Vinkkejä hankalaan työtilanteeseen
Hei kaikki töissä joskus käyneet ja varsinkin projektityöstä kokemusta saaneet!
Miten kertoisitte esimiehelle tai projektipäällikölle ettei pärjää annetussa roolissa?
Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Olen siis joutunut aika hankalalta tuntuvaan tilanteeseen työpaikalla. Itse koen että esimieheni hieman ”huijasi” minut ottamaan vastuullisen roolin projektista ja nyt tuntuu etten vain pärjää siinä. Aijon ottaa tämän puheeksi seuraavassa kehityskeskustelussa, mutta tilanne on vähän kinkkinen koska tämä on sanaa sanaa vastaan. En hölmö keskustellut mistään sähköpostilla vaan uskoin että asiat olisi niinkuin esimieheni antoi ymmärtää. Noh tämä on oikeastaan ihan kokonaan toinen ongelma, aijon keskittyä tähän myöhemmin, kun varaan keskusteluajan.
Mutta siis en vain pärjää nykyisen työtilanteen kanssa. Teen yli töitä koko ajan ja siltikään en vain pysty tekemään minulle annettuja hommia aikataulussa. Minulla ei ole riittävästi kokemusta ja osaamista suoriutua tästä hommasta aikataulussa, enkä olisi työtä ottanut alunperinkään vastaan jos tilanne olisi minulle ollut parremmin selvillä.
Olen jo aikaisemmin tuonut useaan otteeseen ilmi että tämä tuntuu liian hankalalta tehtävältä. Olen myös antanut ehdotuksia että voisimmeko ottaa lisäresursseja avukseni tähän projektiin, mutta kun koko tiimin tilanne on tällä hetkellä se että kaikki kokeneemmat ovat jo ihan ylityöllistettyjä niin ei tähän ole mahdollista irroittaa minulle apua.
Tuntuu hieman että lopputulema on valmiiksi pedattu epäonnistumaan ja pelottaa ja ahdistaa että se laitetaan minun syyksi. Nyt vinkkejä miten kerron järkevästi että tästä ei tunnu tulevan mitään. Haluaisin aina pärjätä tosi hyvin ja olen hieman perfektionisti joten yritän tänään rauhassa miettiä mitä sanon, että viestistä ei tule liian negatiivinen.
Eli miten kertoa esimiehelle että ei pysty eikä osaa tehdä annettua tehtävää? Silleen että en ole ”vinkuja” ja vaan huvikseni lässytä. Teen kyllä joka päivä parhaani ja olen aika ahdistunut kun tajuan että se ei riitä. Nolottaa valmiiksi koko tilanne :(
Mun unelma tilanne olisi että tilanteeseen otettaisiin kokeneempi asiantuntija tilalleni ja saisin itse oppia häneltä jossakin alemmassa roolissa ja voisin sitten joku päivä muutaman vuoden päästä itse vetää tämmöistä työroolia. Mutta nyt tilanne on lähinnä ratkaistu siten, että niistä ylityöllistetyistä asiantuntijoista ”pakotetaan” joku jeesimään muutamaksi tunniksi ja sit pitäs taas pärjätä yksin. Ja tämä apu ei tunnu riittävän.
Kommentit (11)
Syy miksi miehet pärjää paremmin työmarkkinoilla. Mies ottaisi homman hoitaakseen ja unohtaisi muun elämän. Tuon homman hoitaa kunnialla ja sulka hattuun, niin kohta jo tarjotaankiin seuraavaa vaativaa tehtävää.
M
En jaksanut vuodatusta lukea loppuun asti, mutta vinkkinä:
Lapa pystyyn virheen merkiksi ja viljellä peli poikki.
On meinaan suunnattoman persiistä tehdä projektia jossa muut tekee tulosta ja yhdellä homma kuseee..
Onko sulla kokemusta esimiehenä yms. Tai projektityöntekijänä että toimisi näin?
Kun juurikin tämän minä haluaisin saavuttaa. Minä haluaisin osata tehdä tämän työn. Mutta olen liian hidas. Minulta puuttuu kokemus miten asiat kannattaa tehdä ja joudun selvittämään ja kokeilemaan aivan liikaa miten asioita voisi tehdä.
Kun pääsen jonkun ongelman yli, edessä on seuraava. Ja aina kun saan kokeneemmilta tuon muutaman tunnin jeesiä, hommat etenee huimasti eteenpäin.
Jos olisikin joku kurssi jonka vain tehdä ja tadaa sitten osaisin projektin substanssista kaiken tarvittavan. Mutta kun tässä nyt odotetaan että saisin tehtyä samassa ajassa asioita joiden kanssa olen vielä liian keltanokka, kuin 10 vuoden kokemuksella vetäneet asiantuntijat.
Opiskelen kokoajan lisää ja olen tässä jo huimasti kehittynytkin. Muttakun ei riitä. Mie olen hyvin varma että deadlinet paukkuu ja mulla tulee uupumus jos tälleen jatketaan. Nytkin teen netissä tutkimusta että miten yksi ongelma voitaisiin ratkaista. Mutta eihän tämä näin voi mennä että teen kellonympäri hommia ja en siltikään pysty suoriutumaan annetusta tehtävästä.
Miten tämä vaan järkevästi kerrotaan johtoportaalle? He eivät halua kuulla tätä, mutta jotakin pitäisi nyt silti tehdä eritavalla.
Luulen, että projektia suurempi ongelma on verbi "aikoa". Se taivutetaan aion-aiot-aikovat eikä aijon-aijot-aijovat
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että projektia suurempi ongelma on verbi "aikoa". Se taivutetaan aion-aiot-aikovat eikä aijon-aijot-aijovat
Jaha, välistä putosi pari taivutusta eli aion-aiot-aikoo-aiomme-aiotte-aikovat.
Ukko35, onko kokemusta että se persiileen vetäjä viheltää pelinpoikki? Miten juurikin tämän tilanteen hoitaa mahdollisimman hyvin?
Erittäin suurella todennäköisyydellä et tee ylitöitä. Ylitöitä ovat vain työt joihin työnantaja määrää ja työntekijä erikseen antanut suostumuksen. Ja ylitöistä maksetaan palkka korotuksineen. Todennäköisesti teet vain vapaa-ajallasi töitä korvauksetta tai kerrytät liukumaa.
Nuorempi asiantuntija kirjoitti:
Onko sulla kokemusta esimiehenä yms. Tai projektityöntekijänä että toimisi näin?
Kun juurikin tämän minä haluaisin saavuttaa. Minä haluaisin osata tehdä tämän työn. Mutta olen liian hidas. Minulta puuttuu kokemus miten asiat kannattaa tehdä ja joudun selvittämään ja kokeilemaan aivan liikaa miten asioita voisi tehdä.
Kun pääsen jonkun ongelman yli, edessä on seuraava. Ja aina kun saan kokeneemmilta tuon muutaman tunnin jeesiä, hommat etenee huimasti eteenpäin.
Jos olisikin joku kurssi jonka vain tehdä ja tadaa sitten osaisin projektin substanssista kaiken tarvittavan. Mutta kun tässä nyt odotetaan että saisin tehtyä samassa ajassa asioita joiden kanssa olen vielä liian keltanokka, kuin 10 vuoden kokemuksella vetäneet asiantuntijat.
Opiskelen kokoajan lisää ja olen tässä jo huimasti kehittynytkin. Muttakun ei riitä. Mie olen hyvin varma että deadlinet paukkuu ja mulla tulee uupumus jos tälleen jatketaan. Nytkin teen netissä tutkimusta että miten yksi ongelma voitaisiin ratkaista. Mutta eihän tämä näin voi mennä että teen kellonympäri hommia ja en siltikään pysty suoriutumaan annetusta tehtävästä.
Miten tämä vaan järkevästi kerrotaan johtoportaalle? He eivät halua kuulla tätä, mutta jotakin pitäisi nyt silti tehdä eritavalla.
Toisinsanoen sinulla ei ole ammattitaitoa tehtäväsi hoitamiseen. Ei ole juuri muuta ratkaisua kuin hakeutua sellaisiin tehtäviin joihin osaamisesi riittää.
Hakeudu saikulle ja opiskele saikulla niitä asioita.
Vaikuttaa siltä, että et ymmärrä työelämän olevan tuollaista: koko ajan oppii uutta ja ongelmat on tehty ratkottaviksi. Se, mitä opit tänään, ei enää parin vuoden kuluttua ole oikeastaan minkään arvoisia eli kun etsit jotain pysyvyyttä (vanhempien konsulttien osaamista), niin ei sellaista oikeassa elämässä ole. Hekin kokeilevat koko ajan uusia tapoja tehdä työtään.
Olet väärässä tehtävässä eli virherekrytointi. Paikkasi on assistenttina, ei asiantuntijana. Eli hae apulaisenpaikkoja nykytyön tilalle.
Ainoa tapa sanoa, ettei osaa hoitaa hommaansa kuulostamatta vinkujalta, on pyytää jotain konkreettista koulutusta vaikeidta asioista heti. Ja mennä sit siihen koulutukseen ja yrittää oppia.