Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan tuomio näkyy rikosrekisterissä?

Vierailija
24.06.2018 |

Mitätöityykö rikosrekisteri joidenkin vuosien päästä.Olen saanut sakkorangaistuksen pahoinpitelystä.Korvaukset tietty jouduin maksamaan.Myöhemmin nyt vuosien päästä kyllä pidän itseäni aivan idioottina.Olisin voinut vain lähteä pois tilanteesta.

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sakko?

ehdollinen?

ehdoton?

Kauan näkyy rekisterissä?

Rikosrekisteritietojen poistoaika määräytyy rangaistuksen ankaruuden mukaisesti.

5 vuoden kuluttua lainvoiman saaneen tuomion antopäivästä poistetaan

ehdollinen vankeus, ehdollisen vankeuden oheissakko, yhdyskuntapalvelu tai valvonta, nuorisorangaistus tai sen sijaan määrätty sakko

viraltapano

yhteisösakko

10 vuoden kuluttua poistetaan

enintään kahden vuoden ehdoton vankeus

yhdyskuntapalvelurangaistus

20 vuoden kuluttua poistetaan

yli kahden ja enintään viiden vuoden vankeus

tuomitsematta jättäminen ymmärrystä vailla

Henkilön kuoltua tai täytettyä 90 vuotta poistetaan

yli viiden vuoden vankeus

Eivät ne oikeasti poistu. Aktiivirekisteristä ne kyllä poistuvat, mutta rötökset näkyvät edelleen Supon rikosrekisterissä. Sieltä ne eivät poistu koskaan.

Hyvä puoli että mikään peruspolle ei pääse niihin käsiksi.

Vierailija
22/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi korkea aika poistaa rekisteriin pääsy ehtoja. Jokainen voi tykönään miettiä minkä rikoksen poistaisi rekisteristä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sakko?

ehdollinen?

ehdoton?

Rikosrekisteritietojen poistoaika määräytyy rangaistuksen ankaruuden mukaisesti.

ehdollinen vankeus, ehdollisen vankeuden oheissakko, yhdyskuntapalvelu tai valvonta, nuorisorangaistus tai sen sijaan määrätty sakko

viraltapano

yhteisösakko

Huom.

Käräjäoikeuksissa säilytetään kaikki tuomiot. Nimellä kysymällä saa tiedon mistä tahansa tuomiosta, mitä kyseisellä nimellä löytyy. Oli se vaikka 70-luvulta. Käräjäoikeuksissa on siis arkistot, jotka säilyttää tuomiot ikuisuuden. Eri asia on se, hoksaako joku sieltä kysyä. Ja pitää olla oikea käräjäoikeus. Mitään Suomen kattavaa yhteistä rekisteriä ei ole. Kaikilla käräjäoikeuksilla on omat rekisterinsä vain siellä tuomituista.

Vierailija
24/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sakko?

ehdollinen?

ehdoton?

viraltapano

yhteisösakko

Eivät ne oikeasti poistu. Aktiivirekisteristä ne kyllä poistuvat, mutta rötökset näkyvät edelleen Supon rikosrekisterissä. Sieltä ne eivät poistu koskaan.

Hyvä puoli että mikään peruspolle ei pääse niihin käsiksi.

Ihan vaikka Matti Meikäläinen voi marssia kotipaikkansa käräjäoikeuteen ja kysyä tekijän nimellä löytyykö tuomiota. Vaikka 50-luvulta. Arkistosta löytyy. Ihan kaikki siellä aikoinaan tuomitut. Julkisuuslaki.

Vierailija
25/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämitä? Onko Antifa-narkki viimeinkin huomannut, että teoistaan jää lopulta aina kiinni, vaikka olisi kuinka huivi kasvojen edessä?

Toivottavasti kukaan ei ikinä erehdy palkkaamaan sinua, ja kuolet huumeisiin kuten runopoika Jimi.

Vierailija
26/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kerran on rekisteriin kirjattu sitä erittäin vaikea sieltä poistaa. Sorry harry. 

Vierailija
27/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käräjäoikeuksien lukusaleihin pääsee myös lukemaan ilmaiseksi näitä asiakirjoja ja maksua vastaan niistä otetaan kopiotkin. Ihan nimellä voi pyytää tuomioita. Vain salassapidettävät asiakirjat jätetään antamatta.

Vierailija
28/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😅

Vierailija
29/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeuksissa tuomitut jutut näkyy ikuisuuden (arkistosta saa ikivanhoja juttuja tälläkin hetkellä), jonkun täytyy vain hoksata kysyä nimelläsi oikeasta käräjäoikeudesta, niin sieltä löytyy (tuomiot julkista tietoa). Rikosrekisteri on asia erikseen, sitä ei edes ylläpidetä käräjäoikeudessa.

Entä nimiänsä muuttaneet?

Tuomiot löytyy sillä nimellä, mikä sattui tuomion antohetkellä olemaan. Ei tartte tietää syntymäaikaa, mutta se helpottaa, että tietää, ettei lue kaiman tietoja.

Vierailija
30/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käräjäoikeuksissa tuomitut jutut näkyy ikuisuuden (arkistosta saa ikivanhoja juttuja tälläkin hetkellä), jonkun täytyy vain hoksata kysyä nimelläsi oikeasta käräjäoikeudesta, niin sieltä löytyy (tuomiot julkista tietoa). Rikosrekisteri on asia erikseen, sitä ei edes ylläpidetä käräjäoikeudessa.

Entä nimiänsä muuttaneet?

Tuomiot löytyy sillä nimellä, mikä sattui tuomion antohetkellä olemaan. Ei tartte tietää syntymäaikaa, mutta se helpottaa, että tietää, ettei lue kaiman tietoja.

Niin tai kalman. Greepya. 

Vierailija
31/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaikka Matti Meikäläinen voi marssia kotipaikkansa käräjäoikeuteen ja kysyä tekijän nimellä löytyykö tuomiota. Vaikka 50-luvulta. Arkistosta löytyy. Ihan kaikki siellä aikoinaan tuomitut. Julkisuuslaki.

Tietysti, mutta jos Maija Meikäläinen on tunnettu ennen eri nimellä ei tuomiota löydy.

Vierailija
32/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä kaikkialta työnantajat saavat tietoja?

Mistä vain hoksaavat pyytää. Esim. käräjäoikeudesta nimellä saa pyydettyä kaikki tuomiot ja mistä tuomio on tullut. Löytyy myös, mikäli on ollut asianomistajana eli uhrina ja asiasta on tullut tuomio.

Nuo asiat säilyvät ikuisuuden arkistossa.

Vierailija
33/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti, mutta jos Maija Meikäläinen on tunnettu ennen eri nimellä ei tuomiota löydy.

Totta. Ellei satu tietämään sotua. Sillähän sitten löytyy.

En tiedä, antaako maistraatti tiedon, onko Maija Meikäläisellä nimenvaihto takana. Ja mikä se vanha nimi sitten mahtoi olla.

Vierailija
34/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle!

Työnantaja ei hae tietoja mistään vaan voi pyytää sinua itse toimittamaan rikosrekisteriotteen, jonka tilaat ja toimitat itse. Siinä ei näy mitään, jos olet saanut sakkorangaistuksen. Voit huokaista. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja teidän, miltä susta tuntuu. 

Vierailija
35/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

😨

Vierailija
36/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja ei hae tietoja mistään vaan voi pyytää sinua itse toimittamaan rikosrekisteriotteen, jonka tilaat ja toimitat itse. Siinä ei näy mitään, jos olet saanut sakkorangaistuksen. Voit huokaista. Olen itse ollut samassa tilanteessa ja teidän, miltä susta tuntuu. 

Kaikista tarkimmat työnantajat tajuavat itse soittaa käräjäoikeuteen ja kysyä onko tuomioita ihan miltä ajalta vain. Sieltä löytyy, jos on. Oli se vaikka kuinka "pienestä rikkeestä" tahansa eikä olisi edes siinä rikosrekisterissä. Ja oli se vaikka kuinka vanha. Niin käräjäoikeudesta saa kuka tahansa kansalainen tiedon. Vaikka naapuri. Ei tartte olla mikään työnantaja tai muukaan. Julkisuuslaki.

Vierailija
37/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rötöksesi näkyy rekisterissä sun loppuelämäsi ja itseasiassa vielä pitkälti kuolemasi jälkeen. Et pääse menneisyyttäsi karkuun. 

Tämä on totta. Käräjäoikeuksista löytyy kaikki siellä annetut tuomiot koko loppuelämäsi ajan ja vielä piiiitkään kuolemasi jälkeenkin.

Vierailija
38/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Supon tekemät henkilöturvallisuusselvitykset on sitten eri asia. Niitä pitäisi tehdä useamminkin. Suppeassakin tarkistetaan sakkorangaistukset.

Vierailija
39/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta rikosrekisteri sää pitäisi näkyä rikokset aina. Kertojan se ihmisen luonteesta ja luotettavuudesta.

Samoin maksuhäiriömerkinnät. Ainakin, jos ne on annettu anteeksi. Jos on ne maksanut, niin 10 vuotta on sopiva aika.

Huomasin, että hammaslääkärilläni oli maksuhäiriömerkintäkorjoja joka aiemmilta vuosilta. Eli noita painettuja opuksia voi sitten ilmeisesti ostaa jostain.

Niissä on esillä vanhatkin jutut.

Vierailija
40/75 |
24.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista tarkimmat työnantajat tajuavat itse soittaa käräjäoikeuteen ja kysyä onko tuomioita ihan miltä ajalta vain. Sieltä löytyy, jos on. Oli se vaikka kuinka "pienestä rikkeestä" tahansa eikä olisi edes siinä rikosrekisterissä. Ja oli se vaikka kuinka vanha. Niin käräjäoikeudesta saa kuka tahansa kansalainen tiedon. Vaikka naapuri. Ei tartte olla mikään työnantaja tai muukaan. Julkisuuslaki.

Onko noin. Voisin tarkistaa tyttäreni poikkiksen tiedot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä