Työtön opettaja ja aktiivimalli - mahdoton yhtälö!
Mikäli aktiivimalli kakkonen oikeasti tulee, ja jokaisen työttömän täytyy hakea 4 (realistisesti työllistävää) työpaikkaa kuukaudessa, minulta leikataan tuet. Olen nimittäin yliopistokaupungissa asuva vastavalmistunut aineenopettaja, joita palkataan lähinnä kerran vuodessa. Jos tässä haussa ei nappaa, niin sitten seuraava mahdollisuus on vuoden päästä. Lukukauden aikana työssäkäyntialueellani avoimia työpaikkoja ei todellakaan ole auki keskimäärin neljää kuukaudessa. Lyhyistä sijaisuuksista säästetään ja ne hoidetaan yleensä koulunkäyntiavustajilla tai sisäisillä järjestelyillä. Aivan älytön systeemi!
Kommentit (64)
Vasta eilen täällä oli keskustelu, jonka mukaan korkeakoulutetulla ei ole mitään mahdollisuuksia saada töitä, jos ei ole oikeita suhteita tai kokemusta juuri samankaltaisista projekteista kuin mistä työnkuvassa on kyse. Eli sen mukaan ap:lla ei todella ole mahdollisuuksia työllistyä, koska kokemusta lienee vain opehommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö, mikä estää sinua hakemasta muita kuin opettajan töitä?
Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap
Suomen korkeakoulutuksen taso on tosiaan romahtanut, jos opettajan pätevyydellä ei saavuta sen vertaa ymmärrystä, että mahdollisuus työllistyä on muihinkin kuin juuri siihen ammattiin, mihin on koulutus. Ymmärrän etteivät esimerkiksi ns. hanttihommat nappaa mutta sitten niitä on haettava jos haluaa työttömyystukensa säilyttää.
Ns. hanttihommiin ei mielellään oteta koulutettua ihmistä, koska tiedetään, että hän jättää ne hommat heti kun pääsee oman alansa töihin. Esim. itse olen hakenut sekä koulutustani vastaavaa työtä että kaikkea muuta mitä voisin tehdä, mutta vain niihin koulutusta vastaaviin paikkoihin olen päässyt edes haastatteluun.
Tietysti jotain puhtaasti kesäsesonkiin rajoittuvaa työtä voisi aloittajan tapauksessa hakea, jäätelön- tai mansikanmyyjää sun muuta sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öööö, mikä estää sinua hakemasta muita kuin opettajan töitä?
Ainakin lehdissä on kirjoitettu, että haettavien työpaikkojen tulee olla sellaisia, joihin on oikeasti mahdollisuus työllistyä. Minulla on opettajan koulutus, ei sillä työllistytä sihteerin tehtäviin. ap
Höpöhöpö. Kyllä aineenope voi hakea esim myyjäksi, kääntäjäksi, sihteeriksi, siivoojaksi, kirjastoon, vaikka mihin.
Minäkin olen FM ja minulla on aineenopettajan koulutus ja olen tuotepäällikkönä rakennusalalla. Tätä ennen olen tehnyt myös mm graafikon töitä.
Älä nyt viitsi! Opettajiakin sitä paitsi palkataan koko ajan. Joku sairastuu, raskautuu jne.
Ja hae niitä muualtakin kuin sieltä omalta paikkakunnalta.
Historianopettaja kääntäjäksi? Myyjiksi palkataan opiskelijoita tai kaupallisen alan ihmisiä. Siivoojilta vaaditaan kyllä nykyään koulutus myös. Kirjastoalalla on valtavasti työttömiä jo entuudestaan ja sinne vaaditaan muodollinen pätevyys (kirjasto- ja informaatioalan opinnot 60 op). Yhtä hyvin voisit ehdottaa, että haen sairaanhoitajaksi!
Olen perheenäiti, enkä todellakaan ole valmis muuttamaan pois lasteni luota työssäkäyntialueeni ulkopuolelle lyhyiden sijaisuuksien vuoksi. Ei sellaista vaadita muiltakaan ammattiryhmiltä, miksi opettajilta?
ap[/quote>]
Jos ajattelisin niin kuin sinä niin en olisi tehnyt vielä päivääkään töitä. Olen YTM ja todella harvaan paikkaan haetaan juuri tämän tutkinnon suorittaneita. Töitä on kyllä löytynyt niin käännöshommista kuin kirjsstostakin. Kaupallisen alan opinnot ei todellakaan ole edellytys myyjän hommiin. Missä ihme kuplassa elät?
Eli sinä aiot istua vuoden ja haet jotain pätkää pari kertaa? Ja tää on susta ok?