Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinussa pisarakin ulkomaista ”verta”? Aiemmin ainakin merenrantakaupungeissa kävi merimiehiä.

Vierailija
01.07.2018 |

Onko DNA-tekniikka paljastanut uutisia juuristasi?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän en ole suomalainen ollenkaan, vaan neljännen polven maahanmuutttaja - isovanhempieni vanhemmat (siis kaikki 8 kpl) olivat alkujaan ruotsalaisia ja muuttivat vastaperustettuun Suomen valtioon Ruotsin puolelta. Oma äidinkieleni tosin (valitettavasti) on suomi, samoin kuin vanhempieni.

Ketjusta näkee hyvin, miten keinotekoista nationalisssmi ja ”suomalaisuus” on. Kanta-asukkaina pitämämme henkilöt voivat geneettisesti olla jotain ihan muuta. Kuten itsekin olen, vaikka et sitä mitenkään päälle edes näe.

Muoks. Ja jäi moderointijonoon! Millä perusteella tänne saa kirjoittaa, tässä viestissänihän ei ole sanaakaan herjaa? 😳 Lisätty pari konsonanttia arveluttaviin sanoihin, mutta aika typerältä näyttää.

Nationalismi takaa parhaiten yhteiskuntarauhan, sillä monietniset valtiot ovat erittäin konfliktiherkkiä, kuten historiasta tai nykypäivän Afrikasta ja Lähi-idästäkin nähdään. Ja Eurooppakin on kulkemassa samaan suuntaan, eritoten Ruotsi.

Suomalaisuus on vahva etnisyys - meillä on mm. oma ainutlaatuinen kieli ja geeniperimä, joka erottuu muista eurooppalaisista.

Ruotsi, norja ja tanska ovat itse asiassa saman kielen eri murteita tieteellisesti, koska puhujat ymmärtävät toisiaan - eli skandinaapurimaitamme voisi verrata saman kansan eri heimoihin tai sukuihin - omia kansallisuuksiaan eivät suomalaisten tapaan varsinaisesti edes ole eli heidän maansa ovat hyvin keinotekoisia.

Ja kieli tietysti jostakin kantasaksasta jossain vaiheessa irtaantunut...

Ihan vastaavasti suomen kielikin on sukua mm. virolle, karjalan kielelle ja lukuisille muille. Ei se sen ainutlaatuisempi ole kuin vironkaan kieli. Samaa alkuperää, suomen kieli vain vanhempi. Yksi maailman vanhimmista kielistä itse asiassa.

Eivät suomalaiset ja virolaiset ymmärä toisiaan kieltä opiskelematta eli meillä ja myös virolaisilla on oma kieli - kun taas esim. norja ja ruotsi ovat oikeasti vain saman kielen kaksi eri murretta.

Eli kun meitä ympätään vaikka historialliseen ruotsalaisuuteen - niin me emme siihen kuulu, norjalaiset taas kuuluisivat täysinkin...

Itse asiassa ymmärtävät yllättävän paljonkin. Asiaa on tutkittu. Virolaiset ymmärtävät yksittäisiä sanoja suomen kielestä paremmin kuin suomalaiset viron kielestä, mutta suomalaiset ymmärtävät viron kielen kokonaisia lauseita paremmin kuin virolaiset suomen kielen lauseita.

Vierailija
42/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku täydentänyt manuaalista sukututkimusta Dna-tutkimuksella?

Kyllä - valtavasti pääsi eteenpäin testin tehtyäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ollut aavistustakaan miltä mantereelta sukua oli lähtöisin? Montako maavaihtoehtoa testi antoi sinulle Suomen lisäksi?

Vierailija
44/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjusta näkee hyvin, miten keinotekoista nationalisssmi ja ”suomalaisuus” on. Kanta-asukkaina pitämämme henkilöt voivat geneettisesti olla jotain ihan muuta. Kuten itsekin olen, vaikka et sitä mitenkään päälle edes näe.

Ei minua haittaa se, että näytät "kantasuomalaiselta". Heti kun avaat suusi, saan välittömästi selville, että olet id iootti.

Vierailija
45/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun suvussa on skotlantilaista geeniperimää tuhannen vuoden takaa. Eli siltä ajalta, kun viikingit ottivat vangeiksi reissuillaan ihmisiä.

Eipä kukaan meistä ole suomalainen tai minkään muun maalainen loppujen lopuksi.

Vierailija
46/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suomalaiset ole tänne tulleet kaikki samasta paikasta, eivätkä ole olleet täällä aikojen alusta, eli meissä kaikissa on kyllä geenit jotka on tulleet alunperin ulkomailta. Todella typerää ajatella jotain että kuka on pannut ketä, ei ne ulkomaiset geenit siitä tule, vaan siitä mistä maasta ne esi-isät ja äidit ovat tänne tulleet.

Vierailija
47/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Buuri Johannesbuurista Kiitän Herraa hyvästä tuurista Ettei mussa virtaa Neekeriveren tilkkaa

Kiintoisaa. Kun kuitenkin kaikkien meidän kantaisämme ja -äitimme on lähtöisin Afrikasta.

Sinun on Marsista? 

Ja missä sanotaan että se alkuihminen on musta?

Vierailija
48/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun suvussa on skotlantilaista geeniperimää tuhannen vuoden takaa. Eli siltä ajalta, kun viikingit ottivat vangeiksi reissuillaan ihmisiä.

Eipä kukaan meistä ole suomalainen tai minkään muun maalainen loppujen lopuksi.

Kyllä suurin osa tämän maan asukkaista on suomalaisia toistaiseksi.

Vierailija
49/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puoliksi kapteenisuvusta ja puoliksi vanhemmasta, jonka yksi isovanhempi oli luultavasti adoptoitu (vanhoissa valokuvissa näkee selvästi, että ei ole vanhempiensa lapsi, vaikka siitä ei mitään dokumentteja kai olekaan säästynyt), joten ihmettelisin, jos minusta ei mitään löytyisi. Veikkaan, että läntisessä Aasiassa tai itäisessä Euroopassa ainakin olisi mun geeniperimän juuria, ulkonäköni pohjalta. Toistaiseksi ei ole ollut varaa testata virallisesti, olen opiskelija ja tarvitsen kaikki rahat ruokaan. Ehkä kuitenkin aion joskus, kun teknologia kehityy ja testit luultavasti tulevat vähän halvemmiksi. Mua nimittäin kutkuttaa tietää, saattaisiko mussa olla jotain alkuperäiskansojen verta, koska suku purjehti paljon Amerikkaan.

Vierailija
50/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puoliksi kapteenisuvusta ja puoliksi vanhemmasta, jonka yksi isovanhempi oli luultavasti adoptoitu (vanhoissa valokuvissa näkee selvästi, että ei ole vanhempiensa lapsi, vaikka siitä ei mitään dokumentteja kai olekaan säästynyt), joten ihmettelisin, jos minusta ei mitään löytyisi. Veikkaan, että läntisessä Aasiassa tai itäisessä Euroopassa ainakin olisi mun geeniperimän juuria, ulkonäköni pohjalta. Toistaiseksi ei ole ollut varaa testata virallisesti, olen opiskelija ja tarvitsen kaikki rahat ruokaan. Ehkä kuitenkin aion joskus, kun teknologia kehityy ja testit luultavasti tulevat vähän halvemmiksi. Mua nimittäin kutkuttaa tietää, saattaisiko mussa olla jotain alkuperäiskansojen verta, koska suku purjehti paljon Amerikkaan.

FTDNA:n serkkutesti maksaa 79 dollaria. Minkäs tekniikan pitäisi kehittyä ja tulla halvemmaksi? Tuosta selviää ne etnisyydet ja se, että olet todennäköisesti sukua usealle tuhannelle saman testin tehneelle.

Vierailija
51/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

FTDNA:n serkkutesti maksaa 79 dollaria. Minkäs tekniikan pitäisi kehittyä ja tulla halvemmaksi? Tuosta selviää ne etnisyydet ja se, että olet todennäköisesti sukua usealle tuhannelle saman testin tehneelle.

Eikä testin perusteella pääse serkkujen jäljille. Sukututkimuksen ja kirkonkirjojen kautta voi päästä sukulaisten jäljille.

Vierailija
52/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä testin perusteella pääse serkkujen jäljille. Sukututkimuksen ja kirkonkirjojen kautta voi päästä sukulaisten jäljille.

No pääseehän. Perinteistä tutkimista kuitenkin useimmiten tarvitaan jos haluaa tietää mitä kautta se serkkuus on tullut.

Vierailija
53/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ruotsalaisia juuria on äidin puolelta. Useampi sukupolvi sitten aatelistyttö meni naimisiin vakavaraisen porvarin kanssa tänne Suomeen. No emme ole vakavaraisia emmekä porvareita me nykyinen polvi. Lapseni ovat osittain romaneja. Oman isäni suku on asunut kaukana ulkomaalaisista, joten tuskin lähisuvusta löytyy ulkomaalaisia.

Vierailija
54/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinulla ollut aavistustakaan miltä mantereelta sukua oli lähtöisin? Montako maavaihtoehtoa testi antoi sinulle Suomen lisäksi?

Nyt taisi lähteä väärään kommenttiin osoitettu kysymys. :) Hupsista, sanoi ylläpito.

Vierailija
55/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuon firman kautta pääsee etäserkkujen jäljille, kun siellä on etäserkkujen sukupuut näkyvissä sekä yhteisten sukulaisten sukunimet näkyvät boldattuina etäserkun kohdalla. Muiden firmojen kohdalla paljon vaikeampaa.

Vierailija
56/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten kannattaa suosia FTDNA:ta muutenkin, koska suurin osa suomalaisista testin ottaneista on ottanut sen tuon FTDNA:n kautta.

Vierailija
57/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan tuon firman kautta pääsee etäserkkujen jäljille, kun siellä on etäserkkujen sukupuut näkyvissä sekä yhteisten sukulaisten sukunimet näkyvät boldattuina etäserkun kohdalla. Muiden firmojen kohdalla paljon vaikeampaa.

https://www.kurrinsuku.net/20

DNA:n sudenkuopat ja luotettavuus

Kuinka luotettavia ovat DNA-testin kertomat tulokset ja tiedot geenisukulaisista?

Suurin sudenkuoppa piilee varmasti siinä, että erehtyy luulemaan DNA-testiä kaiken kertovaksi ihmesammoksi, jolloin siltä odottaa liikaa. 

Luotettavuudesta ensin pelkistetysti: 

1)  testit kertovat luotettavasti isä- ja äitilinjan haploryhmän. Testien osoittamat sukulaiset, "osumat",  ovat varmuudella testatun henkilön sukulaisia. Heillä on varmuudella yhteinen esivanhempi jossakin kohden menneisyyttä.

2) testin kertoma sukulaisuuden läheisyys ei ole fakta, vaan ennuste.  Se on tiedemiesten parhaaseen tietoon perustuva arvio, joka perustuu todennäköisyyteen. 

Vierailija
58/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten kannattaa suosia FTDNA:ta muutenkin, koska suurin osa suomalaisista testin ottaneista on ottanut sen tuon FTDNA:n kautta.

Yhden testin mainostaja, miksi? Täältä löytyy tietoa eri testeistä, riippuen mitä hakee:

https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/avainsana/1367…

Vierailija
59/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden testin mainostaja, miksi? Täältä löytyy tietoa eri testeistä, riippuen mitä hakee:

https://www.etlehti.fi/blogit/kadonneen-suvun-metsastaja/avainsana/1367…

Siinähän se peruste lukee kommenttisi yläpuolella. Et lehteen luotan kuin neuvostoliittoon.

Vierailija
60/70 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki työntää rahasi johonkin palveluun, jossa ei ole yhtään suomalaista testaajaa mukana jos siltä tuntuu.