Kotileipomon perustaminen
Olen miettinyt että haluaisin perustaa pienimuotoisen kotileipomon, sillä yrityksistä huolimatta en ole saanut paikkakunallani töitä.
Kotonani elintarvikehuoneiston määräykset täyttyvät ja olen koulutukseltani kokki, eli sopiva vaatetus ja hygienaosaamiskoulutus löytyy.
Mutta tarvitsenko joitain lupia vai miten asia toimii? Rekisteröinkö yritykseni rekisteriin ja siinä se vai mitä muuta tarvitaan?
Yritin etsiä netisä tietoa, mutta löysin aiheesta vanhenuntta tietoa.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö toimeentulotuen lisäksi saa tienata 300€ kuussa?
Ja kyllä minä koulussa olin yhdellä yrittäjyyskurssilla, mutta silloin piti perustaa nuori yritys (ny) ja me vain rekisteröitiin se yritys ja siinä se. Leivottiin koululla koulun tarvikkeista ja myytiin koulun kahviossa.
Ei meille kerrottu mitä tarvitsee tehdä jos haluaa perustaa kotieipomon.Ja älkää viittikö olla noin ilkeitä. Olen 23v ja työkokemusta ei ole juurikaan. Omalla paikkakunnalla ei ole töitä ja aina sitä työttömille sanotaan että perusta yritys. Nyt sitten olisin perustamassa niin saan vain irvailua osakseni. Ei ihme ettei suomessa kukaan juuri perusta yrityksiä kun tämä on vastaanotto.
Ja pakkohan se aina kaikki yritykset aloittaa pienestä. Kuinka monella yrityksellä on ollut miljoonatulot heti ensimmäisestä päivästä lähtien?
-ap
Noilla taidoilla tuskin tulet onnistumaan yrittäjänä, ja vieläpä paikkakunnalla jossa ei ole edes alasi kysyntää. Ja miksi et hae ensin töitä muualta?
Se voi olla mahdollista. Taisin saada koulun yrittäjyyskurssilla aivän väärän kuvan yrittämisestä, mutta siitä olen kirjoittanut toisessa kommentissa enemmän, enkä tähän enää viitsi toistaa, ettei mene jauhamiseksi.
Olen yrittänyt saada töitä joensuusta (lähin iso kaupunki), kuopiosta, oulusta, helsingistä, espoosta, vantaalta ja tampereelta. Ei ole tärpännyt koska en asu paikkakunnalla ja aina sillä paikkakunalla on riittävästi päteviä hakijoita ennestään.
Olen sitten yrittänyt vaihtaa taktiikkaa, ja koittanut ensin saada asunnon muualta. Sekään ei onnistu koska työttömät ulkopaikkakuntalaiset on juuri siellä hakemusjonon loppupäässä, koska työlliset ja työttömäy mutta pakkakunnan sisällä muuttavat kiilaa ohi. Ja ensinhän siinä jonossa on kodittomat ja kodittomiksi joutumisen uhan alla olevat.
Lapsia minulla ei ole mutta aviomieheni on myös työtön. Muutettaisiin heti minne tahansa suomessa kunhan työtä ja asunnon saisi.
Eli en tiedä miten työllistän itseni tässä elämäntilanteessa.
-ap
Eli olet nyt työtön?
Älä pistä mitään firmaa pystyyn vaan tee leipomuksia pimeästi. Et tule niin paljon tienaamaan että sitä on taloudellisesti kannattavaa tehdä virallisesti. Kun olet yrittäjä ja et tienaa juuri mitään, et myöskään saa mitään rahaa vaikka tili näyttää nollaa. Saat kerjätä Kelalta avustusta, eivät anna. Yrittäjänä on pirullista olla.
Eli pimeä bisnes pystyyn, jos ihme käy että rahaa alkaa kunnolla tulemaan, vasta sitten oikea firma.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet nyt työtön?
Älä pistä mitään firmaa pystyyn vaan tee leipomuksia pimeästi. Et tule niin paljon tienaamaan että sitä on taloudellisesti kannattavaa tehdä virallisesti. Kun olet yrittäjä ja et tienaa juuri mitään, et myöskään saa mitään rahaa vaikka tili näyttää nollaa. Saat kerjätä Kelalta avustusta, eivät anna. Yrittäjänä on pirullista olla.Eli pimeä bisnes pystyyn, jos ihme käy että rahaa alkaa kunnolla tulemaan, vasta sitten oikea firma.
En minä pimeänä halua tehdä mitään
-ap
En tiedä, miten prosessit nykyisin menevät, mutta tarkista te-toimistosta, mitä käytännössä tarkoittaa tuo työmarkkinatuen ohessa ansaitseminen. Pahimmassa tapauksessa se tarkoittaa sitä, että joudut joka kuukausi toimittamaan ensin tositteet yritystulostasi ennen kuin sinulle maksetaan työmarkkinatuki. Miten muuten aiot hoitaa kirjanpidon?