Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut uskovaiset on niin ilkeitä ja tuomitsevia?

Vierailija
29.06.2018 |

Etenkin jotkut tuntemani vapaiden suuntien uskovaiset ovat todella suvaitsemattomia, ilkeitä, jakavat tuomioitaan ja tuovat esiin paremmuuttaan. Eikö uskon kuuluisi viedä ihmistä lähemmäs Jeesuksen kaltaisuutta? Lempeyttä, viisautta, rakautta ja välittämistä toisia kohtaan? Nöyryyttä?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen uskossa. Elämä on kohdellut minua niin rajusti, ettei minulla ole varaa tuomita ketään. Menetin terveyteni ja sen myötä työni, joka oli minulle todella tärkeä.

Minun uskoni näkyy käytännön teoissa, huomaavaisuutena toisia ihmisiä kohtaan. Pyytettömänä auttamisena. Enkä todellakaan pidä itseäni toisia parempana. Suurin osa läheisistä ystävistäni ei ole edes uskossa. En ymmärrä, miten kenelläkään on varaa tuomita tai kuvitella olevansa muita parempi, sillä armostahan me olemme pelastetut.

Usein se onkin juuri näin, että ihminen joutuu kohtaamaan vastoinkäymisiä ennen kuin sitä hedelmää alkaa tulemaan. Tavalla tai toisella. Omat voimat ja luulot viedään pois, joskus hyvin radikaalistikin. Siihen mihin ihmiset mahdollisuudet loppuvat, Jumalan vasta alkavat.

Terapeutiksi sitä kutsutään näin 2000-luvulla, jossa silmät aukeaa ja voimavarat kootaan.

Vierailija
42/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskovaiset ovat de facto mielisairaita. Ei sellaisilta voi odottaa mitään järkevää käytöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeily ja muiden tuomitseminen, tai haukkuminen lähtee kyllä monelta ihan luonnostaan.

Ei siihen välttämättä mitään uskontoa tai ateismia tarvita yhtään avuksi.

Ne toisia satuttavat ja (vaikka sitten miten pahasti) loukkaavat  sanat löytyvät kyllä ihan sieltä omasta päästäänkin heillä..

Vierailija
44/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi (uus)ateistit ovat niin tuomitsevia ja ilkeitä uskovaisia kohtaan?

Vierailija
45/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä uskovat ovat ne kaikkein ystävällisimmät. Siis yleensä. Ovat sellaista nöyrää sakkia. Poikkeuksiakin toki löytyy.

Työpaikalla olen itsekin huomannut, että jos joku uskovaksi tiedetty kertoo vaikka osallistuneensa hyväntekeväisyys-toimintaan, selän takana puhutaan että "onpas se nyt niin paljon parempi ihminen." Kun ateistina tiedetty kertoo samanlaisia asioita, kehutaan ja kannustetaan. Uskovaksi tunnistautuneita vaan katsotaan silleen suurennuslasin avulla, ja kun mitään vikaa löydetään, se kyllä sanotaan ääneen. Ihmisyyttä ei anneta uskovalle anteeksi.

Samanlaisia me kuitenkin kaikki ollaan, toisilla on Jumala, toisilla ei.. kristityttyjä pidetään nykyään suunnilleen natseina (näitäkin varmaan löytyy..) ja sylkykuppeina.

Vierailija
46/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska uskovaiset yrittävät mielikuvitushahmoihinsa vedoten määrätä koko maapallon ihmisten elämäntavoista. Mikä on ihan vítun sairasta, ja se pitää kitkeä kuin rikkaruoho.

Vierailija
47/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska uskovaiset yrittävät mielikuvitushahmoihinsa vedoten määrätä koko maapallon ihmisten elämäntavoista. Mikä on ihan vítun sairasta, ja se pitää kitkeä kuin rikkaruoho.

Voi tinua pikkumussukkaa, kuinka hädässä olet, kun uskovaiset määrittävät koko maapallon ja varsinkin sinun asiasi.

Vierailija
48/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi tinua pikkumussukkaa, kuinka hädässä olet, kun uskovaiset määrittävät koko maapallon ja varsinkin sinun asiasi.

Älä. Ei mene läpi eikä tehoa tää käänteispsykologia.

Vierailija
49/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini mielestä hänen ei tarvitse pyytää viinapäissään tekemiään juttuja anteeksi minulta, koska ensinnäkin viina sai hänet tekemään ne jutut ja koska jumala antaa anteeksi hänelle kyllä. 

Ette usko, kuinka joskus suututtaa. Ei se mitään siis, että on pahoinpidellyt ja nöyryyttänyt adoptoimaansa lasta. Jumala antaa anteeksi kaiken. 

Vierailija
50/112 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini mielestä hänen ei tarvitse pyytää viinapäissään tekemiään juttuja anteeksi minulta, koska ensinnäkin viina sai hänet tekemään ne jutut ja koska jumala antaa anteeksi hänelle kyllä. 

Ette usko, kuinka joskus suututtaa. Ei se mitään siis, että on pahoinpidellyt ja nöyryyttänyt adoptoimaansa lasta. Jumala antaa anteeksi kaiken. 

Tämä juuri on ongelma! Paetaan vastuuta. Katriina Järvinen on kirjoittanut kirjan Kaikella kunnioituksella, jossa hän käsittelee mm. uskovaisen perheen vaikutuksia lapseen:

https://yle.fi/uutiset/3-7426708

"Järvisen kirjassa on tarkoituksella otettu esille dramaattisia tarinoita. Haastateltavien perheissä ongelmien kirjo on valtava. Useissa ongelmaperheissä on taustalla alkoholiongelmia tai uskonnollista fanaattisuutta.

– Usein ollaan humalapäissä tai sitten jumalapäissä. En puhu mistä tahansa uskonnollisuudesta, vaan sellaisesta, joka vie vanhemman ajatukset kokonaan pois lapsesta.

Järvisen mukaan hankalimmissa tapauksissa perheen ongelmat ovat niin epämääräisiä, etteivät ne näy ulospäin. Perhe voi näyttäytyä ulkopuolisille onnellisena perheenä, mutta lapsi voi kokea ilmapiirin ahdistavana."

Vierailija
51/112 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aivan käsittämätön naapuri, joka on alkanut ahdistelemaan meitä, tai oikeastaan minua. Miestäni hän ei ole kiusannut. Tässä kesällä jutellessamme hänelle valkeni, etten minä kuulu kirkkoon ja siitä uskon tämän kiusaamisen saaneen alkunsa. Asumme omakotitaloissa ja talojemme välissä ei ole kuin muutama metri väliä ja vähän huonokuntoista pensasaitaa. Tänään tuossa etupihalla ollessani kuulin naapurin pihalta kovaäänistä puhetta. Naapurini puheli jotain s**tanan lutkasta ja pakana h**rasta. Hän oli mielestäni yksin pihalla ja luulen että hän tarkoitti minua.

Vierailija
52/112 |
30.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas naurattaa nämä uskovaiset jotka ovat todellisia r a s i s t e j a. Niinkuin tuo Huhtasaari. Täysin tekopyhä henkilö.

Vierailija
53/112 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse miettinyt miksi uskovien yhteisö tuntuu niin vieraalta. En halua kuulua tuohon joukkoon, jota tuntuu kiinnostavan muiden tekemiset enemmän kuin omat. Tuntuu että nämä kyttääjät ja tuomitsijat ovat omineet uskon itselleen. En tunne kuuluvani tuollaiseen seuraan. On vain niin ulkopuolinen olo. Kesti kauan ennen kuin ymmärsin että saan uskoa, eikä minun silti tarvitse muuttua tuollaiseksi kyttääjäksi.

Vierailija
54/112 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostelu on henki, tietenkin on myös turmiollisia harhaoppeja.

Mutta en voi sanoa kellekään, et voisi tulla uskoon kun menettelet noin tai näin.

Kaikissa uskon suunnissa on hyviä ja vilpittömiä ihmisiä.

Luulen että jokaisella on vaihe kun tulee uskoon, että on vaara mennä liian pitkälle, Ketään ei voi käännyttää päähän takomalla vaan on kyettävä ottamaan vastaan.

Itse ajattelen näin, väistän turhaa riitaa, koska se on hedelmätöntä.  On vain ymmärrettävä itse oikea ja väärä.  Pelastusta ei ole mahdollista ansaita, se mitä Jumala tahtoo meidän tekevän on melko vähäistä silti.

Vierailija
55/112 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset vaativat muita elämään omien uskonnollisten sääntöjensä mukaan. Itse he voivat niistä omalla kohdallaan joustaa, koska he ovatkin erikoistapauksia.

Vierailija
56/112 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin, että ovatko nämä väitteet kuinka todellisia, vai kuviteltuja? Esim. itse olen tulkintojen mestari, toinen ajatuksissaan katselee muualle niin väännän sen mielessäni, ettei ole huomaavinaankaan? Oletko oikeasti kohdannut suvaitsemattomuutta vai ajatteletko muiden sellaisia olevan?

Vierailija
57/112 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on ihmisiä siinä missä muutkin. Oletko tyhmä?

Vierailija
58/112 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylemmyydentunto josta nousevat suvaitsemattomuus ja ennakkoluuloisuus. Kun itse tietää totuuden, on selvää että muiden mielipiteet ja elämäntavat ovat huonompia.

Toiseksi, uskovaisten ei tarvitse ottaa tekemisistään vastuuta eikä koittaa kehittää itseään. Riittää kun muistaa rukoilla välillä jumalalta anteeksiantoa. Ihmisistä ei ole niin väliä. Rukoillessa on melkein parempi jos voi kieriskellä omassa syntisyydessä eikä ole liian kovasti yrittänyt tulla paremmaksi ihmiseksi.

Olen tavannut mukaviakin uskovaisia, mutta he ovat pieni vähemmistö.

Vierailija
59/112 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut vieroitti kirkosta juuri nämä tekopyhät tekohurskaat pahanpuhujat. Todella huonot kokemukset uskovaisista (osa kirkon palveluksessa) jo nuoresta pitäen. Erosinkin kirkosta jo 20 vuotta sitten ja takaisin en liity.

Vierailija
60/112 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska synnit saa anteeksi, voi tehdä mitä haluaa. Omat vanhempani olivat seurakunta- aktiiveja. Paljon oli kivojakin ihmisiä, mutta paljon ilkeitä. Vanhempani eivät olleet ilkeitä, mutta kovia juoruilemaan. Minusta tuli tapakristitty.