Kotileipomon perustaminen
Olen miettinyt että haluaisin perustaa pienimuotoisen kotileipomon, sillä yrityksistä huolimatta en ole saanut paikkakunallani töitä.
Kotonani elintarvikehuoneiston määräykset täyttyvät ja olen koulutukseltani kokki, eli sopiva vaatetus ja hygienaosaamiskoulutus löytyy.
Mutta tarvitsenko joitain lupia vai miten asia toimii? Rekisteröinkö yritykseni rekisteriin ja siinä se vai mitä muuta tarvitaan?
Yritin etsiä netisä tietoa, mutta löysin aiheesta vanhenuntta tietoa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Hieno idea! Kivijalkaleipomoja odotellessa. Onnea ja menestystä valtavasti! Tulen ostamaan korvapuusteja!
Kiitos, tervetuloa sitten vaan. Ainakin näin ensialkuun aloittaisin pohjois-karjalassa, koska täällä asun. Että jos täällä päin kuka haluaa leipomuksia niin ihan mielelläni kuulisin jos kiinnostusta on :)
Perusta mieluummin Helsinkiin niin voi olla enemmän kysyntää
Aloita käymällä yrittäjyyskurssi. Hakeutuminen tapahtuu TE-toimiston kautta. Ilman liiketoimintasuunnitelmaa ja laskelmia pääset vain nollatuloille, koska ymmärräthän, että heti kun yritystoimintasi alkaa niin et ole enää oikeutettu työttömyyskorvaukseen? Sinulla pitää siis olla myyntiä niin paljon, että se riittää toimeentuloksi. Jos haet starttirahaa, niin edellytyksenä on yrittäjyyskurssi tai vastaavien tietojen osoittaminen.
Voit vaikka ihan heti uteliaisuudesta yrittää laskea, montako leipää sinun pitää kuukaudessa myydä, jotta pystyt nostamaan yrityksestä riittävästi palkkaa.
Ja lupa-asiat, voi kuule, kun elintarvikkeista on kysymys, niin byrokratiaa tulee riittämään...
Leipätilauksista en tiedä, mutta jos osaat tehdä kakkuja, niin niille tuntuu tällä hetkellä olevan kysyntää ihan kautta maan. Jos siis osaamista löytyy muuhunkin kuin perus mansikkakermaan.
En lähtisi povaamaan kovin pitkää ikää yritykselle, jos suunnittelu aloitetaan kyselemällä mammafoorumilta että ”tarvitaanko leipomon perustamiseen jotain lupia.”
Näitä mammojen perustamia leipomoita ja kahviloita nousee kuin sieniä sateella kun ajatellaan et ”mä tykkään leipoa joten mitäs jos alkaisinkin yrittäjäksi”. Liiketoiminnasta ja kannattavuuslaskelmista ei ole hajuakaan.
Useimmat laittavat itkun kanssa lapun luukulle 1-2 vuoden sisään kun omat ja lainatut rahat on ensin poltettu.
Mutta eikö toimeentulotuen lisäksi saa tienata 300€ kuussa?
Ja kyllä minä koulussa olin yhdellä yrittäjyyskurssilla, mutta silloin piti perustaa nuori yritys (ny) ja me vain rekisteröitiin se yritys ja siinä se. Leivottiin koululla koulun tarvikkeista ja myytiin koulun kahviossa.
Ei meille kerrottu mitä tarvitsee tehdä jos haluaa perustaa kotieipomon.
Ja älkää viittikö olla noin ilkeitä. Olen 23v ja työkokemusta ei ole juurikaan. Omalla paikkakunnalla ei ole töitä ja aina sitä työttömille sanotaan että perusta yritys. Nyt sitten olisin perustamassa niin saan vain irvailua osakseni. Ei ihme ettei suomessa kukaan juuri perusta yrityksiä kun tämä on vastaanotto.
Ja pakkohan se aina kaikki yritykset aloittaa pienestä. Kuinka monella yrityksellä on ollut miljoonatulot heti ensimmäisestä päivästä lähtien?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä minä koulussa olin yhdellä yrittäjyyskurssilla, mutta silloin piti perustaa nuori yritys (ny) ja me vain rekisteröitiin se yritys ja siinä se. Leivottiin koululla koulun tarvikkeista ja myytiin koulun kahviossa.
Ei meille kerrottu mitä tarvitsee tehdä jos haluaa perustaa kotieipomon.Ja älkää viittikö olla noin ilkeitä. Olen 23v ja työkokemusta ei ole juurikaan. Omalla paikkakunnalla ei ole töitä ja aina sitä työttömille sanotaan että perusta yritys. Nyt sitten olisin perustamassa niin saan vain irvailua osakseni. Ei ihme ettei suomessa kukaan juuri perusta yrityksiä kun tämä on vastaanotto.
Ja pakkohan se aina kaikki yritykset aloittaa pienestä. Kuinka monella yrityksellä on ollut miljoonatulot heti ensimmäisestä päivästä lähtien?
-ap
En todellakaan usko, että toimeentulotuen lisäksi saa tienata 300 e kuussa, tarkista ihan ensimmäiseksi tuo tieto. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.
Jos yrittäjyyskurssin ehdottaminen on ilkeilyä, niin sitten haluat ilmeisesti vastaukseksi vain, että "loistava idea, ei se varmaan mitään lupia tai laskelmia tarvitse".
LASKE kuinka monta leipää sinun pitää myydä, saadaksesi käteen vaikkapa 600 e/kk (kuvitellaan, että se riittäisi sinulle kuukausituloksi). Minä en tunne leipomoalan hinnanmuodostusta enkä tarvikkeiden hintoja tai mitään sellaista, mutta vaikka vedettäisiin mutkat suoriksi ja laskettaisiin, että riittää kun saat voittoa euron/leipä (siis sinulle jäisi voittoa sen jälkeen kun olet suorittanut kaikki juoksevat ja kiinteät kustannukset, alvit, vakuutukset ym), niin se tarkoittaisi, että sinun pitää myydä 600 leipää/kk. 20 leipää/päivä. Kuka siellä Pohjois-Karjalassa tilaa tai ostaa sinulta 20 leipää/päivä? Entä kuinka paljon aikaa ja tilaa 20 tuoreen leivän valmistaminen/pv vaatii? Miten toimitat ne myyntiin ja minne? Entä hävikki? Entä ne päivät, kun et leivo; tässä laskelmassa leivot seitsemänä päivänä viikossa vuoden ympäri?
Vierailija kirjoitti:
Ja älkää viittikö olla noin ilkeitä.
Ei mammat muuta osaakaan kuin olla ilkeitä
Vierailija kirjoitti:
Ei meille kerrottu mitä tarvitsee tehdä jos haluaa perustaa kotieipomon.Ja älkää viittikö olla noin ilkeitä. Olen 23v ja työkokemusta ei ole juurikaan. Omalla paikkakunnalla ei ole töitä ja aina sitä työttömille sanotaan että perusta yritys. Nyt sitten olisin perustamassa niin saan vain irvailua osakseni. Ei ihme ettei suomessa kukaan juuri perusta yrityksiä kun tämä on vastaanotto.
-ap
Ymmärrätkö sinä, että se ei ole ilkeilyä eikä irvailua, jos muistutetaan siitä että yrittäminen ei ole helppoa ja että kannattaa suunnitella ja ottaa selvää asioista huolella etukäteen. Jo se, että leipomotoiminnan saa pyörimään luvallisesti ja puitteiden osalta vaatii rahaa, aikaa ja suunnittelua. Puhumattakaan siitä, mitä vaatii saada siitä kannattavaa liiketoimintaa jolla pystyy kattamaan kustannukset ja elämään. Leipominen itsessään on vain pieni osa sitä prosessia.
Tällä foorumilla ei ilmeisesti saisi muuta kuin jakaa ruusunpunaisia sympatioita ja peukuttaa mitä pölvästeimpiäkin ideoita. Jos menee kritisoimaan, niin syytetään ilkeilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
En todellakaan usko, että toimeentulotuen lisäksi saa tienata 300 e kuussa, tarkista ihan ensimmäiseksi tuo tieto. Toimeentulotuki on viimesijainen tuki.
Jos yrittäjyyskurssin ehdottaminen on ilkeilyä, niin sitten haluat ilmeisesti vastaukseksi vain, että "loistava idea, ei se varmaan mitään lupia tai laskelmia tarvitse".
LASKE kuinka monta leipää sinun pitää myydä, saadaksesi käteen vaikkapa 600 e/kk (kuvitellaan, että se riittäisi sinulle kuukausituloksi). Minä en tunne leipomoalan hinnanmuodostusta enkä tarvikkeiden hintoja tai mitään sellaista, mutta vaikka vedettäisiin mutkat suoriksi ja laskettaisiin, että riittää kun saat voittoa euron/leipä (siis sinulle jäisi voittoa sen jälkeen kun olet suorittanut kaikki juoksevat ja kiinteät kustannukset, alvit, vakuutukset ym), niin se tarkoittaisi, että sinun pitää myydä 600 leipää/kk. 20 leipää/päivä. Kuka siellä Pohjois-Karjalassa tilaa tai ostaa sinulta 20 leipää/päivä? Entä kuinka paljon aikaa ja tilaa 20 tuoreen leivän valmistaminen/pv vaatii? Miten toimitat ne myyntiin ja minne? Entä hävikki? Entä ne päivät, kun et leivo; tässä laskelmassa leivot seitsemänä päivänä viikossa vuoden ympäri?
Sillä ilkeily kommentilla viittasin siihen kun joku ylempänä sanoi "En lähtisi povaamaan kovin pitkää ikää yritykselle, jos suunnittelu aloitetaan kyselemällä mammafoorumilta että ”tarvitaanko leipomon perustamiseen jotain lupia.”
Mutta nyt taisi mennä tuet sekaisin ja muistin väärin, mutta se taisi olla työttömyyskorvaus jonka päälle saa tienata 300€ kuussa ennen kuin tuet alkaa tippumaan?
Tällä tavoin saisin myös sen aktiivimallin ehdot täytettyä.
Millä tavoin sitten yleensä yrittäminen aloitetaan kuin tyhjästä nyhjäsemällä?
Enkä toki kuvitellut että tuo leipominen olisi ainoa tuonlähteeni, vaan sen työttömyyskorvauksen lisäksi. Eipä tarvitsisi minulle sitten enää toimeentulotukea maksella ja saisin päiviini jotain muutakin sisältöä kuin av:lla roikkuminen.
Taisin vaan saada koulun yrittäjyyskurssista turhan ruusuisen kuvan kun me tosiaan vaan leipastiin pari kakkua ja kun oltiin koululle maksettu raaka-aineista takaisin niin tuotot saatiin itselle.
-ap
Niin ja kiitos asiallisista vastauksista, otan ne vastaan ilomielin, sillä kaikkea en ole itse tullut ajatelleeksi.
En vain ymmärrä miksi pitää irvailla siitä jos sattuu kysymään neuvoa täällä, koska tämä varmasti on suomen vilkkain keskustelupalsta. Sitäpaitsi täällä ei ole mitään työkkärin yrittäjyyskursseja niin en keksinyt parempaakaan paikkaa ottaa selvää asioista. Koska netistä tosiaan löytyy vanhentunutta tietoa noista lupa-asioista
-ap
Kotileipomon perustamiseen ei vaadita ihan niin paljoa lupia ja säätöä, kuin jos perustaisit vaikkapa kahvilan vuokratiloihin. Tässä jotain tietoa https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/elintarvikevalvont…
Voi että, omana haaveena ollut jo lapsesta lähtien perustaa oma pikku kahvila tai leipomo, mutta rahatilanne on niin surkea ollut, että kun pääsis edes töihin vaikka myyjäksi sellaiseen paikkaan.
Kotileipomot ovat parhaita, jos mahdollista niin tulen heti asiakkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja kiitos asiallisista vastauksista, otan ne vastaan ilomielin, sillä kaikkea en ole itse tullut ajatelleeksi.
En vain ymmärrä miksi pitää irvailla siitä jos sattuu kysymään neuvoa täällä, koska tämä varmasti on suomen vilkkain keskustelupalsta. Sitäpaitsi täällä ei ole mitään työkkärin yrittäjyyskursseja niin en keksinyt parempaakaan paikkaa ottaa selvää asioista. Koska netistä tosiaan löytyy vanhentunutta tietoa noista lupa-asioista
-ap
Lopeta nyt se ulina irvailusta. Jos olet noin herkkänahkainen, niin kannattaa vakavasti harkita onko yrittäjyys sittenkään sinua varten.
Vierailija kirjoitti:
Kotileipomon perustamiseen ei vaadita ihan niin paljoa lupia ja säätöä, kuin jos perustaisit vaikkapa kahvilan vuokratiloihin. Tässä jotain tietoa https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/elintarvikevalvont…
Kiitos, tällaista tietoa olen toivonut saavani kun en itse netin ihmeellisestä maailmasta löytänyt. Olen kyllä tietoinen että jos pääasialliseksintulonlähteeksi mielii niitä kahden euron leipiä, se ei kannata. Mutta että vähän jotain järkevää tekemistä päiviin ja ehkä vähän taskurahaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Sillä ilkeily kommentilla viittasin siihen kun joku ylempänä sanoi "En lähtisi povaamaan kovin pitkää ikää yritykselle, jos suunnittelu aloitetaan kyselemällä mammafoorumilta että ”tarvitaanko leipomon perustamiseen jotain lupia.”
Mutta nyt taisi mennä tuet sekaisin ja muistin väärin, mutta se taisi olla työttömyyskorvaus jonka päälle saa tienata 300€ kuussa ennen kuin tuet alkaa tippumaan?
Tällä tavoin saisin myös sen aktiivimallin ehdot täytettyä.Millä tavoin sitten yleensä yrittäminen aloitetaan kuin tyhjästä nyhjäsemällä?
Enkä toki kuvitellut että tuo leipominen olisi ainoa tuonlähteeni, vaan sen työttömyyskorvauksen lisäksi. Eipä tarvitsisi minulle sitten enää toimeentulotukea maksella ja saisin päiviini jotain muutakin sisältöä kuin av:lla roikkuminen.Taisin vaan saada koulun yrittäjyyskurssista turhan ruusuisen kuvan kun me tosiaan vaan leipastiin pari kakkua ja kun oltiin koululle maksettu raaka-aineista takaisin niin tuotot saatiin itselle.
-ap
Nimenomaan sillä, että ensin on yritysidea. Siitä jalostetaan liiketoimintasuunnitelma. Tehdään kustannuslaskelma. Kustannuslaskelmasta nähdään, että on realistisesti mahdollista ansaita kyseisellä yritystoiminnalla tekemällä tarvittavat investoinnit. Tehdään ne investoinnit (laitteet, tilat, markkinointi, oma toimeentulo eli palkkakustannukset). Haetaan tarvittaessa (useimmiten) lainaa ja vakuutetaan se lainan antaja sillä kustannuslaskelmalla siitä, että hän tulee saamaan rahansa korkoineen takaisin sovitussa ajassa.
Ole arkena yhteydessä TE-toimistoon ja kysy, onko siellä yrittäjyyskursseja. Jos ei ole, niin ota yhteys yritysneuvojaan ja kysy häneltä, miten viedä ideaa eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
-ap
Noilla taidoilla tuskin tulet onnistumaan yrittäjänä, ja vieläpä paikkakunnalla jossa ei ole edes alasi kysyntää. Ja miksi et hae ensin töitä muualta?
Vierailija kirjoitti:
Perusta mieluummin Helsinkiin niin voi olla enemmän kysyntää
Miksi tälle oli alapeukkuja? Tuohan Pohjois-Karjala -kommentista tulee heti ensimmäisenä mieleen, ja kommentti on totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tällä tavoin saisin myös sen aktiivimallin ehdot täytettyä.Millä tavoin sitten yleensä yrittäminen aloitetaan kuin tyhjästä nyhjäsemällä?
Enkä toki kuvitellut että tuo leipominen olisi ainoa tuonlähteeni, vaan sen työttömyyskorvauksen lisäksi. Eipä tarvitsisi minulle sitten enää toimeentulotukea maksella ja saisin päiviini jotain muutakin sisältöä kuin av:lla roikkuminen.Taisin vaan saada koulun yrittäjyyskurssista turhan ruusuisen kuvan kun me tosiaan vaan leipastiin pari kakkua ja kun oltiin koululle maksettu raaka-aineista takaisin niin tuotot saatiin itselle.
-ap
Nimenomaan sillä, että ensin on yritysidea. Siitä jalostetaan liiketoimintasuunnitelma. Tehdään kustannuslaskelma. Kustannuslaskelmasta nähdään, että on realistisesti mahdollista ansaita kyseisellä yritystoiminnalla tekemällä tarvittavat investoinnit. Tehdään ne investoinnit (laitteet, tilat, markkinointi, oma toimeentulo eli palkkakustannukset). Haetaan tarvittaessa (useimmiten) lainaa ja vakuutetaan se lainan antaja sillä kustannuslaskelmalla siitä, että hän tulee saamaan rahansa korkoineen takaisin sovitussa ajassa.
Ole arkena yhteydessä TE-toimistoon ja kysy, onko siellä yrittäjyyskursseja. Jos ei ole, niin ota yhteys yritysneuvojaan ja kysy häneltä, miten viedä ideaa eteenpäin.
Mutta siis itsellä on tarkoituksena leipoa jokunen kakku kuukaudessa omassa kotikeittiössä, jossa on kyllä sähkövatkaimet ja muu tarvittava valmiina. Eikä tarkoituksena ole saada riittävää toimeentuloa tuolla leipomotoiminnalla, vaan edes se, ettei minulle tarvitse maksaa toimeentulotukea työttömyyskorvauksen lisäksi, kuten tällä hetkellä.
Lisäksi olen löytänyt tietoa että kotikeittiössä saa leipoa pienimuotoisesti tuotteita myyntiin yksityishenkilöille, eikä silloin tarvitse rekisteröidä keittiötä elintarvikehuoneistoksi.
Se, mitä yritän hakea aloituksellani on se, että mitä muuta lupia tarvitsen kuin vain rekisteröidä yritykseni yritysrekisteriin? Hygieniapassi löytyy ja kokin koulutus eli ne on kunnossa.
Mutta tarvitseeko muuta?
Hieno idea! Kivijalkaleipomoja odotellessa. Onnea ja menestystä valtavasti! Tulen ostamaan korvapuusteja!