Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Äitiysloman sijaistajasta

Vierailija
29.06.2018 |

Olen jäämässä äitiyslomalle unelmatyöpaikastani. Syy miksi rakastan työtäni on se että olen saanut käytännössä luoda itsenäisesti koko työnkuvan, kehittää prosesseja ja ennenkaikkea olen tekemisissä kaikkien konsernin eri tiimien kanssa. Luonteeltani olen auttavainen ja itseohjautuva, pidän siitä että saan uusia projekteja käytännössä ilman mitään opastusta ja otan sitten itse selvää miten asia kannattaisi hoitaa ja opin siis jatkuvasti. Esimieheni on paras mitä voi toivoa, antaa tukea ja vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa. Olen tehnyt usein 9-10 h työpäiviä huomaamatta sillä uppoudun työhöni täysin, sillä koen tämän vaan niin kiinnostavaksi. En ole rasittanut pitkien päivien jälkeen vaan täynnä energiaa. Olen ollut työssäni 3 vuotta.

Talon sisällä on henkilö joka oli aikanaan hakenut paikkaani muttei saanut sitä,vaan hänet oli palkattu sitten toisenlaisiin tehtäviin. Hän ei ole viihtynyt työssään ja puhui siitä avoimesti. En ihmettele ettei viihtynyt, hänen tiiminsä on koko talon epätoimivin ja heikosti johdettu sekä täysin ylityöllistetty. Kun tämä henkilö kuuli että olen jäämässä äitiyslomalle, hän ehdotti että sijaitsisi minua, olihan työni ollut aikanaan se mihin hän olisi halunnut tulla palkatuksi. Pomoni antoi minulle periaatteessa vapaat kädet palkata sijainen ja valitsin sitten tämän henkilön, olimmehan tavallaan kaverustuneetkin vuosien varrella.
Aloitin perehdytyksen hyvissä ajoin. Alkuun tämä henkilö oli kehuskellut mitä kaikkea alaan liittyvää olikaan tehnyt aiemmalla työurallaan (hän on minua n. 15 v vanhempi). Ilmeisesti työnkuvani oli jotain aivan muuta kuin mitä hän odotti, sillä hyvin pian hän alkoikin puhua että ei ollut tajunnut miten monipuolisesti teen kaikkea. Sitten alkoi kyseenalaistaminen siitä miksi autan muiden tiimien henkilöitä (esim. Järjestelmien käytössä). Sijaiseni ilmoitti että hän ei kyllä ala miksikään tukihenkilöksi, opetelkoon jokainen itse. En ole kokenut muiden auttamisen oman työni ohessa koskaan raskaaksi vaan lähinnä palkitsevaksi. Lisäksi alkoi purnaus siitä että hän ei tule mitenkään ehtimään tehdä edes perustehtäviä työnkuvastani, saati kehittää mitään prosesseja. Halusi eroon kaikista kehitystiimeistä joissa olin mukana. Hän valitti että ei tule ikinä oppimaan tiettyjä osa-alueita, ja sanoin että vaikka olen äitiyslomalla, minulle saa aina soittaa, autan ihan varmasti. Alleviivaant että tämä henkilö oli varsin tietoinen KAIKESTA mitä työhöni kuuluu kun sijaisuudesta keskusteltiin ja ilmoitti että ilman muuta hän hoitaa. Häneltä ei edellytetty ylitöitä eikä mitään ylimääräistä.

Olen perehdyttänyt tätä sijaista 2 kk. Olen tehnyt kaikesta, aivan kaikesta kuvalliset ohjeet, tsempannut, kiittänyt ja kehunut. Sijaiseni sen sijaan on marissut taukoamatta kuinka työni on liian vaikeaa, sitä on liikaa ja olen haalinut aivan typeriä tehtäviä itselleni.

2 vkoa sitten sijaiseni jäi yhtäkkiä sairauslomalle ja jää siitä suoraan kesälomalle, jonka jälkeen minun olisi tarkoitus jäädä kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle. Hän ei vastaa viesteihin (sairauslomalla ainakin somen mukaan mökkeilee ja marjastaa eli ei tee kuolemaa), lukee ne kyllä muttei vastaa. Vielä viikko sitten laitteli kanssani viestiä melkein päivittäin, ei siis välttämättä työasioista vaan muuten vaan. Olen epäilemässä että tämä henkilö on aikeissa tehdä oharit sijaisuuden suhteen. Minulla on outo fiilis asiasta, en voi sanoa mitään varmaa. Mitä kannattaisi tehdä? Kesälomaani on aikaa 3 vkoa ja ehtisin hyvällä tuurilla rekrytoida uuden sijaisen ja perehdyttää jotenkuten jos skippaan kesälomani. Miten asian voisi ottaa esille?

Anteeksi sekava sepustus.

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitiyslomalle lähtevä työntekijä tulisi kertomaan, että hän pelkää sijaiseksi valitun lähtevän muualle, niin kysyisin, että kuuluuko se  asia oikeasti sinulle. Ap:n kuvaama tapa toimia ei kerro aikuisesta tavasta toimia, vaan enemmänkin toisen mustamaalaamisesta. Pelätä saa, mutta jos sen pelon pohjalta alkaa valmistelemaan toisen siirtämistä sivuun, niin työyhteisön kannalta tilanne on paha.

Toivon, että ap:n esimies näkee selittelyjen taakse ja ymmärtää, että ap on nyt ottanut liian suuren roolin työssään ohi esimiestenkin. Samalla pomon kannattaisi miettiä, miksi ap on saanut niin paljon valtaa, että hän luulee voivansa johtaa tiimiä.

Vierailija
42/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea vauvasta, AP! Jos suinkin voit, niin älä välitä tuosta yhdestä inhottavasta kommentoijasta. Hänellä on selvästi joku stressi, jota nyt purkaa suhun.

Sanon samaa kuin muutkin: sijaisen mahdollinen feidaaminen on esimiehesi ongelma, eikä sinun syy. Esimies rekryää ja perehdyttää uuden, jos tämä sijainen peruu tulonsa lomasi aikana. Tosin uskon, että sijaiselle on vain tullut fiilis, että "ei mun kuulu tehdä töitä sairaslomalla", eikä siksi vastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itseasiassa ikimaailmassa ajatellut että aloitukseni saisi näin paljon negatiivisia fiiliksiä aikaan tai väärinymmärrystä. 

Kiitos kuitenkin teille monelle aloitukseeni kivasti ja järkevästi kommentoineelle! Äsken pomoni soitti liittyen toiseen asiaan ja kysyi varovasti että olenko ollut yhteydessä tähän sijaistajaani (oli siis aidosti huolissaan että onko hänellä kaikki hyvin kun ei vastaile myöskään pomoni viesteihin, ei edes liittyen tämän paranemiseen. Alleviivaan vielä sille tahalleen väärinymmärtäjäkommentoijalle että me emme pommita häntä tarpeettomasti sairauslomalla vaan asioista joista oli ennen saikkua sovittu. Kyseinen sairausloman syy ei estä esim. etätyömahdollisuutta, ja sijainen itse siis painotti haluavansa tehdä etänä tiettyjä töitä). Ehkä asiaan tulee vielä jopa tänään selvyys ja toivon että sijaiseni vamma ei ole mennyt pahemmaksi ja että ylianalysoin asioita vaan liikaa ja että kaikki menee kuin meneekin hyvin :)

Ap

Vierailija
44/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itseasiassa ikimaailmassa ajatellut että aloitukseni saisi näin paljon negatiivisia fiiliksiä aikaan tai väärinymmärrystä. 

Kiitos kuitenkin teille monelle aloitukseeni kivasti ja järkevästi kommentoineelle! Äsken pomoni soitti liittyen toiseen asiaan ja kysyi varovasti että olenko ollut yhteydessä tähän sijaistajaani (oli siis aidosti huolissaan että onko hänellä kaikki hyvin kun ei vastaile myöskään pomoni viesteihin, ei edes liittyen tämän paranemiseen. Alleviivaan vielä sille tahalleen väärinymmärtäjäkommentoijalle että me emme pommita häntä tarpeettomasti sairauslomalla vaan asioista joista oli ennen saikkua sovittu. Kyseinen sairausloman syy ei estä esim. etätyömahdollisuutta, ja sijainen itse siis painotti haluavansa tehdä etänä tiettyjä töitä). Ehkä asiaan tulee vielä jopa tänään selvyys ja toivon että sijaiseni vamma ei ole mennyt pahemmaksi ja että ylianalysoin asioita vaan liikaa ja että kaikki menee kuin meneekin hyvin :)

Ap

Olen sairauslomalla, olen sopinut hoitavani tietyt asiat, mutta ei ole käynyt edes mielessä, että pitää päivystää työpuhelinta. Millaisessa työpaikassa sairaana olevan oletetaan olevan 24/7 tavoitettavissa ja jokaisen nähtävästi myös kesälomalla.

Kello on 9:30 ja ap - tuo kiireinen unelmatyötään 9-10 tuntia päivässä tekevä nainen - on vauvapalstalla kirjoittelemassa. Mitä muuta hauskaa teet työaikana?

Vierailija
45/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onkohan sinulla nyt puurot ja vellit sekaisin. Sairausloma on sairausloma, ei etätyön indikaatio. Vai ajatteletko niin, että esim. äitiyslomalla voit tehdä etänä töitä, koska työnteolle ei ole esteitä.

Vierailija
46/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pysähdyin hetkeksi miettimään: voisiko oikeasti olla totta, että joku ihan älyä vaativalta kuulostavaa työtä tekevä ruotisi oikean elämän työkaverin sairauslomaa ja pomon varovaisia äänenpainoja koko kansan nettipalstalla? Toivottavasti ei!

Onneksi joku mieletön marjanpoiminta oli jutussa mukana myös eli ehkä kaikkea toivoa ihmisten järjenjuoksusta ei tarvitse heittää. Jollain vain tarinaa rupesi tulemaan heti aamusta palstalle sopivasta aiheesta. Ehkä jopa palkallinen tarinaniskijä paikalla? :)

Vierailija
47/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ei selvästi ole ainuttakaan esimiestä kommentoimassa. Ap, sinä et ole esimies. Olet jo nyt ottanut ihan liikaa esimiehen tehtäviä ja vastuita. Sinun vastuulla ei ole, kuinka sinun sijaisesi toimii tai kuinka motivoitunut hän on. Piste.

Sairauslomalla ei kuulu tehdä töitä ja on epäasiallista painostaa sairauslomalla olevaa vastailemaan puhelimeen. Lopeta se heti. Anna esimiehen hoitaa tehtävänsä. Pidä sinä äitiyslomasi ja keskity vauvaan. Muuten olet itse kohta burn outissa.

Vierailija
48/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota noin ap, sulla on nyt jotenkin pyörähtänyt liian iso pyörä päälle. Nyt pohdit jo, miten työt jaetaan vai jaetaanko, kun tulet äitiyslomalta takaisin töihin. Pidät kouristuksenomaisesti kiinni työstäsi. Mites se vauva, kandeisko miettiä vähän häntäkin, lomasi aikana saattaa tapahtua ihan mitä vaan työpaikallasi tai teidän perheessä.

Olet nostanut itsesi vähän liian korkealle jalustalle. Olet varmasti tehnyt kaiken ja vähän enemmänkin, nyt rauhoitu ja jää hyvillä mielin lomille. Ja lomalla ET tee töitä. Maailma pyörii ja firma pyörii ihan ilman sinun mahdottomia pohdintojasi.

Mitä tulee sijaiseesi, jätä nyt noikin hysteriat sivuun. Asiat järjestyy.

Vierailija
49/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruuta kesä- ja äitiysloma kokonaan, et voi jäädä kummallekaan. No ei vaan pidät lomasi, ei ole sinun murheesi.

Ei niin tärkeää olekaan, ettei voisi rauhassa keskittyä vauvaan. Lopeta stressaaminen jo lapsenkin takia.

Jotkut ne vaan ei osaa lopettaa pätemistä missään elämäntilanteessa. Aloittajaa on turha neuvoa. Hänen esimiehensäkään ei saa hoitaa itselleen kuuluvia tehtäviä. 

Mulla oli työkaveri, joka ilmoitti että henkilö x ei voi hänen työtänsä hoitaa, koska työ on niin vaativaa. Hän oli myös tehnyt kaikesta ohjeet. Jännä, että seuraaja eli juuri henkilö x onnistui todella hyvin, vaikkei ohjeista välittänyt ja me muutkin ollaan vuosia tehty samaa työtä menestyksellisesti ilman, että ollaan neuvottu koko ajan muita ja tehty joka päivä ylitöitä. Työkaverini osasi myös luonnollisesti muidenkin alojen hommat firmassamme paremmin kuin muut. Ai juu, hänellä ei ollut edes koulutusta omaan tehtäväänsä, mutta paras hän kuitenkin oli.

Vierailija
50/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää kertoa tuo kaikki ja omat epäilyksesi esimiehellesi. Hänen tehtävänsä on päättää mitä tehdään.

Ehkä tämä on viisainta. En minä kuitenkaan mitään päätöksiä asian suhteen tekisi, olen lähinnä harmissani ja ehkä häpeissäni että ihminen ketä minä suosittelin ehkä feidaaa. Koen että tämä sijaisen valinta jne oli esimieheltäni luottamuksenosoitus ja minä nyt tavallaan "petin luottamuksen". Tiedän että ylianalysoin välillä asioita ja ehkä nytkin syyttelen itseäni nyt suotta.

Pakko myöntää että harmittaa sekin että kova työni toisen perehdyttämiseksi ehkä valuu hukkaan. Mikään ei ole inhottavampaa kuin tehdä työtä johon ei ole saanut kunnon perehdytystä ja ajattelin tehdä kaikkeni että tällä sijaisella olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat. Tiedän myös että jotkut luomani käytännöt on (tarpeettoman) älyttömän monimutkaisia, ja halusin jutella näistä käytännöistä jotta sijaiseni voisi itse luoda järkevämmät ja itselleen sopivammat käytännöt.

Olen ollut huolissani tästä sijaisen asenteesta ehkä kuukauden ajan, mutta ajatellut että enpä nyt ala maalailemaan piruja seinille. Siksi tänne avauduinkin että mitä kannattaisi tehdä - ehkäpä viisainta on ottaa asia esille oman esimieheni kanssa. 

AP

Mun sijainen ei saanut mitään perehdyttää, koska oli meillä jo ennestään töissä ja tehnyt kyseisiä hommia aiemminkin. Kun jäin äitiyslomalle, hän lopetti kaikki minun pitämäni toiminnat ja laittoi homman uusiksi. Harmitti vähän, että pitkäjänteinen työni meni "hukkaan", mutta tehkööt mitä huvittaa. Esimiehenikin tykkää hänestä, kun hän ei kehitä työtä, vaan tekee niin kuin 80-luvullakin toimittiin. No, murehdin asiaa sitten, kun palaan töihin.

Vierailija
51/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

heheehe ehe kyllähän tämä on niin provojen provo taas. Vai että "just äsken pomo soitti" , sitä ollaan muka niiiin työnarkomaaneja, ja silti istutaan VAUVA palstalla aamusta alkaen tiedottamassa  työpaikan jokaisesta käänteestä...hehehe vai semmonen "työpaikka" sulla on......?

Vierailija
52/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen kun menin työurani alussa sijaistamaan kesälomaa pienen terveyskeskuksen sairaanhoitajan vastaanotolle ja perehdyttäjä kertoili ylpeänä että työnkuvaan kuuluu kahvinkeitto lääkäreille ja ovat sopineet että kolmena päivänä viikosta hoitaja hakee kaikille lääkäreille lähiraflasta lounaat (ei sentään maksanut niitä) :) no en tehnyt kumpaakaan. Kahvia keitin kun teki mieli, kylläkin koko pannullisen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän