Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?
En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...
Kommentit (579)
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässä on se että jatkamme kaveripiirin kanssa sekasaunomista ja mammat taas saa täällä jatkaa katkeroitumista kun eivät ikinä tule pääsemään hyvännäköisten nuorten ihmisten piireihin :D
Mitvit? Millä tavalla tuo on muka looginen johtopäätös?
Kirjoittaja 1: "En halua mennä sekasaunaan puolituttujen kanssa enkä edes kaveriporukassa."
Kirjoittaja 2: "Oot vaan katkera, kun et pääse alastomien ihmisten kanssa saunaan!"
Siis HÄH?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä mammapalstan päästänsä sairaat ovat vähemmistö. Suurin osa ihmisistä suhtautuu sekasaunoihin ihan normaalisti.
Normaali ihmiset eivät käy sekasaunoissa. Se on pieni marginaaliryhmä joka väenvängällä haluaa naiset ja miehet nakuilemaan ja tuntemaan itsensä "vapautuneeksi". Sori vaan, mutta sä olet todellakin poikkeus.
Niin onko alastomuudessa jotain väärää?
Siinä ei ole mitään väärää, se on luonnollista. Tämä ei poissulje sitä ettei sitä omaa alastonta vartaloa halua kelle tahansa esitellä, vaan omille läheisille. Kannata ajatella vähän laajemmin, ei noin yksinkertaisesti.
Tämä. Minä esimerkiksi suhtaudun alastomuuten erittäin luonnollisesti. Tykkään uida alasti luonnonvesissä -jos muita ihmisiä kuin mieheni ei ole paikalla. Mökillä uinnin jälkeen saatan olla pitkäänkin alasti -jos muita kun mieheni ei ole paikalla.
Jos paikalla on muita, en ole mielelläni edes uimapuvussa. Koska tuo luonnollinen alastomuudesta nauttiminen on minulle myös seksuaalinen kokemus. Enkä halua jakaa seksuaalisuuttani muiden kuin mieheni kanssa.
Itse asiassa valtaosa minut tuntevista ihmisistä ei luultavasti ikinä uskoisi millainen nakuilija olen privaattioloissa. Pukeuduin erittäin peittävästi ja esim. uimarannalla heitän heti uinnin jälkeen mekon uikkarin päälle, koska koen että ruumiini on nimenomaan MINUN. Ei se kuulu kenellekään muulle. Miehelleni valitsen sen näyttää, mutta en todellakaan muille, edes naisille.
Nuorempana kävin kyllä yhden tuttavaperheen kanssa sekasaunassa. Olin tuntenut ne vauvasta asti, joten ei tullut mieleeni että pitäisi tapojaan muuttaa teininä. Olisi pitänyt ymmärtää muuttaa, kun kävi ilmi että tuttavaperheen isällä olikin aika vikkelät kädet kopeloimaan.
Toisaalta olen myös sitä mieltä että olisi hirveän surullista jos miehet oikeasti suhatutuisivat alastomaan vartalooni välinpitämättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskinta tässä on se että jatkamme kaveripiirin kanssa sekasaunomista ja mammat taas saa täällä jatkaa katkeroitumista kun eivät ikinä tule pääsemään hyvännäköisten nuorten ihmisten piireihin :D
Kirjoittaja 1: "En halua mennä sekasaunaan puolituttujen kanssa enkä edes kaveriporukassa."
Kirjoittaja 2: "Oot vaan katkera, kun et pääse alastomien ihmisten kanssa saunaan!"
Siis HÄH?!
Samankaltaista "logiikkaa" esiintyi myös metoo-keskusteluissa:
Kirjoittaja 1: "Seksuaalinen häirintä on kamalaa ja väärin! Toivottavasti nuo limaiset kähmijät jättävät edes nuoret tytöt rauhaan."
Kirjoittaja 2: "Mammat on vain katkeria, kun ovat rupsahtaneet eikä kukaan enää kouri heitä!"
WTF.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Kuka tahansa haluaa saunoa hyvännäköisten ihmisten kanssa mutta sulla ei ole sellaisia kavereissa niin ymmärrän kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Kuka tahansa haluaa saunoa hyvännäköisten ihmisten kanssa mutta sulla ei ole sellaisia kavereissa niin ymmärrän kyllä.
Lääkkeet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Kaveripiirini koostuu fiksuista ja sivistyneistä ihmisistä, ei kännisistä munanheiluttelijoista. Kylläpä ihan itkettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Kirjoittaja 1: "Seksuaalinen häirintä on kamalaa ja väärin! Toivottavasti nuo limaiset kähmijät jättävät edes nuoret tytöt rauhaan."
Kirjoittaja 2: "Mammat on vain katkeria, kun ovat rupsahtaneet eikä kukaan enää kouri heitä!"
WTF.
No minkäs takia mun naiskavereissa ei ole näitä katkeroita? No koska ne on siinä 20v lähellä, yleensä ihmiset tuppaa katkeroitumaan kun oma ulkonäkö rapistuu.
Kyllä te suomilaiset olette outoa jengiä saunojenne kanssa!
Olen lapsesta asti inhonnut saunaa. Eli sanon heti ei kiitos, jos joku ehdottaa, olipa sitten seka- tai uikkari- tai mikä sauna tahansa.
Onneksi täällä ei ole sauna"kulttuuria".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Aika yksinkertainen olet. Kaikki ei nauti muiden alastomien vartaloiden katsomisesta saunassa, oli sitten hyvännäköinen tai ei. Ehkä iän myötä opit että ihmisiä on moneen junaan ja opit myös hyväksymään erilaisia näkemyksiä. Elä ja anna muiden elää. Muista vaan että itse kuulut kyllä siihen vähemmistöön joka näin ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
WTF.
No minkäs takia mun naiskavereissa ei ole näitä katkeroita? No koska ne on siinä 20v lähellä, yleensä ihmiset tuppaa katkeroitumaan kun oma ulkonäkö rapistuu.
Arvasin että täällä on teinejä kommentoimassa, on kyllä sellainen keskustelun taso että ...:D
Char kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Char kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saavat itse päättää. Ahdistuneita ihmisiä ei saa painostaa sellaiseen, mitä he eivät kestä. Toisaalta yhteissaunassa ei "esiinnytä", eikä "esitellä" itseään. Siellä saunotaan. Olen joskus ollut yleisessä saunassa yhtä aikaa "rintapuolen" naisen kanssa, eikä kukaan pudonnut lauteilta tai juossut huutaen pois. Aikuistuessa turhat estot yleensä vähenevät.
M60
Hei, hyvin kirjoitit, enkä ymmärrä saamiasi alapeukkuja. Hurjasti voimia ja terveisiä sille naiselle, joka selätti syövän! Pikkusiskon mies puolestaan puhuu "rakkausarvista" kun viittaa kaksostensa äidin synnytyksen jälkeiseen vartaloon. Silti sisko on ujo. Minun kanssani tulee nykyään saunaan - hassua oli tuo välinpito, en näe mitään ilman silmälaseja!
Mutta tärkeintähän on se, että kaikilla on mukava olo. Alasti, uikkareissa, pyyhe päällä... Mikä nyt kenellekin sopii.
Minä saunon monella tapaa - paras on yksin, ja alasti. Toisaalta sekasaunat uikkareissa, lapset mukana, ja eräät aikuiset laulavat upeasti oopperaa - sitä juhannusta en unohda!
Kiitos toivotuksesta, mutta tuskin enää tapaan naista, jonka näin saksalaisessa kylpylässä 15 vuotta sitten. Harmi, että kirjoitin epäselvästi. Tarkoitukseni oli tuoda julki, että ihmiset ovat erilaisia, eivätkä useinkaan photoshopattuja nälkiintyneitä mannekiineja. Se täältä vielä puuttuukin, lihavien haukkuminen. Kun meni vähän OT:ksi minullakin, niin syövän kanssa ei taistella eikä sitä selätetä, päihitetä eikä voiteta. Ei muuten flunssaakaan. Sitä sairastetaan, siitä toivutaan tai siihen kuollaan. Olen joskus tehnyt kahta ensimmäistä.
Muuten kirjoitat asiaa. Itsekin nautin saunassa laulamisesta, siis kuuntelen mielelläni kaunisäänistä laulajaa. Itse en juuri laula, kuorossa ei kuulemma ole tarvetta toisen soraäänen esittäjälle.
Hei,
Asetin sanani huonosti tuossa. Oma isosisko on selvinnyt syövästä kerran, nyt on taas uudet kokeet.
En tarkoittanut vähätellä, minusta on upeaa, ja yhtä aikaa normaalia, että olette ns rintapuolen kanssa samassa klubissa. Ilman vaiheita. Niin itsekin haluaisin. Olen N50
Minusta kuule tuntuu, että täällä kirjoittelee ja peukuttaa aika nuoria ja kokemattomia ihmisiä.
Jokainen menee saunaan tai ei mene. Pukee uikkarin tai sitten ei. Uimahallissa saa rintaproteesin omaava pitää uikkaria myös saunassa, sen verran vaikeaksi rintaleikkaukset koetaan - ihan oikein!
Nosta hattua itsellesi, ja kavereillesi, kun olette saaneet ystävänne mukaan elämään, viis nyt yhdestä rinnasta! - Vaikka ei se hänestä siltä tunnu.
Tämän kouhotuksen keskellä oli kiva lukea inhimillinen kirjoitus. Hyvää kesää sinulle,
Char
Kiitos samoin.
Täsmennän vielä viestiäni sinulle. Ei klubia, ei kavereita, ei mukaanvetoa, vaan normaali yleinen kylpylä, missä hän sattui samaan saunaan. Ainoa kerta kun kohdattiin. Sitten kaikille. Varsinkin saksankielisisissä ja protestanttisissa Euroopan maissa naiset ja miehet saunovat yhdessä alasti. Uikkarituristi ei sellaisessa saunassa minuuttia vanhene. Suomalaiset luulevat olevansa saunakansaa ja rauhassa alastomuutensa kanssa. Jos joku viihtyy saunassa normaalisti alasti muiden kanssa, se on toisille kauhistus. Kuten ensimmäisessä viestissäni kirjoitin, en hyväksy painostusta, mutta tämä ketju on jo mennyt vänkäämisen ja loukkaamisen puolelle. Hypätäänpä vielä saunasta rannalle. Suomessa on muutama merkitty ranta, jossa saa olla alasti. Tietysti kaikilla "vapailla" rannoilla saa olla niin, eikä laki kiellä alastomuutta "tavallisellakaan" uimarannalla. Hysterian välttely kyllä estää. No, Tanskassa on muistaakseni kaksi tekstiilirantaa, kaikkialla muualla saa olla asussa tai ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi nämä mammapalstan päästänsä sairaat ovat vähemmistö. Suurin osa ihmisistä suhtautuu sekasaunoihin ihan normaalisti.
Normaali ihmiset eivät käy sekasaunoissa. Se on pieni marginaaliryhmä joka väenvängällä haluaa naiset ja miehet nakuilemaan ja tuntemaan itsensä "vapautuneeksi". Sori vaan, mutta sä olet todellakin poikkeus.
Niin onko alastomuudessa jotain väärää?
Siinä ei ole mitään väärää, se on luonnollista. Tämä ei poissulje sitä ettei sitä omaa alastonta vartaloa halua kelle tahansa esitellä, vaan omille läheisille. Kannata ajatella vähän laajemmin, ei noin yksinkertaisesti.
Tämä. Minä esimerkiksi suhtaudun alastomuuten erittäin luonnollisesti. Tykkään uida alasti luonnonvesissä -jos muita ihmisiä kuin mieheni ei ole paikalla. Mökillä uinnin jälkeen saatan olla pitkäänkin alasti -jos muita kun mieheni ei ole paikalla.
Jos paikalla on muita, en ole mielelläni edes uimapuvussa. Koska tuo luonnollinen alastomuudesta nauttiminen on minulle myös seksuaalinen kokemus. Enkä halua jakaa seksuaalisuuttani muiden kuin mieheni kanssa.
Itse asiassa valtaosa minut tuntevista ihmisistä ei luultavasti ikinä uskoisi millainen nakuilija olen privaattioloissa. Pukeuduin erittäin peittävästi ja esim. uimarannalla heitän heti uinnin jälkeen mekon uikkarin päälle, koska koen että ruumiini on nimenomaan MINUN. Ei se kuulu kenellekään muulle. Miehelleni valitsen sen näyttää, mutta en todellakaan muille, edes naisille.
Nuorempana kävin kyllä yhden tuttavaperheen kanssa sekasaunassa. Olin tuntenut ne vauvasta asti, joten ei tullut mieleeni että pitäisi tapojaan muuttaa teininä. Olisi pitänyt ymmärtää muuttaa, kun kävi ilmi että tuttavaperheen isällä olikin aika vikkelät kädet kopeloimaan.
Toisaalta olen myös sitä mieltä että olisi hirveän surullista jos miehet oikeasti suhatutuisivat alastomaan vartalooni välinpitämättömästi.
Ja kaikkien niiden äijien kanssa, jotka olit baarin jälkeen tuntenut jopa kaksi tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis HÄH?!
Eivät kyllä kaikki halua. Huoh, miten tälläistä asiaa ei voi tajuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.
Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.
Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.
Sehän juuri tekee seksuaalisuudesta niin hauskaa.
Naisten ja jännämiesten mielestä juu. Tavismiehet ja sitä huonommat vetelee käteensä sitten, kun heitä ei voi vihkiä tähän salaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.
Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.
Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.
Naisten ja jännämiesten mielestä juu. Tavismiehet ja sitä huonommat vetelee käteensä sitten, kun heitä ei voi vihkiä tähän salaisuuteen.
Mihin salaisuuteen? Seksuaalisuuteen? Ei se kokemattomuus kuule sekasaunassa parane! Sinun tapauksessasi suosittelen oikeasti maksullisia - niin pahalta tilanteesi kuulostaa. Inkutat noita juttujasi aivan käsittämättömissä yhteyksissä.
No menisikö mammat hunksien tai jonkun lätkäjoukkueen kanssa saunaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla ulkona kyllä näkee kymmeniä tavismiehiä ja sitä huonompia parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
No ei menisi. Jos ei mene sinne edes lähisukulaistensa kanssa, niin kuvitteletko että jonkun pallihikisen ja tautisen jääkiekkojoukkueen kanssa? Ennemmin kuolisin. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään kukaan menisi jolla on nollatoleranssi sekasaunaan yleensäkkin.
Ehkä tälläiset bimbot joista aiemmin puhuttiin valittaneet kun 60v mies oli saunassa niin menisivät.
Mulle riittää hyvin kyllä sen oman komean mieheni katselu kotonakin, kiitos huolenpidostasi, en ole katkera. Lähinnä oksettaa katsella muiden miehen vehkeitä.