Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynellä otettiin joku koe joka sattui aivan s..tanasti

Vierailija
27.06.2018 |

Lääkärin puhe meni vähän ohi mutta ymmärsin että näyte otettiin kohdun limakalvolta.
Tulos tulee parissa viikossa.
Ja minä olen aina pitänyt kipukynnystäni korkeana.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei voi olla jotain puudutusrasvaa sinne?!? 2018 vuosi, ei kipua pitäis tuntea

Vierailija
22/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi olla jotain puudutusrasvaa sinne?!? 2018 vuosi, ei kipua pitäis tuntea

Ehkä 20 minuutin vastaanottoajalla ei hirveästi ehdi puudutella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärin puhe meni vähän ohi mutta ymmärsin että näyte otettiin kohdun limakalvolta.

Arvasin jo otsikosta, että tästä on kyse.

Mulla otettu 2 krt. Ekalla kerralla ei sattunut. Menin ihan rennolla asenteella seuraavaan, joka sattui hirveesti. Huusin, en kovaa, mutta säikähdin kipua.

Synnyttämättömälle se on inhottavampi, ja kun menkat on loppu, ni limakalvot on kuivemmat.

Vierailija
24/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta on leikattu aivoaneurysma, selkänikamani on murtunut ja selässäni on ollut tuskallinen välilevytyrä. Kipukynnykseni on lääkärien mukaan korkea, mutta VIHAAN gynetutkimuksia.

Ihmiset ovat erilaisia.

Vierailija
25/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvasin jo otsikosta, että tästä on kyse.

Mulla otettu 2 krt. Ekalla kerralla ei sattunut. Menin ihan rennolla asenteella seuraavaan, joka sattui hirveesti. Huusin, en kovaa, mutta säikähdin kipua.

Synnyttämättömälle se on inhottavampi, ja kun menkat on loppu, ni limakalvot on kuivemmat.

Lääkäri sanoi, että kokeillaan, jos et kestä niin ei oteta. En mä odottanut kipua, kun ei ollut edelliskerrallakaan sattunut.

Mulla näky uä.ssä epänormaalin paksu limakalvo, siksi näyte otettiin.

Gynis oli tosi taitava ja empaattinen, luotin häneen täysin.

Ap, toivotaan, ettei sullakaan ole mitään ikävää. Mäkään en yleensä valita, mut tää sattui pi.rusti.

Vierailija
26/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papa sattuu. Se on mulle hirveä toimenpide. Mun kohtu takana jossain vasemmalla, ja sitä suuta joutuu etsimään ja kaivelemaan. muutaman minuutin kokeeseen menee mulla n. 20 min. En käy kun 5 vuoden välein seulonnoissa.

Sama täällä. Kerran oli kaksi hoitajaa etsimässä ja jouduin jopa hyppimään... aika naurettavaa, eikä silti onnistunut. Lähettivät Kättärille. Toisella kerralla lähetettiin toiselle terveysasemalle, jossa oli se näytteenottotuoli kallistettava. Ärsyttävää. Onneksi on ollut onnistuneitakin reissuja.

Vierailija
27/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://huslab.fi/ohjekirja/4054.html

Morfologisten muutosten diagnostiikka kudosnäytteestä.

Näyte

Näytteet fiksoidaan välittömästi käyttäen 10 % formaliinia (4 % formaldehydiä). Formaliinia tulisi olla tilavuudeltaan 10 kertaa enemmän kuin kudosta. Näyte lähetetään tiiviisti suljetussa näyteastiassa patologian laboratorioon.

Näytteet ovat pieniä kudospaloja, enintään kolmessa (1-3) näytepurkissa. Tähän näytetutkimukseen kuuluvat mm.:

-endoskooppiset näytteet esim. kolon- ja bronkuspalat

-pienet biopsianäytteet esim.yksittäiset porttiopalat

-paksuneulabiopsiat, joilla ei ole tutkimusnimikettä

-gynekologiset kaavintanäytteet (ei aborttikaapeet)

-hammaskystat

-arteria temporalis -biopsiat

-vasektomia-näytteet

Jokainen pienen ihokasvaimen (esim. nevus, seborroinen keratoosi, basaliooma) poistonäyte tulee laittaa omaan näytepurkkiin. Tutkimusnimike sisältää yhden ihonäytteen, kullekin ihomuutokselle tulee tehdä oma tutkimuspyyntönsä.

Menetelmä

Laboratoriohoitaja käynnistää pienet kudospalat, joita ei tarvitse pilkkoa. Mikäli näyte vaatii dissekoimista, patologi tai laboratoriohoitaja tarkastaa sen makroskooppisesti ja pilkkoo sen niin, että edustava kudosalue tulee tutkittavaksi. Näyte parafiiniprosessoidaan, valmistetaan leikkeet ja tehdään tarvittavat värjäykset. Akkreditoitu menetelmä.

Tekotiheys

ma - pe

Tulkinta

Patologian erikoislääkäri tai vastuuhenkilön valtuuttama sairaalalääkäri antaa lausunnon perehdyttyään riittäviin esitietoihin ja tutkittuaan valmistetut histologiset näytteet tarvittaessa täydennettyinä lisätutkimuksilla. Lausuntoon kuuluu tekstiosa ja SNOMED-koodiston mukainen patologisanatominen diagnoosi.

Tutkimus Ts-PAD-1 päivitetty 25.10.2016 / TM

Vierailija
28/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papan sattuminen riippuu täysin kokeen ottajasta. Hämmästyttävän suuri osa ei osaa tehdä sitä ilman että repii ja rääpii.

Vierailija
29/50 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen tietää itse, sattuuko papa vai ei. Mulla se sattuu aina, siis se instrumenttien työntäminen ja kohdunkaulan sorkkiminen. Varsinainen näytteenotto ei satu.

Endometrioosilla voi olla osuutta asiaan.

Vierailija
30/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla kommentoimaan, että kaikkien kauhukertomuksien lisäksi näytteenotto voi olla myös lähes kivuton. Pyydä vain puudute kohdunkaulaan.

Epämiellyttävä se silti oli.

Vierailija
31/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla otettiin kans se eka näyte kun täytin 30 ja tuli kutsu ilmaiseen näytteenottoon. Kaikki olivat aina mainostaneet että ihan kivutonta se on ja menin sinne rentona enkä jännittänyt, mutta voi juukeli kun se sattu, ei meinannut tulla siitä näytteen otosta yhtään mitään.

Vierailija
32/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sulla vuotohäiriöitä?

Silloin sulta on voitu ottaa kohdusta limakalvonäyte, ns. pipelle-näyte. Se voi hiukan sattua, ei kuitenkaan saat..asti. Niitä ei oteta rutiininomaisesti, esimerkiksi minulta sellaista ei ole otettu ikinä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Yleisempi on kohdunsuun limakalvolta otettava papanäyte. Siinä hiukan rapsutetaan ihoa tylpällä puutikulla. Ei se nyt oikeasti satu.

N51

Mistäs arvon rouva 51 luulee tietävänsä, kuinka muihin sattuu? Äitini oli just tuollainen besservisser - onneksi ei työskennellyt terveydenhiuoltoalalla.

Vierailija
33/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko sulla vuotohäiriöitä?

Silloin sulta on voitu ottaa kohdusta limakalvonäyte, ns. pipelle-näyte. Se voi hiukan sattua, ei kuitenkaan saat..asti. Niitä ei oteta rutiininomaisesti, esimerkiksi minulta sellaista ei ole otettu ikinä.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…

Yleisempi on kohdunsuun limakalvolta otettava papanäyte. Siinä hiukan rapsutetaan ihoa tylpällä puutikulla. Ei se nyt oikeasti satu.

N51

Äläpä päätä sattuuko muita vai ei. Minua sattuu ihan normaali papa koe.

Vierailija
34/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko tulla kommentoimaan, että kaikkien kauhukertomuksien lisäksi näytteenotto voi olla myös lähes kivuton. Pyydä vain puudute kohdunkaulaan.

Miksi jauhatte papakokeesta, kun aloittaja kertoo nimenomaan kohdun limakalvonäytteestä? Aika eri asia. Papakoe otetaan kohdunkaulasta, kohdun limakalvonäyte kohdusta eli kohdunkaulasta mennään kohtuun ottamaan näyte. 

Vierailija
35/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että jotkut kommentoivat että ei satu vain siksi, että heitä ei ole sattunut. Jotain toista voi sattua. Ja varsinkin jos jotain on vialla ja jollain toisella taas ei ole vialla, niin on aika loogista että kiputuntemuskin on erilainen...

Totta kai kipukynnys voi olla joillain ihan älyttömän alhainen. Se ei silti tarkoita, että oikeasti tutkimus olisi kivulias.

Olisi kiva ottaa koepaloja kiveksistä ilman puudutusta. Leikata pala irti sukuelimestä. 

Vierailija
36/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta on leikattu aivoaneurysma, selkänikamani on murtunut ja selässäni on ollut tuskallinen välilevytyrä. Kipukynnykseni on lääkärien mukaan korkea, mutta VIHAAN gynetutkimuksia.

Ihmiset ovat erilaisia.

Sukuelin on herkkätuntoinen. Naisella herkempi kuin miehellä.

Mies nyt pyörtyy rokotuksessakin, saati jos sen kyrvän sisältä leikataan pala.

Vierailija
37/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harjakokeeksi minun gyneni sitä sanoi ja se sattui aivan helvetillisesti!! Gyne vaan ihmetteli "ei tämän pitäisi sattua", kun tuskanhiki kihosi otsalleni ja maailma musteni silmissä. Jollen olisi ollut jo valmiiksi makuulla, olisin pyörtynyt.

Kaikenlaisia kipuja, isoja ja pieniä, olen kyllä kokenut. Tuo oli yksi pahimmista, jollei pahin.

Niin siitä se vauvakin tulee, jos sulla sattuu tulitikun ohuinen näyteharja siinä niin mieti miltä tuntuu 3-4 kg vauva tulee siitä läpi.

Vierailija
38/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ohutta neulaa ruvetaan työntämään siihen

Just.

Ei tasan.

Vierailija
39/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan näytepala? Sattuu helvetisti ja jälkeen päin kauheat kouristukset 😬.

Luulisi kyllä, ettei tuota oteta varoittamatta ja tarjotaan puudutusta (tosin se neula sattuu vielä enemmän).

Vierailija
40/50 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipelle on aika inhottava. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi