Ahkeruudella kuka tahansa saa hyvät tulot
Olin koulussa melko hidas oppija. Tein joka päivä kuitenkin 3-6 tuntia omatoimista opiskelua, jotta opin asiat. Ylioppilaskirjoituksissa tuli 5 laudaturia. Lukion ajan tein ohessa myös mitä tahansa työtä mitä sattui löytymään, myös puhelinmyyntiä. Pääsin yliopistoon ja luin itseni diplomi-insinööriksi. Aloitin tähän asti kestäneen urani eräässä vientiteollisuuden merkittävässä yhtiössä, aluksi aivan harjoittelijana. Sieltä olen sitkeällä työllä kohonnut merkittävään asemaan. Olen aina ottanut kaikki lisätyöt vastaan ja olen muuttanut työn perässä aina kun on tarvinnut. Nyt tienaan yli 100 000 vuodessa. Jos minä olen onnistunut, kuka tahansa voi.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Ap:n menestystarina vaikuttaa oudolta, ottaen huomioon, että hän kirjoittaa kuin 12-vuotias. Mutta maailma on ihmeitä täynnä.
Ap kirjoittaa selkeästi ja loogisesti. On ihan todennäköistä, että hän osasi välittää olennaiset asiat yhtä hyvin jo 12-vuotiaana. Sinun maailmasi tulee aina olemaan ihmeitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Käynnissä on mielipiteenmuokkauskampanja, aktiivimalli 2:n edellä. Taas näitä nyyhkytarinoita, joita kokoomus suoltaa mediaan. Toistoa aktiivimalli 1:sestä. Liian läpinäkyvää.😂
Joo aika läpinäkyvää propagandaa. Milloin tämä saadaan taottua kansan päähän: Töitä ei ole, ja vaikka olisikin, ei ole inhimillistä vaatia että joku tekisi niitä.
Ap:n menestyminen ei johdu ahkeruudesta. Moni muukin on ahkera ja opiskellut paljon, pärjnnyt opinnoissaan, tehnyt paljon töitä, jopa kahta yhtä aikaa, ja silti tulotaso voi olla kolmasosa ap:n tuloista. Kaikki eivät tosiaan voi olla diplomi-insinöörejä.
Kyllä minä olen ahkeruudella edennyt huomattavaan asemaan. T. Jari Lindström.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olisit sellaisesta maailmasta, että maailman kaikista lähihoitajista ja siivoojista tulisi diplomi-insinöörejä?
En ole ap, mutta uskon että Suomessa vieläkin on paljon lahjakkuusreserviä. Olen itse keskitasoinen ja laiska, mutta keskiluokkaisen kotitaustani vuoksi olen kuitenkin ollut vakuuttunut siitä että kyllä minä pärjään siinä missä muutkin keskitasoiset ja laiskat. Ihan turha kuvitella, että kaikki hyvin pärjäävät ovat ahkeria erityislahjakkuuksia. Olen itsevarmuuteni vuoksi edennyt hyväpalkkaisiin ylimmän tulodesiilin asiantuntijahommiin vaikka joskus näytti siltä, että saattaisin jäädä loppuelämäkseni pienituloisiin suorittaviin töihin.
Olen joskus töissä miettinyt, että thaimaalainen siivoojamme näyttää sellaiselta että jos hänen elämänsä olisi joskus lähtenyt toisenlaisiin uomiin, hän voisi tehdä minun hommiani ja pärjäisi vallan mainiosti. Ja minä saattaisin tehdä hänen hommiaan melko tyytyväisenä jos kotitaustani ei olisi asettanut minulle sisäistä pakkoa yrittää päästä eteenpäin.
Ehkä, muttei 9€/h palkalla rikastu vaikka olisi 15 tuntia töissä joka päivä
Koska sitten jos saa lapsia, niin se elmän painoarvo ei ole siinä tulojen määrässä, vaan niiden tasaisuudessa. Vakituinen työpaikka hoitoalalla keskituloilla alkaakin näyttää hohdokkaalta vaihtoehdolta, lapset saavat tasaisen ja varman elämän. Empatiakyvytön ja äkäinen insinöörimanageri by perkele ei välttämättä ole lapsille paras vaihtoehto.
Lsäksi opiskelet DI:ksi, sinut irtisanotaan, kun olet keski-ikäinen uuden laskusuhdanteen aikana, ei se uudelleentyöllistyminen olekaan niin helppoa. Siinä sulla alkaa työttömyysputket ja uudelleenkouluttautumiset ym. Siihen opiskeluihin käytetty aika ja opintolainat päälle. Pienituloinen, mutta varma työpaikka voikin olla rahakkaampi pitkällä aikavälillä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ap:lle vähän kypsyyttä ja realismia. Vai kuvitteleeko ap, että tuntipalkka nousee ahkeruudella?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen ahkeruudella edennyt huomattavaan asemaan. T. Jari Lindström.
Älä unohda älyn ja komean ulkonäön merkitystä.
Ap puhuu asiaa. Olen itse myös korkeakoulusta valmistunut ja yli 100.000 tienaava. Työuran alkuvaiheessa oli muutamia pitempiäkin työttömyysjaksoja, jolloin olin kaikin tavoin aktiivinen koko ajan. Oli yritystoimintaa, kursseja ja lisäopintoja. Työhakemuksia lähetin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, useita kymmeniä joka viikko. Tuolloin 90-luvun lama-aikoina oli työnsaanti monin verroin nykyistä vaikeampaa. Kaikki kuitenkin kelpasi, alkuvaiheessa harjoittelua ja useampia osa-aikaisia työsuhteita päällekkäin. Pikku hiljaa osaaminen kasvoi ja uurastus palkittiin. Yhdestäkään työstä en koskaan ole kieltäytynyt ja kaikissa töissä olen tehnyt parhaani ja ollut ahkera. Järkyttyneenä sitä seurailee tänä päivänä aktiivimalleista syntynyttä ulinaa. N48
Tunnen ihmisiä, joilla on tuostakin isommat tulot, eikä kukaan heistä ajattele näin idioottimaisesti. Varmaan koska oikeasti tietävät asioista jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on ap:lle vähän kypsyyttä ja realismia. Vai kuvitteleeko ap, että tuntipalkka nousee ahkeruudella?
Voisit sinäkin kypsytellä ajatusta uudelleenkouluttautumisesta. Mieluiten jokin arkipäiväinen, kuten tuo lähärin ammatti, tai hitsarin, putkihenkilön, kirveshenkilön tjsp.
Uuuden vannkan iskomukksen metttsästämisestä visssiiin niiitä tarinoita aletaaan kirjoittaa. Eli sillloin kun tarinaaa alkaaa niin itse oleet jo useammman sivun edellä.
Vierailija kirjoitti:
Uuuden vannkan iskomukksen metttsästämisestä visssiiin niiitä tarinoita aletaaan kirjoittaa. Eli sillloin kun tarinaaa alkaaa niin itse oleet jo useammman sivun edellä.
Ei anaakaaan kukaaan kiveksiä tiskillään pöytäään lyöden odottele etttä joku tulisi käymään.
Ei pelkällä ahkeruudella saavuta hyviä tuloja. Voit olla vaikka kuinka ahkera ja sama paska palkka läpi elämän. Minä voin sanoa olleeni ahkera. Koulussa olin tunnollinen ja tein aina parhaani. 18-vuotiaasta lähtien olen tehnyt töitä. Minulta on kuitenkin puuttunut riskinottokyky. En ole uskaltanut lähteä haastamaan itseäni niinpä voin todeta jämähtäneeni paikoilleen. Vuosien saatossa olen ahkeruudella saavuttanut hyvän elintason, mutta olisinko saavuttanut enemmän jos olisin uskaltanut haastaa itseäni ja ottaa riskejä.
Tässä näkyy taas se klassinen ilmiö että he, joilla on ihan hyvä elämä, eivät näe hyvän mäihän vaikutusta lopputulemaan. Aplla ei ole ollut mitään kuluttavia pitkäaikaissairauksia, ei oppimisvaikeuksia, ei traumatisoivaa taustaa, hän on onnistunut keskittymään opintoihinsa silloin kun tarve on vaatinut, elämä on ollut tasaista ja tavoitteet ovat täyttyneet koska kognitiiviset edellytykset ja arjen olosuhteet ovat olleet otolliset. Ap laskee tämän oman työnsä tulokseksi, vaikka mukana on monta, monta oikein mennyttä muuttujaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tuntipalkkani nousi ensimmäisessä työpaikassani ahkeruudella. Sain nk. hyvänmiehenlisän aivan odottamatta, koska olin niin "ahkera ja ammattitaitoinen".
Vierailija kirjoitti:
Tässä näkyy taas se klassinen ilmiö että he, joilla on ihan hyvä elämä, eivät näe hyvän mäihän vaikutusta lopputulemaan. Aplla ei ole ollut mitään kuluttavia pitkäaikaissairauksia, ei oppimisvaikeuksia, ei traumatisoivaa taustaa, hän on onnistunut keskittymään opintoihinsa silloin kun tarve on vaatinut, elämä on ollut tasaista ja tavoitteet ovat täyttyneet koska kognitiiviset edellytykset ja arjen olosuhteet ovat olleet otolliset. Ap laskee tämän oman työnsä tulokseksi, vaikka mukana on monta, monta oikein mennyttä muuttujaa.
Tai sitten ap ei ole niitä, jotka eivät jää syyttelemään ja selittelemään muiden viaksi omaa saamattomuuttaan. Yritysjohtajissa, yhteiskunnallisissa vaikuttajissa ja tieteen & taiteen huipulla on paljon ihmisiä, joilla ei ole ollut tasaista elämää ja otollisia olosuhteita. Ettekö te pahvit todellakaan voi ymmärtää, että itse olette vastuussa omasta menestyksestänne ja sen puutteesta.
Jaa kuka tahansa? Vaikka kroonisesti sairas olisi saavuttanut helposti saman?
Aika harvat nuoret ihmiset ovat tosi sairaita, mutta yllättävän monella ihmisellä on jonkinlaisia rajoitteita, jotka estää painamasta koko ajan sata lasissa.
Kyllä tomppelikn voi menestyä. Fokus vain työhön niin kaikki Ok.