Nainen laiskottelee mökillä
Kyseessä minun perheeni mökki. Olen tottunut että miehet hoitaa miesten askareet ja naiset naisten. Eilen kannoin hiki hatussa lautoja mökille uutta varastorakennusta varten. Odotin että naisystäväni olisi puolestaan hoitanut ruokapuolen, tiskaamisen jne mutta sain vaikka kuinka kauan patistella häntä ennen kuin mitään tapahtui.. Voiko tuollaisesta laiskuudesta oppia eroon? Exäni ovat aina mielellään hoitaneet vastapainoksi naisten askareet.
M32
Kommentit (517)
Ei ne ruokahommat ole NAISEN hommia. Ne on sen hommia kumpi joko tykkää siitä tai sen jonka kanssa siitä on sovittu.
Minä naisena osaan raksata aitan paremmin joten eikö se ole viisasta että se joka osaa, tekee.
Vai meinasko ap että mun tumpelon miehen pitäis tehdä aitta vaikka se ei osaa, ja mun NAISENA pitäis laittaa se ruoka?
Vattu mitä hulluja maa päällään kantaa. Mökki on vihoviimeinen patriarkaatin linnake joka saa miehistä kusipäiset piirteet esiin ja taantumaan luolamieheksi.
T. Raksa-Ritu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos olisitte naisen suvun luona, ja nainen siellä puurtaisi "naisten hommia", vaikka ompelisi uudet verhot koko taloon. Kokisitko, että sinun pitäisi tästä palkkioksi grillata hänelle herkkupäivällinen?
Ehdottomasti jos ne verhot olisi saatava siihen taloon sillä sekunnilla kun talossa ollaan. Et vissiin näe mitään eroa vajan rakentamiseen? Sitä vajaa on ehkä hieman hankala rakentaa etänä, sateella tai talvella.
Naisen logiikalla toki kotityöt ovat yhteisiä, mies rakentakoot vajat vaikka keskellä yötä! Siihen ei naisen tarvitse huolta kantaa!
Naisen kannaltahan tällä vajalla ei ole mitään merkitystä. Hänelle on aivan sama onko miehen suvun mökillä vaja tai ei ole ja sekin on sama kuka sen tekee ja milloin se tehdään. Se vaja ja vieraiden ihmisten mökki ei kuulu mitenkään tälle naiselle. Hän on vieraana siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole hänen mökkinsä, hän on siellä vieraana. Vieraiden ei tarvitse raataa vieraillessaan.
eli jos mies asuu naisen asunnossa niin silloin ei kuulu tehdä mitään? Tai jos pariskunta on vuokramökillä niin molemmat laiskottelevat?
Vakituinen asuminen on täysin eri asia kuin se, että joku vie sinut sukunsa mökille vieraaksi.
Missä vaiheessa sanottiin, että vie vieraaksi? Jos pari on seukannut vaikka kuukausia ja viettää kahdestaan lomaa mökillä? Naisella oikeus maata koska ei ole oma mökki?
Kyllähän se nainen on siellä vieras. Eihän se mökki ja sen huoltaminen kuulu mitenkään hänelle. Alatko sinä useinkin häärätä toisten ihmisten keittiössä toisten ihmisten tavaroilla? Mieshän siellä on tavallaan kotonaan jos se on hänen sukunsa mökki.
Aivan varmasti kuuluu ottaa osaa töihin jos lomaileen mökillä ilmaiseksi. Tietenkin jos maksavat mökistä vaikka 500€/vko rahaa niin sitten asia on eri.
Eiköhän se naisystäväsi ole lomansa ansainnut, ei hänellä ole velvollisuutta tehdä mitään. Tietysti se kertoo jotakin ihmisestä, joka kehtaa olla tekemättä mitään ja katsoa muiden aherrusta. Ja etenkin jos olet fiksusti osannut pyytää apua ruoanlaitossa ja silti on kieltäytynyt, kertoo se jotakin teidän parisuhteestanne... Tai sinun kommunikointitavastasi. Itse auttaisin omasta halustani, mutta en tekisi mitään jos käskettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se lautojen kantaminen on palon mukavampaa kuin keittiötyöt. Kyllä ärsyttäisi, jos mies haluaisi aina valkata hauskimmat hommat itselleen ja jättäisi tylsät minulle, koska olen nainen.
Oletko nyt ihan tosissasi? 😂
Lautojen ja painavien rakennusmateriaalien kantaminen helpompaa kuin tiskaus? Naisethan tarvitsevat kaikkeen läppäriä painavampaan aina kantoapua miehiltä! 😂 Voi olla että menisit kilttinä tyttönä keittiön puolelle parin kantosatsin jälkeen. 😂
Tunnet näköjään todella paljon naisia... Poikaystävän kanssa ollaan oltu hänen sukunsa mökkityömaalla jo useamman kerran, ja toki hänen maksiminostokykynsä on enemmän kuin minun, mutta mulla on parempi kestävyys. Lisäksi olen näppärämpi korkealla tapahtuvissa töissä. Ja tykkään niistä huomattavasti enemmän, vaikka olisivatkin fyysisesti raskaampia kuin tiskaus. No, onneksi meillä on terve parisuhdekin jossa puhutaan ja sovitaan asiat yhdessä ja inhokkiasioiden, kuten tiskauksen, teko jaetaan mahdollisimman tasan. Töiden jakamisen tulee tapahtua henkilökohtaisten mieltymysten puitteissa, ei sukupuolistereotypioiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole hänen mökkinsä, hän on siellä vieraana. Vieraiden ei tarvitse raataa vieraillessaan.
eli jos mies asuu naisen asunnossa niin silloin ei kuulu tehdä mitään? Tai jos pariskunta on vuokramökillä niin molemmat laiskottelevat?
Tuskin aloittaja ja häne naisystävänsä ovat muuttaneet mökille vakuisesti asumaan. Älä sotke vierailua ja vakituista asumista keskenään, ne on eri asioita. Vuokramökillä ei tehdä mitään rakennushommia, mutta syödä pitää sielläkin.
Vuokramökistä maksetaan. Tässä voi olla siitä kyse, että saavat käyttää mökkiä ilmaiseksi, vastapalvelukseksi mies rakentaa kesän aikana vajan mökille.
Olisi sitä ja olisi tätä, mutta ne pitää kertoa jo aloituksessa.
Oli niin tai näin niin jos mies rakentaa vajan perheensä mökille niin se on hieno ele. Ja tuskin sen jälkeen mies joutuu vuokraa mökistä maksamaan. Eli nainen lomailee ilmaiseksi. Ja tästä huolimatta, sitä vatun ruokaa ei voi pöytää laittaa? Mitä virkaa tuollaisella naisella edes on?
Taas jään ihmettelemään miten vähän periaatteita ja vastuita oletettavasti kaupunkilaisia on. Kaiken voi ostaa ja senkin minkä saa ilmaiseksi, otetaan ilolla vastaan ilman velvollisuuksia.
Tässähän ei käy ilmi mm. Se, että haluaisiko nainen itseasiassa käkkiä lomallaan jollain pahuksen mökillä. Vai suostuiko vaan tulemaan kärvistelemään sinne , koska mies pyysi seuraksi. Ihmettelen kyllä miksi kukaan kuvittelee jonkun mökillä kykkimisen olevan automaattisesti hauskaa tai jokin etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin aloittaja ja häne naisystävänsä ovat muuttaneet mökille vakuisesti asumaan. Älä sotke vierailua ja vakituista asumista keskenään, ne on eri asioita. Vuokramökillä ei tehdä mitään rakennushommia, mutta syödä pitää sielläkin.
Vuokramökistä maksetaan. Tässä voi olla siitä kyse, että saavat käyttää mökkiä ilmaiseksi, vastapalvelukseksi mies rakentaa kesän aikana vajan mökille.
Olisi sitä ja olisi tätä, mutta ne pitää kertoa jo aloituksessa.
Oli niin tai näin niin jos mies rakentaa vajan perheensä mökille niin se on hieno ele. Ja tuskin sen jälkeen mies joutuu vuokraa mökistä maksamaan. Eli nainen lomailee ilmaiseksi. Ja tästä huolimatta, sitä v1tun ruokaa ei voi pöytää laittaa? Mitä virkaa tuollaisella naisella edes on?
Taas jään ihmettelemään miten vähän periaatteita ja vastuita oletettavasti kaupunkilaisia on. Kaiken voi ostaa ja senkin minkä saa ilmaiseksi, otetaan ilolla vastaan ilman velvollisuuksia.
Kyllä minäkin mieluummin kantaisin päivät lautoja mökillä, kun ottaisin ruokahuollon kontolleni. Mikä ihanuus tulla ulkotöistä valmiiseen pöytään ja syödä ja sitten taas mennä jatkamaan sitä raskasta ulkotyötä.
No ei se nainen toista kertaa tuollaisen juntin kanssa lähde minnekään.
Lähtee purjehtimaan jonkun hieman sivistyneemmän kanssa.
Laudankantajat on erikseen.
Eiköhän olisi ollut molemmille ja sille suhteelle parempi, että mies kantaisi niitä lautoja jollain muulla ajalla kuin silloin kun ollaan yhdessä mökillä?
Ainakin jos mies koko ajan teki lautahommia.
Minua ainakin naisena pitkästyttäisi kun mies huhkii hiki hatussa omia hommiaan jos olen luullut, että mennään viettämään vapaa-aikaa.
Silloin ihan eri asia jos mökki on yhteinen ja ollaan jo vakipariskunta.
Ja ihan eri asia myös jos mies olisi etukäteen sanonut, että aikoo sitten tehdä hommia, sopiiko se naiselle.
Myös olisi ollut fiksua kysyä haluaako nainen esimerkiksi laittaa ruokaa, tai siis jutellut myös ruoka-asiasta.
Itse naisena tuntisin olevani miehelle itsestäänselvyys jollei minun kanssani jutella asioista ja oteta huomioon mitä vapaa-aikana aiotaan tehdä.
Etkö voi kannella niitä lautoja silloin kun olet yksin mökillä?
Miksi nainen piti raahata sinne katsomaan sun lautakasan siirtoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakaan vuokramökillä kukaan ei oleta vuokralaisen kantavan lautoja tai tekevän muutakaan remppaa. Mikä on siis tekosyysi olla laittamatta ruokaa on siellä.
Itse en ainakaan tuntisi kovin luontevaksi ryhtyä huushollaamaan vieraiden ihmisten keittiössä ja ryhtyä arvailemaan mitä on missäkin ja miten siellä yleensä laitteet ym toimii.
Jos siis olette maksetulla vuokramökillä lomailemassa niin aiot kuolla nälkään koska ei aio tehdä ruokaa "toisten keittiössä ja laitteilla"?
Sehän on eri asia siinä suhteessa, että vuokramökin tavarat eivät ole sillä tavalla kenenkään henkilökohtaisia tavaroita kuin tavarat suvun mökillä. Vuokramökin tavarat ovat tarkoitettu vuokralaisten käyttöön ja niiden käyttöoikeus sisältyy maksettuun vuokraan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän olisi ollut molemmille ja sille suhteelle parempi, että mies kantaisi niitä lautoja jollain muulla ajalla kuin silloin kun ollaan yhdessä mökillä?
Ainakin jos mies koko ajan teki lautahommia.Minua ainakin naisena pitkästyttäisi kun mies huhkii hiki hatussa omia hommiaan jos olen luullut, että mennään viettämään vapaa-aikaa.
Silloin ihan eri asia jos mökki on yhteinen ja ollaan jo vakipariskunta.
Ja ihan eri asia myös jos mies olisi etukäteen sanonut, että aikoo sitten tehdä hommia, sopiiko se naiselle.
Myös olisi ollut fiksua kysyä haluaako nainen esimerkiksi laittaa ruokaa, tai siis jutellut myös ruoka-asiasta.
Itse naisena tuntisin olevani miehelle itsestäänselvyys jollei minun kanssani jutella asioista ja oteta huomioon mitä vapaa-aikana aiotaan tehdä.
Aloittajan koulutus, sivistys ja älykkyysosamäärä ei mitenkään riitä tuollaista ymmärtämään.
Siellä on pieruverkkareissa lippahattu pystyssä siirretty lautakasaa ja odotettu että nainen tulee makkara kädessä haarat auki kiittelemään.
Kuten aloittaja kertoi tämä on vaan yksi existä, siis tuleva sellainen. Ens viikolla sitten uusi nainen katsomaan lautakasan siirtoa, sieltä lähibaarista joku ruusu.
Jos mökillä oli sauna, niin miehenä olisin sanonut, että sopiiko sulle, että kannan näitä lautoja jonkin aikaa?
Jos sulle sopii, niin lämmitätkö saunan ja laitetaan/grillataan sitten yhdessä jotain ruokaa ja saunotaan rauhassa.
Jos asia naiselle ok, niin sitten toimitaan niin.
Kun nainen sanoo oman mielipiteensä niin sitten tehdään molempia tyydyttävä ratkaisu.
Asiat voi hoitaa monella tavalla, joko hyvin tai huonosti.
Oltiin joskus vuosia sitten kaveripariskunnan kanssa pohjoisessa reissulla ja majoituttiin mökeissä. Miehet kalasteli ja me naiset vietettiin lomaa. Oman miehen sukulaismies halusi tulla reissuun mukaan ja mies oli luvannut. En oikein tykännyt ajatuksesta, mutta sanoin hänelle ennen matkaa, että minä ja kaverini ei olla reissussa mitään kyökkipiikoja. Silti se mies kehtasi valittaa, kun kalastuksen jälkeen ei meillä ollut ruoka ja kahvit odottamassa miesten paluuta. Yhdenkin kerran mökkiin tullessaan mies nuuhki ilmaa nenä pystyssä ja sanoi "eipä tunnut kahvin tuoksua".
Eikö mökkien pitäisi olla rentoutumista ja lomailua varten eikä mitään työleireja joissa on pakko koko ajan tehdä jotain... Ruokaa tietenkin täytyy tehdä jos syödä aikoo, mutta sen voi sitten hoitaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Odotitko naisen tekevän sisätyöt automaattisesti vai sovitteko työnjaosta etukäteen? Kaikki eivät älyä tarttua vastavuoroisesti toimeen vaikka muut ympärillä työskentelisivätkin.
Voi hyvänen aika ! Kyllä melkosen palikka eukko saa olla ellei ymmärrä mitään tehdä tai auttaa.
Kyllä mä kannan vaikka saunavesiä , kun mieheni ajaa nurmikkoa mökillä.
Tasi teen vaikka sitä ruokaa.
Ap, saat kyllä idioottimaisia vastauksia , mutta ei kaikki ole tollasia kermaperseitä.
Me ollaan oman mieheni kanssa toistakymmentä vuotta hoidettu kaikki hommat hyvässä yhteisymmärryksessä, jostain syystä ( onneksi) mulle on kertynyt kevyemmät taloushommat ja hänelle rankemmat hommat, puunkaadot, halkohommat ja sellaset.
Enkä mä edes ymmärrä, että onko se oikeesti joku henkilökohtanen loukkaus naista kohtaan, jos mies olettaa, että nainen esim. laittaisi jotain sapuskaa jos itse rakentaa jotain vajaa ???? Oikeesti??
Naiset, ikävä kyllä, vie aina kaikki jutut ihan äärilaitaan. Onneksi mä en ole tyypillinen nainen.
Tästä syystä vuokramökki. Suvun mökit ovat työleirejä.
Vuokramökillä lämmitetään saunaa, grillataan ja valitaan sellainen jossa on tiskikone. Voin laittaa tiskit ja pilkkoa salaatin, kun mies grillaa ja lämmittää saunan. Voin lukea veneessä lehteä ja juoda siiderin kun mies kalastaa. Illalla otan mielelläni munan suuhun, kun mies on saunan terassilla hieronut ja sanonut rakastavansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli varmasti provo, mutta vastauksia on pakko kommentoida.
Ihan oikeastiko te kuvittelette mökkien pysyvän kunnossa itsekseen? "Onko liiteristä iloa sulle, jos ei, niin älä tee ruokaa". Mitä hittoa 🤣 Tuollaisten liiterien/autotallien/katosten rakentaminen on mökillä ihan kaikkia hyödyttäviä juttuja. Itse näen mieluummin ne halot hyvässä liiterissä, siellä pysyvät siististi, kuivina, pois jaloista, ennemmin kuin pitkin nurkkia. Ja jos arvon rouvat tasa-arvoisuudessaan lämmittäisivät pariin kertaan saunan märillä puilla, niin oppisivat arvostamaan näitä ainoastaan miehen ajankulukseen rakentamia liitereitä. Jeesus, miten mustavalkoista, itsekästä ja naiivia porukkaa täällä pyörii. Mikään muu ei kiinnosta kuin oman prseen levittäminen sohvalla.
En viihdy mökillä. En pidä saunomisesta. Ihan herttaisen yhdentekevää, mitä toiset ihmiset haluavat mökilleen rakentaa tai olla rakentamatta. En ole siitä vastuussa siitä eikä se kuulu mulle pätkääkään, joten miksi ihmeessä kitiset siitä minulle. Rakenna vaikka kymmenen liiteriä, ei kiinnosta minua.
Ihan ok jos mökillä se mies tekee miesten hommat ja nainen naisten jos kummankin mielestä näin on parempi. Jos kummatkin hommat on sellaisia mitä on pakko kuitenkin tehdä kuten esim. toinen katsoo lasten perään ja toimen pilkkoo halkoja.
Oli niin tai näin niin jos mies rakentaa vajan perheensä mökille niin se on hieno ele. Ja tuskin sen jälkeen mies joutuu vuokraa mökistä maksamaan. Eli nainen lomailee ilmaiseksi. Ja tästä huolimatta, sitä vatun ruokaa ei voi pöytää laittaa? Mitä virkaa tuollaisella naisella edes on?