Miksi lihavuusleikkaukseni herättää vihaa läheisissäni?
Tämä ja siitä seurannut ja yhä jatkuva laihtuminen kuitenkin ovat pelastaneet elämäni. Olen yhä mittavasti ylipainoinen, joten en ole hetkessä vievämässä minkään kaveriporukan kuumimman misun paikkaa..
Voisiko joku anonyyminä kertoa, jota ärsyttää leikkauksen avulla laihduttaneet? Miksi se ärsyttää? Ymmärrättehän, ettei tämä todellakaan ole mikään helppo ratkaisu. Leikkaus oli kivulias ja tuo loppuelämäksi paljon rajoitteita.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Ei se mua ärsytä, mutta leikkaus on aika iso riski. Lisäksi se rajoittaa loppuelämää paljon, kun joutuu esimerkiksi syömään vitamiineja, koska ravinto ei enää imeydy samalla tavalla. Ylipaino toki aiheuttaa terveysongelmia, mutta en pidä siitä, että elimistön toimintaan puututaan tällaisella tavalla. Poikkeusoloissa lihavuusleikkauksen läpikäyneet ovat pulassa, kun elimistö ei toimikaan normaalisti.
Gastric sleeve-leikatuilla on harvemmin mitään imeytymisongelmia vitamiinien kanssa. Gasric bypass-leikatuilla asia on hankalampi. Kuitenkin 99% ohjeiden mukaan syövistä porskuttaa menemään ilman mitään puutostiloja.
Muutenhan Suomessa leikkaamattomilla on yllättävän paljon B12- ja D-vitamiininpuutostiloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei se mua ärsytä, mutta leikkaus on aika iso riski. Lisäksi se rajoittaa loppuelämää paljon, kun joutuu esimerkiksi syömään vitamiineja, koska ravinto ei enää imeydy samalla tavalla. Ylipaino toki aiheuttaa terveysongelmia, mutta en pidä siitä, että elimistön toimintaan puututaan tällaisella tavalla. Poikkeusoloissa lihavuusleikkauksen läpikäyneet ovat pulassa, kun elimistö ei toimikaan normaalisti.
Riski on yhtä suuri kuin sappileikkauksissa eli yksi tuhannesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tutulla on sitten paska tsägä, kun joutui uudestaan leikkaukseen. Oli jotain imeytymisongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tutulla on sitten paska tsägä, kun joutui uudestaan leikkaukseen. Oli jotain imeytymisongelmia.
Kuinka esim leikkaamalla voi muka hoitaa sisäisestä tekijästä johtuvaa B12-vitamiinin puutosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta kuin sen, että se saattaa harmittaa kutsuilla, että syöt eri tavalla kuin muut ja siitä on järjestäjälle vaivaa, jos haluaa olla kohtelias.
Muuta järkevää syytä en keksi.
Minä olen myös lihavuusleikattu ja sitä en voi käsittää ongelmaksi jos en syö yhtä paljon kuin muut. Lihavuusleikatun lounas ja päivällinen ovat käytännössä desi proteiininlähdettä ja desi hyvää hiilihydraatinlähdettä. Ei ole vaikeaa!
Mitään rasvaisia perunavirityksiä jne ja kastikkeita en syö. Ei luulisi olevan ongelmallista keittää edes muutama peruna vieraalle? Itse ruokavaliohan on erittäin yksinkertainen eli lihavuusleikattu ei harrasta vaihtuvia muotidieettejä jne. Jos ei ole rasvatonta hyvien hiilihydraattienlähdettä niin voin syödä vaikka höytytettyä kukka- tai parsakaalia. Joku muukin vieraista voi haluta myös ottaa lautaselleen samoja asioita.
T. Toinen lihavuusleikattu
Voisit varmaan syödä kotona tai ottaa omat eväät? Ei se ole ongelmallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka esim leikkaamalla voi muka hoitaa sisäisestä tekijästä johtuvaa B12-vitamiinin puutosta?
En tiedä. Joutui kuitenkin uusintaleikkaukseen reilu vuosi ekasta leikkauksesta. Ei ne varmaan ihan ongelmattomia ole. Lisäksi olisi kiva tietää, pärjääkö leikattu nälänhädässä ja sota-aikana yhtä hyvin kuin leikkaamaton. Liikalihavuus toki aiheuttaa mm. nivelongelmia, 2-tyypin diabetesta ja sydänongelmia. Silti leikkauksessa puututaan elimistön normaaliin toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En keksi muuta kuin sen, että se saattaa harmittaa kutsuilla, että syöt eri tavalla kuin muut ja siitä on järjestäjälle vaivaa, jos haluaa olla kohtelias.
Minä olen myös lihavuusleikattu ja sitä en voi käsittää ongelmaksi jos en syö yhtä paljon kuin muut. Lihavuusleikatun lounas ja päivällinen ovat käytännössä desi proteiininlähdettä ja desi hyvää hiilihydraatinlähdettä. Ei ole vaikeaa!
Mitään rasvaisia perunavirityksiä jne ja kastikkeita en syö. Ei luulisi olevan ongelmallista keittää edes muutama peruna vieraalle? Itse ruokavaliohan on erittäin yksinkertainen eli lihavuusleikattu ei harrasta vaihtuvia muotidieettejä jne. Jos ei ole rasvatonta hyvien hiilihydraattienlähdettä niin voin syödä vaikka höytytettyä kukka- tai parsakaalia. Joku muukin vieraista voi haluta myös ottaa lautaselleen samoja asioita.
Vastasin tuohon erikoisruokavaliokysymykseen. Olen ratkaissut omat syömiseni siten, etten osallistu sellaisiin tilaisuuksiin, joissa on pakkosyömistä kuin pakon edessä. Tai sitten sanon ettei maistu koska söin juuri ennen tuloa kotona.
Ihan hyvinhän se mene niinkin, että minä luen kirjaa tai lehteä olohuoneen sohvalla sillä välin kun toiset syövät jos on kyse sellaisesta tilaisuudesta, johon oletetaan koko perheemme osallistuvan.
Mutta tosiaankin jos haluaa olla vieraanvarainen niin voisi kyllä 3-5 kuorimatonta perunaa keittää. En kyllä ala sitä keneltäkään pyytämään. Omassa kodissani keitän perunoita muiden ruokien lisäksi ja syön sen desin proteiinia ja yhden keskikokoisen perunan aterialla. Vieraat syövät sitten pöydästä mitä haluavat. Nälissään ei ole meiltä vielä kukaan joutunut lähtemään.
Ehkä ne kuvittelee että pääset jotenkin vähemmällä. Muuta syytä en keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Joutui kuitenkin uusintaleikkaukseen reilu vuosi ekasta leikkauksesta. Ei ne varmaan ihan ongelmattomia ole. Lisäksi olisi kiva tietää, pärjääkö leikattu nälänhädässä ja sota-aikana yhtä hyvin kuin leikkaamaton. Liikalihavuus toki aiheuttaa mm. nivelongelmia, 2-tyypin diabetesta ja sydänongelmia. Silti leikkauksessa puututaan elimistön normaaliin toimintaan.
Ehkä häneltä muutettiin gastric sleeve gastric bypassiksi?
Pärjääminen on kiinni niin leikatuilla kui leikkaamattomilla siitä, onko sitä energiaa saatavilla. Yleensä lihavuuteen taipuvaisten elimistö hyödyntää vähänkin energian huolella eli ei nyt kannata pelätä jotain sotaa tai holokaustin tapaista kehityskulkua ihan ensimmäisenä.
Tutkimus on osoittanut, että suoliston mikrobiomilla on tiettyä enemmän vaikutusta ihmisen painoon ja siihen kuinka hyvin ravinto tulee hyödynnettyä.
Eriasia jos ei laihdu jos on sairaus jne. Srllainen joka mättää kilokaupalla roskaa suuhun ja alas. Roskaruoka huitsin nevadaan. Ryhtiä.terveellinen ruoka ja liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun leikkauksesta on kulunut hieman aikaa, voi periaatteessa syödä mitä vaan. Joillakin tökkii rasvainen ruoka, jollakin joku muu, on yksilöllistä. Mutta niinhän kaikilla muillakin on ruokia, jotka ei maistu. Ei lihavuusleikattu joudu ensiapuun, jos pöydässä ei häntä ole huomioitu. En minä ainakaan ole koskaan jäänyt nälkäiseksi kyläpaikoissa, vaikka en leikkausta ole julki huutanut. Se on eri asia, mitä kotona syön, siellä olen tarkempi ruuastani, roskaa en syö.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ja siitä seurannut ja yhä jatkuva laihtuminen kuitenkin ovat pelastaneet elämäni. Olen yhä mittavasti ylipainoinen, joten en ole hetkessä vievämässä minkään kaveriporukan kuumimman misun paikkaa..
Voisiko joku anonyyminä kertoa, jota ärsyttää leikkauksen avulla laihduttaneet? Miksi se ärsyttää? Ymmärrättehän, ettei tämä todellakaan ole mikään helppo ratkaisu. Leikkaus oli kivulias ja tuo loppuelämäksi paljon rajoitteita.
Siinä ärsyttää se, että olet itse lihottanut itsesi syöttösiaksi mättämällä ihan itse sitä mättöä suuhusi omin käsin, ja nyt aiheutat yhteiskunnalle kuluja kun haluat eroon itse hankkimastasi läskistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse on "vain" verorahoista, voitaisiin puhua samalla monesta muustakin asiasta, mutta ne eivät herättäisi yhtä kiivaita kommentteja.
Maksaako esim. juoppo putkamajoituksestaan aiheutuneet kulut vai veronmaksajat?
Jos tarvitsen ambulanssia, saan laskun. Saako juoppokuljetuksestakin? Kysyn, koska ei ole kokemusta, enkä tiedä.
Hei tietääkö joku vastauksen näihin vai onko täällä vain sellaista porukkaa joka ei ole koskaan tähän asiaan omakohtaisesti törmännyt?
Vierailija kirjoitti:
Vahingollisten ja itseaiheutettujen touhujen osalta verovaroin kustannettavan terveydenhuollon omavastuu suuremmaksi, ehdottomasti. Esim. läskit, juopot ja tupakoitsijat, jotka varsin hyvin tietävät toimintansa haitat. Tuha mussuttaa mistään sairauksista läskien taustalla, kun niistä on kyse max. 2 %:n kohdalla. Lääkärit voivat tämän arvioda. Liikuntaa harrastavista on teidän valaiden turha kitistä, koska liikunta on pääsääntöisesti terveyttä edistävää toimintaa ellei sitä jonkin harvinaisen poikkeuden perusteella ole arvioitu haitalliseksi.
Aika harva onnellinen, tasapainoisen lapsuuden elää saanut perusterve ihminen menettää elämänhallintansa niin, että lihoo tai tulee päihdeongelmaiseksi.
Mutta kysynkin sinulta: mitä sä ajattelet jos luet uutisista esim. lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä? Säälitkö lapsia?
Entä kun se sama lapsi hirveän suurella todennäköisyydellä kasvaa lihavaksi aikuiseksi, onko se siinä kohtaa sitten vain sen entisen lapsen vika, vaikka näillä asioilla ( seks. hyväksikäyttö ja lihavuus) on merkittävä korrelaatiosuhde?
Muutenkin tämänkaltaiset mielipiteet kertovat vain tyhmyydestä ja kostonhimosta. Kaikki mahdolliset tilastot todistavat myös sen, että mitä paremmin ja mitä varhaisemmassa vaiheessa ihmistä autetaan hänen ongelmiensa kanssa, sen parempi ja halvempi lopputulos.
Mutta sehän ei ole kiva tieto, kun ei saa vihata ja yrittää rankaista ihmisiä heidän virheistään, eikös niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ärsyttää se, että olet itse lihottanut itsesi syöttösiaksi mättämällä ihan itse sitä mättöä suuhusi omin käsin, ja nyt aiheutat yhteiskunnalle kuluja kun haluat eroon itse hankkimastasi läskistä.
Kummasta tulee yhteiskunnalle enemmän kuluja, lihavuusleikkauksista vai siitä, kun kännipäissään ihmiset rötöstelevät ja vahingoittavat itseään ja muita? Mitäpä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en nyt usko, että Suomeen tulee lähivuosina nälänhätä tai sota. Typerää miettiä tuollaisia.
Muuten yksi minun lihavuusleikkauksessa käynyt ihminen sanoi heti leikkauksen jälkeen, ettei a) voi syödä ja juoda samalla aterialla b) voi syödä vain desin verran. Onko todella näin, ja liittyikö se vain alkuvaiheeseen vai onko aina näin oudosti :O ?
Luin, että "miksi lihavuusleikkaukseni herättää vihaa läskeissäni"...
Mutta eiköhän täällä ole tullut jo esille kaikki olennainen. Vietä enemmän aikaa niiden läheistesi kanssa, jotka eivät asiasta kiukuttele, ja onnea uuteen elämääsi!
Minäkin jäin ihmettelemään sitä että eikö olisi vaan voinut jatkaa laihdutusta, varsinkin niissä tapauksissa kun painoa on ollut "vain" satakunta kiloa?