Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen? Äitiysloman sijaistajasta

Vierailija
29.06.2018 |

Olen jäämässä äitiyslomalle unelmatyöpaikastani. Syy miksi rakastan työtäni on se että olen saanut käytännössä luoda itsenäisesti koko työnkuvan, kehittää prosesseja ja ennenkaikkea olen tekemisissä kaikkien konsernin eri tiimien kanssa. Luonteeltani olen auttavainen ja itseohjautuva, pidän siitä että saan uusia projekteja käytännössä ilman mitään opastusta ja otan sitten itse selvää miten asia kannattaisi hoitaa ja opin siis jatkuvasti. Esimieheni on paras mitä voi toivoa, antaa tukea ja vapautta ja vastuuta sopivassa suhteessa. Olen tehnyt usein 9-10 h työpäiviä huomaamatta sillä uppoudun työhöni täysin, sillä koen tämän vaan niin kiinnostavaksi. En ole rasittanut pitkien päivien jälkeen vaan täynnä energiaa. Olen ollut työssäni 3 vuotta.

Talon sisällä on henkilö joka oli aikanaan hakenut paikkaani muttei saanut sitä,vaan hänet oli palkattu sitten toisenlaisiin tehtäviin. Hän ei ole viihtynyt työssään ja puhui siitä avoimesti. En ihmettele ettei viihtynyt, hänen tiiminsä on koko talon epätoimivin ja heikosti johdettu sekä täysin ylityöllistetty. Kun tämä henkilö kuuli että olen jäämässä äitiyslomalle, hän ehdotti että sijaitsisi minua, olihan työni ollut aikanaan se mihin hän olisi halunnut tulla palkatuksi. Pomoni antoi minulle periaatteessa vapaat kädet palkata sijainen ja valitsin sitten tämän henkilön, olimmehan tavallaan kaverustuneetkin vuosien varrella.
Aloitin perehdytyksen hyvissä ajoin. Alkuun tämä henkilö oli kehuskellut mitä kaikkea alaan liittyvää olikaan tehnyt aiemmalla työurallaan (hän on minua n. 15 v vanhempi). Ilmeisesti työnkuvani oli jotain aivan muuta kuin mitä hän odotti, sillä hyvin pian hän alkoikin puhua että ei ollut tajunnut miten monipuolisesti teen kaikkea. Sitten alkoi kyseenalaistaminen siitä miksi autan muiden tiimien henkilöitä (esim. Järjestelmien käytössä). Sijaiseni ilmoitti että hän ei kyllä ala miksikään tukihenkilöksi, opetelkoon jokainen itse. En ole kokenut muiden auttamisen oman työni ohessa koskaan raskaaksi vaan lähinnä palkitsevaksi. Lisäksi alkoi purnaus siitä että hän ei tule mitenkään ehtimään tehdä edes perustehtäviä työnkuvastani, saati kehittää mitään prosesseja. Halusi eroon kaikista kehitystiimeistä joissa olin mukana. Hän valitti että ei tule ikinä oppimaan tiettyjä osa-alueita, ja sanoin että vaikka olen äitiyslomalla, minulle saa aina soittaa, autan ihan varmasti. Alleviivaant että tämä henkilö oli varsin tietoinen KAIKESTA mitä työhöni kuuluu kun sijaisuudesta keskusteltiin ja ilmoitti että ilman muuta hän hoitaa. Häneltä ei edellytetty ylitöitä eikä mitään ylimääräistä.

Olen perehdyttänyt tätä sijaista 2 kk. Olen tehnyt kaikesta, aivan kaikesta kuvalliset ohjeet, tsempannut, kiittänyt ja kehunut. Sijaiseni sen sijaan on marissut taukoamatta kuinka työni on liian vaikeaa, sitä on liikaa ja olen haalinut aivan typeriä tehtäviä itselleni.

2 vkoa sitten sijaiseni jäi yhtäkkiä sairauslomalle ja jää siitä suoraan kesälomalle, jonka jälkeen minun olisi tarkoitus jäädä kesälomalle ja siitä suoraan äitiyslomalle. Hän ei vastaa viesteihin (sairauslomalla ainakin somen mukaan mökkeilee ja marjastaa eli ei tee kuolemaa), lukee ne kyllä muttei vastaa. Vielä viikko sitten laitteli kanssani viestiä melkein päivittäin, ei siis välttämättä työasioista vaan muuten vaan. Olen epäilemässä että tämä henkilö on aikeissa tehdä oharit sijaisuuden suhteen. Minulla on outo fiilis asiasta, en voi sanoa mitään varmaa. Mitä kannattaisi tehdä? Kesälomaani on aikaa 3 vkoa ja ehtisin hyvällä tuurilla rekrytoida uuden sijaisen ja perehdyttää jotenkuten jos skippaan kesälomani. Miten asian voisi ottaa esille?

Anteeksi sekava sepustus.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva tärkein.....nauti siitä ajasta. Työt ajallaan.

Vierailija
2/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hankkisin uuden sijaisen jo pelkästään tuon ihmisen asenteen vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oman osuutesi tehnyt, ei ole sinun ongelmasi. Sijainen palkattu ja perehdytetty. Jäät hyvillä mielin lomille ja keskityt vauvaan. Hän on sun ykkönen. Työ odottaa.

Vierailija
4/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelisin tilanteesta esimiehen kanssa, koska hänhän tulee olemaan myös sijaisen esimies. Voi tulla ikävä yllätys, kun äitiysvapaalle jäämisesi jälkeen työt ei enää hoidukaan entiseen tapaan.

Vierailija
5/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet töissä todella kummallisessa konsernissa, jos työntekijä on vastuussa rekrytoinnista oman perhevapaansa sijaiseksi. Joku 2 kk perehdytys oman työn oheen tuntuu kyllä aika lailla ylimitoitetulta, jos valittu henkilö jo on konsernissa.

Ensin kerrot, että teet projekteja, joissa joudut toimimaan ilman opastusta ja ottamaan itse selvää kaikesta ja nyt sitten yllättäen oletkin tehnyt aivan kaikista töistä kuvalliset ohjeet. Miten ihmeessä tämä on mahdollista, kun tähänastinen työsi on ollut hyvin itseohjautuvaa ja joudut koko ajan itse etsimään ratkaisut?

Ihan kiva provohan tämä on, koska ei kukaan skippaa jotain paremminpalkattua työtehtävää siksi, että se olisi kuvallisine ohjeineen vaikea. Se 15v vanhempi henkilö tietää, että kun suljet oven takanasi, hän voi muokata työnkuvan uusiksi omalla tavallaan eikä sinulla ole siihen mitään sanomista. Prosessien kehittäminen ei ole koskaan ulkopuolisen työ, kyllä ne tiimit kehittävät prosessejaan ihan itse.

Olen töissä isossa firmassa, mutta ei meillä kukaan omista työtään tai ole niin tärkeä, että saa äitiyslomalta johtaa omaa tehtäväänsä tekevää sijaista. Eikä kukaan ole vastuussa siitä, jos sijainen ei tule töihin.

Vierailija
6/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei työntekijä tee työsopimusta äitiyslomasijaisensa kanssa, joten mitä ihmettä kuvittelet tekeväsi - etsväsi uuden ja purkavasi muiden allekirjoittaman sopimuksen?

Vierailija
7/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis työkaverisi on sairauslomalla, jolloin ei tarvitse tehdä töitä. Sen jälkeen hän jää keslomalle, jolloin ei tarvitse tehdä töitä.

Mikä tässä nyt on mielestäsi väärin tai huonosti? Sekö, että ko. henkilö on sairauslomalla (mökillä saa olla sairaanakin eikä marjastusaika vielä ole alkanut, kypsiä marjoja on liian vähän muualla kuin mansikkamaalla) vai se, että hän ei tee sairauslomalla töitä? Olet itse kertonut olevasi töissä, joten mikään tärkeä ei jää tekemättä ja jos esimies ei ole erikseen sopinus työn tekemisestä sairauslomalla, ei sinulla ole oikeutta sitä edellyttää.

Vierailija
8/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet töissä todella kummallisessa konsernissa, jos työntekijä on vastuussa rekrytoinnista oman perhevapaansa sijaiseksi. Joku 2 kk perehdytys oman työn oheen tuntuu kyllä aika lailla ylimitoitetulta, jos valittu henkilö jo on konsernissa.

Ensin kerrot, että teet projekteja, joissa joudut toimimaan ilman opastusta ja ottamaan itse selvää kaikesta ja nyt sitten yllättäen oletkin tehnyt aivan kaikista töistä kuvalliset ohjeet. Miten ihmeessä tämä on mahdollista, kun tähänastinen työsi on ollut hyvin itseohjautuvaa ja joudut koko ajan itse etsimään ratkaisut?

Ihan kiva provohan tämä on, koska ei kukaan skippaa jotain paremminpalkattua työtehtävää siksi, että se olisi kuvallisine ohjeineen vaikea. Se 15v vanhempi henkilö tietää, että kun suljet oven takanasi, hän voi muokata työnkuvan uusiksi omalla tavallaan eikä sinulla ole siihen mitään sanomista. Prosessien kehittäminen ei ole koskaan ulkopuolisen työ, kyllä ne tiimit kehittävät prosessejaan ihan itse.

Olen töissä isossa firmassa, mutta ei meillä kukaan omista työtään tai ole niin tärkeä, että saa äitiyslomalta johtaa omaa tehtäväänsä tekevää sijaista. Eikä kukaan ole vastuussa siitä, jos sijainen ei tule töihin.

Väännän rautalangasta :) olen tehnyt kuvalliset ohjeet kaikesta mitä tähän asti olen tehnyt, prosessikuvaukset joiden pohjalta on helppo ottaa ehkä tuntemattomampikin projekti haltuun.

En ole kertonut varsinaisesti mitä teen työkseni joten et voi suoralta kädeltä sanoa ettei koskaan prosessien kehittäminen ole ulkopuolisen työ. Teen työtä sellaisella osastolla joka vaikuttaa lähes kaikkiin tiimeihin joten tietysti osastoltamme kysytään neuvoa jne.

Olen toki sanonut että sijaisellani on vapaat kädet muokata tehtävä sellaiseksi kuin haluaa ja jopa toivonkin sitä sillä itse helposti sokeutuu omille töilleen kun on tottunut tekemään ne tietyllä tavalla, eikä ehkä näe että asiat voisi tehdä tehokkaammin tai paremmin. Toki alkuun hän oli sitä mieltä että muuttaa käytännössä kaiken mutta ideoita muutoksiin ei sitten ollutkaan, ja sitten napsahti tämä sairausloma.

Niin ja en ole vastuussa tietenkään sijaiseni palkkaamisesta, tein sen mielelläni, ja koen olevani vastuussa asiasta koska itse tämän henkilön halusin.

2 kk perehdytystä ei ole mitään, kun tämä sijainen samalla siirtää pikkuhiljaa omia hommiaan seuraajalleen. Ei se tarkoita sitä että olemme 2 kk istuneet vierekkäin 8h päivässä ja opetelleet työtäni.

Ap

Vierailija
9/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sijaiseni itse ilmoitti että osallistuu työntekoon tietyiltä osin sairauslomalla ja haluaa ehdottomasti olla mukana etänä palavereissa jne. Hän teki jopa erillisen sopimuksen työnteosta sairausloman aikana pomoni kanssa. Pomoni tai minä emme edellyttäneet häneltä työntekoa, hän itse ehdottomasti vaati että tekee tietyt jutut + on palavereissa mukana.

Ei ole osallistunut yhteenkään palaveriin eikä vastaa siis viesteihin liittyen niihin tehtäviin mitä halusi tehdä. Täydellinen radiohiljaisuus on jatkunut nyt kohta viikon.

ap

Vierailija
10/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmin idea ikinä että sulle saa soitella äippälomalla. Huonosti nukuttu yö ja juuri kun saat vauvan uneen ja aiot itsekin nukahtaa, niin kännykkä soi. Lopulta siinä itkee niin sinä kuin vauva.

Juttele tilanteesta esimiehesi kanssa.

Eikä yhteydenottoja missään nimessä muuta kuin hätätapauksessa.

Sitä kutsutaan ehkä äitiysLOMAKSI, mutta ei 24h 7päivän päivystys viikossa kuule lomaa ole. Kuvittele vierellesi tyytymätön asiakas joka valittaa, itkee ja kirkuu puolentunnin sykleissä, ei taukoja, vaan närkit kahvisi kylmänä ja ruokasi siinä sivussa. Ei sairaslomapäiviä, jos olet kipeä, entäs sitten, hommat on silti tehtävä.

Ja tälle asiakkaalle et voi näyttää ovea. :)

Vierailija
11/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmin idea ikinä että sulle saa soitella äippälomalla. Huonosti nukuttu yö ja juuri kun saat vauvan uneen ja aiot itsekin nukahtaa, niin kännykkä soi. Lopulta siinä itkee niin sinä kuin vauva.

Juttele tilanteesta esimiehesi kanssa.

Eikä yhteydenottoja missään nimessä muuta kuin hätätapauksessa.

Sitä kutsutaan ehkä äitiysLOMAKSI, mutta ei 24h 7päivän päivystys viikossa kuule lomaa ole. Kuvittele vierellesi tyytymätön asiakas joka valittaa, itkee ja kirkuu puolentunnin sykleissä, ei taukoja, vaan närkit kahvisi kylmänä ja ruokasi siinä sivussa. Ei sairaslomapäiviä, jos olet kipeä, entäs sitten, hommat on silti tehtävä.

Ja tälle asiakkaalle et voi näyttää ovea. :)

Olet ihan oikeassa, en ehkä ole ajatellut asiaa aivan loppuun asti.. ajattelin olla alkuun mahdollisena apuna, varsinkin kun sijainen niin marisi ettei ikinä ehdi tehdä töitäni, jotenkin se vaan lipsahti että älä stressaa, voit aina soittaa minulle jos on hätä.

ap

Vierailija
12/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele oman esimiehesi kanssa. Sairausloma ei ole mikään peruste tehdyn työsopimuksen purkamiseksi/muuttamiseksi (tämän varmaan tiedätkin).

Vierailija
13/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väännän rautalangasta :) olen tehnyt kuvalliset ohjeet kaikesta mitä tähän asti olen tehnyt, prosessikuvaukset joiden pohjalta on helppo ottaa ehkä tuntemattomampikin projekti haltuun.

En ole kertonut varsinaisesti mitä teen työkseni joten et voi suoralta kädeltä sanoa ettei koskaan prosessien kehittäminen ole ulkopuolisen työ. Teen työtä sellaisella osastolla joka vaikuttaa lähes kaikkiin tiimeihin joten tietysti osastoltamme kysytään neuvoa jne.

Olen toki sanonut että sijaisellani on vapaat kädet muokata tehtävä sellaiseksi kuin haluaa ja jopa toivonkin sitä sillä itse helposti sokeutuu omille töilleen kun on tottunut tekemään ne tietyllä tavalla, eikä ehkä näe että asiat voisi tehdä tehokkaammin tai paremmin. Toki alkuun hän oli sitä mieltä että muuttaa käytännössä kaiken mutta ideoita muutoksiin ei sitten ollutkaan, ja sitten napsahti tämä sairausloma.

Niin ja en ole vastuussa tietenkään sijaiseni palkkaamisesta, tein sen mielelläni, ja koen olevani vastuussa asiasta koska itse tämän henkilön halusin.

2 kk perehdytystä ei ole mitään, kun tämä sijainen samalla siirtää pikkuhiljaa omia hommiaan seuraajalleen. Ei se tarkoita sitä että olemme 2 kk istuneet vierekkäin 8h päivässä ja opetelleet työtäni.

Ap

Olet edelleen töissä aika lailla oudossa paikassa, josa saat itse päättää, mitä teet eikä esimiehen kanssa tarvitse neuvotella edes sijaisen tekemisistä. Ja se kuvallinen ohjeistus oli kyllä itse kertomaasi, prosessikuvaus kaaviona on ihan normisettiä eikä mikään erillinen ohje!

Tavallaan ymmärrän, että olet koko eilisen kehitellyt tätä juttua ja keksinyt siihen kaikenlaista kivaa, mutta en ymmärrä sitä, miksi teet näin selkeästi provoa sen sijaan, että antaisit totuudenmukaisen kuvan feikkitilanteestasi.

Joka tapauksessa sairauslomalla ei tarvitse tehdä töitä, ellei esimiehen kanssa ole asiasta erikseen sovittu eikä äitiyslomalle lähtevä voi ilmoittaa, että haluan jonkun toisen sijaisen (etenkin kun tarinassasi olet kertonut siitä, miten tarpeellinen olet ja miten hankalasti työsi on opittavissa). Hyväksy siis kuvitteellisessa maailmassasi se, että sinua ei ole pakko totella - ei edes silloin, kun kyseessä on 15v vanhempi, mielestäsi elämässään epäonnistunut henkilö, jolle armosta suot omat työsi.

Vierailija
14/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruuta kesä- ja äitiysloma kokonaan, et voi jäädä kummallekaan. No ei vaan pidät lomasi, ei ole sinun murheesi.

Ei niin tärkeää olekaan, ettei voisi rauhassa keskittyä vauvaan. Lopeta stressaaminen jo lapsenkin takia.

Vierailija
15/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruuta kesä- ja äitiysloma kokonaan, et voi jäädä kummallekaan. No ei vaan pidät lomasi, ei ole sinun murheesi.

Ei niin tärkeää olekaan, ettei voisi rauhassa keskittyä vauvaan. Lopeta stressaaminen jo lapsenkin takia.

Jotkut ne vaan ei osaa lopettaa pätemistä missään elämäntilanteessa. Aloittajaa on turha neuvoa. Hänen esimiehensäkään ei saa hoitaa itselleen kuuluvia tehtäviä. 

Vierailija
16/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet edelleen töissä aika lailla oudossa paikassa, josa saat itse päättää, mitä teet eikä esimiehen kanssa tarvitse neuvotella edes sijaisen tekemisistä. Ja se kuvallinen ohjeistus oli kyllä itse kertomaasi, prosessikuvaus kaaviona on ihan normisettiä eikä mikään erillinen ohje!

Tavallaan ymmärrän, että olet koko eilisen kehitellyt tätä juttua ja keksinyt siihen kaikenlaista kivaa, mutta en ymmärrä sitä, miksi teet näin selkeästi provoa sen sijaan, että antaisit totuudenmukaisen kuvan feikkitilanteestasi.

Joka tapauksessa sairauslomalla ei tarvitse tehdä töitä, ellei esimiehen kanssa ole asiasta erikseen sovittu eikä äitiyslomalle lähtevä voi ilmoittaa, että haluan jonkun toisen sijaisen (etenkin kun tarinassasi olet kertonut siitä, miten tarpeellinen olet ja miten hankalasti työsi on opittavissa). Hyväksy siis kuvitteellisessa maailmassasi se, että sinua ei ole pakko totella - ei edes silloin, kun kyseessä on 15v vanhempi, mielestäsi elämässään epäonnistunut henkilö, jolle armosta suot omat työsi.

En minä ole irtisanomassa ketään. Olen pahoillani jos en viestinyt riittävän selvästi että pelkään että tämä sijaiseksi palkattu henkilö on feidaamassa (kuvittelin että ymmärtäisit sen lauseesta " Olen epäilemässä että tämä henkilö on tekemässä oharit sijaisuuden suhteen". Olisi pitänyt vielä yksinkertaisemmin selittää että tuo lause ei tarkoita sitä että minä haluaisin hänestä luopua. Miksi haluaisin? Miksi haluaisin yhtäkkiä olla tilanteessa jossa minulla ei olekaan sijaista, tai miksi haluaisin sen tilanteen tiimilleni. Kokosin aloitukseeni ajatuksia siitä miksi olen päätynyt epäilemään että SIJAISENI on lähtemässä. 

Ei kyse ole minun armostani luovuttaa työtäni, kyse on ihan puhtaasti työasioista :) En ihan ymmärrä mikä tässä aloituksessani meni noin tunteisiin ja miksi haluat ilmeisesti tahallasi ymmärtää kirjoittamani väärin? Joka tapauksessa, toivotan sinullekin kaikesta huolimatta kivaa kesää ja kesälomaa jos sinulla on se vielä edessä.

Ap

Vierailija
17/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää kertoa tuo kaikki ja omat epäilyksesi esimiehellesi. Hänen tehtävänsä on päättää mitä tehdään.

Vierailija
18/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sijaiseni itse ilmoitti että osallistuu työntekoon tietyiltä osin sairauslomalla ja haluaa ehdottomasti olla mukana etänä palavereissa jne. Hän teki jopa erillisen sopimuksen työnteosta sairausloman aikana pomoni kanssa. Pomoni tai minä emme edellyttäneet häneltä työntekoa, hän itse ehdottomasti vaati että tekee tietyt jutut + on palavereissa mukana.

Ei ole osallistunut yhteenkään palaveriin eikä vastaa siis viesteihin liittyen niihin tehtäviin mitä halusi tehdä. Täydellinen radiohiljaisuus on jatkunut nyt kohta viikon.

ap

Miksi et maininnut tästä työntekolupauksesta sairauslomalla, kun huomasit mainita mökkeilyn ja varhaismarjastuksen? Ja miksi hän teki pomon kanssa sopimuksen työnteosta sairauslomalla, kun asiat ovat muuten menneet vain ja ainoastaan sinun kanssasi siitä työsopimuksesta sopimisesta alkaen.

Paikkaa nyt vähän aikaa kertomuksesi aukkoja, seuraavaksi varmaan osaat selittää sen, miksi sijainen jäi yhtäkkiä sairauslomalle, mutta pystyi kuitenkin pomon kanssa sopimaan sieltä mökiltä käsin (?) edelleen tekevänsä töitä. Harvoin 2 vko sairauslomalle jäädään ilman ennakkovaroitusta, 3 vrk kun on se tavallinen loman pituus ja 2 vko varten tarvitaan jo jotain muuta kuin masennus.

Vierailija
19/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että reilut kaksi vuotta sitten jaksoit olla "unelmatyössäsi" ennen kuin rupesit hankkiutumaan pieniin päin? OK.....

Vierailija
20/52 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää kertoa tuo kaikki ja omat epäilyksesi esimiehellesi. Hänen tehtävänsä on päättää mitä tehdään.

Ehkä tämä on viisainta. En minä kuitenkaan mitään päätöksiä asian suhteen tekisi, olen lähinnä harmissani ja ehkä häpeissäni että ihminen ketä minä suosittelin ehkä feidaaa. Koen että tämä sijaisen valinta jne oli esimieheltäni luottamuksenosoitus ja minä nyt tavallaan "petin luottamuksen". Tiedän että ylianalysoin välillä asioita ja ehkä nytkin syyttelen itseäni nyt suotta.

Pakko myöntää että harmittaa sekin että kova työni toisen perehdyttämiseksi ehkä valuu hukkaan. Mikään ei ole inhottavampaa kuin tehdä työtä johon ei ole saanut kunnon perehdytystä ja ajattelin tehdä kaikkeni että tällä sijaisella olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat. Tiedän myös että jotkut luomani käytännöt on (tarpeettoman) älyttömän monimutkaisia, ja halusin jutella näistä käytännöistä jotta sijaiseni voisi itse luoda järkevämmät ja itselleen sopivammat käytännöt.

Olen ollut huolissani tästä sijaisen asenteesta ehkä kuukauden ajan, mutta ajatellut että enpä nyt ala maalailemaan piruja seinille. Siksi tänne avauduinkin että mitä kannattaisi tehdä - ehkäpä viisainta on ottaa asia esille oman esimieheni kanssa. 

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi