä on joitain muitakin työnkuvia. Koita pysyä vahvana itse harkitsen jo alan vaihtoa kokonaan.

Vierailija
5/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työilmapiirin jatkuva tahallinen myrkyttäminen pitäisi olla ehdottomasti irtisanomisperuste vaikka olisi vakivirka alla.

Olisi tehokas keino parantaa alalla viihtymistä ja työ-olosuhteita, kun myrkyttäjät voitaisiin potkia pois talosta. Myös ennaltaehkäisisi perseilyä tehokkaasti

Vierailija
6/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastonhoitaja on vastuussa osaston työilmapiiristä. Jos oh ei osaa olla pomo, on helvetti helposti irti.

Olen itse sijaisaikana työskennellyt hyvän oh:n osastolla, ja ilmapiiri oli todella hyvä ja tasa-arvoinen. Olen työskennellyt myös sellaisen oh:n osastolla, joka itse oli myrkyttäjä.

Uskon myös, että nykyään sekin vielä kiristää ilmapiiriä, että henkilökuntaa vähennetään, sijaisia ei saa ottaa, työtahti kiristyy äärimmilleen.

Nykyään asun ulkomailla ja olen kotirouvana. Työhön paluuta en harkitse.

Vierailija
7/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, saako kysyä millä tavoin se osastonhoitaja myrkytti ilmapiiriä käytännössä? Haukkuiko hän työntekijöitä selän takana muille vai miten hän toimi?

- AP

Vierailija
8/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako tuhatta ketjua tästäkin aiheesta on tällä palstalla ja vuodesta toiseen? Ei se ilmapiiri siitä ikinä miksikään muutu, koska alalla työskentelee liian iso prosentti yksinkertaista väkeä.

Vierailija
9/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osastonhoitaja on vastuussa osaston työilmapiiristä. Jos oh ei osaa olla pomo, on helvetti helposti irti.

Olen itse sijaisaikana työskennellyt hyvän oh:n osastolla, ja ilmapiiri oli todella hyvä ja tasa-arvoinen. Olen työskennellyt myös sellaisen oh:n osastolla, joka itse oli myrkyttäjä.

Uskon myös, että nykyään sekin vielä kiristää ilmapiiriä, että henkilökuntaa vähennetään, sijaisia ei saa ottaa, työtahti kiristyy äärimmilleen.

Milläs rahalla sitä kotirouvana ollaan? Katsos kun kaikilla ei ole mahdollisuutta alkaa lokeiksi, vaan on pakko mennä sinne töihin että saa elannon. Sinuna en tulisi tänne leveilemään, koska asia ei sinua enää liikuta.

Vierailija
10/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työilmapiirin jatkuva tahallinen myrkyttäminen pitäisi olla ehdottomasti irtisanomisperuste vaikka olisi vakivirka alla.

Olisi tehokas keino parantaa alalla viihtymistä ja työ-olosuhteita, kun myrkyttäjät voitaisiin potkia pois talosta. Myös ennaltaehkäisisi perseilyä tehokkaasti

Kyllä! Työpaikka kiusaamisessa tulisi olla nollatoleranssi! Kaikkia kauhutarinoita etenkin näistä naisvaltaisista käärmepesistä (joita työyhteisöiksi myös kutsutaan) kuuleekin! Jokaisella on oikeus tulla lähtökohtaisesti hyvällä mielellä töihin joka päivä.

Vierailija
11/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan ihmisille pitäisi antaa humanistista koulutusta. Tulisi vähän ihmisläheisempi, sovittelevampi ja positiivisempi ihmiskuva niin hoitajille kuin lääkäreillekin. Nöyrää palveluasennetta olisi vara kehittää sekä henkilökunnan kesken että potilaiden suuntaan.

Vierailija
12/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?

Vierailija
13/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmat palkat lisäisivät humanistisuutta!

Vierailija
14/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko naisvaltaisilla aloilla yleistäkin tämä huono ilmapiiri? Omalla kahdeksan työpaikan kokemuksella vähän näyttäisi siltä. Vai onko tämä kielletty aihe?

Kyllä taitaa hyvin yleistä olla naisten keskuudessa minunkin kokemuksen mukaan. Onneksi olen nykyisin sekatyöpaikassa jossa sekä miehiä että naisia eikä mitään ilmapiiriongelmia vaan työt hoituvat oikein sulassa sovussa :)

Vierailija
15/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat eivät ole huonot. Monella muulla alalla tehdään paljon hankalampia töitä paljon pienemmällä palkalla, ja silti työpaikalla on hyvä ilmapiiri.

Vierailija
16/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten perustelet tämän?

Vierailija
17/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä taitaa hyvin yleistä olla naisten keskuudessa minunkin kokemuksen mukaan. Onneksi olen nykyisin sekatyöpaikassa jossa sekä miehiä että naisia eikä mitään ilmapiiriongelmia vaan työt hoituvat oikein sulassa sovussa :)

Ei riipu sukupuolesta, vaan älyllisestä kapasiteetista. Esimerkiksi hoitoalalla nämä ongelmat keskittyvät usein nimenomaan sinne vanhuspuolelle, johon valuu se hoitajien ei niin kyvykäs joukko. Erikoissairaanhoidossa ongelmia on vähemmän. 

Vierailija
18/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän oh sanoo usein, että yyteet tulee, jos kaikki eivät suostu hänen määräyksiinsä ilman kysymyksiä. Hänellä on todella ikävä tyyli, joka huipentui unohtumattomasti pakollisen influenssarokotteen takia. Potkuilla uhattiin mm. ihmistä, jolla oli useamman lääkärin antama todistus alentuneesta immuunipuolustuksesta ja kehotus olla ottamatta mitään rokotteita. Varmaan se influenssarokote todella on aivan välttämätön kaikille, mutta olisi tuon voinut fiksumminkin hoitaa. Ilmapiiri ei toivu edes entiselle surkealle tasolleen vielä vuosiin.

Vierailija
19/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milläs rahalla sitä kotirouvana ollaan? Katsos kun kaikilla ei ole mahdollisuutta alkaa lokeiksi, vaan on pakko mennä sinne töihin että saa elannon. Sinuna en tulisi tänne leveilemään, koska asia ei sinua enää liikuta.

Toistan kysymyksen: millä/kenen rahoilla olet kotirouvana? Ilmeisesti hoitoalan palkoista saamillasi säästöillä, vai?

Vierailija
20/74 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tämä sama vinkuminen. Vaihtaisitte alaa saatana, mutta ettehän te siihenkään kykene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi