Kauniin naisen pelko?
Mitä on kauniin naisen pelko (tuosta ihastumisketjusta bongattu termi)? Miten se ilmenee? Miten se eroaa muista naispeloista esim. älykkään naisen pelosta? Mitkä asiat ylipäätään tekevät naisesta pelottavan?
Kommentit (75)
Olen nainen ja minustakin liian meikatut ja laitetut naiset on pelottavia koska näyttävät luonnottomilta ja kylmiltä. Kukaan meikitön ei koskaan ole ollut liian kaunis että tuo reaktio tulisi.
Sini Ariell ja missi-Ryyti esimerkiksi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on kauniin naisen pelko (tuosta ihastumisketjusta bongattu termi)? Miten se ilmenee? Miten se eroaa muista naispeloista esim. älykkään naisen pelosta? Mitkä asiat ylipäätään tekevät naisesta pelottavan?
Minä en tunne sitä, mutta voin ehkä kertoa siitä toisesta puolesta. Olin nuorena melkoisen nätti, mutta en mikään jumalainen kaunotar. Älykkyyttäni pidettiin vähän pelottavana - muutama vuosikymmen sitten miehet pitivät sitä uhkaavana. Se ei ollut viehättävä piirre. Mutta tyttäreni - ihan jopa objektiivisesti ja muualta asiasta kuulleena voin sanoa, että he ovat suorastaan tyrmäävän kauniita. Eivät mitään julkkiksia, mistä olen hyvin tyytyväinen - en soisi heille sitä kauheaa kohtaloa, että pidettäisiin jotenkin ulkonäön takia julkisuuteen päässeinä. Mutta varsinkin toisen heistä on ollut todella vaikea löytää kumppani ihan siitä syystä, että miehet eivät uskalla lähestyä häntä. Hän on niin kaunis - sellainen "täydellinen" paketti kurveja, kasvoja ja hiuksia. Hän sai pitkään tuskailla sen kanssa, että kukaan mies - saati mukava ja fiksu - olisi lähestynyt häntä, kun hän oli kuulemma niin pelottavan kaunis, arveltiin, ettei se kuitenkaan ala millekään. Jos hän itse yritti jotain, sitä pidettiin joko pilkantekona tai jonakin julmana pilana. Hänen haaveissaan oli löytää kiltti ja fiksu mies, joka rakastaisi häntä omana itsenään eikä pitäisi niin suurta meteliä siitä, miltä hän näyttää. Kovin kauniita ihmisiä pidetään kai aika ilkeinä ja pinnallisina, ylimielisinä. Kai sellainen pelottaa - ajatellaan, ettei sellaista kannata edes lähestyä. Kuitenkin saa pakit ja naurut päälle.
Miehet on kuitenkin tyttärille nyt löytyneet. Millaiset miehet?
Miksi joku pelkää ulkonäköä? Ei edes tunne ihmistä, mutta on paniikissa jonkun ulkonäön takia...
Siis voi vittu. Siis näistä viesteistä näkee jtn sellaista että voi vittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku mies vastata?
Pelko on aivan väärä sana ja vain naisten itsensä käyttämä naurettavuus. Ei yksikään mies pelkää minkäänlaisia naisia. Jos naisessa on jotain vastenmielisiä piirteitä, on lapsellista puhua, että mies muka pelkäisi.
Itse asiassa siinä ketjussa, jossa tämä käsite lanseerattiin, miehet tästä nimenomaan puhuivat.
Tässä ketjussa jengi puhuu nyt vähän ohi aiheen, alun perin kyse oli kauniin naisen pelosta nimenomaan erotuksena ihastuksesta. Pointti oli se, että (anonyymin palstamiehen mukaan) aina voimakas reaktio ei ole ihastusta vaan *kauniin naisen pelkoa*. Siksi tässä nyt häiritsee, että mikä se sellainen pelko oikein on?
Eli pettämisepäilyt, kaunis nainen suhteessa -pohdinnat yms eivät siis liity ilmiöön.
Kun fiksusti kysyt pyrin parhaani mukaan vastaamaan. Tästä en ole koskaan keskustellut irl kenenkään kanssa, eikä muiden miesten kasvoilla ole edes näkynyt pelkoa/jännitystä kun joskus harvoin on ollut todella kaunis nainen läsnä. Toisaalta ei minunkaan kasvoiltani varmaan mitään näy, mutta silti tunnistan ilmiön omasta itsestäni.
Kyseessä on voimakas jännityksen ja lamaannuksen tunne joka tulee pökerryttävän kauniin naisen lähellä. En erityisemmin pidä tästä tunteesta, joten en mene näin kauniin naisen seuraan ellei ole ainakin jonkin verran pakko. Olen jonkin verran stressinvälttelijä, enkä halua olla vaikeasti ellei siihen ole jotain mielekästä syytä.
Vaimo oli nuorena todella kaunis naamaltaan, mutta ei koskaan meikannut ja käytti silmälaseja. Tätä epämiellyttävää tunnereaktiota ei tullut hänen seurassaan, mutta toisaalta ajatuksen tasolla huomasin että hän voi pienillä keinoilla tehdä itsestään todella kauniin, ja tämä on erittäin hyvä ominaisuus naisessa.
Siis, yhä väittäisin miehenä että kyse on keinotekoisen etäiseksi huolitellun olemuksen kavahdus. Naisesta ja yhtä hyvin miehestä voi tulla mallinukkemaisen täydellinen ja keinotekoinen että olemus ei kutsu tavalliseen ja rentoon sananvaihtoon. Jos keinotekoinen kuori otetaan naiselta tai mieheltä pois, niin kuin missiltä vahva ehostus saunanpuhtaissa kuvissa, alta paljastuu tavallinen nainen tai mies pisamineen päivineen.
Miksi nimenomaan miehet höpöttää "kauniin naisen pelosta"? No, etenkin naisilla on meidän kulttuurissa keino tehdä itsestään ehostuksella stereotyyppisen kaunis ja virheetön ja etäinen - ja kun lähestymisyrityksistä suuren osan tekee miehet - naisten ulkonäön etäisyys tulee miesten puheissa esille.
Itse saatan virheetöntä ja keinotekoista ulkonäköä naisessa "kavahtaa", mutta vaikka nainen ehkä muuta luulee, se ei johdu kiinnostuksesta tai ihailusta vaan etäiseksi jäävästä ihmetyksestä.
Ihmettelen kun yksi sanoi ettei liian kauniin kanssa nauti edes seksistä..? Miten mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Älykkäät ja varsinkin älykkäät ja hauskat naiset ovat parhaita. Kauniskin nainen voi olla tätä. Kauniita vain pidetään oletusarvoisesti kylminä ja etäisinä. Luulen että toimii myös toisinpäin. Vaimo toisinaan totetaa että minä olen niin komea että pelottaa. Siksi varmaan naiset karttavat vaikka olen ihan mukava ja empaattinen.
Edellä esimerkki, mikä teissä pelottaa. Ihmiset, jotka uskovat tai tietävät olevansa ylivertaisen kauniita ja älykkäitä ja empaattisia, odottavat meidän maan matosten kumartavan edessään. Sellainen on ongelmallista parisuhteessa, jos toinen ei ole samalla ylhäisella tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kun yksi sanoi ettei liian kauniin kanssa nauti edes seksistä..? Miten mahdollista?
Ohis. Ihan helposti, jännittää ettei riitä ja sen mukana menee kyky nauttia.
Voisiko se olla oikeasti sitä, että itsevarmuus onkin se, mikä monia pelottaa (ja toisia viehättää, ja joskus ehkä sekä-että)?
Usein (ei aina) kauniit, komeat, älykkäät ovat keskimäärin itsevarmempia, joten voisi syntyä virhetulkinta siitä pelotuksen syystä. Tämmöinen teoria tuli mieleen ketjua lukiessa ja omia elämänkokemuksia miettiessä.
Sitten voi mennä niinkin, että jos on vähän ujo tai esim. kokemattomuuttaan epävarma vastakkaisen sukupuolen suhteen, mutta pohjimmiltaan ihmisenä itsevarma, niin toinen voi aluksi kiinnostua, mutta säikähtää sitten, kun tuo todellinen itsevarma puoli tuleekin esille. Jotain tällaista nyt mielessäni hahmottelin.
Arvioikaapa teoriaa ja jalostakaa sitä eteenpäin, jos tulee mieleen huomioita tai ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin naisena olen aina ihmetellyt, miten joku tavisnainen voi nauttia seksistä näiden komeiden pelimiesten kanssa, jotka heitäkin paremman puutteessa panevat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kuin naisena olen aina ihmetellyt, miten joku tavisnainen voi nauttia seksistä näiden komeiden pelimiesten kanssa, jotka heitäkin paremman puutteessa panevat?
Niinpä.
Tuntuu näin miehenä että se mikä on "kaunis nainen" jakaantuu kahteen osaan. On kaunis nainen, joka on kaunis joidenkin piirteiden ja olemuksen myötä, ja on kaunis nainen, joka on rakentanut itselleen kauneutta keinotekoisesti tarkalla (ja usein vahvalla) meikillä, irtoripsillä ym pintamuodilla. Tokaan ryhmään kuuluu esim moni missi, joista useampi on ilman meikkiä tosi tavallisen näköinen, ihan niin kuin ikäisensä miehet, mutta eihän heitä ole meikin ja ulkoasun ja keinotekoisen kuoren rakentamisen jälkeen oikein edes mahdollista tunnistaa. Tunnistaa vain että nyt on naisessa jotain keinotekoista ja pinnallista. Se on turn off. Miehissä samaa vastaa lihasten kasvattelijoiden taipumus esittellä lihaksiaan ja ajattella että nainen kuin nainen pitää heistä - koska lihakset.
Ei ole kauniin naisen pelkoa, on keinotekoisten naisten (ja miesten) pelkoa ja vieroksuntaa.