Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten semmosen REALISTISEN päivärutiinin saa aikaan? /vrt supernanny

Vierailija
16.07.2008 |

Siis se Supernannyhan - ja muutenkin kaikki oppaat - aina suosittelee semmosta hyvää rutiinia perheeseen.

Mä en saa millään mahtumaan kaikkea yhteen päivään, jos oikeasti pitäisi aina paljon ulkoilla ja laittaa terveellistä ruokaa ja pitää ruoka-ajoista kiinni jne.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa suihkutella, pestä tukan ja laittaa edes vähän meikkiä. Mä en itse oikein tunne heränneeni ilman suihkua, mutta kotioloissa jää kyllä meikit sivuun, ainakin ennen puolta päivää.

Vierailija
22/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuitenkaan voi loputtomiin viettää. Siinä vaiheessa kun palaat töihin, rutiinit helpottavat. Vauvan ja 3v:n kanssa nyt voi sluibatakin, tosin itselles kuoppaa siinä kaivat, jos annat taaperon nukkua pitkään aamulla. Nimittäin siitä kärsit sitten just siinä, että et illlalla saa lapsesta siunaaman rauhaa, kun se vain valvoo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan lasten kanssa aamu-unisia ja jos ei tarvitse kelloon herätä, nukutaan n. 9.30 asti. Silloin nuorempi lapsi (2,5 v) ei kuitenkaan enää nuku päiväunia, joten olen laittanut nyt kesällä herätyskellon soimaan klo 9. Olen kaikkea muuta kuin aamuihminen, enkä voi koskaan nousta heti herättyäni. Makoilen siis 5-15 min (joskus lapset makoilevat myös, joskus menevät jo leikkimään), jonka jälkeen vasta pystyn nousemaan. Viikonloppuna makoilen vaikka puoli tuntia, kun mies hoitaa lasten aamutoimet. Mutta tässä siis suurin piirtein meidän arkipäivien (nyt kesällä) aikataulua:

9 herätään, jonka jälkeen makoilua sängyssä 5-15 min, jonka jälkeen nuoremmalta yövaippa pois ja peppupesu sekä kaikkien hampaidenpesu ja lasten rasvaus (ovat atoopikkoja)

9.30-10.30 aamupala (siihen menee noin tunti laittamisineen ja poiskorjaamisineen --> tiedän, että olen tosi hidas, mutta en osaa tehdä juttuja nopeamminkaan)

10.30-11 laitan itseni kuntoon eli vaatteet, hiukset ja meikin sekä annan lapsille päivävaatteet (en koskaan käy aamulla suihkussa)

11 aletaan tekemään ulos lähtöä tai luetaan vielä pari kirjaa tms.

11.30-13 ulkona

13 kotiin lounasta tekemään tai lämmittämään (itse syön harvoin lämmintä ruokaa lounaaksi ja lapset syövät yleensä edellisen päiväruoan "jämiä" tai sitten jotain nopeaa esim. pinaattilettuja)

13.30-14 lounas

14.30-16 kuopus päiväunilla (sinä aikana saatan itsekin ottaa pienet tirsat tai sitten teen pieniä kotihommia, surffailen netissä yms. sekä leikin osan ajasta esikoisen kanssa)

16 mies tulee kotiin ja kuopus herätetään

16-17 päiväruoan tekemistä ja lasten kanssa leikkimistä

17 ruoka

n. 17.23-18 Pikku Kakkonen, jonka aikana siistin keittiön ja järkkäilen paikkoja (tai teen mitä lystään)

18-18.30 lapset leikkivät joko keskenään tai jomman kumman vanhemman kanssa

18.30-20 pihalle (3 kertaa viikossa käyn illalla jumpassa, salilla yms. ja 1-2 krt/vko yksin ruokakaupassa, välillä mies käy myös kaupassa)

20.30 iltapala (mies käy yleensä liikuntaharrastuksissaan klo 20 jälkeen 23 krt/vko tai joskus iltapäivällä ennen ruokaa)

21.30 esikoinen sänkyyn

22 kuopus sänkyyn

Loppuilta on suurimmaksi osaksi "vapaata" aikaa, mitä nyt pyykit ripustan kuivumaan. Muuten kotityöt pyritään tekemään pitkin päivää. Nukkumaan menen klo 01 aikaan, joten omaa aikaakin jää ihan kivasti n. 3 h iltaisin.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ap:lle!

Vierailija
24/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä meilläkin aina kaatunut lyhyeen ne mun rytmit siksi, että oon yrittänyt väkisin liian aikaisia herätyksiä, jotka ei ole meille luontaisia.

Tosin monet toiminnat (kerho/puistojutut, muskarit, vauvajumpat yms.) kuitenkin alkaa usein niin aikaisin, että aika aikaisin pitäis päästä liikkeelle.

Aika monen mies näyttää tulevan jo 16 aikaan kotiin???

Mun mies tulee vasta kyllä 17-18 aikaan NORMAALISTI, jos ei ylitöitä. No, sekin aamu-uninen joten ei mene aamullakaan kauhean aikaisin.

Joo ja yksi juttu on että tällä hetkellä taaperon nukuttaminen vie kauheasti aikaa, mutta tää lienee vaan ohimenevä vaihe (lomamatkat ja tutin jättö sotkeneet...)

ap

Vierailija
25/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta: 1v7kk ja 4v. Lapsista on onneksi seuraa toisilleen ja me emme käy kahta kertaa talvella ulkona, näin kesäisin vietämme enemmän aikaa ulkona. Jos nuorempaa varten ei olisi leikkikehää ja vanhempi pitäisi rauhallisista barbieleikeitä ja piirtämisestä, en varmaan ehtisi siivoamaan niin paljon tai kokkaisin yksinkertaisempia ruokia (nyt en paljon puolivalmisteita käytä ja yleensä meillä on vähintään joko alkuruoka tai jälkiruoka)

herätään kun isäkin herää töihin (kesälomalla nukuttiin pidempään) eli klo 7.15.

Aamupesut ja aamiainen 7.15-8.30.

Siivousta ja leikkiä 8.30-10.00

10-11.30 ulkona

noin 12-13 lounas

13-14 leikkiä

14.15.30 nuorempi päiväunilla, minä lepään, laitan pyykkiä, olen vanhemman kanssa

15.30-17.30 teen illallista ja siistin lapset ja kodin isän kotiintuloa varten

18.00-19.00 illallinen

19-21 lapset isän kanssa, kaupassa käyntiä, telkkua minulle

21.00 iltapesut

21.30 lapset nukkumaan, meille kahdenkeskeistä aikaa

23.00 me vanhemmat nukkumaan

Vierailija
26/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, että kaikki "toiminta" alkaa joskus klo 10, joka on meille ihan liian aikaisin. Onneksi kesällä saa ihan luvan kanssa nukkua pidempään. Syksystä kevääseen esikoinen käy kerhossa, joka alkaa klo 9, joten silloin yritetään kerhoaamuina herätä klo 8, mutta vaikeaa se on. Vähintään 1,5 h meillä menee aamulla, vaikka tekisin vain pakolliset jutut (ei mitään tiskikoneen täyttöä tms.), että ollaan lähtövalmiina. 2 h on sellainen aika, että siinä ehtii syödäkin rauhassa ja 2,5 h sellainen, että ehtii lastenkin kanssa jotain tehdä. En ymmärrä, miten mies saa itsensä ja lapset valmiiksi vähintään puolet nopeammin. No, se ei meikkaa, eikä laita tukkaa, mutta ei mullakaan niissä mene kuin vartin verran.

Vierailija
27/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuntuu että vaikka menisin aikasemminkin nukkumaan, voin silti nukkua vaikka miten paljon.

Siis 8 h on IHAN minimi, mutta sen jälkeen oon oikeasti vielä tosi väsynyt enkä jaksa nousta jos ei ihan pakko.

Luonnollisen rytmini mukaan nukun kyllä vaihdellen 9-10 h.

Nyt raskaana vielä väsyneempi, välillä tarvinnut kahdetkin päikkärit.

ap

Vierailija
28/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä yritän saada yössä nukuttua sen 8 h (01-9) ja noin se riittääkin, mutta jos nukkuisin esim. klo 23-7, olisin aamulla ihan kuollut. Viikonloppuisin nukun n. klo 01-10. Jos oikein väsyttää, herään viikonloppuna vasta klo 11, mutta yleensä klo 10 on ihan hyvä aika mulle nousta. Syksyllä ois tavote päästä nukkumaan klo 24, koska silloin pitää alkaa heräämään parina päivänä viikossa klo 8.

