Ei-patologisesti narsistiset ihmiset, jotka kaipaavat yleisöä itselleen
Oletteko törmänneet tällaisiin ihmisiin? Siis sellaisiin minäminäminä-tyyppeihin?
Esimerkki 1. Kaveri, joka ei keskustele, vaan puhuu itsestään koko ajan. Hänen kanssaan ei voi käydä dialogia, koska hän ei siis todellakaan keskustele. Hän ilmoittaa koko ajan mitä hän aikoo tehdä ruuaksi, minkälaisia vaatteita ostaa, mihin hakee opiskelemaan. Siis ilmoitusluontoisesti toistelee koko ajan samoja asioita. Täyttää kaikki tyhjät hetket ilmoittelemalla kaikkea itsestään. Ei auta, vaikkei vastaa mitään, tai yrittää katsoa muualle. Hän vaan odottelee jotain aploodeja tai keskustelua itsestään. Hänelle ei riitä, että sanoo, että sepä kiva, kuulostaa mukavalta. Jos hän kertoo esimerkiksi mitä vaatteita hän aikoo seuraavaksi pestä milläkin pesuaineella, niin hän ei tunnu ollenkaan ymmärtävän, ettei tämä ole mielenkiintoinen keskustelunaihe ja että hän puhuu yksikseen. Hän tuntuu ikään kuin tarvitsevan vain yleisöä ilmoitusluontoisille asioille itsestään. Olen itse tosi puhelias ja keskustelutaitoinen, mutta tämän kanssa ei voi puhua mitään, koska hän puhuu vain itsestäänn, mikä on turhauttavaa.
Esimerkki 2: Pariskunta, joka kutsuu kylään, jotta voisi esitellä parisuhdettaan. Istuttavat vieraan johonkin istumaan, eivät keskustele tämän kanssa, vaan pitävät showta parisuhteestaan ja kuhertelevat toisensa kanssa. Hyvin näyttävää ja teatraalista peliä, jossa vieraan täytyy vaan istua yleisönä ja ihastella heidän parisuhdettaan.
Esimerkki 3: Kaveri, joka kutsuu kylään, jotta voi esitellä itseään ja elämäänsä. Esittelee lukemiaan kirjoja, urheilusuorituksiaan, muita harrastuksiaan, hienoja ostoksiaan. Puhuu koko ajan itsestä "minä tykkään/minä olen/minä harrastan/minä haluaisin/minä olen tällainen ja sellainen". Sama tunne taas, tuntuu kuin pitäisi olla tämän ihmisen yleisönä. Mitään mielenkiintoa hänellä ei ole muihin ihmisiin. Joskus kysyy kohteliaisuuttaan jotain, mutta kun vastaa, niin mielnkiinto herpaantuu ja tämä ihminen keskeyttää puhuakseen itsestään tai ryhtyy muihin puuhiin kesken kaiken, esim. tiskaamaan. Ihan omituista toimintaa. Asettelee omistamiaan esineitä käteeni ja puhuu niistä ihastellen itseään ja makuaan.
Ja jos mietitte miksi näin usea esimerkki. Nämä ovat siis 15 vuoden sisältä kaikki esimerkit, en siis jatkuvasti tapaa tällaisia ihmisiä, mutta kun tapaan, niin pistää miettimään mikä näiden päässä viiraa? Huono itstunto? Huonot sosiaaliset taidot? Narsistinen huomionhakuisuus?
Oletteko muut tavanneet tällaisia, joiden yleisönä joudutte olemaan?
Kommentit (28)
Puuttuvatko tällaisilta ihmisiltä todelliset mielenkiinnonkohteet?
Heidän kanssaan ei voi keskustella mistään, kun he eivät ole kiinnostuneita mistään, eivätkä tiedä siten paljon mistään mitään?
Ehkä he ovat kasvaneet ympäristössä, jossa päteminen omalla olemisella on ykkösasia.
Hämmästyttävästi voi törmätä 40v lukion ja AMK:n käyneeseen ihmiseen, joka ei tiedä, kuka oli Fidel Castro, mikä mies oli Mannerheim(!!!), TNT on räjähdysainetta, Nalle Puh ei ollut Disneyn keksimä hahmo....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Olet heidän kategoriassaan ihminen kelle ei haluta kertoa kuin pintapuolisia asioita? Sanot olevasi itse ”tosi keskustelutaitoinen”, ehkä olet sitä siinä määrin että tietävät sinun keskustelevan kaiken myös eteenpäin :D
Jep, ehkä noi on semmosia tiiätkös tuttavia? Että tollasta tyhjää soopaa jauhetaan. :)
Eivät ole tuttavia. Yhden olen tuntenut 20 vuotta, on sukulainen ja tulen olemaan hänen kanssaan tekemisissä loppuelämän. Kaksi muuta on kavereita, jotka olen tuntenut +10 vuotta (en enää, minun aloitteestani emme ole enää tekemisissä). En ole juoruakka, vaan kiltti ja sosiaalinen ihminen. Ehkä juuri kiltteys ajaa minut näiden huomionhakuisten minäminä-tyyppien kohteeksi, kun en sano mitään poikkipuolista sanaa. Yhteistä näille on, ettei heillä ole paljoakaan kavereita. En yhtään ihmettele miksi.
Otsikossa sekä aloituksessa kuitenkin melko töykeästi kuvailet näitä ihmisiä vaikka toistelet olevasi itse kiltti ihminen :D totuus varmaan jossain siellä välillä kenessä on vika kun ei vaan synkkaa, ja ratkaisu sitäkin helpompi kun pitää vaan mahdollisuuksien mukaan etäisyyttä näihin ihmisiin ja kaikki ovat tyytyväisiä :)
Kalikka. Kajahdus.
Syväluotaava. Kommentti
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Heidän kanssaan ei voi keskustella mistään, kun he eivät ole kiinnostuneita mistään, eivätkä tiedä siten paljon mistään mitään?
Ehkä he ovat kasvaneet ympäristössä, jossa päteminen omalla olemisella on ykkösasia.
Ehkei he halua keskstetlla sun kanssa, kun oot ite yhdentekevä.
Minä pidän tällaisista. Menee aika mukavasti vain kuunnellessa.
Kalju Pitkätukka kirjoitti:
Kyllä näillä mun tuntemilla tapauksilla on mielenkiinnonkohteet: omansa. Itse veikkaan, et huono itsetunto ja sosiaalisteen taitojen puute (puutteellinen sosiaalinen elämä) saattaa aiheuttaa tämän narsistisuuden. Haluaisin oppia diilaamaan, et mitä tekisin sen yhden kanssa, kun kuitenkin joudun olemaan tekemisissä. Jos vaikka ryhtyisin teatraalisesti tekemään samaa, herättäisikö se tämän ihmisen vai ärsyttäisikö vain? Kinkkinen tilanne. -ap
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän tällaisista. Menee aika mukavasti vain kuunnellessa.
Minäkin. Tykkään kuunnella. Ja sitten johonkin väliin kailotan omia juttujani.
Kalikka. Kajahdus.