Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesätyöni siivoojana paljasti minulle millaista paskaa on suomalainen työelämä

Vierailija
28.06.2018 |

Siivojans sitä vaan näkee ja kuulee kaikenlaista, kun paikkoja siivoaa ihmisten ollessa töissä. Ihan tavalliset toimistotyöläiset osaavat olla todella tylyjä, eivät välttämättä vastaa kun tervehdin heitä. Työpaikoilla olen todistanut selkeitä riitoja. Olen kuullut kun esimiehet haukkuvat keskenään työntekijöitä, kun nämä eivät ole yhteistyökykyisiä työvuorojen suhteen. Ja yhdestä kovaäänisestä työntekijästä lähtevä meteli voi olla aika kaamea. Sitten on vielä näitä, jotka tiuskivat siivoojalle: älä tule, älä ota siitä jne. Nöyristele siinä sitten ja yritä olla ystävällinen.

Mutta tällaista pskaa sitä pitäisi jaksaa 50 vuotta? Ja minun työni on vielä helppo, pääasiassa teen sitä yksin enkä välttämättä joudu puhumaan sanaakaan päivän aikana. Aika huvittavaa sekin, että vaikka työpaikkailmoituksissa haetaan aina niitä superihmisiä, niin työpaikoilla on paljon näitä hankalia ja jopa ilkeitä ihmisiä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän se on.

Vierailija
2/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen siivooja?

Etkö sä ole facility manager tai vähintään toimitilavastaava?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ei ole ihminen vaan sylkykuppi.

T: Itsekin siivouustyötä tehnyt

Vierailija
4/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattilaisen ei tarvitse jäädä työpaikkaan, jossa kohdellaan huonosti. Miksi teit niin?

Vierailija
5/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei osaa aavistaakaan mitä kaikkea siivooja heistä tietää...

Vierailija
6/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tittelit haltuun kirjoitti:

Mikä ihmeen siivooja?

Etkö sä ole facility manager tai vähintään toimitilavastaava?

Joo, minulla itse asiassa oli joku hienompi titteli työsopimuksessa, mutta kyllä itse ihan siivoojaksi itseäni kehtaan kutsua. Nuo managerit ja controllerit ovat kärsineet jo inflaation, niitä näkee joka paikassa.

Ap

Vierailija
7/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oo ainakaan meidän työpaikalta. Ovat ihmisiä kuten kaikki muutkin. Ai niin on niitä vattupäitä , jotka ei osaa kohdella, mutta nämä vattupäät kohtelevat muitakin huonosti.

Vierailija
8/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siivooja siivoaa onneksi aamuyöllä, ei tarvitse kuunnella mitään tuollaisia valituksia.  Meillä siivooja ei tiedä meistä mitään muuta kuin sen, mitä löytyy roskiksesta eli karkkipaperi tai junalippu.

Vierailija
9/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on myös hyviä työpaikkoja. Sellaisissa samat työntekijät pystyy vuosikymmeniä. Toivottavasti pääset näkemään näitä myös. Ettei nyt ihan epätoivo iske työelämän suhteen.

Vierailija
10/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahdat hommasi hoitaa? Mun työtä kyllä arvostetaan.

Vierailija
11/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä siivooja siivoaa onneksi aamuyöllä, ei tarvitse kuunnella mitään tuollaisia valituksia.  Meillä siivooja ei tiedä meistä mitään muuta kuin sen, mitä löytyy roskiksesta eli karkkipaperi tai junalippu.

Siivoojan onneksi hän siivoaa aamuyöllä...

Vierailija
12/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työpaikassani oli siivooja, jolle selvästi tuotti tuskaa hyvän huomenen sanominen. Iloisesti sitten huikkailin joka aamu huomenet hänelle. Vastasi kyllä, ettei tule sanomista. ;)

Moukkia on ihan joka yhteiskuntaluokassa. Vastaamattomuus ei välttämättä johdu ammatistasi.

Vierailija
13/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti näinhän se on:D.

Naurettavaa kuulla joudenkin työssäolevien valituksia työttömien huonosta luonteesta. Missään ei pääse niin näkemään ihmisen alhaista luonnetta kuin työpaikoissa joissa on paljon ihmisiä pakolla laitettu yhteistyöhön keskenään.

Kun tulee ulkopuolisena tälläiseen paikkaan pitää menoa mielettömänä, sitten siihen tottuu ja huomaa itsessään kiusauksen rypeä samassa pahanolon p...ssa. Tähän päälle se yhteistyökykyisen rooli joka tihkuu myrkytettyä hunajaa. Ah.

Vierailija
14/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vissiin onnekas kun aikoinaan siivoustyötä tehdessäni suurin osa niiden liikkeiden, ravintoloiden jne. työntekijöistä oli mukavia. Muutamasta tuli ihan kavereita joiden kanssa pidetään edelleen yhteyttä. Toki muutama tympeämpikin tapaus mahtui joukkoon, mutta he vaikuttivat olevan tympeitä muillekin.

Vierailija
15/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisessä työpaikassani oli siivooja, jolle selvästi tuotti tuskaa hyvän huomenen sanominen. Iloisesti sitten huikkailin joka aamu huomenet hänelle. Vastasi kyllä, ettei tule sanomista. ;)

Moukkia on ihan joka yhteiskuntaluokassa. Vastaamattomuus ei välttämättä johdu ammatistasi.

Minä olen myös siivooja ja kärsin sos. tilanteiden pelosta. Tuntuu inhottavalta vaikka kerätä roskia tai mopata ihmisten ollessa paikalla, tuntuu että kaikki katsovat minua. Antaisit siivoojan olla, häntä ei kiinnosta huomenesi.

Vierailija
16/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, voi, Kun siivoan ja konttoriin pölähtää minuutin välein porukkaa joka suhaa vessan, keittiön ja työpöydän väliä, nii siinä on vähän vaikea muistaa kenelle on huomenet sanonut ja kun kökin roskiksen päällä en tiedä kuka menee selän takaa...

Työhön keskittyminen on tärkeämpi kuin siihen, että kenelle huomen sanotaan.

Vierailija
17/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen myös siivooja ja kärsin sos. tilanteiden pelosta. Tuntuu inhottavalta vaikka kerätä roskia tai mopata ihmisten ollessa paikalla, tuntuu että kaikki katsovat minua. Antaisit siivoojan olla, häntä ei kiinnosta huomenesi.

Sitten olet väärässä ammatissa. Palveluammatissa tervehtiminen on vähimmäisvaatimus. Ei tarvitse niiata, mutta jokainen voi sanoa reippaasti ”hei”.

Vierailija
18/20 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esimiehet nyt kuvittelevat, että jos alalla on yleisesti hankalina pidetyt työajat, niin niihin töihin tulleet eivät saisi asiasta valittaa, vaan kaikkiin työaika- ja vuoroehdotuksiin pitäisi aina iloisesti suostua, vaikka kuinka hankalasti tai epäreilusti ne olisi jaettu, eikä viimetipan muutoksista saisi harmistua. Toki esimiehillä suuri vastuu pitää pyörät pyörimässä ja he ovat usein puun ja kuoren välissä yrittäessään miellyttää omia esimiehiään, mutta kun toisinaan tajuaa, että kyseisen henkilön ei edes pitäisi olla esimiesasemassa.

Onhan siivoojana joskus kuin läpikatsottu, mutta on niitäkin työpisteitä, joissa kaikki tervehtivät, juttelevat ja ovat yhteistyössä kanssamme, jotta siivous voitaisiin tehdä. Kiitos heille siitä!

Onhan työelämä usein kovaa, mutta ilman meitä ei maailma pyörisi tämänkään vertaa, siksi on niin hullua, ettei yrittäjille anneta mahdollisuuksia työllistää ja että koneisiin ja "tietoyhteiskuntaan" panostetaan melkein mitä tahansa kysymättä oikeaa tuottavuutta ja kannattavuutta samalla kun työntekijöiltä vaaditaan kohtuuttomasti toisten ihmisten samalla kärvistellessä työttöminä.

Vierailija
19/20 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tehnyt kaikenlaisia siivoustöitä viisi vuotta eri paikoissa ja mä en vaan taju miten teillä on oltu tyly. Mulla ei ole yhtään huonoa kokemusta siitä että olis jotenkin käyttäytynyt joku huonosti koska oon siivoja. Kaikki on ollut tosi mukavia ja esimerkiks toimistoissa toimistotyöntekijat, olen saanut sieltä kivoja tuttuja ja melkein aina suurin osa moikka. Mä en taju että mistä sellaiset erilaiset kokemukset johtu? Ja niku on jo sanottu siis ne ihmiset jotka on ollut epakohteljaita niin ne on sitä kaikille ja yleenskäi muuten tylynoloisia. Haukkuu muitaki työkavereita.

Vierailija
20/20 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi on 'nöyristellyt' siistijänä pari vuosikymmentä. Tosin on vahva ja värikäs persoona mutta tuppaa vapaa-ajallaan sitten komentelemaan ja hieman alistamaan läheisiään. Kunnioitan hänen työtänsä jne mutta tuosta alistamisen siirrosta en tykkää että pitää sitten itse alistaa muita kun on itse joutunut nöyristelemään.