Mutta nyt menen syömään iltapalaa =)

Vierailija
29/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä rutiinia saa muuten aikaiseksi kuin siten, että alkaa vaan tehdä ensin vaikka pari juttua aina samaan aikaan päivästä. Vaikka lounasaika voisi olla aina suunnilleen samaan aikaan. Ja sitten iltapala. Ja sitten ulkoilu. Oma rytmi rakentuu omanlaisekseen, muiden esimerkkirytmit eivät siinä paljon auta. Koska kerran tänne avasit keskustelun rytmeistä, niin varmaan rytmittömyys sinua jossain määrin sitten häiritsee tai vaivaa? Jos haluat luoda perheelle rytmin, ei auta muu kuin ottaa itseä niskasta kiinni ja alkaa tekemään asioita säännöllisesti. Varsinkin kun kerran olet raskaana, hyötyisit tosi paljon siitä, että taaperolla olisi säännölliset nukkuma-ajat jolloin tietäisit että saisit illalla itsekin vähän ottaa rennommin.

Meilläkin viikonloppuisin miehen läsnäolo sotkee mun normaalit rutiinikuviot (mies on viikot matkatöissä) mutta se ei haittaa mitään, maanantaina taas palataan viikkorutiiniin.Sitäpaitsi esim lasten nukkumaanmenoajat pätevät myös viikonloppuisin koska he ovat niin tottuneita menemään aina samaan aikaan nukkumaan, että ovat ihan väsyneitä nukkumaanmenoaikana,

Tsemppiä, ala miettiä mitkä asiat voisit aluksi tehdä säännöllisesti ja sitten vaan aina lisää säännöllisyyttä päiviin :) Tarpeen mukaan joustava rytmi helpottaa elämää tosi paljon!

Vierailija
30/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa lapsilta yöppärit pois ja tekee ryssäsiivouksen ettei mies saa selville että vaimo on notkunut av:lla koko päivän[

i]Ihan kuin vanhoissa mustavalkoisissa leffoissa, 50-luvun perheidylli: lapset laitetaan suittuina riviin tervehtimään kotiinpalavaa isää.

1

[/quote]

[/quote]

Vierailija
31/33 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin vanhoissa mustavalkoisissa leffoissa, 50-luvun perheidylli: lapset laitetaan suittuina riviin tervehtimään kotiinpalavaa isää.

1

[/quote]

Vierailija
32/33 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 4v ja 2v lapset. Heräävät viimeistään klo 9. Aamupalat syöty klo 9.30. Keittiö siistitty, pedit pedattu, vaatteet puettu klo 10. Lapset ulos. Itse käyn usein suihkussa ja laitan ruuan, ulos menen n.10.30. i]

Vierailija
33/33 |
17.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

rytmi oli seuraava (lapset 4 v ja vajaa vuosi)

-herätys 7-7.30 (vauvan mukaan), sängyssä lojumista

-aamupala 8 jälkeen (puuro kypsyy 10 min, vauvan syöttö 5 min, siivous 5 min)

-aamutelkkaria, leikkiä tms jonnekin 9 asti, sateella pitempäänkin. Lehden luku lasten seassa lattialla. Samalla pyykit pyörimään asianpesukone päälle tms. Ja edellisen päivän pyykkien viikkausta, muuta järjestelyhommaa

-ulos 9-10 välillä, joskus kaupassakäynti

-lounas 12 maissa (joskus edellisen päivän jämiä, useimmiten leipää/karjalanpiirakkaa+leikkelettä, vauvalle oikea ruoka)

Joskus lähdetään kaupungille 9 maissa ja syödään lounas jossain kahvilassa ja tullaan vasta unille kotiin.

-13 maissa vauva pihalle nukkumaan, itse pihahommiin, päiväruokaa valmistelemaan tai puuhailua 4 v:n kanssa sisällä tai ulkona

-15 vauva herää, välipalaa (jugurtti marjoilla tms. nopeaa)

-17 mies kotiin. jos ruoka vaatii aktiivista kokkaamista, mies on lasten kanssa, muuten ollaan ulkona kaikki tms Joskus käyn tässä välssä salilla, mies laittaa yksinkertaisen ruoan.

-18-19 ruoka, sen jälkeen vaihteleva touhua, joskus siivousta, joskus vaan oleilua, joskus kaupassa käyntiä.

-20 jälkeen iltapuuro vauvalle ja iltapala toiselle. Nukkumaan ennen yhdeksää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan