Miksi et ole (vanhoillis)lestadiolainen?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka muuten lestadiolaisiksi tullaan?
Pitääkö rekisteröityä johonkin (seurakuntaan? yhdistykseen? muualle/mihin?) vai riittääkö, että esimerkiksi minä nyt päätän olevani lestadiolainen ja siinä se?
Tunnet itsesi syntiseksi ja lestadiolainen julistaa sinulle syntisi anteeksi.
Ei kuka tahansa lestadiolainen vaan puhuja, ja nimenomaan "Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, kaikki synnit anteeksi". Sitten kun vielä käy aktiivisesti seuroissa (tavalliset ja suviseurat) ja noudattaa sääntökirjaa (esim. tv, ehkäisy ja meikkaus kielletty) niin on vapaa käyttämään sanontaa "Jumalan terve" tavatessaan toisia lestadiolaisia, mikä on sisäpiiriin kuulumisen merkki.
Ei tarvitse olla puhuja. Sääntökirjaa ei ole olemassa, ja kirjoittamattomat säännöt on käytännössä löyhempiä käännynnäisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö rekisteröityä johonkin (seurakuntaan? yhdistykseen? muualle/mihin?) vai riittääkö, että esimerkiksi minä nyt päätän olevani lestadiolainen ja siinä se?
Menet lähimmälle Rauhanyhdistykselle, tutustut siellä ihmisiin ja kerrot kiinnostuksestasi heidän uskoaan kohtaan, kyselet paljon ja käyt heidän riennoissa, kylästelet ym. ja jossain vaiheessa joku kysyy haluaisitko uskoa ja vastaat siihen sitten kyllä, johon saat synninpäästön ja olet sitten lestadiolainen.
Uskoa mihin? Siihen Lars Leeviinkö?
Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan poikaan!
Onhan se varmasti kätevää kun voi tehdä syntiä ja sitten saa ne anteeksi kuin sormia napsauttamalla.
Vakavasti puhuen, tietääkö joku, kääntyykö ihmisiä lestadiolaisuuteen aikuisiällä? Vai perustuuko seurakuntien olemassaolo siihen, että lestadiolaisiksi synnytään (ja jäädään)?
En usko jumalaan, haluan meikata, kuunnella haluamaani musiikkia, pukeutua miten haluan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet lähimmälle Rauhanyhdistykselle, tutustut siellä ihmisiin ja kerrot kiinnostuksestasi heidän uskoaan kohtaan, kyselet paljon ja käyt heidän riennoissa, kylästelet ym. ja jossain vaiheessa joku kysyy haluaisitko uskoa ja vastaat siihen sitten kyllä, johon saat synninpäästön ja olet sitten lestadiolainen.
Tämä olisi mulle vähän kakspiippuinen juttu. Uskon kyllä, että Jeesus Kristus on (ollut) todellinen historiallinen henkilö, mutta sitä en usko, että hänen isänsä olisi ollut jumala. Voi siis olla, että mua ei hyväksyttäisi lestadiolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vakavasti puhuen, tietääkö joku, kääntyykö ihmisiä lestadiolaisuuteen aikuisiällä? Vai perustuuko seurakuntien olemassaolo siihen, että lestadiolaisiksi synnytään (ja jäädään)?
Aika harva lestadiolaisperheeseen syntynyt jää siihen uskoon. Lestadiolaisten kokonaismäärä ei ole viimeisen 50 vuoden mittaan lisääntynyt kuin himpun verran vaikka syntyvyys on hurja.
Olen syntynyt körttiseudulla körttisukuun. Paikkakunnalla on lestadiolaisia ja asiakaspalvelutehtävissä olen todennut heidän olevan fiksuja ja mukavia asiakkaita, uskonnosta niissä yhteyksissä ei puhuta. He käyvät omissa seuroissaan, me omissamme kuten myös helluntailaiset, ortodoksit ja jehovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuka tahansa lestadiolainen vaan puhuja, ja nimenomaan "Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä, kaikki synnit anteeksi". Sitten kun vielä käy aktiivisesti seuroissa (tavalliset ja suviseurat) ja noudattaa sääntökirjaa (esim. tv, ehkäisy ja meikkaus kielletty) niin on vapaa käyttämään sanontaa "Jumalan terve" tavatessaan toisia lestadiolaisia, mikä on sisäpiiriin kuulumisen merkki.
Ei tarvitse olla puhuja. Sääntökirjaa ei ole olemassa, ja kirjoittamattomat säännöt on käytännössä löyhempiä käännynnäisille.
Eivät ne SRK:n määräykset kirjoittamattomia ole (ainakaan pääosin), eli kyllä se sääntökirja käytännössä löytyy, joskin enemmän "hajanaisena".
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt ei-lestadiolaiseen sukuun. Muuta syytä ei tarvita.
Sama täällä. Vaatii sukutaustan, eivät käännytä. Vähän sama kun kysyisit miksi en ole ukrainalainen.
Vierailija kirjoitti:
Käännytystyötä ei tehdä eikä uskoa tuoda esille, eli aina ei edes tiedä jos joku onkin lestadiolainen.
Jonkinverran kääntyy kyllä esim. ystävyys- ja parisuhteiden kautta ihmisiä, mutta määrä on todella vähäinen ja suurinosa lestadiolaisista on syntynyt lestadiolaiseen perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne SRK:n määräykset kirjoittamattomia ole (ainakaan pääosin), eli kyllä se sääntökirja käytännössä löytyy, joskin enemmän "hajanaisena".
Säännöthän pohjaavat pitkälti Raamattuun, tosin osa vahvasti tulkinnallisina.
Kymmenen käskyä on yksi hyvin selkeästi kirjatuista säännöistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi mulle vähän kakspiippuinen juttu. Uskon kyllä, että Jeesus Kristus on (ollut) todellinen historiallinen henkilö, mutta sitä en usko, että hänen isänsä olisi ollut jumala. Voi siis olla, että mua ei hyväksyttäisi lestadiolaiseksi.
Uskon minäkin Jeesuksen eläneen ja Raamatun uskon olevan ainakin osittain historiallinen kirja/kuvaus sen aikaisesta elämästä, mutta henki puuttuu ja henki on pääasia uskossa.
Täytyy uskoa Jeesuksen kuolleen ristillä syntiemme tähden ja nousseen ylös kuolleista, jotta jokainen häneen uskova syntinen pelastuisi ja saisi iankaikkisen elämän.
Ja jotta voisit alkaa sydämestäsi lestadiolaiseksi, sinun täytyisi tuntea itsesi syntiseksi.
Yhteisössähän voit alkaa hillumaan, niitä siellä näkee ihan tasaisesti, siis ”epäuskoisia” hillumassa tapahtumissa ja seuroissa, vaikka eivät koskaan kääntyisikään uskoon.
Heitä kutsutaan silti kylään ja heidän kanssaan seurustellaan siinä missä uskovienkin.
Koska hyväksikäyttävät lapsia suljetuissa piireissään.
En ole koska täysin sairas lahko.
Siksi, koska toisen vanhempani puoleinen suku on vanhoillislestadiolaisia, ja oman kokemuksen mukaan kierompaa ja kateellisempaa porukkaa saa hakea. Lisäksi en jaa heidän uskonkäsitystään.