Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rytyrehellinen ketju, mitä me oikeasti ruoanlaittoa vihaavat syömme päivittäin. Listataan, pöllitään ruokavinkkejä

Vierailija
28.06.2018 |

Eikä kaivata sitten kokkinaisten kauhistelua. :)

Valmisruoat kyllästyttää itseäni etenkin näin kesällä, niin olen alkanut korvaamaan niitä salaattibaarin salaateilla ja välillä jopa viitsinyt näpertää itse heittämällä tonnikalaa jatai fetajuustoa viherjuttujen sekaan. Tosi monipuolisesti saa syötyä valmisruokahyllylläkin monenlaista: keittoja, kiusauksia, muhennuksia, patoja, hamppareita, hodareita, pizzoja, lihapiirakoita. Täytetyt leivät, pinaattiletut ja suolaiset paistopisteiden tuotteet sopii hyvin myös ateriaksi.

Mites te muut samankaltaiset?

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kokata, mutta aina ei jaksa ja silloin pelastaa: kaupan valmistiskin kaalikääryleet /grillatut kanankoivet, pakastepizzat, wokkivihannekset+nyhtis pannulla käytettynä ja apetitin kasvispihvit (pakaste.) Mantelikala pakasteesta on myös hyvää vaikkei terveellistä.

Vierailija
82/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kauhistele, vaan aidon kiinnostuneena kysyn miksi vihaatte ruoanlaittoa? Vihaatteko myös leipomista? Onko se siksi ettei osaa, tulee sotkua, vie aikaa vai joku muu syy?

Itse olen kokki, joten kokkaan ja leivon sen 8-12h tuntia ensin töissä ja kotona päälle lähes joka päivä, joten tuntuu itselle todella vieraalta että jotkut inhoavat ruoanlaittoa. Vapaapäivinä tykkään leipoa niitä haastavempia ja "kalliimpia" juttuja mitä harvoin töissä tulee tehtyä kuten macaronsit ja karjalanpiirakat alusta pitäen. 

Tosin välillä syyllistyn itsekin eineksiin kun yksinkertaisesti korvista tulee ulos kaikki perkeleen pilkkomiset, kuorimiset, tiskaaminen ja vatkulointi. Mutta on muuten outoa että jotkut einekset on oikeasti aivan kauheita, ihan kuin ei-kokkaajilla ei olisi mitään makuaistia. Grandiosan havajipizza on kyllä hyvää, ja hodarit sekä lihikset. 

Mä käytän ajan mieluummin johonkin kivempaan kuten lukemiseen, lasten kanssa oloon, musiikkiin tms. En vaan tykkää käytännön töistä pyykinpesua lukuun ottamatta.

Olemme nelihenkinen perhe, ja ratkaisumme on, että mies tuo usein ruokaa työpaikkaruokalasta mukanaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa kokkaamista, se on mahtavaa. Oöen kuitenkin todella laiska ja asun yksin. Vierailleni laitan aina parasta mitä osaan.

Ostan valmiita salaattipusseja kaupasta, siihen fetajuustoa ja öljyä päälle. Tai jos olen tosi reipas, paistan halloumia. Voin joskus paistaa myös kananmunia, tai keittää. Graavilohileivillä voi mennä montakin päivä. Kalan suolaan itse. Vihaan kaikkia einesruokia, kuten jotain mikropitsoja tai kurjaa perunamössöä foliossa.

Syön kuitenkin ruokalassa lounaan tai köyn mielelläni ulkona syömässä.

Vierailija
84/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjolohipyörykät, lisäksi salaattia ja rae- tai fetajuustoa. Jälkkäriksi vaikka mansikoita tai hedelmiä. Olen myös kirjolohipyöryköistä tehnyt sopan. Käytän valmiita kermaperunoita mutta aika harvoin. Maksalaatikon ostan valmiina, kun aika harvoin syön.

Vierailija
85/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasipulisekoitus vuokaan, kermaa ja lohifilee päälle pötköttää.

Tomaattivuohenkeitto eli kaks purkkia tomaattimurskaa ja klöntti vuohenjuustoa ja/tai kermaa sekaan. Siihen vaikka patonkia ja tuorejuustoa.

Ei nää nyt ole mitään einessettejä, mut hemmetin helppoja ja hyviä.

Vierailija
86/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 13 vuotta kokkina. Vaihdoin alaa 5v sitten. Ja teen ruokaa ainostaan jouluisin. Vihaan ruuan laittoa.

Vierailija
87/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunasipulisekoitus vuokaan, kermaa ja lohifilee päälle pötköttää.

Tomaattivuohenkeitto eli kaks purkkia tomaattimurskaa ja klöntti vuohenjuustoa ja/tai kermaa sekaan. Siihen vaikka patonkia ja tuorejuustoa.

Ei nää nyt ole mitään einessettejä, mut hemmetin helppoja ja hyviä.

A teeksi ajatusvirhe, paseerattua tomaattia. Toisaalta se valmis tomaattivuohenjuustokeittokin on hyvää, se annos on vaan Itelle liian pieni.

Vierailija
88/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vihaa kokkaamista, tykkään kyllä kokkailla ja kokeilla erilaisia ruokia, mutta joka päivä en oikein jaksa arkiruokaa tehdä, eikä yleensä tarvitsekaan kun on reissutyössä.

Silloin kun olen kotona niin kesäisin grillaan paljon, ne on helppoja ja nopeita eikä vaadi mahdottomasti esivalmisteluja. Eilen esimerkiksi pyöräytin koko porukalle hampurilaiset. Muutoin saatan tehdä tonnikalasalaatin tai jonkun keiton jota syö monta päivää.

Muutamia reseptejä jotka toistuvat keittiössäni kohtalaisen usein.

Pasta bolognese.

-Ruskista naudan jauheliha, nakkaa se kattilaan tomaattimurskan kanssa, lisää vähän vettä ja laita miedolle lämmölle.

-Kuullota kaksi sipulia ja nakkaa nekin sinne kattilaan.

-Laita toiseen kattilaan spagetti kiehumaan

-Mausta kastike. Itse lisään valkosipulia, pippuria ja suolaa

-Kun spagetti on kypsää, yhdistä kattiloiden sisältö ja anna hautua hetken aikaa.

Seljankakeitto (oma yksinkertaistettu versio)

-Ruskista possunlihaa pannulla (ihan sama mitä possunlihaa, itse tykkään käyttää paistisuikaleita) ja heitä ne kattilaan.

-Pilko kolme porkkanaa ja kaksi sipulia, heitä nekin kattilaan

-Pilko yksi pätkä A-luokan grillimakkaraa tai pätkä tankomeetwurstia/salamia ja heitä nekin sinne hiton kattilaan.

-lisää vähän vettä ja purkillinen tomaattikastiketta, pari teelusikallista suolaa, ripaus pippuria ja yksi murskattu valkosipulinkynsi ja laita kiehumaan.

-Kun keitos alkaa kiehumaan laita lämpö miedolle ja jätä pariksi tunniksi.

-Lisää sekaan mustia oliiveja ja suolakurkun viipaleita oman maun mukaan - tai ole lisäämättä en tuomitse ketään. Valmis.

Halutessasi voit tuunata annoksen lusikallisella smetanaa, jos sitä ei ole niin v*tunko väliä. Erittäin yvää ilmankin.

-

Vierailija
89/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vihaa kokkaamista, se on mahtavaa. Oöen kuitenkin todella laiska ja asun yksin. Vierailleni laitan aina parasta mitä osaan.

Ostan valmiita salaattipusseja kaupasta, siihen fetajuustoa ja öljyä päälle. Tai jos olen tosi reipas, paistan halloumia. Voin joskus paistaa myös kananmunia, tai keittää. Graavilohileivillä voi mennä montakin päivä. Kalan suolaan itse. Vihaan kaikkia einesruokia, kuten jotain mikropitsoja tai kurjaa perunamössöä foliossa.

Syön kuitenkin ruokalassa lounaan tai köyn mielelläni ulkona syömässä.

Tämä on kuin omasta suusta! onneksi kun asun itsekseni niin yleensä ruokia voi tehdä useamman päivän tarpeiksi. Einesruokia en vaan pysty/halua oikein syödä.

Vierailija
90/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raejuustoa ja Herbamarea.

Vaihtoehtoisesti keitettyä kananmunaa ja Herbamarea.

Tuorekurkkua salaatiksi.

Syödään pikkuhaarukalla.

Vierailija
91/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä on ihanaa kun voi grillata.

Juu. Vielä parempaa, kun joku muu hoitaa ne ruokatarvikehankinnat, grillaamisen valmistelut, grillaamisen sekä ennen kaikkea grillin puhdistamisen grillailun jälkeen.

Minustakin grillaaminen on ihanaa.

Vierailija
92/110 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ratkaissut perheellisten ongelman: opetin lapset kokkaamaan. Mietimme porukalla ruoat valmiiksi, ostan tarvikkeet ja reseptit haen tarvittaessa esille. Ja voila, terveellinen, kotitekoinen ruoka on valmis! Plussana lapset ovat mainioita kokkeja ja ovat oppineet rakastamaan ruoanlaittoa. Vastapalveluksena siivoan ja tiskaan aina. Win-win!

Vierailija
93/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitän paistinpannulle sitä, mitä kaapista tai pakastimesta löydän. Jauhelihaa/broileria/possua/edellisen päivän tähteet. Pakaste- tai wokkivihanneksia. Kermaa/ruokakermaa/tomaattimurskaa/juustoa. Mausteita. Keitän perunoita/riisiä/pastaa. Aina ei ole hyvää, mutta syön sen silti.

Vierailija
94/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön kotona paljon erilaisia myslejä, muroja ja Weetabixia. Ei tartte kuin jonkinsorttista maitoa, kulhon ja lusikan. Dr. Oetkerin "Supermysli" on hemmetin hyvää - siinä on mm. chiansiemeniäkin joukossa.

Vierailija
95/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana tein sellaista ruokaa, että riisiä uunikulhoon, sekaan esim. herne-maissi-paprikaa ja tonnikalaa, sekoitetaan, vettä reilusti. Tunniksi uuniin. Siinä oli sitten ruokaa pariksi päiväksi. Kulho tietysti voideltava ennen. 

Vierailija
96/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä on ihanaa kun voi grillata.

Juu. Vielä parempaa, kun joku muu hoitaa ne ruokatarvikehankinnat, grillaamisen valmistelut, grillaamisen sekä ennen kaikkea grillin puhdistamisen grillailun jälkeen.

Minustakin grillaaminen on ihanaa.

MIksi? Ähellyksen tuloksena päältä palaneita ja sisältä kylmiä makkaroita tai kuivuneita pihvejä. Missä kermakastike tehdään?

Vierailija
97/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla paikkakunnilla on ravintoloita. Katson ruokalistasta, mitä syön.

Vierailija
98/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kauhistele, vaan aidon kiinnostuneena kysyn miksi vihaatte ruoanlaittoa? Vihaatteko myös leipomista? Onko se siksi ettei osaa, tulee sotkua, vie aikaa vai joku muu syy?

Itse olen kokki, joten kokkaan ja leivon sen 8-12h tuntia ensin töissä ja kotona päälle lähes joka päivä, joten tuntuu itselle todella vieraalta että jotkut inhoavat ruoanlaittoa. Vapaapäivinä tykkään leipoa niitä haastavempia ja "kalliimpia" juttuja mitä harvoin töissä tulee tehtyä kuten macaronsit ja karjalanpiirakat alusta pitäen. 

Tosin välillä syyllistyn itsekin eineksiin kun yksinkertaisesti korvista tulee ulos kaikki perkeleen pilkkomiset, kuorimiset, tiskaaminen ja vatkulointi. Mutta on muuten outoa että jotkut einekset on oikeasti aivan kauheita, ihan kuin ei-kokkaajilla ei olisi mitään makuaistia. Grandiosan havajipizza on kyllä hyvää, ja hodarit sekä lihikset. 

En tiedä muista, mutta itseäni ei rentouta ruoanlaitto tai leipominen yhtään. Tämä saattaa johtua myös tottumuksen puutteesta (emme esim kotona ikinä lapsena laittaneet yhdessä ruokaa tai leiponeet). Kokeilen mielelläni ajan kanssa esim viikonloppuina uusia ruokalajeja, mutta semmoinen jatkuva arjen "nopeasti jotain kasaan" on lähinnä stressaavaa ja hermoja vievää itselle. Yksi ruoanlaittotekniikka minkä olen huomannut toimivan itsellä, on saman reseptin toistaminen: olen mm tehnyt pitsaa 5 päivää putkeen ja loppupäivinä tämäkin menee ihan rutiinilla. Ongelmana on lähinnä se ettei kukaan muu kuin minä jaksa syödä samaa ruokaa jatkuvasti.

Henkisesti koen  kuormittavana uusien ruokalajien "keksimisen" pöytään, sekä ruokailun suunnittelemisen. Jos menen maanantaina kauppaan, pitäisi esim tajuta ostaa paprikoita sekä tomaattikastikkeeseen, että lihamurekkeeseen; ja riisiä sekä kaalikääryleisiin (joo turhan haastava esimerkki) että kanaviillokkiin. Mielessäni ei pysy niin montaa ruokalajia päässä samaanaikaan että osaisin ja jaksaisin tehdä kaupassa ruokasuunnitelmaa, tai kotona käyttää ainesosia ajallaan pois jääkaapista. Tämä kaikki on silmissäni todella vaativaa logistiikkaa! Mitä pitää ostaa? Kuinka paljon? Milloin menee vanhaksi? Mitä käytetään tähän ruokaan ja mitä säästetään seuraavaan? Miten ylitse jäänyt ruoka säilötään? Vaikeaa!

Leipomisesta en ole lapsuuden jälkeen oikein tykännyt kun joutuu itse siivoamaan ne jäljet. Inhoan jauhojälkien hinkkaamista pöydästä ja leivontavälineitten tiskaamista. Lopputuloksena tulee toki hyvä kakku tai keksejä mutta nekin lihottavat :D

suunnittelu kannattaa tehdä etujäteen käyttää trelloa tai muuta "vakireseptien" ja "käytäpois jämät" reseptien listaukseen ja ostoslistaan

Vierailija
99/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommatkaa munakelooja niin ei tartte kyhjöttää kattiloita tuijottaen. Ja laittakaa lämpö tarpeeksi pienelle niin ei kuohu ylikään asiat. Munakellot voi asettaa kattiloiden muodostamaan uvioon niin ei tarvitse miettiä mikdä on minkäkin kello.

Vierailija
100/110 |
29.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä parsakaalia, joko tuore palasiksi tai pakasteesta valmiiksi paloiteltu. Keitä 5min nauti fetan kanssa. Toimii tosi hyvin. Voi hifistellä laittamalla päälle jotain siemeniä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi