Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Portugalissa kuolleen perheenisän tragediasta lisätietoa – putosi aidalta kohtalokkain seurauksin

Vierailija
01.07.2018 |

Portugalin viranomaisten asiakirjoista selviää, mitä tammikuussa Portugalin Madeiralla menehtyneelle suomalaiselle 35-miehelle tapahtui, kertoo MTV.

7-vuotiaan poikansa kanssa lomalla ollut mies putosi portaikkoon Funchalin kaupungissa 13. tammikuuta traagisin seurauksin.

Mies oli jättänyt poikansa hotelliin ja lähtenyt viettämään perjantai-iltaa kaupungille. Onnettomuudesta uutisoi aiemmin muun muassa Ilta-Sanomat.

Ruumiinavauksen ja kuolinsyytutkimuksen perusteella mies kuoli putoamisasennosta johtuneeseen tukehtumiseen, paljastaa MTV.

Mies oli kiivennyt aidan päälle, menettänyt tasapainonsa ja pudonnut portaikkoon. Hänen veressään oli tapahtumahetkellä 1,84 promillea alkoholia.

Viranomaisten mukaan tapauksessa ei ole syytä epäillä rikosta. Ulkopuolisen ei epäillä vaikuttaneen putoamiseen.

PAIKALLINEN Diario de Noticias -lehti kertoi tammikuussa, miten ulkomaalainen mies oli yrittänyt päästä taksilla hotelliinsa. Silminnäkijän mukaan mies ei osannut sanoa taksikuljettajalle hotellin nimeä. Taksi jätti miehen kadulle, josta mies lähti yrittämään jalkaisin kohti hotelliaan.

Miestä etsittiin ensin kadonneena.

Suomalaiset sukulaiset huolestuivat, kun miestä ei kuulunut lauantaina hotelliin. 7-vuotias poika oli herännyt aamulla ja ihmetellyt, kun isää ei ollut missään. Miehen puhelin oli kiinni, eikä häneen saatu yhteyttä. Mies oli lähettänyt viimeksi viestin kotiinsa myöhään perjantai-iltana.

Lauantaiaamuna Funchalin kadulta löytyi miehen ruumis. Miehellä ei ollut henkilöllisyyspapereita. Ruhjeet niskassa viittasivat putoamiseen. Ruumis tunnistettiin myöhemmin kadonneeksi suomalaiseksi.

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan jätä 7-vuotiasta koskaan kotiin yksin? Jos isä pisti pojan nukkumaan ja lähti ulos niin missä on vaahtoamisen syy?

On vähän eri asia jättää ulkomailla yksin hotelliin kuin kotiin. Jos hotellissa sattuu tulipalo tai jotain muuta ikävää poika on täysin kielitaidoton. Jos kotona on opetettu hätätilanteessa soittamaan 112:een, toimiiko sama numero Portugalissa? Onko järkevää lähteä ryyppäämään ja jättää lapsi yksin. Madeleine McCann katosi juuri Portugalissa. Huhuja on liikkunut siellä olevista pedf. ringeistä. Vaikka mitäpä minä tiedän lastenkasvatuksesta, olen lapseton ja alkoholiakaan en oikeastaan käytä. Ehkä se on suomalaisittain normaalia olla umpihumalassa vietettäessä laatuaikaa oman lapsen kanssa.

Ja sinä et tiedä että EU-maissa on sama hätänumero. Ihan yleistietoa tämäkin.

Euroopan komission teettämän EU:n laajuisen kyselytutkimuksen mukaan 96 prosenttia kansalaisista pitää hyödyllisenä, että EU:ssa on yksi yhteinen hätänumero. Kuitenkaan kovin moni ei tiedä, että numeroon 112 voi soittaa hätäpuhelun kaikkialla EU:ssa. Vuonna 2011 tehdyn tutkimuksen mukaan yhteisen hätänumeron 112 tunnettuudessa kaikkien EU-maiden keskiarvo oli 26 prosenttia. Suomalaisista 56 prosenttia tunsi Euroopan unionin yhteisen hätänumeron (Eurobarometer 2011: The European Emergency Number 112).

26 % eurooppalaisista ja 56% suomalaisista tietää asian, mielestäni asia ei ole yleistietoa.

http://www.112.fi/hatatilanne/112_euroopassa

Oma on häpeä jos ei tuollaista asiaa tiedä, ei paljon aikaansa kyllä seuraa. Itsensä siinä vain nolaa.

Tiedätkö yleiset hätänumerot tai vastaavat Euroopan ulkopuolisissa maissa?

Tiedän, ja jos ulkomaanmatkalle lähdetään niin on ihan itsestäänselvyys että selvitetään paikallinen hätänumero. Lapsellekin voi Ja pitää myös opettaa miten toimitaan hätätilanteessa ulkomailla. Kielitaidottomankin voi opettaa soittamaan hätänumeroon ja vaikka huutamaan sinne Help, help. Osaavat kyllä paikantaa puhelimen. Hätänumeron voi myös tallentaa puhelimeen.

Tällainen hätätilanne voi tapahtua myös vanhemman kanssa ollessa, sairaskohtaus tms.

Uutisen mies vaikuttaa vastuulliselta ja on varmasti opastanut lastaan hyvin asiassa.

Vierailija
62/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellihuoneessa jos sattuu jotain ikävää niin 7 v osaa jo mennä pyytämään apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä & poika Laatuaikaa miesten kesken. Voi surku.

Vierailija
64/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on yksi niistä syistä, miksi jätän tämän palstan lukemisen. Suurimman osan tähän ketjuun kommentoineista pitäisi hävetä!

Niin. Kyseinen juoppolalli on kaikkien janoisten sankari! Meitä janoisia palstapapsuja on syvästi häväisty! Lähdemme, turha itkeä perään. Sayonara mammat, hävetkää!!

Vierailija
65/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi muistanut hotellinsa nimen, voisi olla elossa.

Varmaan seuraavana yönä olisi lähtenyt taas suojaamaan.

Vierailija
66/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin surullinen tapaus, etenkin lapsen kannalta. Voi vaan kuvitella mikä hätä ja pelko lapsella on ollut, kun on huomannut aamulla isän olevan poissa. Yksin kielitaidottomana hotellissa. Ei vaan voi ymmärtää tällaisia vanhempia.

Ei niitä ymmärtää tarvitsekaan, mutta ihmisillä voi olla niin kovia ongelmia ettei onnettomuuksia aina vältetä.

Vierailija
67/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hotellihuoneessa jos sattuu jotain ikävää niin 7 v osaa jo mennä pyytämään apua.

Jos vaikka päättääkin alkaa ajankulukseen leikkiä kylpyammeessa vaikka myrskyä merellä; hiustenkuivaajastahan saa hyvät aallot ammeeseen. Tai jos lasi menee rikki ja viiltää kätensä niin tottakai respaan näppärästi tenava soittaa.

Vierailija
68/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan jätä 7-vuotiasta koskaan kotiin yksin? Jos isä pisti pojan nukkumaan ja lähti ulos niin missä on vaahtoamisen syy?

KOTIIN. On täysin eri asia kuin ulkomailla hotellihuoneeseen. Ja kotiinkin yksin jättäminen on kyllä todella kyseenalaista jos on lähdössä ryyppäämään noin, puhumattakaan että ulkomailla, missä lapsi ei osaa kieltä ja on enemmän rikollisuutta, vieras paikka ym.

Uskaltaisin mennä max hotellin ravintolaan lasilliselle (1-2), jos lapsi osaisi itse tulla tarvittaessa ravintolaan.

Vierailija
69/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstamammat räkimässä ja tanssimassa vainajan haudalla.

Aina kun luulen että tämän lietekaivon pohja on jo nähty, niin joka kerta tajuan olleeni väärässä.

Hienoa, että ajattelette miehen sukulaisia ja perhettä, ja lapsetkin on jo sen ikäisiä että osaavat nettiä aivan varmasti käyttää.

Toivottavasti tekin saatte ansaitsemanne kohtelun kuolemanne jälkeen.

Kyllä mä olen ihan valmis saamaan ansaitsemani kohtelun. Siksi mä yritänkin elää elämäni edes kohtalaisen hyvin ja ennen kaikkea pitää huolta lähimmäisistäni, kaikista tärkeimpinä lapsista. 

Jos mä sikailisin tolla tavalla, niin kyllä mun nyrjähtäneen ruumiini päälle saisi käydä sylkemässä, eikä kenenkään tarvitsisi hautajaisissa sössöttää kuinka hirveän hyvä äiti mä olin ollut...

Vierailija
70/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Se että sattuu olemaan kuolinhetkellä humalassa ei kerro alkoholismista. Ja vaikka olisi alkoholismia, kukaan (täällä) ei tiedä mitä vaikeuksia ja haasteita siinä on taustalla; nyt on vain hyvä ilkkua ja spekuloida ilkeämielisesti, kun kuollut ei voi puolustaa itseään. Jos vanhemman ajoittainen humalassa oleminen olisi maailmanloppu, niin eiköhän suurin osa ihmisistä ansaitsisi menettää lapsensa.

No voi nyt lässyti lässyti lää.

Ihan kaikki ton miehen toiminnassa oli perseestä ja hyvin syvältä sieltä. Ansaitsee tasan kaiken arvostelun mitä osakseen saa.

Ja ei, suurin osa vanhemmista ei ikinä toimisi noin. Veikkaan että puhutaan jostain promilleen luokasta ihmisistä, jotka voisi olla noin perseestä.

Vierailija
71/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jokainen ymmärtää, että isä on lapselle rakas, oli alkoholisti tai ei.

Mistä sinä sen tiedät? Vaikka kuinka lässytetään, että kaikki lapset rakastaa vanhempiaan ja on niiden puolella, ja haluaa vain ja ainoastaan oman isän ja äidin, niin paskapuhettahan se on.

Kyllä mä jo 7-vuotiaana olin tajunnut miten perseestä mun omat vanhemmat oli, ja vihasin ja halveksuin heitä. Olisin koska vaan vaihtanut vanhempani monien kavereideni oikeasti kivoihin vanhempiin. Ja mun vanhemmat ei olleet sentään noin idiootteja kuin tämä isä toimintansa perusteella oli.

Ja ei, en tiedä rakastaako tämä poika isäänsä vai ei. Mutta ei se mikään automaattinen itsestäänselvyys ole.

Vierailija
72/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti jokainen ymmärtää, että isä on lapselle rakas, oli alkoholisti tai ei.

Mistä sinä sen tiedät? Vaikka kuinka lässytetään, että kaikki lapset rakastaa vanhempiaan ja on niiden puolella, ja haluaa vain ja ainoastaan oman isän ja äidin, niin paskapuhettahan se on.

Kyllä mä jo 7-vuotiaana olin tajunnut miten perseestä mun omat vanhemmat oli, ja vihasin ja halveksuin heitä. Olisin koska vaan vaihtanut vanhempani monien kavereideni oikeasti kivoihin vanhempiin. Ja mun vanhemmat ei olleet sentään noin idiootteja kuin tämä isä toimintansa perusteella oli.

Ja ei, en tiedä rakastaako tämä poika isäänsä vai ei. Mutta ei se mikään automaattinen itsestäänselvyys ole.

Lisäksi on väärin pakottaa lapsi teeskentelemään, että hyvä isä kuoli kesken kivan poikien reissun. Totuus oli, että lapsi kärsi ja häpesi, jos isä oli jo kentällä näkyvästi humalassa, ja hylkäsi lapsen yksin hotelliin. Lapsella on oikeus siihen, että hänelle sanotaan, että isä teki todella väärin, lasta ei olisi saanut kohdella noin.

Ja 7-vuotiasta lasta ei saa jättää yöllä yksin. Ei omassa kodissaan, eikä vieraassa maassa. Minulla nuorin lapsi on 11, enkä vieläkään jättäisi häntä yöllä yksin edes omassa kodissaan. Saati sitten hotellissa maassa, jonka kieltä hän ei osaa.

Vierailija
73/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että sattuu olemaan kuolinhetkellä humalassa ei kerro alkoholismista. Ja vaikka olisi alkoholismia, kukaan (täällä) ei tiedä mitä vaikeuksia ja haasteita siinä on taustalla; nyt on vain hyvä ilkkua ja spekuloida ilkeämielisesti, kun kuollut ei voi puolustaa itseään. Jos vanhemman ajoittainen humalassa oleminen olisi maailmanloppu, niin eiköhän suurin osa ihmisistä ansaitsisi menettää lapsensa.

Tuo sälli oli 1.8 promillen humalassa juuri silloin, kun hän oli yksin vastuussa lapsesta. Se kertoo käsittämättömästä vastuuttomuudesta, koska lapsesta vastuussa olevan aikuisen on oltava toimintakykyinen. Jos matkalla olisi ollut toinen aikuinen, jonka on sovittu ottavan vastuun lapsesta isän juopotellessa, tilanne olisi toinen. Silloin isää ei voisi syyttää.

1.8 promillen humala on oikeasti aika paljon. Siihen tarvitaan noin 10 alkoholiannosta, joka ainakin alkoholia satunnaisesti käyttävälle on järjettömän paljon. Esimerkiksi minä en pystyisi edes juomaan noin paljon. Yleensä nautin korkeintaan 2 annosta, joskus pidemmässä tilaisuudessa 3, mutta sen jälkeen olo ei ole enää kovin miellyttävä. Ehdoton maksimi on neljä annosta, johon voi päätyä jossain vähän pidemmässä tilaisuudessa.

Asia erikseen on se, että jos vanhemmat haluavat juopotella niin paljon, että humaltuminen on silminnähtävää, se tehdään jossain muualla kuin lasten kanssa. Pari lasia viiniä aterialla on aivan eri asia kuin 1.8 promillen humala. Voin taata, että meillä ja aika monessa tuttavaperheessä vanhemmat eivät ole koskaan näkyvässä humalassa lasten läsnäollessa, vaikka alkoholin käyttö ei aivan tuntematonta olekaan. Esimerkiksi ravintolassa syödessä vanhemmat saattavat ottaa ruokajuomaksi oluen, siiderin tai lasin viiniä, mutta ei enempää.

Alkoholia runsaammin käyttävät eivät tietenkään itse huomaa olevansa poikkeuksia. Ehkä heidän piireissään humaltuminen lasten läsnäollessa on hyväksyttävää tai ainakin siedettyä. Ehkä he kuvittelevat, että muut toimivat samoin. Ehkä he luulevat, että alkoholi houkuttelee kaikkia muitakin samalla tavalla.

Vierailija
74/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki ei määrittele, minkä ikäisen lapsen voi jättää yksin. On kuitenkin hyviä ammattilaisten kirjoittamia oppaita, jotka antavat hyvät suuntaviivat. Kannattaa myös miettiä, minkä ikäinen lapsi osaa toimia järkevästi hätätilanteessa, kun se monelle aikuisellekin on haasteellista. Sen lisäksi vieraassa ympäristössä on omat haasteensa toimia oikein. Ja jos poikkeaa näistä suuntaa-antavista ikärajoista, niin jokainen aikuinen voi miettiä itsekseen miten selviää sen asian kanssa, jos lapselle sattuukin jotain.

Vierailija
75/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän, nimenomaan kotiin päivällä. En hotelliin kielitaidottomana vieraassa maassa, kun itse lähden ryyppäämään. Kotiin voi jättää kauppareissun tai työpäivän ajaksi, kun lapsi on tutussa ympäristössä ja tietää miten kotiin pääsee, jos lähtee ulkoilemaan leikkipuistoon. Tai jos eksyy voi kysyä keneltä vain, että missä on ja miten pääsee lähikaupalle mistä osaa varmasti kotiin. Baariin lähtiessä lapsi ei jää yksin edes kotona, koska en ole täysin vastuuton paska.

Vierailija
76/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muu maa mustikka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin ällöttävää lukea noita äidin nyyhkykirjoituksia. "Sen piti olla kauan odotettu poikien reissu ja isä–poika-laatuaikaa". Laatuaikaa joo. Laittaa 7-vuotiaan ulkomaanmatkalle isänsä kanssa, vaikka 100 % varmasti tietää että isä ei pysty hallitsemaan ryyppäämistään. Ei tuollainen alkoholinkäyttö todellakaan tule yllätyksenä.

Sanattomaksi vetää. Varmasti taustalla alkoholiongelmaa, jos noin pienen lapsen jättää yksin hotelliin ryyppäämisen takia. Äidillä ehkä läheisriippuvuutta, kun ei asiaa ole pystynyt selkeästi näkemään. Toivottavasti tämä tapaus toimii herättelijänä muille alkoholiongelmien kanssa painiville.

Tässä näkee hyvin miten media vaikuttaa mielikuviin. Tässä tapauksessa kun luin jutusta alunperin, säälin perhettä ja kun äitikin nyyhki asiaa ja sanoi että on yrittänyt sanoa etteivät lapset lukisi nettikirjoitteluita? Ihmettelin asiaa silloin mutten enää. Kyllä lasten olisi hyvä saada tietää totuus ikätasoistesti kerrottuna onhan tuo niin törkeää sitä 7 vuotiasta kohtaan. Ja äiti haluaa edelleen suojella miehensä mainetta ja suoltaa valheita "poikien reissusta"? On saanut heti tietää mitä nyt lukee lehdissä ainakin promilleista veressä.

Olen itse alkolholistin lapsi ja vihaan valehtelua mikä kännäämiseen perheessä liittyy.

Olen itse alkoholistin lapsi ja tajuan, että välillä on pakko valehdella. Mulle ainakin oli helpompi käsitellä isäni kuolema 8-vuotiaana kun mulle valehdeltiin, että isä sai sydänkohtauksen. Toinen vaihtoehto olisi ollut, että mulle olis kerrottu totuus: isi kaatui kännissä lasipöydän läpi ja kaulavaltimo repesi ja hänet löydettiin verilammikosta 4 tyhjää vodkapulloa kaiken keskellä. Tämä mulle kerrottiin kun olin 15.

Vierailija
77/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sälli oli 1.8 promillen humalassa juuri silloin, kun hän oli yksin vastuussa lapsesta. Se kertoo käsittämättömästä vastuuttomuudesta, koska lapsesta vastuussa olevan aikuisen on oltava toimintakykyinen. Jos matkalla olisi ollut toinen aikuinen, jonka on sovittu ottavan vastuun lapsesta isän juopotellessa, tilanne olisi toinen. Silloin isää ei voisi syyttää.

1.8 promillen humala on oikeasti aika paljon. Siihen tarvitaan noin 10 alkoholiannosta, joka ainakin alkoholia satunnaisesti käyttävälle on järjettömän paljon. Esimerkiksi minä en pystyisi edes juomaan noin paljon.

Tuohon taidetaan tarvita kyllä huomattavasti enemmänkin kuin 10, mutta riippuu tietysti ajasta. Itse jos juon illan aikana 6-7 juomaa, olen hieman humalassa, mutta täysin järjissäni ja muistissani ja oletettavasti puhaltaisin alle 1.

Vierailija
78/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikin tavoin tosi traaginen juttu. Äiti varmasti syyllistää itseään, lapsille tietysti kamala juttu ja etenkin pojalle suorastaan traumatisoiva. Itse tuntisin puolisona syyllistämisen lisäksi niin paljon raivoa, että surutyön tekeminenkin olisi vaikeata. 

Eipä kyllä omakaan isäni omassa lapsuudessani ollut ihan vastuullisin vanhempi ulkomaanreissuilla, mutta ei sentäs tällaista settiä. Viina on viisasten juoma. 

Vierailija
79/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan  naapurihotellissa olleena voin kertoa, että alue on järkyttävän vaarallinen-siellä on hurjat korkeuserot ja korkeita rappuja.  Autolla ei pääse aina hotellin eteen ja pimeys on jotain tosi pimeätä. Ei missään nimessä lapsiperheen kohde.  Hotellit ovat alueella kaikki vanhoja korkeita rakennuksia- parvekkeiden kaiteet ovat matalia! Juuri kyseiseen hotelliin noustiin kadulta toosi jyrkkää katua tai vielä jyrkempiä rappuja-rapuilta oli kymmenen metrin pudotus asfalttiin.

Vierailija
80/95 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUNNIOITUS. Se on sellanen asia, mitä nää foorumin sairaat ä m m ä t ei ymmärrä. Kun ihminen on menehtynyt, eikä ole vahingoittanut toiminnallaan muita kuin itseään eikä tarkoittanut vahingoittaa ketään, sen elämää kunnioitetaan silloin sen verran, ettei sitä ei silloin solvata netissä eikä missään muuallakaan.

Hyvältä isältä muuten vaikuttaa. Kuvissa on poikapuolensa kanssa ja sanoo olevansa tästä ylpeä. On vienyt harrastuksiin jne. Jos on yhtenä yönä mennyt baariin ulkomaanmatkalla, ei se tee ihmisestä huonoa isää.

Tajuatko sä yhtään, kuinka paljon pitää juoda, jotta saa 1,87 promillet? Ois vaan tosiaan mennyt baariin... niin ois hengissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi