Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana

Vierailija
30.06.2018 |

Perheen vanhin lapsi, Oliver, on vielä nukkumassa. Hän on siivonnut vessoja yhteen asti yöllä, sillä Suviseuroissa on tapana, että kaikki osallistuvat talkoisiin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005739442.html

Alle 18-vuotiaat eivät lain mukaan saa työskennellä klo 22.00 jälkeen. Mutta nämähän ovatkin talkoot.

Kommentit (203)

Vierailija
41/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurperhe mahtuu yhteen pöytään.

Jos ei omia perheenjäseniään muista, voi olla syytä hankkia dementikkohoitokodista paikka.

Mun lapsuudenystäväni oli lestadiolainen, ja heidän perheensä ei ainakaan sopinut ruokapöytään yhtä aikaa.

Jos on isompi pöytä, mahtuu.

Vierailija
42/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on 25 lastenlasta. Varmaan 10 heistä ollut yökylässä tänäkin vuonna, käyty yhdessä Lintsillä, Suomenlinnassa jne. Ei kaikki muutaman lapsenkaan isovanhemmat tee tuota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai kauhee, yli 80 lastenlasta tuon naisen vanhemmilla. Ei mahda isovanhemmat olla kovin läheisiä lastenlasten kanssa. Ja tuo perhe ei mahdu koskaan yhdessä saman pöydän ääreen esim. jouluna. Isohko perhe varmasti ihan kiva, mutta tuo olisi minun mieleen jo liian iso, kun ei muistaisi kaikkia perheenjäseniä eikä voisi viettää yhteistä joulua.

Asun lesta- seudulla ja kyllä täällä on ihan tavallista, että lapsenlapsia on pariskunnalla pitkästi yli satakin. Ei siinä todellakaan muista edes jokaisen nimeä, saatika syntymäpäiviä. Tai tietenkin jos laittaa kaikki ylös ja sitten soittelee onnittelut aina sen päivän sankareille. Joka päivä saa soitella.  Täällä on joillakin 16 lastakin perheessä. Ja jos tälläisen perheen lapsista jokainen saisi sen 10 lasta niin se on jo 160 lapsenlasta! Toki paljon jää naimattomaksi näissä piireissä.  Eivät kai halua alkaa tuohon rulianssiin. Muuten kyllä ihan jees ihmisiä. 

Vierailija
44/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei omia perheenjäseniään muista, voi olla syytä hankkia dementikkohoitokodista paikka.

Mun lapsuudenystäväni oli lestadiolainen, ja heidän perheensä ei ainakaan sopinut ruokapöytään yhtä aikaa.

Pitää olla aika iso talo ja pöytä että sen ääreen mahtuu 90 ihmistä.

Vierailija
45/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kaksi pöytää kiinni toisissaan, eikä silti mahtunut. Oli kyllä poikkeuksellisen iso perhekin.

Vierailija
46/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla aika iso talo ja pöytä että sen ääreen mahtuu 90 ihmistä.

Missä perheessä on 90 ihmistä?

Vierailija
47/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta huomatkaa - se 13v ei ole nenä kiinni puhelimessa peliriippuvaisena kuten palsta mammat valittavat omiensa tekevän.

se vessojen siivoaminen on sitä, että kerätään käsipyyhkeet lattialta roskikseen ja tyhjennetään roskis, ei siis heiluta vessaharjan kanssa. Ja täytetään paperitelineet ja varmistetaan,että joka hanasta tulee vettä.

PS. en ole itse lesta tai hellari

Siellä ei ole vesivessaa. Lattia lakaistaan ja istuimet pyyhitään. Roskapussi vaihdetaan ja lisätään paperia. Vessa haisee messevälle. Työntekijöillä on kokohaalari.

Kyllä siellä ainakin tänään sai kätensä pestyä eli sotketkohan nyt Tuska-festarit ja suviseurat?

TUSKA: https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/536619-0-halytysta-jalleen-ke…

Vierailija
48/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsia 15 ja vanhemmat, voi pöytä loppua kesken

Vierailija
49/203 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko mahtua, kun on vihitty?

Vierailija
50/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne naskit ihan itse hinkuvat sinne jätskimyynnin ja roskankeruun pariin. Palkkio on jäde, ei ruokaa. Kukapa lapsi ei haluaisi jäätelöä...

Jep. Näitä jätskityttöjä ja -poikia näkee kyllä paljon muissakin tapahtumissa kylmälaukkujen kanssa.

Vierailija
51/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, tekisi todella hyvää jokaiselle suomalaiselle lapselle, sekä pojille että tytöille, oppia siivoamaan vessa!

Laittaisitko oman  lapsesi talkoisiin pesemään yleisiä vessoja  yhteen asti yöllä?

Kai lapsi saa tuohon jotain mielipidettä itsekin esittää, en usko että on pakotettu. Olen ollut teininä samantapaisissa talkootöissä ihan vapaaehtoisesti, se oli tosi hauskaa kavereiden kanssa valvoa samalla kun tehtiin töitä. 

Ajattelin itse samaa, että varhaisteinistä on jännää, kun saa kerrankin luvallisesti valvoa myöhään ja touhuta yhdessä kavereiden kanssa. Kenties vessansiivousporukassa on joku tyttökin, jonka kanssa on jo orastavaa kiinnostusta :)

Vierailija
52/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu, tekisi todella hyvää jokaiselle suomalaiselle lapselle, sekä pojille että tytöille, oppia siivoamaan vessa!

Laittaisitko oman  lapsesi talkoisiin pesemään yleisiä vessoja  yhteen asti yöllä?

Kai lapsi saa tuohon jotain mielipidettä itsekin esittää, en usko että on pakotettu. Olen ollut teininä samantapaisissa talkootöissä ihan vapaaehtoisesti, se oli tosi hauskaa kavereiden kanssa valvoa samalla kun tehtiin töitä. 

Ajattelin itse samaa, että varhaisteinistä on jännää, kun saa kerrankin luvallisesti valvoa myöhään ja touhuta yhdessä kavereiden kanssa. Kenties vessansiivousporukassa on joku tyttökin, jonka kanssa on jo orastavaa kiinnostusta :)

Toivottavasti käy hyvä mäihä niin ettei tarvi tulla av-palstalle itkemään ja haukkumaan ihmisiä katkerana. Valittamaan lapsiperheistä ja imettämisestä ja kun lapsi laitetaan ostoskärryyn eikä välikapulaakaan osata laittaa.

Vierailija
53/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En.

Lapsi menee rikki ja saa pahoja elinikäisiä traumoja, ja itkee psykologien olkaa vasten aikamiehenäkin.

Kyllä ne itkijät ovat niitä mammanpoikia, jotka on pidetty pumpulissa täysi-ikäiseksi asti.

Vierailija
54/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin töihin ole kenenkään pakko osallistua, ihan vapaaehtoista on. Itse lapsena ja teininä halusin mennä siellä töihin. Ihan itse hakeuduin töihin. Kukaan aikuinen, puhumattakaan vanhempani, ei töihin komentanut tai edes vihjannut menemisestä.

Sen lain tarkoitus on suojella lasta, joka ei vielä itse välttämättä ymmärrä omaa parastaan. Siis eikö nuo ole mennyt 21-vuotiaana naimisiin ja nyt on 34-vuotias. Eli heidän vanhin lapsi on ehkä joku 13-vuotias. Kyllä tuon ikäinen voi kotona vessaa pestä, mutta että talkoolaisena pesee myöhään yöhön

Jospa se välttää nyt sen tulisen järven tuolla vessanpesulla! :D

Vierailija
55/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lapsen hommaa pestä käymälöitä yöllä. Toki päivä aikaan jotain hommia kannattaa teettää kotonakin.

Vierailija
56/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te luulette, että jossain partiolerillä tehdään? Lapset ja nuoret hoitaa itse kaikki hommat ja valvotaan myöhään. Apua.

Partioleirillä valvotaan myöhään? Siis talviaikaan teltassa on kipinämikot, jotka pitävät huolen lämmityksestä, kukin vuorollaan pari tuntia kerrallaan. Minä en ole törmännyt, että muutoin valvottaisiin myöhään. Yleensä hiljaisuus klo 22! Onko se sinusta myöhään? Oma lapsi ollut nyt 4 vuotta partiossa, ja itsekin olen ollut mukana parilla leirillä.

Vierailija
57/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalju Pitkätukka kirjoitti:

Taitaa joku hellari tehtailla näitä suviseura- aloituksia.

Uskovaisen pahin vihollinen on toinen uskovainen...

Lestadiolaisuus ei ole uskovaisuutta. Se on kulttilahko yhden ihmisen ymmpärille kehitetty jolla omat lait ja säännöt .eri lait kuin muilla uskovilla ja kristityillä.

Vierailija
58/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, näillä on näitä "vapaaehtoisia" hommia. Vähän niinku se lapsentekoki, kukaan ei koskaan pakota siihen... Eipä.

Säälittää nämä lapset näissä perheissä. Niistä huolehditaan huonosti. Ehkä nämä vanhemmat ajattelee, että Jeesus huolehtii ne lapset vaikka todellisuudessa osa lapsista uhraa oman lapsuutensa perheen pyörittämiseen. Kauhea kohtalo, varsinkin kun kuoleman jälkeinen elämä ei ole totta, jolloin ne lapset vain hukkaa elämänsä.

Vierailija
59/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu minusta. Arvostan tuollaista nuorta. Ja eihän noi festarit kestä kuin muutaman päivän kai?

Vierailija
60/203 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin ja keiden kassaan valuvat nämä Suviseurojen tulot?   

https://kenttamaksu.suviseurat.fi/  

kenttävuokraan, ei se alue ole ilmainen. Sähköön ja sähkötöihin + valaistukseen (ei saa tehdä talkoilla), vesi- ja viemäröintitöihin jne. Erilaiset rakennelmat maksavat, ei rakennustarvikkeet ole ilmaisia.

Mistä on tieto, ettei sähkötöitä saisi tehdä talkoilla? Riittää, kun tekijöillä on asianmukainen koulutus ja luvat kunnossa. Minun mieheni ja lapseni (sähköasentajia molemmat) olivat keväällä monta kertaa suviseurakentällä tekemässä sähkötöitä talkoilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä