Miten kaikkein köyhimmältä voi viedä 100 euroa?
Miten tt-tuella elävältä pitkäaikaissairaalta yksinhuoltajalta voi viedä 100 € koska tämä ei ilmoittaudu työnhakijaksi? Kenen oikeustajuun tämä sopii? Tajuaako Kela myöskään, että olen nyt sairaala kuntoinen ja sairaalahoito on kallista ja lapselle pitää järjestää hoito myös. Hieno säästö, jotain - 2000€! Onnea porvarit, olette debiilejä.
Kommentit (119)
Lisäksihän ap voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, mutta vaikuttaa että hän ajattelee että rahaa pitäisi tulvia ovista ja ikkunoista ihan ilman tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Lasketaampa. Toimeentulotukesi perusosa on 540,33 € + lapselle 309,46 € (jos on alle 10, mutta jos on 10-17 v niin 343,85). Lapsilisää saat yhdestä lapsesta 94,88 €. Asumistukea saat 300-450 €, riippuen vähän asuinkunnasta ja vuokrasta. Elatustukea saat joko lapsen isän maksaman määrän tai Kelasta 156,39 €.
Tästä kertyy jo 1401,06 € - 1585,45 €.Lisäksi kun sulla on toimeentulotukipäätös, saat reseptilääkkeet apteekista maksusitoumuksella. Ja suuret terveydenhuoltomenotkin menee toimeentulotuen piiriin.
Ihanaa. Teen itse osa-aikatyötä ja palkkani on hurjat 1560 e. En saa tukia, vain lapsilisän. Kannattaisi todellakin vain olla kotona niin saisi saman summan. Ei ole oikein.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on oikeudenmukaista että otetaan kaikilta. Tiedätkö paljon keskiluokalta on jo otettu ja otetaan? Me sentään olemme ne jotka niska limassa raadannan töitä että teille köyhille jaettaisiin ilmaista rahaa! Katsopas kun yhteiskunta on sellainen ettei siellä ole jotain loputonta lipasta josta jaetaan kitsaasti kiusaten rahaa. Vaan joku tekee ne rahat sinne. Ja se et ole sinä. Vaan minä joka jaksamisen äärirajoilla teen töitä.
Kaikilta kuuluu ottaa. Ei ole väärin ottaa niiltä jotka eivät edes anna. Sori vaan.
Että on oikein viedä lapselta kaikki koska äiti on sairastunut niinkö? Älkää sitten ihmetelkö syrjäytymistä. Keskiluokalta ei tarvitsekaan ottaa vaan veronkierto pitää laittaa kuriin, osinkoja ja pääomia verottaa kovemmin, yritystuet pois jne. Ilmainen matkailu kuriin myös.
Olen pienyrittäjä ja jälleen kerran pyörittelen silmiäni. Sori kun kostan edes osinkoa. Sekin raha pitää kyllä tietenkin ojentaa sille, joka ei tee elämisensä eteen mitään. Tiedätkö paljonko minä teen töitä ja jo maksan veroja.. en edes halua aloittaa tätä.
Haloo, itse olet valinnut yrittäjyyden. Kukaan hullu ei tänä päivänä ryhdy yrittäjäksi.
Nimenomaan. Järkevä ihminen heittäytyy sohvan pohjalle ja itkee kun ihmisarvo viedään kun pitää jaksaa täyttää lomakkeita.
Tietenkin olen valinnut yrittäjyyden ja itseni elättämisen. Jaksan kyllä pyöritellä silmiäni näille joiden mielestä osingot pitää ottaa pois.
Ei vaan itkee kun ei _sairautensa_ takia pysty ja nöyryttävää on se, kun pitää kaikki mt-diagnoosit (masennus, ahdistus) levittää kaikille ja sitten niille ja mulle nauretaan niissä puljuissa kahvitauolla kuinka hullu sitä muka on! Ei yhtään möyryyttävää ei...ja ole TYÖKYVYTTÖMÄKSI todettu *atana, mitä *elvettiä te jauhatte täällä koko ajan kuinka viitti tehdä sitä tätä tai tuota!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein köyhimpiä ovat kyllä opiskelijat ja niiltä vietiin 50e. Se ei valitettavasti kiinnosta ketään ja sen takia se leikkaus toteutettiinkin. Ajattele jos sinunkin pitäisi vuosia rahoittaa peruselämääsi lainalla? Lopeta valitus. Tt-tuella pärjää hyvin.
Valmistut kai joskus? Onko lapsia? Perhe auttaa? Saat opiskelija-alennuksiakin. En väitä, että on helppoa mutta tilanne on ihan eri kun jos eläisit vuosia, ehkä loppuelämäsi noin!
Älä viitsi. Minulla on 30 000 e opintolainaa eikä työtä. Eivät kaikki valmistu saati pääse valmistumisen jälkeen töihin ja silti on hirveät velat niskassa.
eri.
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on oikeudenmukaista että otetaan kaikilta. Tiedätkö paljon keskiluokalta on jo otettu ja otetaan? Me sentään olemme ne jotka niska limassa raadannan töitä että teille köyhille jaettaisiin ilmaista rahaa! Katsopas kun yhteiskunta on sellainen ettei siellä ole jotain loputonta lipasta josta jaetaan kitsaasti kiusaten rahaa. Vaan joku tekee ne rahat sinne. Ja se et ole sinä. Vaan minä joka jaksamisen äärirajoilla teen töitä.
Kaikilta kuuluu ottaa. Ei ole väärin ottaa niiltä jotka eivät edes anna. Sori vaan.
Että on oikein viedä lapselta kaikki koska äiti on sairastunut niinkö? Älkää sitten ihmetelkö syrjäytymistä. Keskiluokalta ei tarvitsekaan ottaa vaan veronkierto pitää laittaa kuriin, osinkoja ja pääomia verottaa kovemmin, yritystuet pois jne. Ilmainen matkailu kuriin myös.
Olen pienyrittäjä ja jälleen kerran pyörittelen silmiäni. Sori kun kostan edes osinkoa. Sekin raha pitää kyllä tietenkin ojentaa sille, joka ei tee elämisensä eteen mitään. Tiedätkö paljonko minä teen töitä ja jo maksan veroja.. en edes halua aloittaa tätä.
Haloo, itse olet valinnut yrittäjyyden. Kukaan hullu ei tänä päivänä ryhdy yrittäjäksi.
Nimenomaan. Järkevä ihminen heittäytyy sohvan pohjalle ja itkee kun ihmisarvo viedään kun pitää jaksaa täyttää lomakkeita.
Tietenkin olen valinnut yrittäjyyden ja itseni elättämisen. Jaksan kyllä pyöritellä silmiäni näille joiden mielestä osingot pitää ottaa pois.
Järkevä ihminen ei tee tietoisesti valintaa, joka riskeeraa lastensa elämän. Eli kyllä, mieluummin olen työtön työnhakija tai työssä käyvä, mutta yrittäjäksi en todellakaan ryhdy. Kun bisnekset menee, mitään apua ei mistään saa. Ja kaikki työttömät ei ole luusereita, joten turha aukoa täällä päätäs ylemmyydentuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan itkee kun ei _sairautensa_ takia pysty ja nöyryttävää on se, kun pitää kaikki mt-diagnoosit (masennus, ahdistus) levittää kaikille ja sitten niille ja mulle nauretaan niissä puljuissa kahvitauolla kuinka hullu sitä muka on! Ei yhtään möyryyttävää ei...ja ole TYÖKYVYTTÖMÄKSI todettu *atana, mitä *elvettiä te jauhatte täällä koko ajan kuinka viitti tehdä sitä tätä tai tuota!!!!
* ei viitti
Ja sairaalaan lähtö tosiaan edessä joten onnea, helvetinmoinen säästö tosiaan. Kanatti kepittää vaikka anelin, että älkää, ette ymmärrä mihin johtaa kun tämä ei ole mikään "niskasta kiinni" juttu. Lapsikin pelkää nyt kokoajan, hienoa...
Vierailija kirjoitti:
Lasketaampa. Toimeentulotukesi perusosa on 540,33 € + lapselle 309,46 € (jos on alle 10, mutta jos on 10-17 v niin 343,85). Lapsilisää saat yhdestä lapsesta 94,88 €. Asumistukea saat 300-450 €, riippuen vähän asuinkunnasta ja vuokrasta. Elatustukea saat joko lapsen isän maksaman määrän tai Kelasta 156,39 €.
Tästä kertyy jo 1401,06 € - 1585,45 €.Lisäksi kun sulla on toimeentulotukipäätös, saat reseptilääkkeet apteekista maksusitoumuksella. Ja suuret terveydenhuoltomenotkin menee toimeentulotuen piiriin.
Elatustuki ja lapsilisä lasketaan tuloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa. Teen itse osa-aikatyötä ja palkkani on hurjat 1560 e. En saa tukia, vain lapsilisän. Kannattaisi todellakin vain olla kotona niin saisi saman summan. Ei ole oikein.
Käteen jäävä osuus on alle puolet. Älä usko juttua jos kuulostaa uskomattomalta...vähän niinkuin se, että kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Nyt pientä hatkintaa näihin juttuihin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menee normin ali, niin kyllä säkin saat toimeentulotukea. Turha itkeä.
Itse olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja monta vuotta tein töitä niin ettei palkka silti riittänyt. Toimeentulotukena sain maksusitoumuksen lääkkeisiin ja sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ap.n tilanteesta mutta tuo laskelma on ihan pepusta. Ei kai kukaan pässi vielä luule että TT tuen perusosat tulee muiden kela tukien päälle? Laskelmakaava lyhyesti: kaikki kelan tuet (ja muut tuet ja tulot) lasketaan yhteen (siis kaikki! Asumistuki, lapsilisät, elatustuet ja työttömyystuki. Tästä summasta vähennetään hyväksyttävät asumiskulut eli kohtuullinen vuokra, vesi, sähkö ja perusosat. Jos laskelma menee miinukselle saa sen miinuksen verran TT tukea jos jää plussan puolelle ei tipu TT tukea.
Laitoin nuo tulot kelan toimeentulotuen laskuriin ja antoi suhtnormaaleilla vuokra-asuntokustannuksilla toimeentulotueksi 805,52 e/kk. Siihen kun lisätään nuo tulot, niin se on yhteensä 1368,79 €. Ja kyllä alkuperäinen laskija on oikeaassa siinä että lääkkeet ja isot terveydenhuoltokulut menee siihen toimeentulotuen piiriin ilman että apn tarvii niitä maksaa.
Jotain sulla on pielessä sillä jos on esim. 1 lapsi lopputulos on se että asumiskulujen jälkeen jää käteen se TT tuen perusosan mukainen summa joka on yhdelle aikuiselle ja lapselle n. 900€. en päälle sitten maksetaan reseptilääkkeet ja sähkö. Joka tapauksessa käteen jäävä summa ei ole tuo 1368 tai 805. Kannattaa vähän selvemmin esittää omat laskelmat ja mikä on summa mikä jää käteen esim. asumiskulujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksihän ap voi hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea sosiaalitoimistosta, mutta vaikuttaa että hän ajattelee että rahaa pitäisi tulvia ovista ja ikkunoista ihan ilman tekemättä mitään.
Et ole *atana kuullut masemnukseen liittyvästä väsymyksestä ja aloitekyvyttömyydestä?!? Älä luule tietäväsi kuka tai millainen olen!!!
KK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole *atana kuullut masemnukseen liittyvästä väsymyksestä ja aloitekyvyttömyydestä?!? Älä luule tietäväsi kuka tai millainen olen!!!
Tai kun on jo ra iskattu ja ha kattu, alistettu vuosia ja sitäkin on vain vähätelty niin kynnys hakea apua nousee. Väkivaltaa kestää aikansa kunnes ei sitten jossain vaiheessa enää kestä edes ivallisia katseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa elatustukea? Entäs asumistuki kun palkkasi on pieni? Lapsilisään saat yh-tuen. Jotain taisi nyt unohtua. Joo, ja vaikka olisi pienemmät tulot kun tukia saavan tulot niin saisit kuitenkin TT tukea ja korotettuna koska sinulla on palkkatuloja eli lopulta jäisi enemmän käteen kun työttömälle. Nyt mars tukia hakemaan. Kuuluvat myös pienipalkkaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ap.n tilanteesta mutta tuo laskelma on ihan pepusta. Ei kai kukaan pässi vielä luule että TT tuen perusosat tulee muiden kela tukien päälle? Laskelmakaava lyhyesti: kaikki kelan tuet (ja muut tuet ja tulot) lasketaan yhteen (siis kaikki! Asumistuki, lapsilisät, elatustuet ja työttömyystuki. Tästä summasta vähennetään hyväksyttävät asumiskulut eli kohtuullinen vuokra, vesi, sähkö ja perusosat. Jos laskelma menee miinukselle saa sen miinuksen verran TT tukea jos jää plussan puolelle ei tipu TT tukea.
Just oli lehtijuttu, jonka mukaan 2 aikuisen työttömän perhe saa Helsingissä nettona 32000 e/v etuuksia ja harkinnanvaraiset siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin nuo tulot kelan toimeentulotuen laskuriin ja antoi suhtnormaaleilla vuokra-asuntokustannuksilla toimeentulotueksi 805,52 e/kk. Siihen kun lisätään nuo tulot, niin se on yhteensä 1368,79 €. Ja kyllä alkuperäinen laskija on oikeaassa siinä että lääkkeet ja isot terveydenhuoltokulut menee siihen toimeentulotuen piiriin ilman että apn tarvii niitä maksaa.
Jotain sulla on pielessä sillä jos on esim. 1 lapsi lopputulos on se että asumiskulujen jälkeen jää käteen se TT tuen perusosan mukainen summa joka on yhdelle aikuiselle ja lapselle n. 900€. en päälle sitten maksetaan reseptilääkkeet ja sähkö. Joka tapauksessa käteen jäävä summa ei ole tuo 1368 tai 805. Kannattaa vähän selvemmin esittää omat laskelmat ja mikä on summa mikä jää käteen esim. asumiskulujen jälkeen.
Tuossahan sanottiin että toimeentulotukea maksetaan 800 €, ei että käteen jää 800 €. Jos kokonaistulot on tukien ja tt-tuen kanssa vajaa 1400 € ja sen lisäksi saa ne reseptilääkkeet ilmaiseksi ja myös ne sairaalakulut maksetaan Kelasta, on kyllä ihme ettei pärjää. Opiskelija joutuu pärjäämään korkeintaan 540 € tuloilla ja pakko ottaa lainaa 5850 € lukuvuodessa. Ilman lainan ottoa et saa esimerkiksi kesäkuukausina toimeentulotukea (toki opiskelijat tekee kesätöitä, mutta kaikki ei niitä saa). Saman periaatteen mukaan pitäisi työttömiltäkin edellyttää lainanottoa ennen kuin saa toimeentulotukea.
KK kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, koska itselläni on keskivaikean masennuksen diagnoosi. Mutta en käytä sitä tekosyynä laiskuudelle ja typeryydelle. Tukien hakemiseen saat myös apua, vaikkapa juuri sieltä sosiaalitoimistosta tai mielenterveysasioitasi hoitavan poliklinikan/mielenterveystoimiston sosiaalityöntekijältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just oli lehtijuttu, jonka mukaan 2 aikuisen työttömän perhe saa Helsingissä nettona 32000 e/v etuuksia ja harkinnanvaraiset siihen päälle.
Kahden aikuisen talous saa tukia n. 900€ elämiseen plus vuokra vaikka 800€ eli 1700€ nettona. Päälle sähkö, vesi, lääkkeet. Jos nettona joku saa enemmän siinä on sitten kyseessä joku erityistapaus tai tilanne joka olisi ihan hyvä avata ihan tarkkojen lukujen kera missä on eritelty mitä tukia tulee ja mitkä on ne hyväksyttävät menot olleet.
Te ette edes tiedä miten paljon pahaa mä olen elämäni aikana joutunut kokemaan enkä valitettavasti kestä enää enempää. Olen tyytynyt vähään, ymmärtänyt että näin nyt on koska en töihin pysty. En ole oikeastaan koskaan pyytänyt harkinnanvaraisiatukia vaan ollut ilman sillä tiedän ettei valtionkassa ole pohjaton. Olen ollut kiitollinen aiemmasta avusta ja vaikka on ollut tiukkaa, olemme selvinneet. En ole ollut vaatimassa lisää. Nyt asiat ovat muuttuneet lyhyessä ajassa täysin eikä selviäminen enää onnistu kun asiat siirtyi Kelalle ja hallitus alkoi leikata ja "aktivoida" (kyse ei ole vain rahasta). Olen siis mennyt jaksamiseni ja terveyteni rajoilla jo vuosia, mutta selvinnyt vielä sillä sosiaalityöntekijät ymmärtivät tilanteita koulutuksensa kautta ja sehän on tarkoituskin. Se ei ole hyysäämistä ja sormienläpi katsomista vaan on aidosti tärkeää, että ihmisen kokonaistilanne ymmärretään. Siellä ei uhkailtu, pakotettu tai oltu uskomatta lääkäreitä. Ei se ole lepsuilua, päinvastoin. Nyt Kela vie viimeisetkin voimat ja rahat pompottelullaan. Edes, tai etenkään, yhteiskuntaa ei auta se, että rampa yritetään saada ruoskimalla ylös. Siinä pysyy henki vielä sen verran kauan että kulut kasvaa tuhojen myötä suuremmiksi. Rahasta ei siis viimekädessä ole kyse vaan ihmisyydestä ja toisaalta säännöistä ja niiden noudattamisesta. Taidamme todella elää totuudenjälkeistä aikaa, jossa sairaat muuttuvat poliittisella päätöksellä työtävieroksuviksi siivellä eläjiksi ja aktiivimalli on luotu muka työntekijöiden eduksi ja heitä palvelemaan. Samaan aikaan kuitenkin uutisoidaan kuinka työ vähenee jne. Mutta oma vika eikö? Kaikki, aina ja vailla poikkeuksia ja armoa. Tätäkö on Suomi 100 v.?
Olet muka hirveän masentunut, väsynyt ja aloitekyvytön mutta silti jaksat päivästä toiseen itkeä nettifoorumilla samaa asiaa?