Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ohittaminen on aivan turhaa.

Vierailija
02.07.2018 |

Ajan paljon ja en ohita koskaan. Elämästäni ei puutu mitään. Paitsi onnettomuudet ;-)
Bensaa säästän ja ajan menetystä ei käytännössä huomaa. Ja ennenkaikkea ajaminen on niin stressitöntä.
Ja wittuilukin on aivan turhaa, tottakai ohitan traktorit ja työkoneet tai jos edelläajavalla on joku ongelma.
Mutta jos siis joku edessäni ajaa vähän alle suurinta sallittua, maltan odottaa ne muutamat kilometrit tur-val-li-suus-vä-liä pitäen, että tiemme eroavat.
Aina jos ohittaminen on vaikeaa, on se myös tarpeetonta kun autoilla ei siis ole oleellista nopeuseroa.
Ja tomaatti premiumilla ajan. ;-)

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajelen paljon Turku-Tampere-väliä. Tuon laskurin perusteella säästän 25 minuuttia 80 vs 100km/h nopeuksilla. Aika iso ero, vaikka en nyt ihan toki satasta voi koko aikaa ohittamalla ajaa. Mutta jos alkumatkasta jän jonkin rekan taakse, häviän varmasti vähintään 10min matkan aikana.

Oikeastiko luulet, että se 80 km/h ajava olisi edesssäsi koko matkan, ellet häntä ohittaisi?

Itse ajan parituhatta kilsaa viikossa. Kun ajan pohjoisesta Helsinkiin, kyllä ne rekat yleensä ajavat samaa reittiä. En todellakaan jää taakse satasen alueella 70 km/h vauhdissa odottelemaan, kääntyvätkö ne kenties johonkin peräkihniölle vaan ohitan. On eri asia puhua siitä että säästääkö minuutin tunnin pituisella matkallla kuin tuntien ajansäästöstä viikossa. 

Ja te, jotka ette ohita, pieni pyyntö: Voisitteko jättää edellä ajavaan rekkaletkaan sellaisen välin, että ne, joilla on kiire, pääsevät ohittamaan itsensä ensin siihen, ja jatkamaan ohittelua siitä? Ei luulisi olevan iso vaiva. Ja ei, en pidä teitä mitenkään erityisen turvallisina tai osaavina kuskeina siksi, että ette ohita missään tilanteessa.

Vierailija
22/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja se traktorienkin ohittaminen on käytännössä turhaa, ei niillä kukaan montaa kilometriä aja, siirtyvät vain peltopläntiltä toiselle :-) Mutta se on tehtävä koska muuten takanasi ajava Raivo Rattimies antaa pelottavan näytöksen ;-(

100 alueella on todella fiksua körötellä traktorin perässä

Ohittaminen on turhaa : )

Niin on, siis käytännössä ajansäästön kannalta.

Ei pidä paikkaansa. 

Meidän mökkimatka on 350 km.  Jos saan ajaa matkan 20 km/h korkeammalla keskinopeudella, säästän lähes kolme varttia: 3 h 12 min vs. 3 h 55 min. 

Jos ap sahaa koti - päiväkoti - kauppa kolmiota, joka on 2 km kanttiinsa, hänen menemisiinsä ei ohittamistarpeilla tietenkään ole mitään kosmista merkitystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajelen paljon Turku-Tampere-väliä. Tuon laskurin perusteella säästän 25 minuuttia 80 vs 100km/h nopeuksilla. Aika iso ero, vaikka en nyt ihan toki satasta voi koko aikaa ohittamalla ajaa. Mutta jos alkumatkasta jän jonkin rekan taakse, häviän varmasti vähintään 10min matkan aikana.

Oikeastiko luulet, että se 80 km/h ajava olisi edesssäsi koko matkan, ellet häntä ohittaisi?

Alinopeutta lyngertäviä riittää pidemmälle taipaleelle aina useampia. Erityisesti näin kesäisin, kun ns. kesäautoilijat ovat joukossa mukana.  Eli yhdestä kun pääsee, on aivan varmasti seuraava jo mutkan parin takana.

Vierailija
24/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmätpäässä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ajan parituhatta kilsaa viikossa. Kun ajan pohjoisesta Helsinkiin, kyllä ne rekat yleensä ajavat samaa reittiä. En todellakaan jää taakse satasen alueella 70 km/h vauhdissa odottelemaan, kääntyvätkö ne kenties johonkin peräkihniölle vaan ohitan. On eri asia puhua siitä että säästääkö minuutin tunnin pituisella matkallla kuin tuntien ajansäästöstä viikossa. 

Ja te, jotka ette ohita, pieni pyyntö: Voisitteko jättää edellä ajavaan rekkaletkaan sellaisen välin, että ne, joilla on kiire, pääsevät ohittamaan itsensä ensin siihen, ja jatkamaan ohittelua siitä? Ei luulisi olevan iso vaiva. Ja ei, en pidä teitä mitenkään erityisen turvallisina tai osaavina kuskeina siksi, että ette ohita missään tilanteessa.

Ajat tuhannen kilometrin matkan, eikä missään vaiheessa tule ohituskaistaa. Kannattaisikohan vaihtaa vähän isommille teille.

Vierailija
25/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja rekat eivät kyllä kovinkaan usein aja pitkiä matkoja 70 km/h vaan lähempänä 90 km/h.

Vierailija
26/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä koulutan kanssa-autoilijoita siten, että ajelen tahallaan 10-15 km/h alle rajoituksen. Sitten kun ne yrittää ohi, niin painan kaasua, ettei ne pääsekkään ohi. Pari kertaa on ohittava sitten joutunu vetää 150-160 nopeutta ja olen hihitellyt, kun kamera on välähtänyt tai on ollu poliisin tutka. Itse toki olen tuolloin jo rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Vierailija
27/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

silmätpäässä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ne rekat 70km/h satasen alueella aja vaan yleensä rajoitinta vasten sen 85-90 km/h. 

Siitä olen samaa mieltä että jos ei aio ohittaa niin on kohteliasta jättää reilu väli jottei takana tarvitse ihmetellä että mitä tuo aikoo tehdä ja ohitushaluiset pääsevät nopeammin ja turvallisemmin ohi.

Vierailija
28/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän näillä hätähousuilla ole mitään hajua rekkojen nopeuksista, kun eivät niiden perässä malta ajaa.

Vierailija
29/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sateisella säässä tai pöllyävässä lumessa on tosi vaarallista ajaa jonkun rekan perässä, koska näkyvyys on nolla. Vaikka pitäisi miten turvaväliä.

Olen arka ohittamaan enkä tuollaisella kelisllä pidä siitä senkään vähää. Onneksi ohituskaistat on melko tiuhassa tällä välillä jota useimmiten ajelen. Ymmärrän kyllä hyvin tuossa tilanteessa muuallakin ohittavat.

Vierailija
30/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ketkä ei koskaan ohittele (ja paheksuvat niitä ketkä ohittelee), kompastuvat heti siihen (usein) väärään olettamukseen, että ohittaja ohittaa ajansäästön takia.

Uskallan väittää että se on hyvin harvalla oikeasti se perimmäinen syy, vaan oikeasti se ohitus tapahtuu, kun joku minulla-ei-ole-mihinkään-kiire-kunhan-vain-köröttelen-tässä -nysväri sattuu tulemaan perä edellä vastaan, ei semmoisen perässä yksinkertaisesti vain jaksa alkaa jumittamaan.

Se olenko minuutin tai puoli aikaisemmin jossain, ei kiinnosta pätkääkään, kunhan tuo nysväri ei määrää omaa vauhtia. 

Vierailija
31/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, nimenomaan jos kaikki ajaisivat sitä nopeusrajoituksen mukaista nopeutta nopeuden säätimen kanssa, niin ei tarvitsisi ohitella.

Vierailija
32/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. sateisella säässä tai pöllyävässä lumessa on tosi vaarallista ajaa jonkun rekan perässä, koska näkyvyys on nolla. Vaikka pitäisi miten turvaväliä.

Olen arka ohittamaan enkä tuollaisella kelisllä pidä siitä senkään vähää. Onneksi ohituskaistat on melko tiuhassa tällä välillä jota useimmiten ajelen. Ymmärrän kyllä hyvin tuossa tilanteessa muuallakin ohittavat.

On vaarallista ajaa rekan perässä, mutta ihan turvallista lähteä ohittamaan? Voi luoja näitä valopäitä!

Vierailija
33/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ohita koskaan."

"Tottakai ohitan traktorit ja työkoneet tai jos edellä ajavalla on joku ongelma."

Niin ohitat joskus vai et?

Tämä provo on malliesimerkki ei-provoissakin käytetystä mielipiteestä ilman mielipidettä. Ollaan ehdottomasti sitä mieltä että P mutta heti perään sanotaan että toki joskus pätee ~P (aina pitää olla sana toki). Ollaan siis olevinaan jotain mieltä mutta sitten ei kuitenkaan uskalleta olla sitä mieltä vaan heti perään loivennetaan.

Tänään on muuten aika hyviä provoja.

Eikö olen fiksun merkki huomioida asiasta eri puolet? Lukekaa tuo aloitus kokonaisuutena ja miettikää mitä aloittaja tarkoitti, älkääkä tarttuko johonkin yksityiskohtaan...

Fiksun merkki on olla sitä mieltä mitä väittää olevansa eikä jo seuraavassa lauseessa olla eri mieltä.

Vierailija
34/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä koulutan kanssa-autoilijoita siten, että ajelen tahallaan 10-15 km/h alle rajoituksen. Sitten kun ne yrittää ohi, niin painan kaasua, ettei ne pääsekkään ohi. Pari kertaa on ohittava sitten joutunu vetää 150-160 nopeutta ja olen hihitellyt, kun kamera on välähtänyt tai on ollu poliisin tutka. Itse toki olen tuolloin jo rajoituksen mukaisessa nopeudessa.

Näitä kouluttajia liikkuu Suomwn teillä valitettavasti tosi paljon. Käytökseen kuuluu myös, että kun ohituskaista alkaa, painetaan nappi lautaan - ettei kukaan vaan pääsisi ohittamaan.

Vierailija
35/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaarallista ajaa rekan perässä, mutta ihan turvallista lähteä ohittamaan? Voi luoja näitä valopäitä!

Hyvässä paikassa on. Kuten sanoin, itse ohitan vain ohituskaistalla tuossa tilanteessa. Ja tietenkin jos se vaikuttaa turvalliselta. Jos ohituskaista on täynnä sohjoa, en lähde urheilemaan. Mutta mielummin ohitus fiksusti kuin ajaa sokkona 50 km.

Vierailija
36/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En ohita koskaan."

"Tottakai ohitan traktorit ja työkoneet tai jos edellä ajavalla on joku ongelma."

Niin ohitat joskus vai et?

Wittuiljathan servattii jo avauksessa ;-)

Kannattaa nyt ensi alkuun selvittää itselleen mitä ”servaaminen” tarkoittaa.

Vierailija
37/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ketkä ei koskaan ohittele (ja paheksuvat niitä ketkä ohittelee), kompastuvat heti siihen (usein) väärään olettamukseen, että ohittaja ohittaa ajansäästön takia.

Uskallan väittää että se on hyvin harvalla oikeasti se perimmäinen syy, vaan oikeasti se ohitus tapahtuu, kun joku minulla-ei-ole-mihinkään-kiire-kunhan-vain-köröttelen-tässä -nysväri sattuu tulemaan perä edellä vastaan, ei semmoisen perässä yksinkertaisesti vain jaksa alkaa jumittamaan.

Se olenko minuutin tai puoli aikaisemmin jossain, ei kiinnosta pätkääkään, kunhan tuo nysväri ei määrää omaa vauhtia. 

Mikäs se olikaan hyvän kuskin ominaisuus, kärsimättömyys vai rauhallisuus..?

Vierailija
38/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvässä paikassa on. Kuten sanoin, itse ohitan vain ohituskaistalla tuossa tilanteessa. Ja tietenkin jos se vaikuttaa turvalliselta. Jos ohituskaista on täynnä sohjoa, en lähde urheilemaan. Mutta mielummin ohitus fiksusti kuin ajaa sokkona 50 km.

Jos ajat ihan sokkona, turvavälisi ei vain ole tarpeeksi pitkä tai nopeutesi liian korkea. Eipä itselläni ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa. Paitsi lumiauran perässä.

Vierailija
39/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajan paljon ja en ohita koskaan. Elämästäni ei puutu mitään. Paitsi onnettomuudet ;-)

Bensaa säästän ja ajan menetystä ei käytännössä huomaa. Ja ennenkaikkea ajaminen on niin stressitöntä.

Ja wittuilukin on aivan turhaa, tottakai ohitan traktorit ja työkoneet tai jos edelläajavalla on joku ongelma.

Mutta jos siis joku edessäni ajaa vähän alle suurinta sallittua, maltan odottaa ne muutamat kilometrit tur-val-li-suus-vä-liä pitäen, että tiemme eroavat.

Aina jos ohittaminen on vaikeaa, on se myös tarpeetonta kun autoilla ei siis ole oleellista nopeuseroa.

Ja tomaatti premiumilla ajan. ;-)

Ihan sama kuinka ajat, mutta niitä onnettomuuksia ei taitavinkaan kuski pysty välttämään. Ainoa keino välttää onnettomuudet on olla menemättä liikenteeseen. Hirvi voi hypätä autosi konepellille, vastaantulija voi törmätä sinuun.

Vierailija
40/56 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen rekkaan voi kyllä halutessaan jättää vaikka puoli kilometriä "turvaväliä" jos ei ohi aio mennä, ei varmasti ole näkyvyysongelmia. Ei siis ole pakko ajaa puskurissa kiinni ja valittaa kun ei näe mitään.