Onko totta, että jos välilihaa ei tarvitse leikata niin on löysä toosa? Kaveri väittää
Häneltä piti leikata väliha synnytyksessä ja minulta ei. Hän sanoo että tiukkatoosaisilta leikataan ja löysiltä ei leikata.
Loukkasi kyllä vähän. Ei minulla ole löysä?
Kommentit (32)
Always: "Maailmassa on kaksi miljardia naista. Ja he kaikki ovat erilaisia."
Av-mammoilla kaikilla on löysät, se on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Ja miehillä katkaravun kokoiset munat. Sekin on fakta.
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi ei osaa vaan ponnistaa. Myös repeämät tulevat helpommin niille, ketkä eivät osaa ponnistaa oikein(eli eivät tunne omaa kroppaansa), eli niille ketkä eivät ole koskaan harrastaneet mitään liikuntaa tai tehneet lantionpohjanlihaksia. Toki lähes jokaiselle ensisynnyttäjälle tulee jonkinlainen repeämä.
ai jaa, mulle kyllä kätilö väitti että repeytymisriski korreloi vauvan päänympärykseen. Oli varmaan sitten väärässä. Mä en vaan osannut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi ei osaa vaan ponnistaa. Myös repeämät tulevat helpommin niille, ketkä eivät osaa ponnistaa oikein(eli eivät tunne omaa kroppaansa), eli niille ketkä eivät ole koskaan harrastaneet mitään liikuntaa tai tehneet lantionpohjanlihaksia. Toki lähes jokaiselle ensisynnyttäjälle tulee jonkinlainen repeämä.
ai jaa, mulle kyllä kätilö väitti että repeytymisriski korreloi vauvan päänympärykseen. Oli varmaan sitten väärässä. Mä en vaan osannut...
Niin ja tuon lisäksi se kuinka lyhyt ponnistusvaihe on eli ehtiikö emättimen aukko yhtään venyä. Mun lapsi syntyi siis kahdella ponnituksella ja tuli isot repeämät.
Vierailija kirjoitti:
1950- luvun synnytysopin oppikirjassa mainitaan että isokokoiset naiset synnyttävät helpommin kuin pienikokoiset.
No joo, mutta tuo liittyy luustoon, 180-senttisellä vauva ei niin todennäköisesti jää jumiin kuin esim. 150-senttisellä. (ja toki isänkin koko vaikuttaa, enemmän ongelmia jos isä on joku jätti ja äiti siro)
Joisssain tapauksissa väliliha leikataan käytännössä aina, esim. jos on syntymässä keskonen (halutaan nopeasti ulos) tai on perätila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miehillä katkaravun kokoiset munat. Sekin on fakta.
Haluatko tulla kokeilemaan mun melaa?
Mulla on leikattu ja myös repesi.
Neljä lasta on minulla ja joka kerta(paitsi kolmannessa) on tullut jotain repeämää.
Tasan olen osannut ponnistaa mutta vauvat vaan ovat tulleet niin vauhdilla! Eka tuli kymmenessä minuutissa. Toinen ja kolmas minuutissa ja neljättä ponnistin sen kymmenisen minuuttia ja tarkoituksella vähän himmailin repeämien pelossa kun olin jo yhden korjausleikkauksen läpikäynyt. Repesi silti vähän ja se on nyt korjattu plus virtsarakon laskeuma.
Ennemmin vaikuttaa kudostyyppi tuohon ja ponnistusvaiheen kesto sekä mahdolliset imukupit.
Ja ainakin neljännestä oli toosa taatusti väljä alkavan ja pahenevan laskeuman takia mutta repesi silti.
En myöskään ole kovinkaan pitkä.
Itse olen synnyttänyt kaksi ja kummankin synnytyksessä repesin vain vähän. Muutamat tikit vain tuli. Olen miettinyt sitä, että mistä tiedän olenko tarpeeksi tiukka. Tunnen puristuksen yhdellä sormella ja kahdella jo melko napakan. Silti mies on sanonut ettei yhdyntä tunnu oikein miltään. Olen jumpannut lantionpohjaa ja käynyt joogassa, mutta ilmeisesti se ei riitä.
Luonto hoitaa kaiken. Näin se vaan on. Pitääkin olla.