Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pahoin traumatisoitunut ihminen elää monessa eri todellisuudessa, hän on matkustaja niiden välillä

Vierailija
29.06.2018 |

Traumatisoitunut ihminen on kuin Harry Potter. Hän elää aivan erilaisia elämiä rinnakkain. Nykyhetki on harvoin hänelle pelkkä nykyhetki, koska menneisyys tunkeutuu sen keskelle.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hro soittaa suutansa tänään itseään paremmille, niin tuskin se on oppinut huomiseenkaan mennessä käyttäytymään ;)

Sinkkumies

Vierailija
22/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen kusipää on kateellinen kusipää huomennakin.

Menneisyys ennustaa tulevaisuutta.

Sinkkumies

(mitään et mahda kun mä pieksen teidät argumenteissa 100 - 0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa traumatisoituneista pystyy olemaan vapaa traumoistaan silloin, kun elämä on riittävän turvallista ja ympärillä hyviä ihmisiä. He ovat äärimmäisen herkkiä ilmapuntareita inhottaville ja epäempaattisille ihmisille, mitä kommentteja tässäkin ketjussa on muutama. On ihan luonnollista, että ihminen käyttää "eläimen" vaistojaan, jos kerran on joutunut niitä käyttämään aiemminkin uhkaavassa tilanteessa. 

Tuli vain mieleeni; Minkä lapsena oppii sen vanhana taitaa.

Vierailija
24/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain idiootti jättää menneisyyden huomioimatta.

Menneisyydestä kannattaa säilyttää kaikki hyvät muistot ja opetukset.

Loput pitää kipata kaatopaikalle, muuten se on vain turhaa painolastia.

Tuolla tavoin voit järjestää autotallisi, mutta ihmismieli ei toimi noin. Ei voi pakottaa itseään olemaan ajattelematta mielessä olevia asioita.

Ehkä minun mieleni sitten on poikkeuksellinen?

En vatvo menneitä enkä ikinä vello missään menneessä kurjuudessa.

Annan turhille muistoille jatkuvasti vähemmän huomiota, merkkaan ne pieniksi mustavalkoisiksi kuviksi ja poltan ne mielessäni tuhkaksi, minkä tuuli vie mennessään. Lopulta en enää edes muista niitä.

Lopputuloksena pää on täynnä hyviä muistoja ja iloisia asioita ja minun on hyvä olla.

Vierailija
25/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outsider comment kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa traumatisoituneista pystyy olemaan vapaa traumoistaan silloin, kun elämä on riittävän turvallista ja ympärillä hyviä ihmisiä. He ovat äärimmäisen herkkiä ilmapuntareita inhottaville ja epäempaattisille ihmisille, mitä kommentteja tässäkin ketjussa on muutama. On ihan luonnollista, että ihminen käyttää "eläimen" vaistojaan, jos kerran on joutunut niitä käyttämään aiemminkin uhkaavassa tilanteessa. 

Tuli vain mieleeni; Minkä lapsena oppii sen vanhana taitaa.

Aivan. Menneisyys ennustaa tulevaisuutta ;)

Sinkkumies

Vierailija
26/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkumies keksi tulla tänne tökkimään traumatisoituneita. Seuraavaksi suunnannee hiekkalaatikolle itkettämään lapsia. No, hänen elämänsä varmaankin jatkaa tuota tuttua rataansa.

Vierailija
27/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla tavoin voit järjestää autotallisi, mutta ihmismieli ei toimi noin. Ei voi pakottaa itseään olemaan ajattelematta mielessä olevia asioita.

Annan turhille muistoille jatkuvasti vähemmän huomiota, merkkaan ne pieniksi mustavalkoisiksi kuviksi ja poltan ne mielessäni tuhkaksi, minkä tuuli vie mennessään. Lopulta en enää edes muista niitä.

Lopputuloksena pää on täynnä hyviä muistoja ja iloisia asioita ja minun on hyvä olla.

Esim. jos sulle on annettu hyvä työ ja paljon rahaa, niin joku typerys voi alkaa kuvittelemaan niitä omiksi ansioikseen.

Sillähän nyt ei todellisuudessa ole asian kanssa mitään tekemistä.

Joku muu on voinut tehdä aivan samat ja oikeat valinnat, mutta elää esim. työttömänä sosiaalipummina.

Sinkkumies

Vierailija
28/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä totuus on, että meillä on kusiaisen valtuudet tässä elämässä.

Sinkkumies

Vierailija
29/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selvästikään ole pahasti traumatisoitunut. Et siksi vaikuta kovin hyvin ymmärtävän mitä tämä keskustelu käsittelee.

Vierailija
30/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies keksi tulla tänne tökkimään traumatisoituneita. Seuraavaksi suunnannee hiekkalaatikolle itkettämään lapsia. No, hänen elämänsä varmaankin jatkaa tuota tuttua rataansa.

Ei mulla ole mitään niitä vastaan. Miksi valehtelet ja kirjoittelet valheita minusta koko päivän?

Poistatat ketjuja, seuraat kuin hai laivaa. Etkö pärjää omillasi?

Sinkkumies

Vierailija
31/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet myös kirjoittanut itse nimimerkilläni kirjoituksia, joihin itse sitten vastaat.

Sellainen luuseri olet. Kai fiksut ihmiset näkevät maskisi läpi. Olet paha ihminen.

Vierailija
32/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaan mietin, oletko sinä traumatisoitunut vai onko sinulle tapahtunut ikäviä/ surullisia asioita. 

Minun on paljon helpompi käsitellä suruja ja pelkoja ja murheita ja epäonnistumisia kuin sitä tapahtumajaksoa, mistä minulla on ihan oikeasti traumoja. Olen elänyt henkisesti väkivaltaisessa ja ahdistavassa suhteessa, mistä ei ole jäänyt traumoja ja se on ollut helppo heittää muistona taivaan tuuliin. En pelkää joutuvani vastaavaan tilanteeseen uudelleen eikä minun tarvitse märehtiä sitä mennyttäkään. 

Trauma taas on sellainen, että se aktivoituu, halusin tai en. Olen sormennapautuksella taas lapsi, avuton ja keinoton. Päässä vilisee ajatuksia ja tunteita, mistään ei saa kiinni, keho on jännittynyt, särkee, ei ole kontrollissa jne. 

Vierailija
33/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Good thinking!  Noin juuri.

Vierailija
34/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa dissosiaatiolta. Oletko saanut apua?

Vierailija
35/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuulostaa dissosiaatiolta. Oletko saanut apua?

Kyllä ja ei. Olen käynyt masennuksen ja ahdistuksen takia avohoidossa. Eli keskustellut pääosin psykiatristen sairaanhoitajien ja psykoterapeutin kanssa. Olen saanut mielestäni hyvin apua, mutta koska traumoja on paljon, niin hirveän systemaattisesti juuri tähän aiheeseen ei ole kuitenkaan päästy kiinni. Olen vasta hiljattain itsekin alkanut hahmottaa sitä, että osa ahdistuksestani johtuu selvästi siitä, että persoonani onkin joiltain osin hajanaisempi kuin mitä olen tähän asti ajatellut. En ole aiemmin osannut ajatella asiaa tällä tavalla, koska muistan kuitenkin menneisyyden kokonaisuudessaan. Ei ole sellaisia aukkoja, jotka vähitellen palailisivat mieleen. Sen sijaan tunnetasolla traumat ovat edelleen voimakkaina. Triggeröidyn helposti ja saan paljon flash backeja.

Vierailija
36/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei enää häiritse normaalissa elämässä kun elän yksin, kaikki menee normaalisti, ei tule konflikteja muiden kanssa...Mutta heti jos yritän parisuhdetta tai tulee jotain vaikeampaa alan reagoida ihan kummallisesti; pelkkä tunne ja joku alitajunnasta tuleva pimeä ohjaa. Triggeröidyn tosi helposti ja en osaa hillitä käytöstäni. 

Vierailija
37/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko sinulla mitään mahdollisuutta vältellä noita triggereitä toipumisaikanasi (esim. haitallinen ihmissuhde tai suhde traumojen aiheuttajaan) vai tulevatko ne ihan arkisissa toimissa?

Vierailija
38/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku-esim. neurologisesti herkkä- myös traumatisoituu ihan kaikesta. Siitä että joku katsoo "väärin" jne.

Tunnen tällaisia. Mukana on eriasteisia mt -ongelmia.

Vierailija
39/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku-esim. neurologisesti herkkä- myös traumatisoituu ihan kaikesta. Siitä että joku katsoo "väärin" jne.

Tunnen tällaisia. Mukana on eriasteisia mt -ongelmia.

No siis ei todellakaan traumatisoidu, vaikka reagoisikin. 

Vierailija
40/50 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, onko sinulla mitään mahdollisuutta vältellä noita triggereitä toipumisaikanasi (esim. haitallinen ihmissuhde tai suhde traumojen aiheuttajaan) vai tulevatko ne ihan arkisissa toimissa?

Voivat tulla ihan arkisissa toimissakin. Jotain ilmeisempiä niistä pystyy välttelemään ja niin tietysti silloin kannattaakin tehdä. Herkälle ihmiselle vain loputon vaikeiden asioiden välttelykään ei ole se oikea tie, koska se voi kaventaa sietokykyä entisestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan