Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko neuvolassa löydyttävä kaikista jotain pahaa sanottavaa?

Vierailija
03.07.2018 |

Perheelläni mon mielestäni kaikki ihan valtavan hyvin. On työt, koulutukset, tarpeeksi ikää, tukiverkkoja ja osallistuvat isovanhemmat, taloudellinen vakaus, oma koti, ei päihteitä, naimisissakin ollaan ja hyvin toivottu ja rakas lapsi.

Olen kuitenkin käynyt neuvolassa aina yksin. Mies on ollut mukana ultrissa ja sitten lapsen erikoislääkärikäynneillä. Emme ole kumpikaan edes ajatelleet, että molempien olisi tarpeen siellä istua. Lapsen kanssa minun on luonnollista mennä, koska tiedän paremmin imetyksestä. Muutoin meillä on yhtälaiset tiedot ja käsitykset vauvan elämästä ja hoidosta, molemmat olemme kiinnostuneita ja perhe on ykkösprioriteetti meille. Keskustelemme neuvolakäynneistä aina heti whatsapissa perusjutut ja miehen työpäivän jälkeen kotona kasvotusten enemmän.

Nyt kuitenkin lapsen terveystietoja selatessa huomasin, että terveysdenhoitaja on useampaan eri käyntiin kirjannut tietoja, kuten "perheessä perinteiset sukupuoliroolit" ja "mies ei osallistu" ja "yritetään kannustaa miestä osallistumaan lapsen elämään". Lisäksi on maininta, että minä "selittelen" ilmeisesti sitä, että mies osallistuu.

Olen aika yllättynyt noista teksteistä, mielestäni ne eivät pidä paikkaansa. Pari kertaa terveydenhoitaja on kysellyt jotain, ja olen totuuden mukaisesti kertonut, että meidän mielestä riittää, että toinen käy neuvolassa ja että mies hoitaa kyllä kotona vauvaa. Aina on vähän tuntunut, ettei terveydenhoitaja jotenkin "usko". On useampaan kertaan mm sanonut että miehen olisi hyvä oppia hoitamaan lasta, jotta minä pääsen tarvittaessa lääkäriin (tämä on ilmeisesti sitä "kannustetaan miestä osallistumaan" juttua). Olen sanonut että kyllä se hoitaa ja käyn useasti viikossa jossain yksin, esim lähikaupassa tai kerran olin siellä lääkärissäkin.

Lähinnä tulee mieleen, että jotain pahaa sanottavaa täytyy löytyä. Ei tunnu kivalta.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen terveydenhoitaja ja mielestäni tuo ei kuulosta nyt ollenkaan ammattimaiselta mikäli aloittajaan on uskominen. Ei tuollaisia saisi kirjoitella omin päin!

Tai itse en ainakaan lähtisi kirjoittelemaan moisia. Toki terveydenhoitajiakin on erilaisia...

Vierailija
62/71 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ainakin todella ihana terveydenhoitaja neuvolassa! 😊👌

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverille saarnattiin neuvolassa, että perheen käyttämä maito pitää vaihtaa rasvattomaan, samalla kuitenkin lapsen ruokavalioon piti saada rasvalisä kun oli niin hoikka :)

Vierailija
64/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se aika punainen lippu, jos mies ei neuvolakäynteihin osallistu. Ehkä se joskus 80-luvulla oli normaalia, mutta ei ole nykypäivää tuollainen

Vierailija
65/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä neuvolassa pitäisi molempien vanhempien käydä? Se nyt on ihan ajan hukkaan heittämistä!

Sanoisin kyllä kyseiselle terveydenhoitajalle, että asiattomia on kirjoitellut.

Sama kun kysyisi, että miksi ihmeessä pitäisi ultrissa molempien käydä. Tai miksi ihmeessä synnytyksessä pitäisi olla molemmat vanhemmat. Ajan hukkaan heittämistä!!

Vierailija
66/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä suorastaan asiatonta kommentoitia. Ei meilläkään isä käynyt raskausaikana tai vauvavaiheessa neuvolassa kuin ultrat ja pari käyntiä, joille nimenomaan toivottiin molempien vanhempien osallistumista. Ja on syntymästä saakka hoitanut lasta siinä missä äitikin ja jopa enemmänkin.

Meillä neuvolaterkka ei ole isän osallistumiseen puuttunut mutta on aina niin kovin huolissaan jostakin asiasta. Milloin on ollut paino, pituus, kielenkehitys, motoriikka... Joka kerralla on ollut jotakin (huom joka kerralla eri asia), josta pohtii, että pitäisikö ottaa ylimääräinen seurantakäynti tai lähettää milloin fysioterapiaan, puheterapiaan tai toimintaterapiaan. Lääkärikäynneillä on aina todettu täysin normaalisti kehittyvä lapsi, päiväkodissa ei ole herännyt mitään huolta ja monet asiat, josta terkka on ollut huolissaan, ovat sitten sujuneet pari kk neuvolakäynnin jälkeen ihan luonnostaan.

Kaipa niiden pitää jotain negatiivista kek

Neuvolan palvelut ovat vapaaehtoisia. Ei tarvitse käyttää niitä, jos noin kiukuttaa

Vierailija
67/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äitiysneuvolassa oli kerran opiskelija, joka piti luennon minulle, 55-kiloiselle raskaana olevalle 30+ - naiselle, terveellisen ruuan merkityksestä kun virtsassa oli sokeria. "

Sinun painollasi ja iälläsi ei ole tekemistä sen kanssa onko ruokavaliosi terveellinen. Moni laiha ihminen kuvittelee automaattisesti syövänsä terveellisesti vain koska on laiha.

Laihan ihmisen ruokavalio voi olla ihan kamalakin.

Vierailija
68/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se aika punainen lippu, jos mies ei neuvolakäynteihin osallistu. Ehkä se joskus 80-luvulla oli normaalia, mutta ei ole nykypäivää tuollainen

Suuressa osassa perheistä on toinen töissä, kun toinen on kotona. Isä voi toki olla kotona ja äiti töissä. Silloin isä vie lapsen neuvolaan. 

Vierailija
69/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Äitiysneuvolassa oli kerran opiskelija, joka piti luennon minulle, 55-kiloiselle raskaana olevalle 30+ - naiselle, terveellisen ruuan merkityksestä kun virtsassa oli sokeria. "

Sinun painollasi ja iälläsi ei ole tekemistä sen kanssa onko ruokavaliosi terveellinen. Moni laiha ihminen kuvittelee automaattisesti syövänsä terveellisesti vain koska on laiha.

Laihan ihmisen ruokavalio voi olla ihan kamalakin.

Jos hoikalla on virtsassa sokeria, niin se ei liity mitenkään terveelliseen tai epäterveelliseen ravintoon. Se on diabetes, tässä tapauksessa raskausdiabetes. 

Diabeteksen syy-seuraus -suhde ravintoon on se, että ylipaino voi aiheuttaa kakkostyypin diabeteksen tai raskausdiabeteksen.

Yleisesti tietenkin raskaana olevan ja/rai diabeetikon pitäisi syödä terveellisesti.

Esimerkiksi peruna nostaa verensokeria merkittävästi. Raskausdiabeetikko joutuu vähentämään perunoita ruokavaliosta radikaalisti. Toisaalta esimerkiksi rasvainen juusto tai voi ei nosta verensokeria juurikaan. 

Vierailija
70/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmeellistä nipotusta AP:n neuvolassa! Mun mies ei ollut mukana neuvolassa, koska ajat oli aina keskellä päivää ja mies töissä. Miksi ottaa vapaapäivä sitä varten, että täysin tervettä lasta mitataan ja punnitaan? Työnjako, jossa äitiys/vanhempainvapaalla oleva hoitaa neuvolakäynnit yksin on järkevää ja tehokasta resurssien käyttöä.

Mitä jos Ap mies lojuu kaikki päivät kotona eikä jaksa tulla mukaan neuvolaan?

Vierailija
71/71 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset nyt on tuollaisia pahan kaivajia, ei se mitenkään neuvolasn rajoitu, ihan samaa kuraa joka paikassa.