Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudestaan muodissa 2018: Nyt mennään ensin naimisiin, sitten vasta lapset!

Vierailija
26.06.2018 |

Nyt huomaa, että muodissa on taas se, että pariskunta menee ensin naimisiin ja hommaa sitten vasta lapsen.

Ajatuksia?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räppäri Cardi B meni myös naimisiin ensin ja sitten vasta laittoivat miehensä kanssa lapsen aluille. Kertoo näin somessa.

Vierailija
22/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa trendiin, niin edelleen aihe aiheuttaa paljon keskustelua puolesta/vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman. Enää ei haluta avioliiton ulkopuolisia lapsia ainakaan pk-seudulla.

Ainakin Helsinki-Espoo akselilla tämä on nyt vahvasti trendi. Ensin hommataan koulutus, puoliso (opinnoista), hyvä työ, mennään naimisiin, oma asunto + lainaa, matkustelua ja sitten 30-vuotiaana lapset. Ihan hyvältä elämältä vaikuttaa.

Vierailija
24/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliiton ulkopuolella syntyneelle lapselle on nimi.

Niin on. Jokaiselle Suomessa syntyvälle lapselle annetaan nimi, joko vanhempien tai sosiaalitätien puolesta.

Vierailija
25/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lkhljh

Vierailija
26/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lkhljh

?

Vierailija
27/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinan sen kuuluu mennä, ei tuo mikään muotiasia ole.

Miksi kuuluu?

Kertoo ihmisistä kyllä paljon. Harkitsevainen, pystyy suunnittelemaan tulevaisuutta, vastuullinen.

Voisitko vielä kertoa, miksi juuri avioliiton solmiminen kertoo ihmisestä tuon? Haluaisin nyt kuulla hieman syvällisempiä perusteluja kuin mielikuvia. (Ja pyydän myös, ettei käydä henkilökohtaisuuksiin. Jos sillä nyt on merkitystä, minä olen mennyt naimisiin ennen lasten saamista, mutta en kyllä pane sille painoarvoa, enkä edes tiedä, onko avioliitolla instituutiona kovin suurta merkitystä nykyään – tällaisten asioiden merkitys on juuri niin suuri kuin yhteisön käytännöt antavat ymmärtää.)

En ole tuo, jolta vastausta tivasit, mutta avioliitto sitouttaa juridisesti. Ja kyllä, olet ihan oikeassa, yhteisön käytännöt (tässä tapauksessa lait) määrittävät, mihin avioliitto sitouttaa. Itse en tekisi lapsia sellaisen kanssa, joka ei anna arvoa juridisille sopimuksille tai pitäisi kys. sitoumusta liian suurena itselleen.

Vierailija
28/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuuluu?

Kertoo ihmisistä kyllä paljon. Harkitsevainen, pystyy suunnittelemaan tulevaisuutta, vastuullinen.

Voisitko vielä kertoa, miksi juuri avioliiton solmiminen kertoo ihmisestä tuon? Haluaisin nyt kuulla hieman syvällisempiä perusteluja kuin mielikuvia. (Ja pyydän myös, ettei käydä henkilökohtaisuuksiin. Jos sillä nyt on merkitystä, minä olen mennyt naimisiin ennen lasten saamista, mutta en kyllä pane sille painoarvoa, enkä edes tiedä, onko avioliitolla instituutiona kovin suurta merkitystä nykyään – tällaisten asioiden merkitys on juuri niin suuri kuin yhteisön käytännöt antavat ymmärtää.)

En ole tuo, jolta vastausta tivasit, mutta avioliitto sitouttaa juridisesti. Ja kyllä, olet ihan oikeassa, yhteisön käytännöt (tässä tapauksessa lait) määrittävät, mihin avioliitto sitouttaa. Itse en tekisi lapsia sellaisen kanssa, joka ei anna arvoa juridisille sopimuksille tai pitäisi kys. sitoumusta liian suurena itselleen.

Mutta kun avioliitosta on mahdollista erota. Avioehdot ovat yleistyneet, minä ja mieheni taidamme olla ystävpiiristämme niitä harvoja 2010-luvulla naimisiin menneitä, joilla ei ole avioehtoa. Toisaalta taas avoliiton osapuolet voivat tehdä keskinäisiä testamentteja. Tältä pohjalta kysyn (tai ilmeisesti tivaan – minun mielestäni tämä on keskustelupalsta, ja jos joku esittää mielipiteen, minua kiinnostaa tietää, mitä sen taustalla on), miksi juuri avioliitto edustaa sitä suurta suunnitelmallisuutta ja sitoutumista. Varmasti kaikilla on suomalaiset avioerotilastot tiedossa, niitä ei tarvitse tähän linkitellä.

Vierailija
29/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ilmaisua nyt on turha nostaa esille.

Lentolapsi, ä-pärä. Ja kyllä edelleen näitä käytetään.

Vierailija
30/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Vierailija
31/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Pikkukylillä maaseudulla.

Vierailija
32/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Ai jaa. Mä asun pikkukylässä maaseudulla, mutta ei täällä käytetä.

Vierailija
33/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuuluu?

Mutta kun avioliitosta on mahdollista erota. Avioehdot ovat yleistyneet, minä ja mieheni taidamme olla ystävpiiristämme niitä harvoja 2010-luvulla naimisiin menneitä, joilla ei ole avioehtoa. Toisaalta taas avoliiton osapuolet voivat tehdä keskinäisiä testamentteja. Tältä pohjalta kysyn (tai ilmeisesti tivaan – minun mielestäni tämä on keskustelupalsta, ja jos joku esittää mielipiteen, minua kiinnostaa tietää, mitä sen taustalla on), miksi juuri avioliitto edustaa sitä suurta suunnitelmallisuutta ja sitoutumista. Varmasti kaikilla on suomalaiset avioerotilastot tiedossa, niitä ei tarvitse tähän linkitellä.

Avoliittojen erotilastot ovat vielä suuremmat. Eikä eroprosentit edes liity tähän mitenkään. Jos ei ole juridisesti valmis sitoutumaan toiseen ihmiseen, niin itse en ainakaan halua sellaisen varaan rakentaa.

Toki, jos osapuolet haluavat sitouttaa itseään toisiinsa avioliiton kaltaisesti menemättä naimisiin (=esim. testamentit, kaikki omaisuus kirjataan virallisesti ja toistuvasti 50-50), niin parempi se on kuin ei mitään, mutta kaikkia avioliiton juridisia puolia ei voida omalla aktiivisuudella hoitaa ja osa eduista jää hyödyntämättä, perintöverokin on ihan toista luokkaa. Vähän pelleilyltä kuulostaisi, miksei samalla vaivalla menisi naimisiin? Jokin hyvin epäreilu avioehto taas voisi vesittää avioliiton juridista sitovuutta, mutta se on ainakin vielä harvinainen ilmiö. Samoin harvinainen ilmiö on se, että avoliitossa pyrittäisiin juridiseen sitovuuteen.

Vierailija
34/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Game of Thronesissa?

Jos puhuu toisen lapsesta äpäränä, on syytä ihan ensin katsoa peiliin ja kysyä itseltään voisinko jotenkin muuttaa omaa käytöstäni, sen sijaan, että halventavilla ilmaisulla vähättelee toisten elämää ja ratkaisuja.

Vierailija
35/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Ei mikään ihme että Suomessa maaseutu kuolee, jos siellä oikeasti on edelleen tuollainen meininki normaalia.

Vierailija
36/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä?

Ei mikään ihme että Suomessa maaseutu kuolee, jos siellä oikeasti on edelleen tuollainen meininki normaalia.

No ei kyllä ole. Ehkä, jos asuu jossain tiiviissä uskovaiskeskittymässä, muttei muuten. Mäkin asun paikkakunnalla, jossa asuu myös paljon lestadiolaisia, mutta ei täällä kukaan ketään äpäräksi hauku. Lestadiolaisilla on taas sen verran eri kuviot, että ei niitä kiinnosta toisten avioliitot. Omassa piirissä toki sitten on tiukempaa.

Vierailija
37/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ennen "muodissa" ollut, ihmisillä vaan oli arvot kohdillaan eikä elämä ollut niin leväperäistä kaikin puolin kuin nykyään.

Vierailija
38/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissä ei oo kun about 1/10 tehnyt avioliittoon lapsen. Aika ihme touhua kyllä.. meillä tulee olemaan ensin häät. En oikein ymmärrä miten joillekin lapsi voi olla pienempi juttu kuin avioliitto.

Vierailija
39/47 |
27.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa kaveripiirissä ei oo kun about 1/10 tehnyt avioliittoon lapsen. Aika ihme touhua kyllä.. meillä tulee olemaan ensin häät. En oikein ymmärrä miten joillekin lapsi voi olla pienempi juttu kuin avioliitto.

Tätä minäkin ihmettelen. Kyllä avioliitto on paljon pienempi juttu kuin lapsi. Tuntuu, että monen lapsen vanhempi pohtii ”sitoutuako” puolisoon, vaikka lapsia on jo pari kpl.

Vierailija
40/47 |
28.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on pitkästä aikaa hyvä muoti-ilmiö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän