Moottoritiekäytös!
Jos pelottaa ajaa yli 100 km/h, voisi käyttää pienempiä teitä moottoritien sijaan. On nimittäin melkoisen ärsyttävää, ja jopa vaarallista, kun joku yrittää ohittaa edellä ajavaa rekkaa vasenta kaistaa käyttäen siten, että mittari näyttää tasan 100khm, joskus jopa alle. Sitten kun alkaa pelottaa, kun joku tulee ajamaan perään kiinni (luulisi antavan vihjeen ajaa kovemmin), täytyy polkaista jarrua ja pudottaa nopeus reilusti alle rajoituksen. Te ketkä harrastatte tätä (pääosin naiset), kertokaa edes miksi.
Toinen äärimmäisen raivostuttava ryhmä ovat ne (pääasiassa) miehet, joille ohittaminen menee tunteisiin. Eli, kun lähden ohittamaan sinua, sinä joko painat saman tien kaasua ja kiihdytät, kunnes joudun palaamaan taaksesi. Tällöin pudotat nopeutesi takaisin alkuperäiselle tasolle. Toinen vaihtoehto on, että päästät minut ohitsesi, mutta välittömästi tilaisuuden tullessa sinun on ohitettava minut, ajoin miten lujaa tahansa. Kun olet päässyt ohitseni, palaat alkuperäiseen nopeuteesi.
VERENI KIEHUU PER**LE!!!
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan rajoituksen mukaista nopeutta vasemmalla kaistalla, älä v???u tule takapuskuriin roikkumaan.
Se vasen kaista on ohittamista varten. Ei siksi, että tuntuu kivemmalta tai turvallisemmalta ajaa kun edessä ei ole autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että ohitusta ei saa tehdä ylinopeudella? Jos on 100 alue niin sitten ajetaan korkeintaan sitä 100, jopa ohituskaistalla. Tämä ei selvästi ole joka toisella kuskilla edes tiedossa. Ärsyttävää on se, että te tietämättömät kaahaajat ajatte perässä kiinni ettekä noudata rajoituksia.
Toki sinne ohituskaistalle ei mielestäni ole asiaa alle 100 ajavilla.
Ajan aina ylinopeutta ja nautin siitä suuresti.
Minä puolestani nautin suuresti, kun eräänä aamuna poliisi oli tuonut tutkan satasen alueelle :D
Faktahan on että suurin osa ajaa järjestelmällistä alinopeutta. Itse laitan vakkarin päälle navigaattorin avulla, esim just 100 alueella pidän vauhtia 100-103 km/h ja yleensä 95% autoilijoista voin ohittaa kaasua lisäämättä. Noista puolet on sellaisia joille käy älyn päälle ohitus ja kiusaa koetetaan tehdä, ajamalla juuri ohituspaikoissa nippa nappa suurinta sallittua.
Suomen autoilukulttuuri on ihan hirveää. Ei osata parkeerata, ei anneta tietä, kiusataan, rattijuopot, räikköset... ja sitten nämä hidastelijat.
Takapuskurissa roikkuvat painostajat on ärsyttäviä. Näillä ei ole mitään kärsivällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan rajoituksen mukaista nopeutta vasemmalla kaistalla, älä v???u tule takapuskuriin roikkumaan.
Älä lähde ohittamaan, jos et uskalla tai osaa painaa kaasua. Hidasta monien kymmenien matkaa.
Pysy oikealla kaistalle niiden rekkojen jne. takana ja aja niin hiljaa kuin haluat. Mutta ohita sitten, kun tie on vapaa, etkä tuki vasenta kaistaa kymmeniltä - ei siis vain siltä takanasi ajavalta - muilta. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Faktahan on että suurin osa ajaa järjestelmällistä alinopeutta. Itse laitan vakkarin päälle navigaattorin avulla, esim just 100 alueella pidän vauhtia 100-103 km/h ja yleensä 95% autoilijoista voin ohittaa kaasua lisäämättä. Noista puolet on sellaisia joille käy älyn päälle ohitus ja kiusaa koetetaan tehdä, ajamalla juuri ohituspaikoissa nippa nappa suurinta sallittua.
Suomen autoilukulttuuri on ihan hirveää. Ei osata parkeerata, ei anneta tietä, kiusataan, rattijuopot, räikköset... ja sitten nämä hidastelijat.
Sä oot surkea kuski, jos et osaa muiden kanssa liikenteessä ajaa. Ootko vähän minä minä?
Mutta kertokaa nyt, mistä tuo jälkimmäinen mielisairauden tasolla oleva käytöshäiriö johtuu? Mikä siinä, että joku sinut ohittaa, menee niin syvälle tunteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Kai tiedät että ohitusta ei saa tehdä ylinopeudella? Jos on 100 alue niin sitten ajetaan korkeintaan sitä 100, jopa ohituskaistalla. Tämä ei selvästi ole joka toisella kuskilla edes tiedossa. Ärsyttävää on se, että te tietämättömät kaahaajat ajatte perässä kiinni ettekä noudata rajoituksia.
Väärin. Ohitettaessa saa hetkellisesti ajaa ylinopeutta. Niin monta kertaa tämä on kuultu poliisin suusta, että mieluummin ajaa kympin verran kovempaa ohitettaessa ja suorittaa ohituksen nopeasti ja turvallisesti, kuin että hissutellen yrittää ohitse ja ohitukseen menee sen takia kilometrin verran. Jos ei uskalla ajaa satasta kovempaa niin ei sitten lähe ohittamaankaan, kun vaarantaa sillä hitaalla ohituksella liikenneturvallisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei nämä nykyään ole enää sukupuolikysymyksiä... Monesti siellä liian hiljaa ajavassa autossa on mies, joko mies tai auto on vanhahko, kovempaa ei ehkä pääse? Audeissa ja Bemareissa puolestaan leuhkana istuu nainen, ja sieltä vaan liittymästä kylkeen olisi kova halu. Kun ajaa 150 km päivässä moottoritietä, kaikenlaista harmia ja itsekkyyttä paljon näkee ja aivan suotta syntyviä vaaratilanteita. (Monet muuten liittyvät siihen, että joku alkaa raivopäissään "opettaa" jotakuta toista.)
Ajan itse paljon vakionopeudensäätimellä ja ap:n mainitsemat vauhdin vaihtelut on aikamoisia monilla, taas sukupuolesta ja sukupolvestakin riippumatta. Mutta sitten mielestäni hyvä neuvo kaikille tuon ap:n kiihtymisen ja verenkiehutuksen sijaan: kun alkaa siellä motarilla ärsyttää, mä hengähdän syvään, tajuan ettei tämä ole aihe, josta kannattaa kiihtyä ja jatkan turvallisesti omaa ajamistani ottaen joustavasti muut (törtötkin) huomioon. Suosittelen samaa muillekin! Toimii muuten myös ruuhkaisessa kaupassa: ei kannata ottaa jokaista kärrynsä kanssa säätävää tyyppiä niin vakavasti ja veriään kiuhutella, vaan todeta itselleen vaan, että teenpä tässä itse hommat mahdollisimman järkevästi ja rauhallisesti, niin eiköhän täältä ruuhkasta selvitä kaikki hyvällä fiiliksellä.
Nro 4 lainaan vielä itseäni ja kerron tilanteen, joka itselläni yhä kaikista näistä hyvistä aikeista ja toteutuneesta "mielenrauhaa moottoritiellä" -autoiluistani huolimatta ottaa aivoon niin että karkkilakkokin meni kerran pieleen, kun vielä kaupassakin sapetti. :)
Vasemmalla kaistalla mennään vauhdikkaammin kuin oikealla. Siellä siis minäkin. Mutta ruuhkaa on, ei voi ajaa sielläkään ihan niin kuin haluaisi. On paljon autoja ja turvavälikin olisi oikein kiva. Ja sitten tässä tilanteessa joku tulee mun takapuskuriin roikkumaan, välkyttää valoja ja heiluttaa käsiään. Ohi ohi, hän haluaa! No hyvänen aika, kun siinä mun edessäni on auto ja sen edessä on auto(ja) jne. On minulla edellä ajavaan turvaväli juu, siihen pitäisi päästä vissiin sitten vaikka väkisin, siihen edelläni olevaan turvaväliin. Sen edemmäshän tuossa ei minun ohi pääsemällä pääse, kun menossa edellämme vasemmalla kaistalla on auto jos toinenkin. Ja sitten yritetään ajaa mun läpi (ja mun käytyä oikealla päästämässä herra/rouva kiireinen ohi, koska en halua häntä niskaanikaan), sitten alkaa seuraavan perässä ajo, jarruvalot vaan välkkyy ja taas herra/rouva kiireinen on niin raivona, kun konkretisoituu, ettei ruuhka-aikaan tie olekaan häntä varten tyhjä. Ja tässä sekoilussa, jossa ei kenenkään matka nopeudu yhtään, ollaan todella vaaraksi isolle joukolle ihmisiä. En vaan ymmärrä ja koska tilanteet muodostuvat raivon kasvaessa ohittajahirmussa vaarallisiksi, tätä en niin vain hyvän fiiliksen yrittämisen hengessä pysty ohittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä oot surkea kuski, jos et osaa muiden kanssa liikenteessä ajaa. Ootko vähän minä minä?
Mä ajan liikennesääntöjen mukaan, muut (tai no, moni) ajaa omien sääntöjensä mukaan. En mä ymmärrä miksi ihmiset luulee että on sen perustellumpaa ajaa huomattavaa alinopeutta ilman syytä kuin ylinopeuttakaan. Moni alinopeutta ajava kuski on monesti myös epävarma, osaamaton, vaarallinen odottamattoman tilanteen tullessa. Nykyäänhän poliiisikin voi sakottaa alinopeudella.
Joku tuolla sanoikin että soittaa poliisille epävarmasta hidastelijasta, taidan minäkin alkaa tuohon. Pari kertaa kun pysäytetään sen takia että ajaa epävarmasti niin eiköhän opi. Tiesittekö muuten että moni humalainen/krapulainen/kortiton ajaa juurikin alinopeutta sen toivossa etteivät poliisit pysäytä? Ihan senkin vuoksi voisi ilmiantaa.
Vierailija kirjoitti:
On tietenkin, jos oikealla kaistalla on jokin hitaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Ohitettaessa saa hetkellisesti ajaa ylinopeutta. Niin monta kertaa tämä on kuultu poliisin suusta, että mieluummin ajaa kympin verran kovempaa ohitettaessa ja suorittaa ohituksen nopeasti ja turvallisesti, kuin että hissutellen yrittää ohitse ja ohitukseen menee sen takia kilometrin verran. Jos ei uskalla ajaa satasta kovempaa niin ei sitten lähe ohittamaankaan, kun vaarantaa sillä hitaalla ohituksella liikenneturvallisuuden.
Ei kyllä saa. Silloinhan ei ole tarvetta ohittaa, jos joutuisi itse ajamaan ylinopeutta. Plus ketju koskee moottoriteitä. Tuo ei ole milloinkaan ongelma niillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajan liikennesääntöjen mukaan, muut (tai no, moni) ajaa omien sääntöjensä mukaan. En mä ymmärrä miksi ihmiset luulee että on sen perustellumpaa ajaa huomattavaa alinopeutta ilman syytä kuin ylinopeuttakaan. Moni alinopeutta ajava kuski on monesti myös epävarma, osaamaton, vaarallinen odottamattoman tilanteen tullessa. Nykyäänhän poliiisikin voi sakottaa alinopeudella.
Joku tuolla sanoikin että soittaa poliisille epävarmasta hidastelijasta, taidan minäkin alkaa tuohon. Pari kertaa kun pysäytetään sen takia että ajaa epävarmasti niin eiköhän opi. Tiesittekö muuten että moni humalainen/krapulainen/kortiton ajaa juurikin alinopeutta sen toivossa etteivät poliisit pysäytä? Ihan senkin vuoksi voisi ilmiantaa.
80km/h moottoritiellä ei ole huomattavaa alinopeutta, joten SE ON liikennesääntöjen mukaista ajamista, ylinopeus ei. Etkö osaa liikennesääntöjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rajoitus on 120, satasta ajavallakin on oikeus ohittaa hitaampi. Ohittamaan ei vaan lähdetä, jos vasenta kaistaa on tulossa suuremmalla nopeudella muita autoja ja ohitus aiheuttaisi vaaratilanteen. Mutta jos tie on tyhjä, niin ohi vaan. Se ei ole ohittajan vastuulla, että joku törkeää ylinopeutta kaahaava ilmestyy tyhjästä kiinni puskuriin.
Alinopeutta ei ole laissa määritelty rangaistavaksi. Ainoastaan on hitailta ajoneuvoilta kielletty menemästä moottori(liikenne)tielle.
"Moottoriliikennetien ja sen liittymis- ja erkanemisteiden käyttö on sallittu ainoastaan moottoriajoneuvoille, joiden suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on yli 50 km/h.[2] Myös ajoneuvon hinaaminen köyttä, vaijeria tai muuta vastaavaa kytkentätapaa käyttäen on kiellettyä, lukuun ottamatta hinaamista seuraavaan poistumiskohtaan saakka. " Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut juuri poliisi pysäytti moottoritiellä, kun ajoin jotain varmaan 92km/h. Puhalluttivat :D Kysyin poliisilta, miksi h*tossa minut pysäytettiin ja sain kaksi vastausta. Toisessa joku nyhverö miespoliisi sössötti jotain turvallisuusriskistä tuolla nopeudella. Vastasin hänelle, että anteeksi mitä? Ajoin samaa nopeutta kuin rekat, muodostavatkohan ne hänen mielestään turvallisuusriskin :D
Joku asiallinen naiskonstaapeli vastasi, että varmaan pysäytys sinänsä heräsi ajonopeudestani, mutta ei sanonut kyseisen nopeuden olleen väärin. Hänen vastaksensa meni oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vasen kaista on ohittamista varten. Ei siksi, että tuntuu kivemmalta tai turvallisemmalta ajaa kun edessä ei ole autoja.
Ohittamista tarkoitinkin. Vasenta kaistaa saa myös ajaa, jos tie on ns. täynnä.
Itseasiassa on rikos ajaa alinopeutta.
”Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.”
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa on rikos ajaa alinopeutta.
”Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla.”
Moottoritiellä 80km/h ei ole alinopeus.
Mäkin ajelen toisinaan, niin ei mua mitenkään haittaa muut tielläliikkujat silloinkaan. Osaan nimittäin ajaa :) Toisin kuin muropakeeti-ajokortti-ap!