Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekasaunasta kieltäytyminen - miksi jotkut loukkaantuvat?

Vierailija
25.06.2018 |

En pidä sekasaunomisesta. Koen sen vaivaannuttavana eikä saunominen ole minulle silloin ollenkaan rentouttava kokemus (mikä on koko saunomisen pointti). Kehoni on minulle yksityinen asia ja minulla on omat rajani siinä missä seurassa haluan olla alasti. Kyse ei ole häveliäisyydestä vaan omasta yksityisyydestä. Ainoastaan hyvät naispuoliset ystävät ja mieheni kelpaa saunakaveriksi. Muut sekasaunokoot minkä lystää, minä en sitä paheksu yhtään, mutta on se kumma, kun ei voida ymmärtää ettei se kaikille sovi. Taas kerran olin mökkiporukassa, jossa osa veti herneen nenään, kun en halunnut yhteissaunaan! Olisin mennyt joko naisporukalla, mutta porukan toinen nainen ei tähän suostunut vaan halusi välttämättä mennä veljensä, miehensä ja parin muun porukan miehen kanssa saunaan. Minä sitten saunoin yksin heidän jälkeen (mieheni ei ollut reissussa mukana, hänkään ei sekasaunasta välitä). Ja minulle tämä oli täysin ok, ei haitannut yhtään saunoa yksin. Mutta muu porukka selvästi loukkaantui ja valitti useaan otteeseen kuinka nyt oli ikävää ettei voitu yhdessä saunoa. Seuraavana päivänä ehdotin uikkarisaunaa yhdessä tai että menen heidän jälkeen yksin saunomaan, tämä ei käynyt ja taas valiteltiin kun "on se nyt niin vaikeaa..". Yritin siinä sitten taas selittää, että tämä on asia, joka ei minusta tunnu hyvältä, että ymmärrän kyllä monenlaisia tapoja, mutta tämä on minun tapani ja toivon sitä kunnioitettavan. Tämä oli jo toinen kerta tällä kaveriporukalla, kun koen suoranaista painostusta ja mökötystä, kun en halua tulla sekasaunaan. Kerran näin kävi myös, kun saunoimme muun porukan jälkeen mieheni kanssa, koska pyyhe/uikkarit tai mies/naisvuorot eivät heille käyneet. Tuli niin ärsyyntynyt olo koko reissusta, että taisi jäädä viimeiseksi kerraksi mökkeily tuon porukan kanssa. Kyseessä on muuten fiksut ja mukavat ihmiset, joten miten on mahdollista että suututaan siitä ettei hakua tulla saunaan!? Miksi jokaisen yksityisyyttä, omia rajoja ja valinnanvapautta ei voi sen vertaa kunnioittaa ettei mökötetä kuin pienet lapset tuollaisesta asiasta? Ei vaan voi ymmärtää...

Kommentit (579)

Vierailija
301/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa elää 2010-lukua jollain alastomuudesta tuli laitonta, seksistä tuli laitonta, naisten iskeminen ja katselu on rangaistavaa. Istutaan kaikki vaan kotona kädet ristissä ja odotetaan kuolemaa.

Eikö sinulla oikeasti ole elämässä mitään muuta tärkeää kuin naiset - ja nämä heihin liittyvät asiat?

Vierailija
302/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kävin ronskisti sekasaunassa. Että toki ja miksi ei, milloin missäkin saunailloissa, jatkoilla jne. Asia ei siis sinällään ole ongelma, vaikka itselläni ei ole mitään unelmavartaloa, vaan tavalliset makkarat.

Aloin kuitenkin jossain vaiheessa miettiä, että mitähän hiton järkeä on siinä, että menen saunaan kaveripariskunnan kanssa alasti. Saunan jälkeen puen päälleni suht häveliäästi enkä suinkaan pyri kekkuloimaan miehen edessä alasti. 

Tästä siis voi päätellä, että jostain ihmeen syystä saunassa leikimme olevamme siinä määrin tuttuja, että voimme olla alasti. Mutta saunan ulkopuolella äkkiä vaatteet päälle. Ei kuulosta kovinkaan loogiselta. Päätinkin, etten enää jatka tätä sekasaunatouhua, joten uikkarit jatkossa saunassa. Olisihan se toki kiva peseytyä kunnolla, mutta ehkä kestän yhden kerran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nämä mammapalstan päästänsä sairaat ovat vähemmistö. Suurin osa ihmisistä suhtautuu sekasaunoihin ihan normaalisti.

Normaali ihmiset eivät käy sekasaunoissa. Se on pieni marginaaliryhmä joka väenvängällä haluaa naiset ja miehet nakuilemaan ja tuntemaan itsensä "vapautuneeksi". Sori vaan, mutta sä olet todellakin poikkeus.

Niin onko alastomuudessa jotain väärää?

Siinä ei ole mitään väärää, se on luonnollista. Tämä ei poissulje sitä ettei sitä omaa alastonta vartaloa halua kelle tahansa esitellä, vaan omille läheisille. Kannata ajatella vähän laajemmin, ei noin yksinkertaisesti.

Eikö mene jakeluun että ei sinne saunaan mennä kyttäämään kenenkään vartaloita vain saunomaan. Voisin väittää että hyvin pieni joukko sekasaunojista on sellaisia jotka menee sinne kyyläämään toisia.

Miksi pitää sitten painostaa, suuttua ja mököttää? Ap:n kertomus kuulosti kyllä ihan siltä, että osa porukasta halusi nähdä kaikki porukan naiset alasti. Mikä mukaan siinä voisi olla motiivina, kuin vartaloiden tirkistely?

Jos yhdessä porukassa sadasta tehdään näin niin pitääkö taas yleistää oikein kunnolla? Miksi vitussa edes tuun tänne mammapalstalle kun täällä oma verenpaine nousee!

No mitä se sua sit haittaa jos joku ei tule mukaan sekasaunaan? Ei sua kukaan kiellä menemästä, ihme ininää. Ota nyt ihan rauhassa sitä verenpainelääkettä....

Vierailija
304/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hienoa elää 2010-lukua jollain alastomuudesta tuli laitonta, seksistä tuli laitonta, naisten iskeminen ja katselu on rangaistavaa. Istutaan kaikki vaan kotona kädet ristissä ja odotetaan kuolemaa.

Mielenkiintoista. Mä käyn edelleen mun lapsien (poikia kaikki) kanssa saunassa, toki uuden naiseni kanssa käydään kahdestaan, eikä pojat silloin tule, ratkaisuna mä saunon kahteen kertaan ja jokainen on tyytyväinen. Kaikki saa minusta saunakaverin, paitsi naisen naispuoliset ystävät ja tämä on käynyt hyvin ihan jokaiselle. Seksiä meillä on ainakin kolme kertaa viikossa, ja mulle yksi nainen riittää, enkä saanut kenenkään vihoja niskoilleni kun nyksäni iskin. Tai no, taisi sekin vähän vikitellä mua. Summasummarun. Ollaan alastomasti usein, saunotaan joka viikko, seksiä on paljon, naisenkin iskin, eikä me kotona kädet ristissä istuskella. Tehdään matkoja, laitetaan puutarhaa, käydään festareilla, lenkkeillään jne. Tosin asutaan erillään vielä kun molempien lapset (teinejä) asuu omissa kodeissaan. Sekasaunominen on oikeesti typerien itsensäpaljastajien hommaa, ja onneksi mun ystävät ja kaverit eivät myöskään moista touhua, eikä ole koskaan tarvinnut moisesta kättä vääntää.

Vierailija
305/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menee maailmankuva mustavalkoiseksi jos joku ei halua tulla intiimipaikkoja kimppasaunaan paljastelemaan... näköjään se vaan on joiltain pois (ja samalla vahvistaa kuvaa siitä, että arvioimaan ja tirkistelemään sinne mennään, kun on niin tärkeää, että KAIKKI tulevat ALASTI paikalle).

Olen saunonut useiden naisten kanssa mutta ne onkin sellaisia tyyppejä jotka osaa ottaa tämän elämän hiukan rennommin. Eikä tulisi mieleenkään kommentoida tai kyylätä kenenkään vartaloita. Uskoisin että ei ole omakohtaisia kokemuksia niin luulottelet täällä palstalla.

Vierailija
306/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nämä mammapalstan päästänsä sairaat ovat vähemmistö. Suurin osa ihmisistä suhtautuu sekasaunoihin ihan normaalisti.

Normaali ihmiset eivät käy sekasaunoissa. Se on pieni marginaaliryhmä joka väenvängällä haluaa naiset ja miehet nakuilemaan ja tuntemaan itsensä "vapautuneeksi". Sori vaan, mutta sä olet todellakin poikkeus.

Niin onko alastomuudessa jotain väärää?

Siinä ei ole mitään väärää, se on luonnollista. Tämä ei poissulje sitä ettei sitä omaa alastonta vartaloa halua kelle tahansa esitellä, vaan omille läheisille. Kannata ajatella vähän laajemmin, ei noin yksinkertaisesti.

Eikö mene jakeluun että ei sinne saunaan mennä kyttäämään kenenkään vartaloita vain saunomaan. Voisin väittää että hyvin pieni joukko sekasaunojista on sellaisia jotka menee sinne kyyläämään toisia.

Vaikka sinne kuinka mentäis ilman kyyläystä mielessä kyllä siinä pakosti tai edes vahingossa vilkaisee turha väittää ettei. Sitten on vielä nää ketkä tarkoituksella kattoo.

Miksi siitä pitää vääntää? Jos ei halua tulla niin silloin ei tule ja jos joku suuttuu on hänessä vika.

Vierailija
307/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

No mikäli asia on näin - mitä sitten? Jokainen saa verhota vartalonsa ja pitää sen salaisuutena. 

Itse asiassa olisi hyvä juttu, jos suomalaiset miehet pitäisivät vartalonsa tiukemmin salassa ja piilossa. Onko pakko mennä terassille ilman paitaa? Onko pakko kekkuloida munasillaan festareilla, mökillä ja kaikkialla? Eivät ne teidän meisselinne niin hienoja ole, että niitä pitäisi kaikille näytellä. 

Ongelma on se, että alastoman naisen näkeminen on hemmetin iso juttu ja saavutus. Se taas johtaa palstamiesmäisiin ajatuksiin naisten ”saamisesta”.

No voi voi? Pitäisikö kaikken naisten ruveta esittelemään vartalojaan (niinkuin osa naisista sitä ei tekisi) ettei sitä koettaisi saavutukseksi miesten taholta? Oma vartalo on jokaisen oma asia.

Kyllä. Olisi hienoa, jos alastomuus ja seksuaalisuus normalisoituisivat.

Seksuaalisuuteen kuuluu tietty salaisuus ja jännite.

Muuten se niinsanotusti löpsähtää koko homma.

Vierailija
308/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, mii ehdotit "uikkari-saunaa"? Se on ihan samalla tavalla sekasauna jos siellä on miehet ja naiset samaan aikaan. Puhuit tuossa itsesi pussiin, ei ihme jos kaverisi kummeksuvat, sinulla on selvästi epärehelliset motiivit tässä taustalla.

Vierailija
309/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni ei onneksi ole koskaan ollut tuollaisia saunafasisteja. Joskus on saunottu sukellusporukalla niin että naiset on uikkarissa, miehet alasti -jengi on yleensä sukelluksen jälkeen niin kylmissään että kaikki tahtoo saunaan samaan aikaan.

Minua ei haittaa nähdä alastomia miehiä, mutta en tahdo että muut kuin aviomieheni näkevät alastoman vartaloni. Jos jopa omalla miehelläni alkaa seistä about joka toinen kerta kun saunotaan yhdessä, en jotenkin jaksa uskoa siihen että miehet kykenisivät oikeasti ihan platonisesti istumaan saunassa alastoman naisen vieressä.

Muutenkin kyllä saunon mieluiten yksin. Tykkään että saunassa ollaan hiljaa ja otetaan kovia löylyjä. Se sujuu parhaiten yksin.

Vierailija
310/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tulisi kyllä mieleeni lähteä kekkaloimaan nakuna saunaan muiden kuin oman mieheni kanssa tai naisporukalla. Voihan sitä yhteissaunoa, toiset pitää uikkarit tai pyyhkeen, ja toiset nakuilee. Ei yhteissauna tarkoita, että kaikkien pitää olla alasti vaan sitä, että saunotaan yhdessä.

Aivan. Mutta mä esim. haluan kyllä myös valita kuka mun kanssa on alasti, joten ite en halua edes sellaseen sekasaunaan, jossa itse oon uikkarit ja pyyhe päällä ja muut alasti. Ap:n kuvaamalla lailla kyse on mulla yksityisyydestä, omasta tilasta. Lisäksi haluan pitää alastomuuden vain mun ja miehen välisenä intiiminä juttuna.

Tämä on ongelmallista, koska se ylläpitää ajatusta siitä, että naisen vartalo on salaisuus, joka pysyy visusti piilossa kaikilta paitsi harvoilta ja valituilta. Siitä kumpuaa ajatus siitä, että seksin harrastaminen on naisen valloittamista, voittamista ja jopa merkitsemistä.

Sehän juuri tekee seksuaalisuudesta niin hauskaa.

Vierailija
311/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä käsitä miksi se niin häiritsee jos joku ei halua sinne sekasaunaan? Taitaa olla näillä ihmisillä itsellään joku ongelma, jos pitää inttää ja syyllistää tällaisesta asiasta. Only in Finland.

Vierailija
312/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla pohjimmiltaan kyse katkeruudesta että jouduttu saunomaan jonkun vanhojen läskien papparaisten kanssa :D

Vierailija
313/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä varmaan vetoaisin menkkoihin. Kuvailisin yksityiskohtaisesti, miten runsas vuoto ryöpsähtää pitkin kinttujani välittömästi, kun otan vaatteet pois. Veikkaan, että tämän jälkeen sekasaunaan painostamista ei enää esiintyisi - useimmat miehethän irvistävät kauhusta kuulleessaan sanan "menkat".

Niin ja sen lisäksi on herpes ja kondyylooma päällä jotka tarttuu lauteiden välityksellä, tämän jälkeen varmaan saa mennä rauhassa viimeisenä yksin :D

Juuri näin. Ja kaiken päälle vielä krooninen ripuli, joka aktivoituu kuumuudessa.

Tämän jälkeen ei varmaan enää tulisi kutsuja saunailtoihin, mikä toki olisi erittäin hyvä juttu. Itse en ainakaan jaksaisi hengata moisen alastomuuteen painostavan wt-meisselinheiluttajajengin kanssa. 

- 300

Vierailija
314/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sanoa, että kukin tekee halunsa mukaan ja jos joku ei halua sekasaunaan, se ei välttämättä kerro ihmisen epävarmuudesta, peittelynhalusta, huonosta itsetunnosta.

Huonoitsetuntoinen voi olla miellyttämisenhaluinen ja lähteä sekasaunaan, jos pyydetään, ettei kukaan pitäisi omituisena.

Joo, minusta tuntuu, että nuorempana suostuin sekasaunaan ollakseni jotenkin cool ja hyvä muija enkä mikään sievistelijä. Mutta paljon enemmän rohkeutta ja itsevarmuutta se vaatii, kun toteaa, että mulla ei ole mitään tarvetta alastomien sekasaunaan, joten menen joko yksin, naisporukassa tai uikkarit päällä. 

Vierailija
315/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taitaa olla pohjimmiltaan kyse katkeruudesta että jouduttu saunomaan jonkun vanhojen läskien papparaisten kanssa :D

Epäilen samaa :D Kyllähän sitä mielellään nuorta tiukkaa lihaa katselisi...

Vierailija
316/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitan sanoa, että kukin tekee halunsa mukaan ja jos joku ei halua sekasaunaan, se ei välttämättä kerro ihmisen epävarmuudesta, peittelynhalusta, huonosta itsetunnosta.

Huonoitsetuntoinen voi olla miellyttämisenhaluinen ja lähteä sekasaunaan, jos pyydetään, ettei kukaan pitäisi omituisena.

Joo, minusta tuntuu, että nuorempana suostuin sekasaunaan ollakseni jotenkin cool ja hyvä muija enkä mikään sievistelijä. Mutta paljon enemmän rohkeutta ja itsevarmuutta se vaatii, kun toteaa, että mulla ei ole mitään tarvetta alastomien sekasaunaan, joten menen joko yksin, naisporukassa tai uikkarit päällä. 

Kyllä, se oma tahto ja halu tehdä oman päänsä mukaan herättää näissä itsestään epävarmoissa ihmisissä vastustusta, ei kestä että joku uskaltautuu erottautua joukosta, kun ei itse uskalla, ehkä jossain muussa asiassa. En ymmärrä miksi mennä aina sen lammaslauman mukana jos ei siltä itsestä tunnu. Oon saanut työyhteisössä kuulla paljon tuosta. Sanoin että mikään mikä ei lue työsopparissa, ole pakko, onneks esimies on samaa mieltä.

Vierailija
317/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä mammapalstalla on kyllä helvetin negatiivinen asenna kaikkeen. Varokaa ettei tuu sydänkohtausta kun hermot näin kireällä koko ajan :D

Vierailija
318/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö, mii ehdotit "uikkari-saunaa"? Se on ihan samalla tavalla sekasauna jos siellä on miehet ja naiset samaan aikaan. Puhuit tuossa itsesi pussiin, ei ihme jos kaverisi kummeksuvat, sinulla on selvästi epärehelliset motiivit tässä taustalla.

Jos tämä oli minulle, niin huomasin itsekin pienen epätarkkuuden postauksessani. Mutta ensisijaisesti mielestäni sekasauna on sauna, jossa ollaan alasti ja saunassa on miehiä ja naisia. Mutta voidaan toki erotella alaston sekasauna ja uikkarisekasauna. ;) Jälkimmäinen on ok, tosin aina parempi, jos ei ole sekasaunaa lainkaan. 

Terv. 308.

Vierailija
319/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kenellä? Ei kiinnosta mennä sinne saunaan kyllä kenenkään muun kuin oman miehen tai perheen kanssa.

N22

Vierailija
320/579 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta tässä on se että jatkamme kaveripiirin kanssa sekasaunomista ja mammat taas saa täällä jatkaa katkeroitumista kun eivät ikinä tule pääsemään hyvännäköisten nuorten ihmisten piireihin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme